Gå til innhold

Nå kan Tesla-eierne kjøpe mer rekkevidde rett i bilen


Anbefalte innlegg

 

 

 

Kan du vise oss et eneste hint om at bilene selges til redusert margin?

Og at det ikke er høyere margin pga reduserte produksjonskostnader, og at en prisøkning på 70.000 snart er implementert i modellrekken til Tesla ved å fjerne 60kHw som alternativ? Slik de nylig altså har gjort for model X.

 

Og så til slutt gjerne forklare hvorfor det ikke er utspekulert, bra miljøtiltak og "Tesla til folket" som flere liker å bruke som argumenter..

 

 

Ja hintet er ganske lett, de velger å selge en 75 for mindre enn de "kan ta" for den. Det vill automatisk gi mindre margin. Totalt sett er det nok gunstig for Tesla, men de gjør uansett folk en bjørne tjeneste ved å tilby dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er ingenting ved dette som tilsier at et slikt scenario er på vei eller realistisk. Temaet vi diskuterer nå handler om produksjonskapasitet m.m., ikke apper.

 

Et slikt scenario kan på ingen måte avvises. De har nå demonstrert at deres teknologi er helt klar for det. Det vil være ganske naivt å tro at ikke noen "blåruss" sitter med en våt drøm om et slikt scenario. Det eneste som evt. stopper et slikt scenario er firmaets policy & planer, og de kjenner vi ikke til.

 

Et slikt scenario har ingenting med denne saken å gjøre. Denne saken handler om blant annet produksjonskapasitet. Det handler om det samme som mange andre har gjort, nemlig å tilby en vare til en lavere pris med lavere ytelse.

Lenke til kommentar

Uredelig og problematisk for troverdigheten. Og viser med all tydelighet at det absolutt ikke er miljøet som er i Muskemannens interesse. Men Tesla foreningen vil nok rose dette opp i skyene også.

 

De som påpeker at dette ikke er det samme som å kjøpe batteriet to ganger (@ hekomo) kan heller ikke ha tenkt seg helt om. Batteriet veier en del og dersom batteriet egentlig er ett 75kWh batteri men du får kun utnytte 60kWh på grunn av fjasete molbo fakter, så er det det samme som at du kjører rundt på mye unyttig dødvekt som drar ned den potensielle rekkevidden og gir ett større negativt miljøavtrykk.

 

Her er det bare en ting som kan gjøres og som er riktig, og det er å pushe gratis oppdatering til alle som er lurt av Musk`s uredelighet.

 

Det er noen fantastiske intellektuelle krumspring du må gjennomføre for å kunne rakke ned på Tesla for dette.

 

Den ekstra vekten på batteriet er nærmest irrelevant. Dessuten gjør den større kapasiteten at batteriet sannsynligvis varer lenger, hvilket bidrar positivt til regnestykket igjen. Videre er det en enorm miljøbesparelse i form av de som hadde kjøpt en fossilbil i stedet dersom de ikke hadde hatt råd til denne billigere utgaven.

 

Du bryr det naturligvis ikke om miljøfaktorer. Du er bare ute etter å finne oppgulp mot Tesla.

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jo struping av effekt på dieselbiler en direkte positiv innvirkning på miljøet om man skal bruke miljøargumentet. Å legge ved flere batterier enn kunden får brukt er aldri miljømessig bra.

Å tilby en rabattert 75 kWh Model S slik at flere kunder har mulighet og lyst til å kjøpe en elbil i stedet for en fossilbil er svært bra for miljøet. Jo færre fossilbiler jo bedre.

 

 

Man kan selvsagt finne forskjellige måter å forsvare det på dersom man gjør diverse forutsetninger, på men fakta er at det isolert sett ikke er miljømessig bra å produsere og legge ved mer batterier i en bil enn det eieren kan bruke.

 

Nå nytter det ikke å se det isolert sett. Det skjer ikke i et vakuum. Men isolert sett vil denne måten å gjøre det på forlenge batteriets levetid, noe som gir et positivt miljøutslag.

Lenke til kommentar

 

 

Nå har jo struping av effekt på dieselbiler en direkte positiv innvirkning på miljøet om man skal bruke miljøargumentet. Å legge ved flere batterier enn kunden får brukt er aldri miljømessig bra.

 

Å tilby en rabattert 75 kWh Model S slik at flere kunder har mulighet og lyst til å kjøpe en elbil i stedet for en fossilbil er svært bra for miljøet. Jo færre fossilbiler jo bedre.

 

Men de økte jo nettopp prisen på 75kHw og fjernet 60kHw utgaven av X?

Det vil jo si at færre har råd til el bil? Ikke bra for miljøet...

 

Model X er en mye dyrere utgave i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan du vise oss et eneste hint om at bilene selges til redusert margin?

Og at det ikke er høyere margin pga reduserte produksjonskostnader, og at en prisøkning på 70.000 snart er implementert i modellrekken til Tesla ved å fjerne 60kHw som alternativ? Slik de nylig altså har gjort for model X.

 

Og så til slutt gjerne forklare hvorfor det ikke er utspekulert, bra miljøtiltak og "Tesla til folket" som flere liker å bruke som argumenter..

 

 

Ja hintet er ganske lett, de velger å selge en 75 for mindre enn de "kan ta" for den. Det vill automatisk gi mindre margin. Totalt sett er det nok gunstig for Tesla, men de gjør uansett folk en bjørne tjeneste ved å tilby dette. 

 

 

Nå er det ikke lett å gjøre noen direkte sammenligning av gamle priser på Tesla ettersom det er gjort en del endringer som også forsvarer prisøkning, men et enkelt oppslag hos skattevesenets listepriser viser oss følgende:

 

2013: S60 446.500,-

2014: S60 461.000,-

2015: S70 553.200,-

2016 S60* 584.000,-

2016 S75 655.000,-

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Bilpriser/

 

Når man også vet at produksjonskostanden på batterier er mer enn halvert, så har Tesla fremdeles økt prisen på en 60kHw med 21% (noe skyldes riktig nok valuta). Prisen fra S70 til S75 har kun økt med 15,5% i samme tidsrom..

Usikker på om du er kjent med begrepet bjørnetjeneste, men ja det er nettopp det...

Lenke til kommentar

 

Men de økte jo nettopp prisen på 75kHw og fjernet 60kHw utgaven av X?

Det vil jo si at færre har råd til el bil? Ikke bra for miljøet...

 

Model X er en mye dyrere utgave i utgangspunktet.

 

 

Eneste forskjellen på X60 og X75 var batteriet?

Det samme gjelder fortsatt for S60 og S75?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan du vise oss et eneste hint om at bilene selges til redusert margin?

Og at det ikke er høyere margin pga reduserte produksjonskostnader, og at en prisøkning på 70.000 snart er implementert i modellrekken til Tesla ved å fjerne 60kHw som alternativ? Slik de nylig altså har gjort for model X.

 

Og så til slutt gjerne forklare hvorfor det ikke er utspekulert, bra miljøtiltak og "Tesla til folket" som flere liker å bruke som argumenter..

 

 

Ja hintet er ganske lett, de velger å selge en 75 for mindre enn de "kan ta" for den. Det vill automatisk gi mindre margin. Totalt sett er det nok gunstig for Tesla, men de gjør uansett folk en bjørne tjeneste ved å tilby dette. 

 

 

Nå er det ikke lett å gjøre noen direkte sammenligning av gamle priser på Tesla ettersom det er gjort en del endringer som også forsvarer prisøkning, men et enkelt oppslag hos skattevesenets listepriser viser oss følgende:

 

2013: S60 446.500,-

2014: S60 461.000,-

2015: S70 553.200,-

2016 S60* 584.000,-

2016 S75 655.000,-

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Bil-og-andre-kjoretoyer/Bil/Bilpriser/

 

Når man også vet at produksjonskostanden på batterier er mer enn halvert, så har Tesla fremdeles økt prisen på en 60kHw med 21% (noe skyldes riktig nok valuta). Prisen fra S70 til S75 har kun økt med 15,5% i samme tidsrom..

Usikker på om du er kjent med begrepet bjørnetjeneste, men ja det er nettopp det...

 

 

Ser ikke helt poenget med å liste opp alt dette, Tesla lagde i år en 60 versjon med 60 batteri. Den kostet X kroner. Så sløyfet de batteriet fra produksjonen, og selger nå en 75 til X kroner. Det har altså blitt billigere for folk å kjøpe samme bil(hw messig). Hvorfor du drar inn andre økninger i pris ser jeg ikke helt, dette handler om at tesla endret i produksjonen uten å endre pris der og da. 

Lenke til kommentar

2013: S60 446.500,-

2014: S60 461.000,-

2015: S70 553.200,-

2016 S60* 584.000,-

2016 S75 655.000,-

 

 

Det eneste tallene der viser er at ikke Tesla har endret prisene nevneverdig siden 2013. Om du korrigerer for inflasjon og valutakurs, som du selvsagt er nødt til.

 

Her er prisene pr. 1.7 hvert år omregnet til dollar:

 

2013 s60: $73.698

2014 s60: $74.783

2015 s70: $70.229

2016 s60: $69.941

2016 s75: $78.444

 

Inflasjonen i USA (og Norge) i denne perioden er totalt ca. 6%, noe som gjør at inflasjonsjustert 2013-pris er $78.119. Altså ca. akkurat det samme som en S75 koster i dag for en S60 (uten autopilot-hw) da. Den riktige måten å lese tallene på er at nordmenn har vært tungt subsidiert av Tesla i årene 2014 og '15 men at vi nå betaler det samme som amerikanerne.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Uredelig og problematisk for troverdigheten. Og viser med all tydelighet at det absolutt ikke er miljøet som er i Muskemannens interesse. Men Tesla foreningen vil nok rose dette opp i skyene også.

 

De som påpeker at dette ikke er det samme som å kjøpe batteriet to ganger (@ hekomo) kan heller ikke ha tenkt seg helt om. Batteriet veier en del og dersom batteriet egentlig er ett 75kWh batteri men du får kun utnytte 60kWh på grunn av fjasete molbo fakter, så er det det samme som at du kjører rundt på mye unyttig dødvekt som drar ned den potensielle rekkevidden og gir ett større negativt miljøavtrykk.

 

Her er det bare en ting som kan gjøres og som er riktig, og det er å pushe gratis oppdatering til alle som er lurt av Musk`s uredelighet.

 

Det er noen fantastiske intellektuelle krumspring du må gjennomføre for å kunne rakke ned på Tesla for dette.

 

Den ekstra vekten på batteriet er nærmest irrelevant. Dessuten gjør den større kapasiteten at batteriet sannsynligvis varer lenger, hvilket bidrar positivt til regnestykket igjen. Videre er det en enorm miljøbesparelse i form av de som hadde kjøpt en fossilbil i stedet dersom de ikke hadde hatt råd til denne billigere utgaven.

 

Du bryr det naturligvis ikke om miljøfaktorer. Du er bare ute etter å finne oppgulp mot Tesla.

 

Neida, tar gjerne imot en Tesla jeg om jeg slipper å betale for den.. Teslaen er en teknologisk fantastiskhet på mange områder. Så  det at du går i skyttergraven og snurrer rundt som ett illsint lemmen hver gang noen påpeker litt fakta får nå stå sin prøve og sier mer om hvor bergtatt folk kan bli av litt clever markedsføring. Står vel heller ikke i noen lover så vidt jeg vet at Tesla er forskånet mot oppgulp.

 

Poenget her er at det er temmelig poengløst å si at å ha ett batteri med høyere kapasitet enn det som  blir gjort tilgjengelig, er en positiv miljøfaktor når det Tesla ønsker mest av alt er at du skal kjøpe fri denne ekstra såkalt miljøfaktoren. Da var plutselig hele det fantastiske "poenget" borte. De burde da heller tilby alle Tesla eiere, uansett modell, å kjøpe en plombering av batterikapasiteten for miljøets skyld til en billig penge på snaue 120000kr. Da kunne de også få utdelt diplom hvor det gjøres klart for alle og en hver at her har vi å gjøre med en ekte miljøforkjemper. ...  Ikke interessert? tenkte meg det ja.

 

Og den "enorme" besparelsen du snakker om er nokså fiktiv og kun noe du ser fragmenter av etter at bilen har passert 100.000 km ++ . Du vet, elbilen er mer miljøfiendtlig å produsere og ikke så veldig stueren heller når det gjelder drift. Spesielt for kontinentet som ikke kjører på vannkraft så vil miljøbudsjettet ikke gå opp til fordel for elbilen før du har kjørt ganske så langt og lenger enn det som allerede nevnt. Selvsakt har det en positiv effekt på lokalmiljøet der du er, sikkert og visst. Men, det har vist seg at det disse miljø-korrekte elbilene egentlig gjør er å indirekte eksportere miljøproblemene til andre områder. Nærmere bestemt der kraftverkene står. Og for det globale miljøet spiller det liten rolle om det er her eller der forurensingen foregår.  Men selvsakt, som det står i diktet "Man skal tåle det så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv".... En læresetning som elbil menigheten ser ut til å etterleve til det fulle.

 

Missforstå meg rett. Jeg vil gjerne ha elbil en gang i fremtiden, den har fordeler fremfor fossilbilen på så mange områder, Men den klarer ikke å dekke hele mitt behov pr. i dag uten at jeg da må ha to biler, noe som selvsakt er veeeeldig miljøvennlig, og det er mange flere ting som må på plass før det er noe poeng i å erstatte hele den Norske bilparken med elbil.

 

Så som miljøfrelser er elbilen ikke på så langt nær så sannferdig som folk vil ha det til. Det er disse mytene jeg vil til livs. Heller ikke er det særlig gunstig for el-distribusjonen eller miljø når antall elbiler går fra skarve 100000stk til å skulle erstatte alle 4 millioner norske fosil-kjøretøy. Og alle vet at det ikke er den norske bilparken  som er den store miljøverstingen så da blir det også ganske så poeng-løst å hamre løs på fossilbilistene.

 

Finner det også merkelig at for noen elbil-fantaster så er det utrolig viktig å poengtere at batteriteknologien utvikles og at cellene blir stadig lettere, og at lettere celler betyr lettere biler som atter gir lengre rekkevidde. For andre så betydde plutselig vekten ingenting.

 

Ha gjerne fokus på Teslas fantastiske teknologiske krumspring (dvs. de kunne godt brukt noen flere kroner på interiør, og kuttet ut overvåking og autonome systemer) og skryt av det om du vil, men vær nå i det minste edruelig og kall en spade for en spade og ta kritikk som en mann. (Skjønt, fra en mann til en mann, det var vel kanhende det du gjorde....)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i all verden selger de ikke 75 versjonen til prisen av den som har 60 når batteriene ALLEREDE er i bilen?

 

Dette er forklart mange ganger i tråden. Hvorfor leser du ikke i stedet for å komme med retoriske spørsmål som kun er ment å gulpe opp hets mot Tesla?

 

 

Og hvorfor tåler ikke du at  noen sier noe kritisk om Tesla? Er det helt utenkelig for deg at Tesla kan kritiseres for noe som helst? Er tesla en hellig gral som skal beskyttes for en hver pris? Ikke rart folk kaller det for elbil-religionen.

 

Ta deg sammen, mann! Svar på spørsmålet eller la vær.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor i all verden selger de ikke 75 versjonen til prisen av den som har 60 når batteriene ALLEREDE er i bilen?

 

Dette er forklart mange ganger i tråden. Hvorfor leser du ikke i stedet for å komme med retoriske spørsmål som kun er ment å gulpe opp hets mot Tesla?

 

 

Og hvorfor tåler ikke du at  noen sier noe kritisk om Tesla? Er det helt utenkelig for deg at Tesla kan kritiseres for noe som helst? Er tesla en hellig gral som skal beskyttes for en hver pris? Ikke rart folk kaller det for elbil-religionen.

 

Ta deg sammen, mann! Svar på spørsmålet eller la vær.

 

 

 

Hvorfor skal en svare på samme spørsmål om og om igjen? Det er helt redundant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor i all verden selger de ikke 75 versjonen til prisen av den som har 60 når batteriene ALLEREDE er i bilen?

 

Dette er forklart mange ganger i tråden. Hvorfor leser du ikke i stedet for å komme med retoriske spørsmål som kun er ment å gulpe opp hets mot Tesla?

 

 

Og hvorfor tåler ikke du at  noen sier noe kritisk om Tesla? Er det helt utenkelig for deg at Tesla kan kritiseres for noe som helst? Er tesla en hellig gral som skal beskyttes for en hver pris? Ikke rart folk kaller det for elbil-religionen.

 

Ta deg sammen, mann! Svar på spørsmålet eller la vær.

 

 

 

Hvorfor skal en svare på samme spørsmål om og om igjen? Det er helt redundant. 

 

Da lar du vær...

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

...du unnlot å svare på spørsmålet. Hvorfor reagerer du på dette nå og ikke en av de andre hundrevis av gangene andre produsenter har gjort det samme?

 

Microsoft shipper f.eks full Windows til alle, men du må betale ekstra for å få Pro-versjonen! Sleipingene. BMW gjorde som jeg sa tidligere i tråden akkurat det samme som Tesla gjør nå for femten år siden (men de ga aldri muligheten til oppgradering).

 

Det er helt fair å reagere på dette og å mene det er feil praksis - men hvorfor plutselig akkurat nå?

 

For det første er ikke har ikke Home og Pro versjonen av Windows 100% lik kode på disken, så du kan ikke bruke en Home versjon av DVD'en til å installere Pro versjonen. Og du spør hvorfor akkurat nå? For det første hvordan i all verden vet du hva jeg har klaget på av lignende ting før eller ikke? For det andre en det så vidt jeg vet ingen andre el-bil produsenter som har gjort dette før. Du kan heller spørre deg selv hvorfor du selv går i forsvar hver eneste gang noen kritiserer apple eller tesla. Har spurt deg så mange ganger om dette nå, men du har aldri svart på det. Renger med du selv heller ikke har en rasjonell  forklaring. Akkurat det samme man ser når man snakker med religiøse fanatikere og det er jævla skremmende. Rart du ikke blir bekymret selv.

 

Her er forresten noe nytt du kan bekymre deg over: 

 

http://www.tv2.no/broom/8706131/

 

Godt å se at andre er mer kritiske til de produktene de selv kjøper.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...