Gå til innhold

Investere i Lyoness?


Momspaghetti

Anbefalte innlegg

De har opplyst ulike tall knyttet til CBW medlemmer og Markedsførere.

 

I vedtaket av 31.05.-18 (s. 8) har man følgende opplysninger (jeg husket feil vedr aktive medlemmer), sitat:

 

Nøkkeltall for virksomheten til Lyoness i Norge

Lyoness har i korrespondansen med Lotteritilsynet opplyst at selskapet hadde 152 518 norske deltakere i oktober 2017. Av disse var 16 617 markedsførere i Lyconet-delen av Lyoness. På samme tid var det ifølge Lyoness omtrent 1 000 små og mellomstore norske bedrifter som hadde inngått avtale med Lyoness om å være lojalitetsbedrift.

 

Lyoness har i brev av 15. november 2017 opplyst at deltakerne i Lyoness handlet for omtrent 169 600 000 kr hos norske lojalitetsbedrifter i 2016. Underlagsmateriale som viser hver enkelt transaksjon knyttet til bruk av Cashback-kortet mottatt fra Lyoness 1. desember 2017 viser at det var 40.403 deltakere som handlet hos 1.130 forskjellige lojalitetsbedrifter i 2016. Av de 40.403 deltakerne var det 35.900 som handlet for under 8.000 kr. 18.257 handlet for mindre enn 1.000 kr i 2016. Lyoness har ikke lagt frem oppdaterte tall for 2017.

 

Sitat slutt.

 

I rettsaken vedr midlertidig forføyning i Oslo Byfogdembete (se kjennelsen, side 2) la Lyoness følgende til grunn (men ingen måling av aktivt kortbruk), sitat:

 

Sakens bakgrunn i korte trekk:

Lyoness Norway AS driver Cashback World, som er et innkjøpsfellesskap rettet mot forbrukere. Medlemmene i Cashback World mottar et gratis kundekort og kan oppnå rabatter og/eller penger tilbake på konto ved handel i såkalte lojalitetsbutikker som er ordinære butikker knyttet til Cashback World. Lyoness får provisjon av butikkenes omsetning til Cashback World medlemmer og de selger også et CRM system til lojalitetsbutikkene. Cashback World har ca 175.000 norske medlemmer og rundt 1000 lojalitetsbutikker. I tillegg til rabatt i form av «penger tilbake» oppnår medlemmene også såkalte Shopping Points som benyttes til å handle varer i lojalitetsbutikkene som markedsføres under betegnelsen «deals».

 

Markedsføringsnettverket Lyconet drives av Lyoness Europe AS. Lyconet markedsfører Cashback World. Medlemmene i Lyconet kalles «Markedsførere». Det er ca 18.000 norske Markedsførere. Markedsførerne knytter til seg Cashback World medlemmer, lojalitetsbutikker og andre Markedsførere, i såkalte «lifelines». Markedsførerne tjener penger ved at Cashback World medlemmer i deres lifeline bruker kortet ved handel i butikk, ved at medlemmer i lifelinen gjør handler i Lyoness, eller ved kjøp av «Rabattkuponger».

 

Sitat slutt.

 

I klagen til Lyoness i Juli -18 kom påstander om 180.000 medlemmer og 18.000 markedsførere. Til dette kom Lotteritilsynet med følgende utsagn i brev av 19.07.-18, side 3 & 4, sitat:

 

Lyoness har kommet med oppdaterte tall på antall deltakere og omsetningen hos lojalitsbedriftene for 2017 i klagen, men har ikke lagt frem dokumentasjon som bekrefter disse tallene. Lyoness har i klagen ikke lagt frem oppdaterte omsetningstall for 2017 for den primære inntektskilden deres i Norge som er salg av rabattkuponger og andeler i kundeskyer. Lyoness har heller ikke lagt frem oppdaterte tall som viser hvor mye deltakerne som har kjøpt rabattkuponger og andeler i kundeskyer har fått tilbakebetalt frem til nå. De oppdaterte tallene som er fremlagt av Lyoness i klagen endrer ikke Lotteritilsynets vurdering av at Lyoness er et ulovlig pyramidelignende omsetningssystem etter lotteriloven § 16 andre ledd.

 

Lotteritilsynet vil i det følgende kommentere klagen og anførslene fra Lyoness. I denne sammenheng finner Lotteritilsynet grunnlag for å gjøre Lotterinemnda oppmerksom på at klagen fra Lyoness flere steder gir en uriktig og skjev fremstilling av sakens faktum, Lotteritilsynets vedtak og de vurderinger som ligger til grunnfor vedtaket. Blant annet gir Lyoness i klagen uttrykk forat Lyoness og markedsførerne kun mottar inntekter fra deltakernes handel hos lojalitetsbedriftene. Opplysninger som Lotteritilsynet har mottatt fra Lyoness i saken viser at inntektene i omsetningssystemet fra virksomheten i Norge i hovedsak kommer fra Lyoness salg av rabattkuponger og andeler i kundeskyer, og ikke lojalitetsbedriftenes handel. Til dette bemerkes også at til tross for at Lyoness primære inntektskilde er salg av rabattkuponger og andeler i kundeskyer er dette i svært liten grad omtalt i klagen. Lyoness hari klagen også gitt uttrykk for at Lotteritilsynet har lagt større vekt på tipsene i saken enn det som fremgår av vedtaket.

 

Lyoness har i klagen pkt. 2 redegjort for virksomheten til Lyoness Norway AS og Lyoness Europe AG i Norge. Lyoness har i klagen opplyst at det er innkjøpsfellesskapet Cashback World som er kjernevirksomheten til Lyoness, og det blir blant annet vist til at de per i dag har 175.000 medlemmer i Cashback World mot 17.000 markedsførere i Lyconet. På side 13 i klagen opplyser Lyoness at 40.626 av medlemmene brukte Cashback-kort ved handel i lojalitetsbedriftene i 2017. Ifølge Lyoness hadde de 152.000 medlemmer i oktober 2017, og tallene viser at under 1/3 av medlemmene brukerfordelskortet. Lyoness har ikke opplyst hvor mange ganger det enkelte medlem brukte fordelskortet i 2017, og det er uklart hvor mange av medlemmene i Cashback World som er aktive.

 

Sitat slutt.

 

Det jeg prøver å vise er at tallene oppgitt fra Lyoness er variable, og det knytter seg stor usikkerhet til det som er oppgitt, all den tid ingenting er dokumentert...Så hvem vet...17.000 markedsførere, 18.000 markedsførere, 150.000 medlemmer eller 180.000 medlemmer...Tallene er av null verdi så lenge de ikke er dokumenterbare, og da blir det også vanskelig å konkludere med at 1.000 markedsførere skulle ha "tatt til vettet"...Men vi vet jo alle at en del har fått hjelp til å komme seg ut, men hvor mange dette dreier seg om vet jeg ikke.

Endret av Tjo-Bing
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En historie jeg fikk i dag går sånn her.

Person X kjøper en vare av bedrift Y, hvor varen var av en slik karakter at det ble skrevet kjøpskontrakt. Ett år senere blir person X gjort oppmerksom på at vedkommende har blitt medlem av Lyoness. Innmeldt av bedrift Y. Så så enkelt kan det altså gjøres.... Vedkommende har aldri sett innmeldingsskjema for Lyoness. Naturlig nok begynner person X å sjekke hva dette er og ønsker sporenstreks å avslutte «medlemskapet». Det gikk ikke fra Lysakers side. Så her kommer moralen i historien... Person X henvender seg til bedrift Y og er fly forbanna med krav om å få avsluttet dette asap. Da går det.

Så her har «noen» benyttet seg av personlig informasjon og delt dette videre. Hovedargumentet fra bedrift Y var at de «trodde» vedkommende ville ha nytte av det. Mens det egentlig skinte klart igjennom at det var bedriften selv som var den som fikk fordelen.

Adm dir for Lyoness Claes Gunnarson har flere forklaringsproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var bra skrevet Tjo-Bing og jeg er enig med deg at tallene er forskjellige og disse skaper forvirring.

De fleste som har brukt app / kort gjør det kun engang og de som er aktive med kortet skal være ca 15000 stk ifølge min kilde.

Ang at 1000 stk markedsførerer har hoppet av høres høyt ut og jeg la kun til grunn at det er sagt før 18000 markedsfører og 17000 nå.

Ditt innlegg var bra og forteller det meste.

Problemet med tall fra My World og lyconett er de ikke er kvalitets sikret ang medlemmer ikke blir strøket av lister og hvor mange msrkedsfører som har hoppet av finnes det ingen tall på offentlig.

Jeg vil.legge til at det på møter ble sagt at få 10 % av sine casback medlemmer til bruke kortet var bra jobbet. De fleste jeg hadde kontakt med sleit fakrisk med oppnå disse tall. Jeg selv hadde 50 stk casback medlemmer men kun 5 var aktive og ca 10 stk hadde brukt kortet kun 1 gang og ikke handlet nok til få casback.

På det 1.5 året jeg var med tjente jeg 4600 kr på min egen og andres handel og det meste på at jeg selv hadde strøm hos Skandia ( ikke billigst sted ) og 2 til som også hadde strømmen der med casback.

Vi prater om lommerusk ang dette mølet med tanke på jeg kastet bort jevli mye tid på dette pisset.

Endret av Petter100
Lenke til kommentar

Aner ikke hvorfor det skal være så vanskelig.

I siste saken her er antagelig medlemmet slettet, men en må dessverre kjøre dette hardt.

Så tallene Lyoness opererer med er i beste fall kunstige. Folk meldes inn av andre, og i andre enden er det tidkrevende å bli slettet.

Har de fortsatt troverdighet til å håndtere penger?

Har de troverdighet nok til å håndtere personopplysninger?

Jeg har aldri opplevd en mer uproff tilnærming til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er komplisert serru og være medlem av My World casback program.

Det er 6 fulle sider med tekst på alt mellom himmel og jord du godtar ved mota kort og signere det.

Er du der at du har brukt kort engang og ikke oppfylt 80 kr for få noe vil du kunne bli i system i 3 år føre du blir slettet selv om du ber om bli nettopp slettet.

Alt om casback world og reglene kan du lese ved gå inn på www.casbackworld.com

Gjesp gjesp sier nå jeg her jeg begynte lese på denne tungrodde teksten

Redigert sist mars 2018.

post-474374-1794962_thumb.jpg

Endret av Petter100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke hvorfor det skal være så vanskelig.

I siste saken her er antagelig medlemmet slettet, men en må dessverre kjøre dette hardt.

Så tallene Lyoness opererer med er i beste fall kunstige. Folk meldes inn av andre, og i andre enden er det tidkrevende å bli slettet.

Har de fortsatt troverdighet til å håndtere penger?

Har de troverdighet nok til å håndtere personopplysninger?

Jeg har aldri opplevd en mer uproff tilnærming til dette.

Jeg har også kjennskap til butikkeiere (markedsførere) som registrerer sine kunder som medlemmer, uten at disse er klar over det eller har gitt sitt samtykke...GDPR og alt det der andre tullet er ikke noe å bry seg om, og så satser de vel på det gamle ordtaket om at det er "enklere å få tilgivelse enn tillatelse", virker det som...

Endret av Tjo-Bing
Lenke til kommentar

Skikkelig seriøst serru ..

Jeg hadde 5 kort og et i gull :) for PM.

samt APP på tlf på toppen.

Når jeg spurte om hvorfor det var lurt og ha flere kort fikk jeg beskjed at vi kunne ved middager ute med kolleger gi de kortet vårt og be de vise det ved betaling og vi fikk casback på andres middag.

Wovv dette skulle være en form for reklame for sjappa.

Jeg hørte om en smarting som samarbeidet med en fyr som jobber i en restaurant at fyren fra lyconett hadde et kort liggende fast i restaurant og fyren som jobbet der brukte dette på gjester som i fylla skulle betale og ikke brydde seg om kvitering. kvitering har forresten ikke noe og si her for casback vises ikke her.

De 2 karer utnyttet systemet og samarbeidet og delte vel på gevinsten.

Et kriminelt system trekker som kjent kriminelle folk som fluer på et fluepapir.

Hørt italienere har skjønt dette ..Helt vannlig vist der at lyconett folk har kort sitt liggende rundt i mange restauranter og det som skjer er da pling på telefonen når noen har betalt et sted du har kortet ditt og en snill keldner samarbeider.

Endret av Petter100
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg blir provosert av å se denne tråden hver dag på første side med temaer. "Investere" og "Lyoness" hører over hodet ikke sammen!

Ikke våre ord! Enkelte sier at Lyoness ikke er en investering, men i det siste har det vist seg at dette nettopp er en investering (brukt av Lyoness medlemmer som kommer her å skal forsvare selskapet) , i og med at pengene dine er på ett usikkert sted! :)

Lenke til kommentar

Ja jeg har mailene sendt i begge disse tilfellene. Innmeldt fordi bedriften mente vedkommende kunne spare på ett medlemskap. Ett år etter handelen.

Det kan godt være flere her om dette er praksis. Tilsendt medlemsinfo kan godt befinne seg i søppelpost eller sendt en epost ikke lengre i bruk. Simsala bim! Ett Lyoness medlem er født.

De drar det vel langt om de ønsker en standard hvor en må påføre en hver transaksjon med at de ikke under noen omstendighet skal deles med tredjepart. Dette er informasjon om både personnummer og kontonummer.

Endret av Moskasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir provosert av å se denne tråden hver dag på første side med temaer. "Investere" og "Lyoness" hører over hodet ikke sammen!

Unnskyld ? Ser selv fram til dagen dette er over! ?

Problemet til mange er vel at vi har både venner og slekt involvert i dette våset. Eller kanskje er eller har vært medlem selv.

Da gir det litt mening at mange har fått hjelp til å komme seg ut, og at flere har valgt å styre unna. Så hang in there! Det blir!?

Så får en bare tåle at en blir invitert for en samtale for å få vite mer om hvordan dette EGENTLiG fungerer. No shit Sherlock ?

Hvor blåst er vi ikke alle som ikke får Lyoness og investeringer til å henge i hop.

Særlig aktuelt å tegne medlemskap etter vedtaket, selv om det finnes de som har klart det også.

Endret av Moskasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge de siste dagers avisoppslag i Adressa skal det foreligge en konklusjon i løpet av November.

Det blir spennende og vi er vel der at dette må gå veien og Lotterinemnda vil komme frem til samme resultat som lotteritisyn.

Ang hva My World da gjør ville jeg satset penger i et veddemål på at Hubert i østerike beordre Clas og kompani over grensa til Sverige og vil tenke som så at My World kan klare seg uten Norge og konsentrere seg om ikke tape Italia som er mye mer viktig en lille Ola dunk.

Faller Italia så ryker hele korthuset for geni erklært Hubert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...