Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har i7-6700k oc 4.5ghz 1.325v, jeg har jevnt 80+ grader under hard og lang gaming, som av og til resulterer med blåskjerm.

 

Har lest litt om å "delidde" cpu for å fjerne mellomrommet og skifte ut pastaen under IHS...

 

Jeg tror det er de høye temperaturene som tilsutt resulterer til blåskjerm, jeg har tenkt til å prøve følgende før en evnt "delid";

 

1. skifte ut den orginale kjølepastaen med; CoolLaboratory Liquid Ultra

2. skru ned v.core

3. Har også vurdert annen kjøler, men trodde "Cooler Master Nepton 120XL" skulle holde til å kjøle ned min cpu!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde ikke forventet annet, jeg formulerer meg kanskje dårlig... Jeg kan leve med at temperaturen blir høy, men jeg ønsker å få den noen grader lavere så jeg slipper å få blåskjerm, jeg tror dette kan løses ved å gå litt lavere på v.core.

 

Jeg er ny til overklokking, og mitt spm er egentlig: Hva kan jeg gjøre for å få ned tempen til mellom 70 - 80 grader istedenfor 80++

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan prøve:

- Høyere viftehastigheter på viftene om du kan, ellers så kan du gå for vifter som flytter mer luft, men da måtte leve med mer støy

- Lavere klokk (og lavere spenning) - denne ville jeg gått for om jeg var deg
- Ny pasta (gå for Gelid Extreme eller Noctua sin)
- Delidding

Men tilslutt, bedre kjølekapasitet. Du har egentlig ikke så mye radiatorareal, som en tommelfinger-regel så kan man si en 120mm per komponent og deretter en 120mm til ved overklokking (240mm tilsammen i ditt tilfelle), dog dette er en veldig forenkling selvsagt. Uansett, så vil jeg anta (og synse) at ved overklokking så har du omtrent den tempen du bør forvente per nå, 10 grader ned krever nok at du må legge ut litt mer cash. Klokk deg ned litt og spill med smil om munnen :)

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

heilt sinnsyke temperaturer, how? :p kabinett har du, airflow i det hele tatt? =)

Er bra airflow, lufta som kommer ut bak er kald, så tror ikke det er verken forliten radiator eller for dårlig airflow!

 

Kjøpte pc'en fra komplett, og jeg har en teori om at det kan ha gått litt fort i svingene der... Skal prøve å bytte pasta, å se om ikke ting bedres ;) Hvis ikke så får jeg gå for en lavere klokk, trenger jo egentli ikke å overklokke, men da hadde jeg kunnet gått for i7-6700! :p

Lenke til kommentar

 Hvis ikke så får jeg gå for en lavere klokk, trenger jo egentli ikke å overklokke, men da hadde jeg kunnet gått for i7-6700! :p

 

Vel i7 6700 har en baseklokk på 3.4 Ghz, mens 6700K har en baseklokk på 4.0 Ghz, så er vel ikke helt enig med deg der. 600 Mhz er ikke kjempe mye, men hvis man ikke skal overklokke, så vil jo 6700K gi klart bedre ytelse fordet.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 Hvis ikke så får jeg gå for en lavere klokk, trenger jo egentli ikke å overklokke, men da hadde jeg kunnet gått for i7-6700! :p

 

Vel i7 6700 har en baseklokk på 3.4 Ghz, mens 6700K har en baseklokk på 4.0 Ghz, så er vel ikke helt enig med deg der. 600 Mhz er ikke kjempe mye, men hvis man ikke skal overklokke, så vil jo 6700K gi klart bedre ytelse fordet.

 

Jeg er vel kanskje mest irritert på meg selv for ikke å ha valgt en annen kjøler når jeg kjøpte PC'en...

Vurderer å kaste CM Nepton rett i søppla & kjøpe Noctua NH-D15!!

Lenke til kommentar

brukte ai som fulgte HK de første gangene, også den overklokken jeg kjører nå har jeg kopiert fra "linus"...

 

Byttet kjølepasta... Det løste problemet! Har nå load temps på rundt 60 & idle temps på rundt 20. Hadde tidligere 40 - 60 i idle temp. Så enten har der vert dårlig påføring fra Komplett, eller dårlig pasta!

Lenke til kommentar

Da er det virkelig mye pasta også :p

Jeg har sett lignende før, med mitt eget oppsett hvor jeg smurte på altfor tynt, og da fikk ikke kjøleren skikkelig kontakt med IHS, og jeg hadde 90 grader stock ved idle. Så jeg ville heller hatt for mye enn for lite, om man skrur til kjøleren slik den skal med korrekt moment, så vil den bare presse det overskyttende ut til siden, tykkelsen på pastaen under kjøleren vil bli det samme - kjølepasta er rimelig bløtt og både kjøler og IHS "vinner" i kampen om plassen 

Om dette er det som har skjedd med OP, er dog ikke sikkert, men kan være en kombinasjon av for lite (eller uhorvelige mengder) pasta og en ikke korrekt tilskrudd kjøler. Synsing selvsagt, men når folk får gode resultater med speilegg og tannkrem, så er det litt å trekke konklusjoner

Dette har ingenting med kvaliteten til pastaen å gjøre, men en brukerfeil, som i dette tilfelle er gjort av Komplett. Egentlig er bittelitt skremmende, men antar at PCen ble bygget på en mandag ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det virkelig mye pasta også :p

 

Jeg har sett lignende før, med mitt eget oppsett hvor jeg smurte på altfor tynt, og da fikk ikke kjøleren skikkelig kontakt med IHS, og jeg hadde 90 grader stock ved idle. Så jeg ville heller hatt for mye enn for lite, om man skrur til kjøleren slik den skal med korrekt moment, så vil den bare presse det overskyttende ut til siden, tykkelsen på pastaen under kjøleren vil bli det samme - kjølepasta er rimelig bløtt og både kjøler og IHS "vinner" i kampen om plassen 

 

Om dette er det som har skjedd med OP, er dog ikke sikkert, men kan være en kombinasjon av for lite (eller uhorvelige mengder) pasta og en ikke korrekt tilskrudd kjøler. Synsing selvsagt, men når folk får gode resultater med speilegg og tannkrem, så er det litt å trekke konklusjoner

 

Dette har ingenting med kvaliteten til pastaen å gjøre, men en brukerfeil, som i dette tilfelle er gjort av Komplett. Egentlig er bittelitt skremmende, men antar at PCen ble bygget på en mandag ;)

 

 

Jeg hadde et eksempel av altfor mye pasta, utført av Multicom.

Siden det er direct-die kjøling så er trykket mellom kjøler og die ekstremt lite og følgelig presses det ikke så tynt som det skal :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1741874

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...