Gå til innhold

Boliglån - Dokumentavgift


TomTucker

Anbefalte innlegg

Kravet om 15% egenkapital er nesten lovfestet. Det vil si at dersom dere tjener ekstremt godt kan dere i prinsippet få fullfinansiert en bolig. Men i de aller fleste tilfeller vil banken ha dere 15% EK fra dere, ettersom banken kun har en liten kvote på hvor mange de har lov til å slippe utenom EK kravet. Dette er finanstilsynets måte å sørge for at bankene ikke bare kaster lån etter folk, og samtidig en sikkerhet for banken og dens penger. 

 

Dere skal egentlig ha 326 000kr i egenkapital for å møte kravet. Det er forresten ikke lov til å ha noen som stiller som kausjonist lenger. Dette er egentlig bare gammelt bekrep som ikke vil slippe taket helt. Det eneste man kan gjøre er å ta pant i en bekjent/familie medlems bolig tilsvarende den manglende egenkapitalen. Hvis dette kan ungåes, så ungå det. Dette skaper mye trøbbel og arbeid, og nesten den minste bevegelse ved lånet krever at du drar med deg den personen som satt pant i boligen sin for deg ned til banken for å signere masse papirer. 

Endret av Gamle ørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

Ihvertfall, høyere rente og etableringspris hos Nordea. Det er som alltid - Det koster å være fattig.

 

Jepp, stakkars dåkke, kun en mill i inntekt..

 

Men seriøst, kan ikkje dåkker bare gå inn her https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

eller ei liknande side. 

Eller endå beire, gå i møte med banken(som er gratis!) istadenfor å skrive masse her å få forskjellige svar? Litt enklare for dåkkar skuld.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Ihvertfall, høyere rente og etableringspris hos Nordea. Det er som alltid - Det koster å være fattig.

 

Jepp, stakkars dåkke, kun en mill i inntekt..

 

Men seriøst, kan ikkje dåkker bare gå inn her https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/

eller ei liknande side. 

Eller endå beire, gå i møte med banken(som er gratis!) istadenfor å skrive masse her å få forskjellige svar? Litt enklare for dåkkar skuld.

 

 

Ja, synd for oss med utdanning og klart å skape en god inntekt. Forresten, 1.125 er det.

 

Nå satt Gjensidige seg på gjerdet som snevre de er, men Nordea kunne se vekk fra EK kravet, da vi uansett har skrapet sammen noe kroner til, slik at vi har 280.000.

 

Vel og merke, det ble et vanlig boliglån, men med toppfinansiering. Nå sier hun at det er avdragsfrihet i 8år (!), til topplånet er betalt. For lånet vi fikk, så har vi strengt talt bare 100.000 som vi mangler, inkludert dokumentavgiften. Hvordan i all verden hun mener at vi skal trenge avdragsfrihet i 8 år for å betale ned et latterlig lån på 100k kan være interessant å vite.

Gjennomsnittsrente på lånet over 25år var visst 2,25.

 

 

Spørsmål:

 

-Hun ønsker gjerne at vi blir totalkunder i Nordea, med forsikringer og alt, fordi hun er "hyggelig" å gir oss lån. Nå har jeg som sagt svært gunstige forsikringer og vilkår hos Gjensidige. Hvordan er dette med å ikke gå noe over til Nordea? Det går vel under økonomisk rådføring, og er vel strengt talt ikke pliktig til å Velge Nordea?

 

 - Kan jeg bare bytte bank til Gjensidige når EK kravet er nedbetalt?

Lenke til kommentar

 

 

 

hvilken bank har du? du er ekstremt lite opplyst hva angår låneprosessen når man kjøper bolig.

 

Hvis du har fått lån innvilget, så får du det beløpet i lån, garantert, egenkapital eller ei. Dere har 1.1 mill i inntekt, og skal kjøpe bolig til snaue 2 mill.... dere trenger ikke egenkapital.... jeg kjøpte bolig alene til over 3 mill når jeg tjente 600 000.... by på den jævla boligen og ikke tenk på pengene, dere kan få 8-9 mill i lån med den inntekten hvis dere vil.

 

Har ikke banken din snakket med dere? høres veldig merkelig ut hele situasjonen, at du ikke har snakket med banken om dokavgift og slik.... veldig merkelig.

Bankene opererer nå med en grense på 5x årsinntekt så 8-9 millioner stemmer nok ikke. Og få lån på 3.000.000 med 0 i ek og 600.000 i årslønn skjer nok heller ikke idag.

 

tja har boligen en sokkel som kan leies ut... 

legger du frem konkrete planer om å bygge om kjeller til utleie... osv

topper lett et par mill på en lånegrense det... 

 

 

Prøv å få boliglån uten kausjonist eller egenkapital i dag. Ring når du har fått det til. 

 

 

Hei, har ikke telefon nummeret ditt, men fikk lån uten egenkapitalkrav. 

Lenke til kommentar

Tja, la meg omformulere meg selv: Ingen bank med forretningssans vil kreve noe som helst. 

 

Klart, ringer man til en lærling i banken og spør "kan jeg få lån uten egenkapital?" så sier dem nei. 

 

Får man fatt på en senior person i banken og forklarer situasjonen, tar et møte, har med kona, forklarer det hele så får man nok ja hos de aller aller aller fleste... men klart noen få unntak finnes.... man kan alltid møte på en regelrytter uerfaren person i banken som ikke våger trå utenfor sauelinjene... 

Lenke til kommentar

Du har strengt tatt egenkapital, bare ikke 15%

 

Ja, men det er jo det som har vært problem fra start. Jeg har alltid hatt egenkapital - jeg har ikke hatt tilstrekkelig egenkapital. Det er helt korrekt; jeg har ikke fått lån UTEN noe form for egenkapital, men jeg har fått lån uten kravet om 15%, å desto viktigere, uten forbrukslån som banker tvinger folk til å ta.

Lenke til kommentar

Ofte sitter den regelrytteren i bankens styre, og er opptatt av at banken ikke skal få problemer med Finanstilsynet.

 

Finanstilsynet tillater banker å utstede 10% av boliglån som ikke klarer 15% EK. Nordea gir meg 2,250 i lån med 12.9% egenkapital, men ikke noe mer.

 

Nå har jeg vel og merke kommet over en bolig med 150kvm BRA som utleie-del og egen leilighet på 150kvm BRA i god stand til 2,7mill, så skal prøve å få 600 til. Betalingsevnen stiger jo prosentmessig mer enn lånet øker.

Lenke til kommentar

Jeg har Gjensidige som hovedbank, og lånt hos dem tre ganger til diverse boligkjøp. Kjøpte faktisk hus på onsdag. Mitt inntrykk er at Gjensidige er litt vanskelige å ha med å gjøre når det kommer til lån med høy gjeldsgrad.

 

Mitt første boligkjøp, så tok jeg et boligstartlån i kommunen (veldig gunstig) på 400.000. Kommunen har pant med andre prioritet. Så tok jeg lån i Gjensidige på 2mill, med første prioritet selvfølgelig. Det jeg gjorde da var å si til Gjensidige at jeg hadde 400,000 i EK (noe jeg egentlig ikke hadde). Da ble de litt sure, men fikk nå lånt 100% av kjøpssummen.

På denne tiden var vi to som lånte og kjøpte sammen, med 800.000 i brutto inntekt.

 

Så skilte jeg meg, og huset skulle selges. Det tok år og dag, og jeg kjøpte i mellomtiden leilighet. Lån til mellomfinansiering ville ikke Gjensidige gi, så da ble det å gå til den lokale sparebanken. Der var ikke dette noe problem i det hele tatt, men måtte ta noe pant i mammas hus (som de kjenner i banken). Betalte ned 700.000 i en smekk for ett år siden, når huset endelig ble solgt, og flyttet resten av lånet til Gjensidige.

 

Nå sist, så hadde jeg ingen problemer med å få 3mill i lån hos Gjensidige (søkte ikke mer). Har da fra før 1,1mill hos Gjensidige på leiligheten (som jeg skal beholde å leie ut. Leie dekker akkurat alt av lån og utgifter til den). Var også innom DNB, og der kunne jeg få 4,4mill i lån, i tillegg til de 1,1 jeg har fra før. Har 700.000 i egenkapital. Har også inntekt på mellom 1 og 1,4 mill i året.

Lenke til kommentar

Jeg har Gjensidige som hovedbank, og lånt hos dem tre ganger til diverse boligkjøp. Kjøpte faktisk hus på onsdag. Mitt inntrykk er at Gjensidige er litt vanskelige å ha med å gjøre når det kommer til lån med høy gjeldsgrad.

 

 

Det er nå akkurat samme erfaring jeg har med de.

 

Nå er det et objekt som koster 2,77 med dokumentavgift. Utleiepris er 10 tusen i måneden, lånet koster en 12-13 i måneden, som tilsier at man har en økt betalingsgrad og sikkerhet. Andelen egenkapital synker med 2,47% kontra lånet på 2,250.

 

På den andre siden, så har man allerede en betalingsevne på 3,2 millioner, men mangel av sikkerhet. Jeg mener nå regnestykket går opp både for oss og for banken, men det er for banken å avgjøre.

 

Edit: Jeg er ikke glad i lån, tvert imot. Dette er mitt første lån utenom studielån. Jeg ser at det kan være større nedturer i norsk økonomi, men alle må ha ett sted å bo, å eiendom er for hva det er fortsatt en trygg investering.

Endret av TomTucker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...