Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bruk av Remote Desktop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Terminalserver kan fort koste mere enn en laptop til 20.000. Legg frem for sjefen at IT-avdelingen bør sette opp VPN inn til kontoret. Du må nemlig kunne koble deg til bedriften nettverk for å kunne få tak i PC-en din via Remote Dekstop. Dette burde ikke koste IT-avdelingen noe særlig med tid eller kostnader å sette opp. :-)  

Lenke til kommentar

Du kan iallefall bare glemme det med RDP med de tilgangene og kunnskapen du har, du er nok avhengig av noe som går over http(s) og er portabelt. Du trenger ikke installere TW heller, men bare kjøre opp QuickSupport-modulen deres. - Hvis jobben har en policy som sperrer for TW finnes det andre alternativer der ute (Søk etter Teamviewer alternatives)

 

Men, hva slags systemer er det du bruker på jobben? Er du avhengig av tilgang til servere med systemer du bruker, eller er det lokal jobbing med dokumenter og web? - Hvis det siste er tilfelle har jeg ett annet forslag som kan fungere. - Lag en virtuell PC av jobb-pcen med Vmware converter https://my.vmware.com/web/vmware/evalcenter?p=converter og kjør den med Vmware Player på hjemmePCen. - Så tar du med deg dokuemnter frem og tilbake med en USBstikke e.l.

 

I motsatt fall høres det ut som en grei løsning å få IT til å sette opp VPN. - I prinsippet er alt dette du driver med her Skygge-IT som en itavdeling ikke vil være veldig glad for, og som åpner for store sikkerhetsproblemer i bedriften. - Det er jo veldig få bedrifter i dag som ikke har systemer som kan brukes fra hvor som helst med mindre det er policyer der som sier at dette ikke skal gjøres.

Lenke til kommentar

Hva med å få ett alternativ fra IT-avdelingen?

Folk som deg, som finner "lure" omveier rundt alt mulig er gjerne årsaken til mye problemer.

 

Få evt sjefen din til å ta kontakt med IT-avdelingen og legg frem problemet.

 

 

Med med om IT-avdelingen setter opp en terminal server som folk kan koble seg opp til? Mye bedre enn "smarte løsninger" som de ansatte prøver seg med.

 

 

Kan da umulig å være en god løsning å bruke remote desktop eller teamviewer. Dere burde hatt bærbar PC og docking station på jobben, eventuelt også en VPN-løsning eller skytjeneste for tilgang på felles filer.

 

 

Du kan iallefall bare glemme det med RDP med de tilgangene og kunnskapen du har, du er nok avhengig av noe som går over http(s) og er portabelt. Du trenger ikke installere TW heller, men bare kjøre opp QuickSupport-modulen deres. - Hvis jobben har en policy som sperrer for TW finnes det andre alternativer der ute (Søk etter Teamviewer alternatives)

 

Men, hva slags systemer er det du bruker på jobben? Er du avhengig av tilgang til servere med systemer du bruker, eller er det lokal jobbing med dokumenter og web? - Hvis det siste er tilfelle har jeg ett annet forslag som kan fungere. - Lag en virtuell PC av jobb-pcen med Vmware converter https://my.vmware.com/web/vmware/evalcenter?p=converter og kjør den med Vmware Player på hjemmePCen. - Så tar du med deg dokuemnter frem og tilbake med en USBstikke e.l.

 

I motsatt fall høres det ut som en grei løsning å få IT til å sette opp VPN. - I prinsippet er alt dette du driver med her Skygge-IT som en itavdeling ikke vil være veldig glad for, og som åpner for store sikkerhetsproblemer i bedriften. - Det er jo veldig få bedrifter i dag som ikke har systemer som kan brukes fra hvor som helst med mindre det er policyer der som sier at dette ikke skal gjøres.

 

 

tusen takk for engasjement fra dere. 

 

Vi har det egentlig ganske enkelt. 

På pcen på jobben har vi tilgang til en portal. Denne portalen kommer når vi åpner nettleseren automatisk. Via denne portalen får vi opp diverse informasjon nyheter etc, og kan trykke oss videre til mail regningsbetaling lønnskjøring etc etc ... 

 

Jeg snakket med it avdelingen og spurte om ikke vi kunne sende en flett ny bærbar til dem, som de da "klargjorde" slik de gjør med hver enkelt pc folk kjøper derfra, men det gikk ikke. Det handlet om at de mistet et salg da. Jeg spurte etter diverse løsninger som nevnt over her, men alt de ville var å selge denne ekstra pcen. klargjøringen koster kr 2000 mens selve pcen deres skal de ha 18000 kroner for. 

 

Nå har det seg slik at vi kunne trenge en bærbar til diverse andre oppgaver som den bærbare de selger ikke er noe god til. Hadde vi da fått sendt den til dem og betalt for klargjøring hadde sjefen her også gått med på utgiften. Men ikke 18000 for en dårlig bærbar, for så å kjøpe enda en bærbar for andre ting. 

 

Jeg har nå brukt logmein som nevnt over her, og det fungerer, bortsett fra at det er mye heng. så ikke opptimalt. De har nok ikke tenkt på dette programmet nei.  grunnet mye heng klarer ikke jeg å sitte timer å jobbe med dette hjemme, regninger lønnskjøringer etc ... det blir for plagsomt. 

 

Jeg har en disk kloner... hadde den gjort susen? Tar den med alt av instillinger og innlogginger som ligger lagret? 

 

https://secure.logmein.com/home

Lenke til kommentar

Jeg har en disk kloner... hadde den gjort susen? Tar den med alt av instillinger og innlogginger som ligger lagret? 

 

https://secure.logmein.com/home

"Ja" men da må du jo overskrive hjemmePCen din med imaget, og den må være kompatibel.... - Gå heller for vmware-løsningen.

 

Slik du beskriver forholdet til "IT-avdelingen" så høres det ut som dette er ett eksternt firma som er "deres it-avdeling" ? - Her er det jo bare å utfordre de på at det er dere som er kunden og har ett behov de må finne en måte å dekke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik du beskriver forholdet til "IT-avdelingen" så høres det ut som dette er ett eksternt firma som er "deres it-avdeling" ? - Her er det jo bare å utfordre de på at det er dere som er kunden og har ett behov de må finne en måte å dekke på.

Da må det i tilfelle løftes opp til et høyere nivå i begge organisasjonene. Man kommer sjeldent langt hvis man som vanlig ansatt prøver å påvirke en avtale som er inngått med andre firmaer om hvordan ting skal gjøres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har en disk kloner... hadde den gjort susen? Tar den med alt av instillinger og innlogginger som ligger lagret? 

 

https://secure.logmein.com/home

"Ja" men da må du jo overskrive hjemmePCen din med imaget, og den må være kompatibel.... - Gå heller for vmware-løsningen.

 

Slik du beskriver forholdet til "IT-avdelingen" så høres det ut som dette er ett eksternt firma som er "deres it-avdeling" ? - Her er det jo bare å utfordre de på at det er dere som er kunden og har ett behov de må finne en måte å dekke på.

 

 

 

takk :) det var gode riktige ord, og det har jeg faktisk sagt til dem, bare på en annen måte. Og da henviser de til denne laptopen sin da. 

 

Jeg skjønner at det er flere der ute som mener at man da bare burde kjøpe denne maskinen, og jeg ser hvorfor mange kan tenke slik. Men det blir altså uaktuelt. Jeg regner med at det til syvende og sist blir til at man da ikke jobber noe hjemmefra. Og at man heller får gjøre det man har tid til i arbeidstiden, så får det heller bli forsinkelser utover det... orker ikke sitter på jobb ekstra timer i uken bare fordi dette skal være så trangsynt ...

Lenke til kommentar

 

Slik du beskriver forholdet til "IT-avdelingen" så høres det ut som dette er ett eksternt firma som er "deres it-avdeling" ? - Her er det jo bare å utfordre de på at det er dere som er kunden og har ett behov de må finne en måte å dekke på.

Da må det i tilfelle løftes opp til et høyere nivå i begge organisasjonene. Man kommer sjeldent langt hvis man som vanlig ansatt prøver å påvirke en avtale som er inngått med andre firmaer om hvordan ting skal gjøres. 

 

 

noe i den dur ... ja.

Lenke til kommentar

"Ja" men da må du jo overskrive hjemmePCen din med imaget, og den må være kompatibel.... - Gå heller for vmware-løsningen.

 

Slik du beskriver forholdet til "IT-avdelingen" så høres det ut som dette er ett eksternt firma som er "deres it-avdeling" ? - Her er det jo bare å utfordre de på at det er dere som er kunden og har ett behov de må finne en måte å dekke på.

Ett image vil jo bare lage en klona av den pc`n han har.

Med mindre det er den pc`n som står for selve overføringene uten noen servere(ekstremt lite trolig), så å ta image vil bare gjøre at man sitter med en pc antagelig uten tilgang til å gjøre noe som helst ettersom den ikke har tilgang til systemene den trenger.

 

Han snakker jo om tilgang til en portal, denne portalen vil jo bare fungere på jobb, selv om man har en klona av pc`n hjemme.

 

 

 

Ellers høres det ut som om TS er en stor sikkerhetsrisiko for firmaet, får han tilgang til å betale regninger hjemmeifra via vanlig remote kan andre få det også. f.eks VPN kan gjøres MYE sikrere enn det TS får til ved finne på "lure" løsninger.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

"Ja" men da må du jo overskrive hjemmePCen din med imaget, og den må være kompatibel.... - Gå heller for vmware-løsningen.

 

Slik du beskriver forholdet til "IT-avdelingen" så høres det ut som dette er ett eksternt firma som er "deres it-avdeling" ? - Her er det jo bare å utfordre de på at det er dere som er kunden og har ett behov de må finne en måte å dekke på.

Ett image vil jo bare lage en klona av den pc`n han har.

Med mindre det er den pc`n som står for selve overføringene uten noen servere(ekstremt lite trolig), så å ta image vil bare gjøre at man sitter med en pc antagelig uten tilgang til å gjøre noe som helst ettersom den ikke har tilgang til systemene den trenger.

 

Han snakker jo om tilgang til en portal, denne portalen vil jo bare fungere på jobb, selv om man har en klona av pc`n hjemme.

 

 

 

Ellers høres det ut som om TS er en stor sikkerhetsrisiko for firmaet, får han tilgang til å betale regninger hjemmeifra via vanlig remote kan andre få det også. f.eks VPN kan gjøres MYE sikrere enn det TS får til ved finne på "lure" løsninger.

 

 

 

jeg har på ingen måte tenkt å være en risiko for noen. slik det såg ut var disse programmene kryptert etc ... pluss at man må igjennom mange innlogginger for å komme til de forskjellige tingene. 

 

Jeg ligger ballen død jeg så lenge det ikke finnes riktige muligheter utenom det pckjøpet, så er jeg ingen risiko for noen, men heller ikke klar til å yte de ekstra timene.

 

takk for god hjelp dere. 

Lenke til kommentar

Problemet er mest at du for det første lager en åpning inn, og at din pc muligens er hacket/har virus uten at du vet om det, som kan gi tilgang inn i systemet.

At det er kryptert mellom din pc og klienten hjelper lite om tilgangen til din pc er åpen.

 

Til sammenligning hjelper det lite at du har en massiv og innbruddsikker metall-dør inn i huset ditt om nøkkelen står i døra og vinduet er oppe.

Litt samme greia er det du driver med.

Lenke til kommentar

Problemet er mest at du for det første lager en åpning inn, og at din pc muligens er hacket/har virus uten at du vet om det, som kan gi tilgang inn i systemet.

At det er kryptert mellom din pc og klienten hjelper lite om tilgangen til din pc er åpen.

 

Til sammenligning hjelper det lite at du har en massiv og innbruddsikker metall-dør inn i huset ditt om nøkkelen står i døra og vinduet er oppe.

Litt samme greia er det du driver med.

 

 

jeg var muligens litt uklar i siste melding, men ja jeg ser den, og er enig. jeg mente det godt, men ser at det kan bli galehus av slikt. derfor ballen død .)

Lenke til kommentar

Hvis dere har en ekstern IT avdeling med den holdningen der hadde jeg vurdert å bytte. 



En laptop til 20.000 brukes av en person mens en terminalserver i praksis kan brukes av alle i bedriften så selv om det koster mer er det en kostnad som vil fordele seg utover.

 

Det er sant, men hvis det ikke er andre som har dette behovet pr idag så blir det unødvendig med en terminalserver. Men jeg er enig i at hvis det er flere enn TS som gjerne skulle hatt muligheten for å jobbe hjemmeifra så burde det settes opp ett terminalserver-miljø. :-) 



Endret av Larzen_91
Lenke til kommentar

1 mulighet er å kontaktere it administrator å be ham-henne og installere teamviewer for deg, fordi du har ikke rett å gjøre endringern på pc-en.

2 mulighet er å bruke vpn, hvis bedriften har det

3 mulighet hvis du ønsker å bruke integrert  remote, du må sette portforwarding på den første ruteren i joben. når du sette real ip addressen i remote maskinen, du prøvde å koble til den ruteren, så ruteren uten satt portforwarding vet ikke hvor to sender din koneksjon. derfor du fail. du må også be netverk administrator for dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...