Gå til innhold

Investere i Lyoness?


Momspaghetti

Anbefalte innlegg

Tja...Hørt om CPC forordningen...? Et EU samarbeidsorgan for bekjempelse av grenseoverskridende lovbrudd innenfor forbrukervern, som bl.a. inkluderer pyramideliknende omsetningssystemer...Dette har det vært henvist til før her inne, opptil flere ganger. Det var dette med å lese seg opp på ting, undersøke, finne ut og ikke minst evne å forstå informasjonen man blir presentert.

 

Selv tok det meg ca 3 minutt å sende ut mail til alle store fotballklubber I Europa (Bl.a. Liverpool, Real Madrid, Barcelona, Bayern München, Manchester United m.fl). Samtlige meldte tilbake at de IKKE har et samarbeid med Lyoness / Lyconet / Cashback World / myWorld...Så rart...Om de virkelig hadde hatt et samarbeid med dere, skulle en jo nesten tro at de ville bekreftet dette offentlig…? Mail vedr dette har jeg henvist til I tidligere innlegg.

 

Å kjøpe reklameplass ved en stadion / løpsbane er ikke det samme som å ha en legitim bedrift som driver innenfor gjeldende lov- og regelverk...Men det er en enkel måte å kjøpe seg "legitimitet" på, for å fremstå mer seriøst utad, så enkle sjeler får inntrykk av at dette er en seriøs aktør I markedet, og på den måten lar seg lokke inn I konseptet.

 

Det vi reagerer på er at dere fortsetter å utbre en viksomhet som er ulovlig, og som er pålagt å stanse all virksomhet I Norge, og fortsetter å rekruttere nye mennesker inn I dette pyramideliknende omsetningssystemet. Det er ekstremt provoserende, men samtidig gir det massevis av inspirasjon til å fortsette å sloss for rettferdighet, og for de menneskene som var I en sårbar posisjon I livet når de ble rekruttert inn I dette svindelforetaket.

 

Hvilke konsesjoner har selskapene I Norge?

 

Og spørsmålet som aldri blir besvart av noen av dere...Om man bryter med norsk lov, hva er man da?

Endret av Tjo-Bing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhold dere no til fakta når dere kommer med utspill.

Forholder du deg til fakta da? Hva er vedtaket mtp om det er pyramidespill?

Forholder du deg til dette?

 

 

håper Dere ser at dere kjemper en kamp det er umulig å vinne. Tror dere seriøst på at lille Norge kan stoppe dette?

 

 

Men lyoness sin virksomhet ble vedtatt at var ulovlig. Hvem er det som har tapt så langt?

 

 

Hvorfor er Liverpool, Everton, Roma, motogp, formel 1 osv partnere

Bortsett fra at det ikke er sant?

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet denne posten tidligere, men har aldri fått svar på noen av punktene fra de medlemmene av Cashback World/Lyoness/Lyconet som har vært innom tråden her.

 
 
Jeg håper Månelanding vil kommentere disse punktene jeg tar opp her:
 
1. Innbetalinger vs. utbetalinger
I Norge har medlemmer i 2016 direkte innbetalt (avrundet) 206.500.000 kroner i form av verving, kjøp av re-cash/rabattkuponger, markedsføringsmateriell, skyer osv. til Lyoness. Det samme året er 15.900.000 kroner den totale utbetalingen til medlemmer. 11.7 millioner har gått til 11 medlemmer, altså står det under 4 millioner igjen til resterende medlemmer. Hvordan kan det påstås at alle tjener penger her, og at det er umulig å tape penger? Det later til at utbetalingen av penger hele tiden blir lovet "i årene fremover" forutsatt at man fortsetter å betale inn penger til selskapet.
 
2. Bokettersyn/regnskap
Lotteritilsynet har gjentatte ganger spurt om dokumentasjon på tallene fra 2016, delt opp på kontonivå, for å få en grundigere oversikt. Lyoness har aldri klart å levere tilstrekkelig. Ei heller har de klart å produsere tall for 2017 som Lotteritilsynet ble lovet i løpet av Januar (ref. vedtaket fra Lotteritilsynet), og som et Lyoness-medlem (Kurwaslide) selv nevnte kan det hende det er fordi det er dyster lesning. Tilfredsstillende fremlegging av tall var også et problem når Lotteritilsynet gjenomgikk selskapet i 2014. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å fremskaffe tall i dette selskapet? Jeg mener det er bekymringsverdig at en bedrift år etter år ikke klarer å bokføre korrekt/tilstrekkende.

 
3. Medlemsbedrifter
Angående medlemsbedrifter tar Lyoness 10% kommisjon av omsetningen for at de skal få være med. I tillegg tar de noen kroner for drift av CRM system. I forbindelse med dette er det et par problemer.

  • Marginene til den aktuelle butikken/kjeden vil gå betraktelig ned. Dette er hovedgrunnen til at få/ingen store kjeder er med, da det rett og slett er idioti å gi 10% til et annet firma. Selv om butikken får noen flere kunder skal det mye til for å veie opp for et kutt på 10%, mange butikker har gjerne 10% eller mindre i overskudd fra før og vil da tape penger - uansett hvor mange som kommer innom. Det som skjer da er at butikken legger på prisene sine. 
  • Vi har eksempler på butikker i Oslo som har lagt på varene sine med 10% for å veie opp for denne utgiften, som igjen resulterer at det, nesten utelukkende, er Lyoness medlemmer som handler der for å få sin cashback/SP osv. Det sier seg selv at alle ikke kan tjene penger når pengene kommer fra seg selv, de øker ikke i verdi fordi de har vært en tur innom Lyoness.
  • Det er særdeles få plasser man kan benytte MyWorld (cashback) kortet. Det er små spisesteder, innvandrerbutikker osv. som er medlemmer. Dette er i hovedsak ikke stedet man pleier å gjøre sin normale handel. Når man kombinerer dette med at prisene (kan) være 10% høyere enn i andre butikker blir det en særs dårlig deal. Det later til å være viktigere å generere cashback og SP enn å faktisk få varen til en god pris. 

4. Fiktive samarbeidspartnere
Det er gjentatte ganger blitt annonsert partnere og kundebedrifter som benekter ethvert samarbeid med Lyoness. Her refererer jeg blandt annet til Elkjøp og SAS. Det er eksempler også i utlandet, så det er ikke et særnorsk fenomen. Det blir ofte fortalt at man aldri må henvende seg til disse bedriftene direkte. Det er her varsellampene begynner å lyse. De påberoper seg et partnerskap med en svær bedrift/kjede, og benytter dette aktivt i markedsføring, verving og for å generere økt omsetning.
 
I realiteten viser det seg at dette partnerskapet ikke er reelt. Helt konkret i de tilfellene jeg nevner:

  • SAS svarer på henvendelsen med at de ikke har, og ei heller kommer til å ha, noe partnerskap med Lyoness/MyWorld/Lyconet. De sender i tillegg brev til Lyoness med krav om at de fjernes fra all markedsføringsmateriell, hjemmesider osv.
  • Elkjøp svarer at de har solgt en del gavekort til Lyoness, men at de ikke har noen som helst forbindelse med dem foruten dette. Elkjøp varsler også at de umiddelbart opphører alt salg av gavekort til Lyoness, samt. ber at dem fjernes fra all markedsføring, hjemmesider osv.

Nå er dette to konkrete eksempler fra Norge, som medlemmer her på diskusjon.no har avdekket. Det finnes flere eksempler på det samme fra utlandet også.
 
5. Tall - hvordan kan det gå opp?
Dette er vel det punktet som er hyppigst diskutert her inne, men som fortsatt kommer opp igjen og igjen. Det er for øvrig helt ok da det stadig kommer nye opplysninger og korreksjoner.
 

Men ni kan inte räkna på bara Norges befolkning, norden molnet Tex så innefattar det 25 miljoner människor och målet är att 20% ska ta ett kort och om det händer så behöver inte gemene man handla för 100 000 tals kronor utan då räcker det med några få tusen per man för att det ska snurra.

 

Her må jeg nok arrestere deg litt. Man kan ikke regne ut fra et tenkt medlemstall, man må ta de reelle tallene. I Norge blir det derfor 150.000 per dags dato. I tillegg må man se på reell benyttelse av cashback-kortet blant disse medlemmene. I 2016 (som er eneste året vi har reelle tall for) ble det omsatt for 92 kroner per måned, per medlem. Dette gjør at det er en ubetydelig sum som genereres per medlem i cashback-delen. Dette er også store deler av det Lotteritilsynet reagerer på.

 

Siden det er stor mangel på tall vil det være vanskelig å gjøre korrekte utregninger som aksepteres av begge sider i diskusjonen. Jeg ønsker derfor ikke å fremme en utregning per nå.

 

I følge tallene fra Lyoness for 2016 finner man at 91% av omsetningen er direkte forbundet med innbetalinger fra medlemmer, hvor de i stor grad ikke får et produkt med tilsvarende verdi i retur. Angående kjøp av rabattkuponger anser Lotteritilsynet dette som en innbetaling uten å skape verdi ettersom medlemmer i svært liten grad benytter seg av rabattkupongene. De kjøpes i hovedsak for å opprettholde, eller få maksimal opptjening, på eksisterende innskudd. Og jo, det er Lyoness sitt problem at de har en kompensasjonsmodell hvor dette inngår.

 
6. Fiktiv valuta
Jeg forstår det slik at Lyoness er i ferd med å opprette en egen valuta. (Krypto)valuta er drevet av supply/demand (tilgang/etterspørsel), og man kan ikke tilegne det en gitt verdi.
 
Gitt at man kunne tilegnet det en spesifikk verdi vil det ikke ha noen hensikt - det kunne jo bare blitt betalt ut den den aktuelle valutaen som verdien settes til. Og det er vel den største bekymringen jeg ser her. Det later til at Lyoness ikke har tilstrekkelig midler lenger til å kunne fortsette utbetaling i reelle penger, og finner nå på nye muligheter for å betale medlemmer.
 
I hovedsak blir dette prinsippet likt som om jeg skulle betalt regningene mine i NoTrace-cash. Verdien jeg har satt er også 1:1 mot EURO. Valutaen kan kun brukes til å kjøpe tjenester av meg, alternativt selge til de som ønsker å kjøpe (som igjen kun kan kjøpe tjenester av meg).

 

7. Forvirring rundt lovverket

Det later til å rå litt tvil til hvordan lovverket er med tanke på hva som skal til for at et firma skal kategoriseres som et pyramidespill (eller et selskap med pyramidelignende omsetningsstruktur).

Jeg ser stadig medlemmer av Lyoness komme med feilaktige utsagn til hvorfor Lyoness ikke er et pyramidelignende selskap.

Tar for meg de jeg kommer på i farten.

  • "Jeg tjener mer enn min upline, noe som beviser at det ikke har en pyramidelignende struktur."
    Svar: Dette er ikke et av kravene som stilles for at det skal kategoriseres som et pyramidespill. Ei heller er enkelttilfeller relevant for helheten. Det er som oftest slik i pyramideselskap at direkte upline har størst provisjon, og at jo lenger opp man går, jo mindre provisjon får man av det aktuelle medlemmet. Dette betyr kun at du har mange medlemmer direkte under deg, altså at du er en god rekrutterer og holder medlemsaktiviteten oppe blandt dine vervede.
     
  • "Det er ikke krav til innebetalinger for å være medlem av Lyoness, og således er det ikke et pyramideselskap."
    Svar: Denne har jeg sett mange ganger i utdrag fra poster i Facebook-grupper og lignende. Dette har Lotteritilsynet redegjort for i sin rapport. Hovedpunktet er at man er nødt til å betale penger for å være inntjeningsberettiget, samt. at omsetningen i cashback i seg selv ikke er høy nok til at man (generelt sett) er inntjeningsberettiget uten direkte innbetalinger.
     
  • "Lotteritilsynet tar med seminarer og kursdeltakelse som en del av grunnlaget for innbetalinger til firmaet."
    Svar: I hovedsak vil jeg si at dette er korrekt. Man betaler for seminar og kursing i å selge noe som ikke gir reell verdi. Man kjøper selv produkter uten reell verdi på bakgrunn av disse møtene, kursene og seminarene.
     
  • "Alle andre er misunnelige på vår suksess."
    Dette er nok det dummeste argumentet jeg finner. At andre er misunnelige har ikke betydning for lovligheten rundt firmaet. Ei heller har det noen relevans i Lotteritilsynet sitt vedtak. Tvert imot vil den norske stat (og derunder Lotteritilsynet) være tjent med at det er et lovlig foretak, da det faktisk bidrar til en del penger til staten i form av skatt. Det vil derfor være av statlig interesse å frifinne et firma fra eventuelle anklager som strider mot lovverket.
     
  • "Lyoness ble godkjent av Lotteritilsynes i 2014"
    Denne har dødd litt ut etter at vedtaket kom, men som Lotteritilsynet selv redegjør så er ikke Lotteritilsynet et godkjenningsorgan. I 2014 hadde Lotteritilsynet en gjennomgang av firmaet, noe som resulterte i at Lyconet ble opprettet. Siden Lyoness/CashBack World (nå MyWorld) la frem god nok dokumentasjon av dem ikke lenger bedrev aktiviteter som betegnes som pyramidelignende, avsluttet Lotteritilsynet sitt tilsyn. Lyconet ble aldri omfattet av tilsynet.
     

Det later til at et fåtall av Lyoness-medlemmene faktisk har lest rapporten (ut fra de utsagn man finner), men er mest opptatt av å påberope feil. Dette gjøres som regel på feil grunnlag. Det aller meste, om ikke alt, de reagerer på har Lotteritilsynet redegjort for i vedtaket sitt. I tillegg påberoper mange seg at de har bedre kunnskaper om norsk lovgivning enn det Lotteritilsynet har. Lotteritilsynet sitter på landets fremste eksperter på dette lovverket. Lotteritilsynet har heller ingenting å tjene på å sverte/vedta opphør av et foretaks aktiviteter i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det var vel selvstendig drevne supporterbutikker "på hjørnet" som var med i nettverket, ikke selve fotballklubben i mange tilfeller?

 

Helt korrekt. De promoterte det som om det var selve klubben som var med...Men sannheten er som det berømte "samarbeidet" med SAS, El-Kjøp, Bohus og liknende påståtte "samarbeid" I samme kategori.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svindlet? Fortell meg hvordan din familie har blitt svindlet og tapt penger:) nå er jeg riktig så nyskjerrig. Om du kan legge fram bevis for at de har TAPT penger, så blir jeg svært så imponert. Forløpig er det KUN snakk og noe obrukelig tekst. Kom med bevis. For finnes de bevis så har dere en sinnsykt god sak, og da skal jeg faktisk være med å større dere heretter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pfff...Så at man kjøper reklameplakat langs en løpstrassè i F1 gjør at selskapet er legitimt, og at F1 er samarbeidspartner med dere / myWorld? Da skjønner jeg hvordan dere kan oppfatte at SAS, Bohus, El-Kjøp og andre store selskaper er samarbeidspartnere...

 

Hvordan stiller Italienske klubber seg nå, offisielt, etter at vedtaket i Italia kom...? For du vet, de fikk ikke bare en bot mot seg...Å ikke ta stilling til fakta, og å bare fortsette å øse ut udokumenterte påstander, gjør ikke dine udokumenterte påstander mer sanne av den grunn. Det får deg bare til å fremstå som litt...Tja...Hva skal en si...enkel?

 

http://www.bekm.us/lyoness-following-norway-italy-now-also-prohibits-lyconet-practices/

Endret av Tjo-Bing
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og at dere ikke tror på at klubbene er med. Ufff hva skal man si? som sagt dere har bestemt dere? dere vil nok alltid se ned på folk som kan business mer enn dere selv og det er jo litt trist. Men folk er forskjellig og det må være lov. Ønsker dere lykke til i framtiden og håper dere får et bedre liv enn sitte inne på diskusjonen og leke politi og advokater?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PS: ingen har tapt penger så familien din kan slappe helt av:) gjelder ha litt tolmodighet, slik som de garantert har blitt fortalt når de brukte disse pengene sine. Penger vokser ikke over natten.

Flertalet domstolsbeslut vittnar om att ditt påstående är lika korrekt som att mlm skulle vara världens största business ;)

Lenke til kommentar

Du viser til eksempler av partnere, men historikken med partnerne er jo noe av det som man (dokumenterbart) kan ta med den største klypen salt.

 

Det er vanskelig å stole på mye av informasjonen som kommer ut mtp. partnere. I Norge ble jo både Elkjøp og SAS frontet som nye partnerselskap. SAS varte vel i underkant av 24 timer før de ble oppmerksomme på dette og sendte en krass melding til Lyoness om å bli fjernet fra selskapets sider. Det samme gjorde Elkjøp. Realiteten med Elkjøp-partnerskapet var at Lyoness kjøpte opp en haug av gavekort som de solgte videre til sine medlemmer, hvordan dette gjør dem til partner med Elkjøp er vanskelig å forstå.

 

Flere har også kontaktet andre sportsklubber, deriblandt Manchester United rundt forholdet klubben angivelig har med Lyoness/Lyconet/Cashback World, men de avviser blankt ethvert partnerskap.

 

Jeg antar at disse her ikke er de eneste eksemplene eller tilfellene av en særdeles kreativ markedsføring av "partnere".

 

Disse tingene gjør vel at troverdigheten faller. Skjønner du ikke dette selv?

 

 

Savner for øvrig svar på posten min lenger oppe, men den blir vel ignorert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom med bevis for påstandene deres da. Kontakt no Roma og spør de. Herlighet mennesker. Dere følger tydeligvis ikke med i det hele tatt jo.

 

Elkjøp var inne som affikate. Dvs ikke Elkjøp selv som forhandler fram avtalen. Det er veldig normalt med slike avtaler.

 

Dere spyr jo bare ut en haug med svada uten form for bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...