jjkoggan Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Forsvaret mot staten er ikke det primære her. Det hører bare hjemme i festtalene.Det kan du jo godt si, men de lener seg på andre grunnlovstillegg som sier:"A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed." Det er altså for å beskytte den frie staten mot enhver trussel mot statens frihet. Ikke lommetyver. A well organized state militia like California or Texas could put up quite a fight against the federal government should they choose to do so
Thoto79 Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Forsvaret mot staten er ikke det primære her. Det hører bare hjemme i festtalene.Det kan du jo godt si, men de lener seg på andre grunnlovstillegg som sier:"A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed." Det er altså for å beskytte den frie staten mot enhver trussel mot statens frihet. Ikke lommetyver. A well organized state militia like California or Texas could put up quite a fight against the federal government should they choose to do so Spørsmålet må bli, why on earth would they choose to do so? Fordi det store statsmonsteret puster dem i nakken liksom? Absurd og litt komisk på en gang. Idiotenes tog er tydeligvis nøyaktig like langt som gun-nuts`s, muligens fordi at de nettopp er en og samme gjeng
After Dark Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Etter Den amerikanske borgerkrigen ble det erklært at delstater ikke har tillatelse til å løsrive seg og ikke har tillatelse til å bedrive utenrikspolitikk.
After Dark Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Så argumentet er ikke innholdet i andre grunnlovstillegg? Hvorfor brukes grunnlovstillegget som argument om ikke innholdet i det er argumentet? Det var ikke det jeg sa. Men kanskje vi tolker tillegget forskjellig. Slik jeg leser dreier det seg om selvforsvar og ikke opprør mot staten.
Skatteflyktning Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 "Begge parter"..... det er jo bare er èn part her da Geir, ett land - ett folk. At noen hillbillys vil løsrive seg ifra eget land og stat endrer jo ikke dette. Ett tankeeksperiment for å se akkurat hvor dumt alt dette egentlig er så prøv å overføre denne type logikk til Norge så ser du fort hvor hinsides det brister. Snakker om å male seg opp ett fiendebilde og snuble i egne bein samtidig Yup, Norge ... året 1905.
Thoto79 Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Litt overraskende. Og klart, når det kommer ifra den kanten så er det ofte greit å ta en runde til i tenkeboksen før man konkluderer Elon Musk sides with Trump on trade with China, citing 25% import duty on American cars
Skatteflyktning Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Spørsmålet må bli, why on earth would they choose to do so? Fordi det store statsmonsteret puster dem i nakken liksom? Absurd og litt komisk på en gang. Idiotenes tog er tydeligvis nøyaktig like langt som gun-nuts`s, muligens fordi at de nettopp er en og samme gjeng https://www.publicpolicypolling.com/wp-content/uploads/2017/09/PPP_Release_TX_81616.pdf Side 3
Vice Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 "Begge parter"..... det er jo bare er èn part her da Geir, ett land - ett folk. At noen hillbillys vil løsrive seg ifra eget land og stat endrer jo ikke dette. Ett tankeeksperiment for å se akkurat hvor dumt alt dette egentlig er så prøv å overføre denne type logikk til Norge så ser du fort hvor hinsides det brister. Snakker om å male seg opp ett fiendebilde og snuble i egne bein samtidig Yup, Norge ... året 1905. Og for noen år siden hadde man svære dinosaurer som lett kunne drept et menneske med et jafs.Hvem vet når de evt. kan komme tilbake? Best å være godt forberedt. 1
nebrewfoz Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 "Begge parter"..... det er jo bare er èn part her da Geir, ett land - ett folk. At noen hillbillys vil løsrive seg ifra eget land og stat endrer jo ikke dette. Ett tankeeksperiment for å se akkurat hvor dumt alt dette egentlig er så prøv å overføre denne type logikk til Norge så ser du fort hvor hinsides det brister. Snakker om å male seg opp ett fiendebilde og snuble i egne bein samtidig Yup, Norge ... året 1905. Sorry, Norge løsrev seg ikke fra Sverige. Norge var aldri en del av Sverige. De hadde samme konge, javel, men Norge var pr. Grunnloven av 1814 eget kongedømme. 2
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 "Begge parter"..... det er jo bare er èn part her da Geir, ett land - ett folk. At noen hillbillys vil løsrive seg ifra eget land og stat endrer jo ikke dette. Ett tankeeksperiment for å se akkurat hvor dumt alt dette egentlig er så prøv å overføre denne type logikk til Norge så ser du fort hvor hinsides det brister. Snakker om å male seg opp ett fiendebilde og snuble i egne bein samtidig Nei. Det er 325 millioner individer. Noen mørke, noen lyse, noen konservative, noen liberale, noen kristne, noen muslimer, og så videre. Noen av dem (Trumps tilhengere) mener at andre av dem (meksikanere eller muslimer) ikke burde få bo der i det hele tatt. Noen av dem synes fortsatt det var greit at noen av dem ble holdt som slaver. "Et land - et folk" var slagordet til en viss tysk herremann for 70-80 år siden. Men han kunne jo faktisk bestemme hvem som skulle få være en del av dette ene folket, og kvittet seg med resten. Vi var forresten ikke mer ett folk den gangen enn at gode nordmenn anga både jøder og kommunister og andre til okkupantene. Det finnes vel ellers nordmenn også som mener staten er ute etter å ta dem. Om du eller jeg eller andre synes det er hinsides er ikke så relevant. Norge er jo uansett ikke USA, vi har ingen delstater eller en grunnlov som legger dette til grunn. Jeg personlig kunne godt tenkt meg at Bergen ble en egen bystat... Geir
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Og for noen år siden hadde man svære dinosaurer som lett kunne drept et menneske med et jafs.Hvem vet når de evt. kan komme tilbake? Best å være godt forberedt. Apropos dinosaurer: Vi trodde vel faktisk at den kalde krigen og trusselen fra øst døde med Sovjetunionen. Hører du på Putin i dag er det ikke like opplagt... Geir
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Forsvaret mot staten er ikke det primære her. Det hører bare hjemme i festtalene.Det kan du jo godt si, men de lener seg på andre grunnlovstillegg som sier:"A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed." Det er altså for å beskytte den frie staten mot enhver trussel mot statens frihet. Ikke lommetyver. Grunnlovstilleggets hensikt er det. Det betyr ikke at det er den jevne våpentilhengers motiv for å ha huset fullt av våpen. Selv om de bruker det som argument for at det er en rettighet. Geir Endret 9. mars 2018 av tom waits for alice
Vice Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Og for noen år siden hadde man svære dinosaurer som lett kunne drept et menneske med et jafs.Hvem vet når de evt. kan komme tilbake? Best å være godt forberedt. Apropos dinosaurer: Vi trodde vel faktisk at den kalde krigen og trusselen fra øst døde med Sovjetunionen. Hører du på Putin i dag er det ikke like opplagt... Geir Du har rett. Jeg løper rett ut nå for å kjøpe meg hagle. Her gjelder det å være mest mulig forberedt ja!
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Du har rett. Jeg løper rett ut nå for å kjøpe meg hagle. Her gjelder det å være mest mulig forberedt ja! Du kan jo spleise med naboene og kjøpe en F 35. Da snakker vi privat milits...
Vice Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Du kan jo spleise med naboene og kjøpe en F 35. Da snakker vi privat milits...Har allerede tatt pilotutdanning på Google University så det blir så sykt bra!! Endret 9. mars 2018 av Vice 1
Skatteflyktning Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Sorry, Norge løsrev seg ikke fra Sverige. Norge var aldri en del av Sverige. De hadde samme konge, javel, men Norge var pr. Grunnloven av 1814 eget kongedømme.
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Har allerede tatt pilotutdanning på Google University så det blir så sykt bra!! Tenkte på det alt den gangen jeg var 19 og ble kalt inn til sesjon. Da sa jeg at jeg ville bli jagerflyver. Dessverre var jeg noen cm for høy til det. (Det var lavt under taket i datidens jagere, vet ikke hvordan det er i dag. Dette var før F16 ankom landet.) Og så testet jeg dårlig på rødt/grønt fargesyn... Så det nærmest jeg kom luften var å sende opp værballonger i artilleriet. Geir 1
Gunfreak Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Du har rett. Jeg løper rett ut nå for å kjøpe meg hagle. Her gjelder det å være mest mulig forberedt ja! Du kan jo spleise med naboene og kjøpe en F 35. Da snakker vi privat milits... Jeg har lyst til å ha en 88 i hagen. Da kan jeg ta knekken irriterende måker og disse vegvesen folka som driver å sager ned trær på tomta.
Thoto79 Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 "Begge parter"..... det er jo bare er èn part her da Geir, ett land - ett folk. At noen hillbillys vil løsrive seg ifra eget land og stat endrer jo ikke dette. Ett tankeeksperiment for å se akkurat hvor dumt alt dette egentlig er så prøv å overføre denne type logikk til Norge så ser du fort hvor hinsides det brister. Snakker om å male seg opp ett fiendebilde og snuble i egne bein samtidig Nei. Det er 325 millioner individer. Noen mørke, noen lyse, noen konservative, noen liberale, noen kristne, noen muslimer, og så videre. Noen av dem (Trumps tilhengere) mener at andre av dem (meksikanere eller muslimer) ikke burde få bo der i det hele tatt. Noen av dem synes fortsatt det var greit at noen av dem ble holdt som slaver. "Et land - et folk" var slagordet til en viss tysk herremann for 70-80 år siden. Men han kunne jo faktisk bestemme hvem som skulle få være en del av dette ene folket, og kvittet seg med resten. Vi var forresten ikke mer ett folk den gangen enn at gode nordmenn anga både jøder og kommunister og andre til okkupantene. Det finnes vel ellers nordmenn også som mener staten er ute etter å ta dem. Om du eller jeg eller andre synes det er hinsides er ikke så relevant. Norge er jo uansett ikke USA, vi har ingen delstater eller en grunnlov som legger dette til grunn. Jeg personlig kunne godt tenkt meg at Bergen ble en egen bystat... Geir Det avgjørende for meg er å få belyst tankefeilen bak en besjelingen av staten. Det blir bare en eneste stor feilslutning av en ansvarsfraskrivelse.
jjkoggan Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Forsvaret mot staten er ikke det primære her. Det hører bare hjemme i festtalene.Det kan du jo godt si, men de lener seg på andre grunnlovstillegg som sier:"A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed." Det er altså for å beskytte den frie staten mot enhver trussel mot statens frihet. Ikke lommetyver. A well organized state militia like California or Texas could put up quite a fight against the federal government should they choose to do so Spørsmålet må bli, why on earth would they choose to do so? Fordi det store statsmonsteret puster dem i nakken liksom? Absurd og litt komisk på en gang. Idiotenes tog er tydeligvis nøyaktig like langt som gun-nuts`s, muligens fordi at de nettopp er en og samme gjeng Det er lite idiotisk å tro tyranni ligger ikke så langt fra demokrati. Jeg er sikkert Trump ville glede seg hvis han hadde makten til å ....
Anbefalte innlegg