Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Selge tilbake


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nettopp ny i forumet og har søkt på nett uten lykke.

 

Vi kjøpte vår enebolig av samboerens foreldre for 1,9 millioner fem år tilbake, men etter årene er gått og interessen for småbruk på listen, må vi selge huset for å få råd til drømmen.

Problemet er at da vi kjøpte huset så skrev vi kontrakt på at foreldrene har forkjøpsrett og de vil huset skal tilhøre familien.

Vi har gjort masse med huset som oppussing, opparbeidet hage og laget en utleiedel på 90 kvm, så vi mister hele gleden av budrunder og profitt til videre kjøp, da foreldrene vil kjøpe til takst.

 

Noen som har vært gjennom dette før og åssen utfallet ble ihht takst/profitt?

 

Vi mister jo gleden av budrunder..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere skrev kontrakt på det. "Gleden av budrunder" trumfer ikke en kontrakt dere villig skrev under på. Om de vil kjøpe leiligheten så får dere selge den til dem. Det er heller ikke sånn at alle boliger går mye over takst selv om man hører om det i media. Vær fornøyd med at dere slipper kostnader til megler o.l., og ikke prøv å sno deg ut av kontrakten fordi du håper å tjene mer penger ved budrunde.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har dere gjort så mye på huset så vil jo ikke taksten bli lavere akkurat. Det er en veldig god idè å holde huset i familien da det vil tjene fellesskapet mest over tid. Familien er vel viktigere enn at dere får muligheten til å tjene litt ekstra på salget? Ikke det at dere kan bryte kontrakten alikevel.

 

Mister gleden av budrunder :wee:

 

Edit; Velkommen til forumet :)

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Ehm.. dette stemmer vel ikke?

 

Trådstarter kan forsatt ha budrunde å få høyere pris over takst. Forkjøpsrett (normalt sett) betyr at foreldrene dine kan vente til høyeste bud blir akseptert, og deretter ha førsterett til å kjøpe boligen til den prisen fremfor de som opprinnelig la inn budet. 

Ref.http://www.takstsenteret.no/forkjopsrett/

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Dette er bare et så klassiskt dilemma. Dere har antageligvis hele tiden visst at foreldrene til samboeren din har forkjøpsrett. Slutt å sysle med tanken om å sno seg ut av kontrakten dersom det ikke er greit for dine svigerforeldre. Det er helt utrolig hvordan man ser folk for sitt sanne jeg når det er snakk om penger. Legg grådigheten til sides for husfredens skyld, det er mange som skulle ønske de hadde gjort det samme etter at det var for sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, det blir ingen budrunde som det er klart skrevet i tråden, og vi skal aldri være kjip tilbake når vi fikk det gode tilbudet til å starte med, ved å selge til oss til vanlig takst.

Det jeg spør om er om det er fair å selge tilbake til samme takst som dem ønsker, selv etter oppussing og opparbeidet tomt? Vi har hostet inn mye penger i et hus som ikke har vært malt engang siden 1987. :)

Lenke til kommentar

 

Ny takst, selg til takst.

Hvorfor selge til takst? Det er markedet som bestemmer prisen, og den kan kun komme frem i en budrunde.

 

Jeg mener at budrunde skal avholdes og så får de som har mulig til å benytte seg av forkjøpsrett vurdere om de vil det.

 

 

Svaret aklla kom med syntes jeg svarer veldig godt. 

 

Om han fikk kjøpe av de til takst syntes jeg det bare er rimelig at de får kjøpe tilbake til takst og ikke til markedspris.

Alternativet er markedspris for å få mest mulig penger ut av foreldrene og antagelig også ødelegge familieforholdet.

Endret av Hårek
Fjernet dobbelt sitat
Lenke til kommentar

 

 

Ny takst, selg til takst.

Hvorfor selge til takst? Det er markedet som bestemmer prisen, og den kan kun komme frem i en budrunde.

 

Jeg mener at budrunde skal avholdes og så får de som har mulig til å benytte seg av forkjøpsrett vurdere om de vil det.

Svaret aklla kom med syntes jeg svarer veldig godt.

Om han fikk kjøpe av de til takst syntes jeg det bare er rimelig at de får kjøpe tilbake til takst og ikke til markedspris.

Alternativet er markedspris for å få mest mulig penger ut av foreldrene og antagelig også ødelegge familieforholdet.

 

Om han fikk kjøpe av de til takst syntes jeg det bare er rimelig at de får kjøpe tilbake til takst og ikke til markedspris.

Alternativet er markedspris for å få mest mulig penger ut av foreldrene og antagelig også ødelegge familieforholdet.

Problemet er bare at det ikke står noe i kontrakten at det skal selges til takst, men at svigerforeldrene har forkjøpsrett. Her må man diskutere det saken omhandler, ikke hva man personlig synes om saken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det står vel ikke i kontrakten at boligen skal selges til gammel takst satt for 5 år siden? 

Man må inn med takstmann for å vurdere den tekniske verdien av bygget og da får man ny takst. 

Man kan sikkert få flere uavhengige takstmenn og meglere på besøk for å få en gjennomsnittlig takstverdi.

 

Har dere signert på at boligen kan kjøpes tilbake av svigers til opprinnelig transaksjonsverdi har dere vært rimelig ulure. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...