Gå til innhold

– Toyota utvikler elbil med 300 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er heller ikke sant at Toyota ikke har hatt litiumbatterier i sine biler, den ladbare utgaven av Prius har hatt litiumbatterier levert av Tesla (cellene er produsert av Panasonic).

 

Jeg tror dette handler om at Toyota er redd for at Tesla skal gå konkurs, og derfor velger å overta produksjonen av batterier selv. Uansett veldig dårlig nytt for Tesla som mister en stor kunde.

Prøver du å være morsom? Tesla er ikke på noen som helst måte involvert i batteripakken til Prius. Du blander sikkert med RAV4 EV, der Tesla leverte noe sånt som 2500 batteripakker. Denne kontrakten ble ferdig i 2014, tror jeg, med untak av garantiarbeid/reservedeler.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare noen år for sent, "de andre" leverer biler med slik rekkevidde allerede neste år. Men etter tre år skal vell folk bytte ut bilene sine også, så får håpe de er konkurransedyktige innen den tid :)

 

Får håpe at de ikke er for sent ute. Det er veldig synd at Toyota har vært så sta og satset på en blindvei.

 

Med tanke på at f.eks. Prius er en av de bilene som har aller minst feil etter noen år så håper jeg de kan gjenskape dette i en knallgod elbil og levere varene før de skvises ut av markedet fordi de har satset på feil hest så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen fra overskuddskraft er fremtiden, elbiler er kun en mellomløsning. Jeg sliter veldig med å forstå denne voldsomme fascinasjonen for elbiler, spesielt tatt i betraktning at kun et mindretall.har mulighet til å lade disse.

 

Hydrogen er en dyr og energikrevende blindvei.

 

Et mindretall har mulighet til å lade elbiler? Selv om det var sant så ville ikke det vært tilfelle i fremtiden. Lading vil bare bli enklere og enklere. Du kan ikke legge et evig status quo til grunn for den langvarige utviklingen.

 

Det blir bare flere og flere ladestasjoner, og flere og flere parkeringsplasser, bedrifter, butikker, boliger, boligsammenslutninger osv. legger til rette for lading.

 

 

 

Hydrogenbiler er krevende å lage, batteribiler er bare dyre å lage. Toyota kan trolig lage elbiler med en hånd bundet på ryggen.

 

Hvis Toyota kan lage elbiler med en hånd bundet på ryggen så er det rart at det tar dem så lang tid.

 

 

 

Det er heller ikke sant at Toyota ikke har hatt litiumbatterier i sine biler, den ladbare utgaven av Prius har hatt litiumbatterier levert av Tesla (cellene er produsert av Panasonic).

 

Leste du artikkelen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at Toyota ikke kan jobbe videre på hydrogen selv når de etterhvert leverer elektriske biler. Men de har altså nektet å putte batterier i sine hydrid-biler for å holde tilbake de elektriske bilene inntil de knekker hydrogenmarkedet, og når de elektriske bilene kom likevel, sto de igjen og stirret. Jeg er fristet til å være ganske skråsikker på at det er den høye el-profilen til VW på Paris-messa (som vel annonserte planer for 10 elektriske modeller) som gjør at Toyota ser seg tvunget til å komme med en batteridrevet bil "nå".

 

 

 

hekomo, den 08 Nov 2016 - 13:51, sa:

 

Hvis Toyota kan lage elbiler med en hånd bundet på ryggen så er det rart at det tar dem så lang tid.

 

 

Toyota ville ikke lage elbiler, så de kommer sent til markedet. Det vi har sett ellers er vel at de fleste fabrikkene faktisk trenger et par-tre år for å få ut en modell, selv etter de har annonsert dem. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

30 mil rekkevidde og ingen selvkjøring om 3 år er nok for sent. Da er det nok allerede utdatert i forhold til konkurrentene.

 

Det står jo følgende i artikkelen:

 

"Nå er målet å utvikle en elbil som kan gå mer enn 30 mil på en lading."

 

30 mil er altså ikke målet, men mer enn 30 mil. Så får man håpe at det blir mye mer enn 30 mil når bilen først blir tilgjengelig, slik at Toyota evner å være med i konkurransen.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor overskriften m.m. får det til å se ut som Toyota satser på akkurat 30 mil når teksten tilsier noe annet. Hva den opprinnelige informasjonen går ut på vet jeg ikke.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

"Nå er målet å utvikle en elbil som kan gå mer enn 30 mil på en lading."

 

30 mil er altså ikke målet, men mer enn 30 mil. Så får man håpe at det blir mye mer enn 30 mil når bilen først blir tilgjengelig, slik at Toyota evner å være med i konkurransen.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor overskriften m.m. får det til å se ut som Toyota satser på akkurat 30 mil når teksten tilsier noe annet. Hva den opprinnelige informasjonen går ut på vet jeg ikke.

 

 

Du har rett, målet virker å være "minst 30 mil". Men alt tyder på at det ikke er konkretisert en batteriløsning enda, så målet er nok i høyeste grad løpende. Leser man kilden så er de bare hakket over nivået "bygge en organisasjon for å lage elbiler":  

 

 

The automaker will bolster development of batteries, a core component that determines the vehicle's performance, through the company's battery material research department established in January. But Toyota also may procure batteries from outside sources to keep costs low for EVs while offering good performance, including driving range and charging time.

 

De vet ikke selv ennå hvilken range de vil være klare til å levere. 

Lenke til kommentar

Endelig! Hærlig,men jeg vil ha en slik Prius Prime som elbil,den er kanonfin og hadde passet markedet som smurt i elutgave! Hadde nok blitt en gedigen stoooorselger av en bil..hører dere Toyota??? Bare kutt ut motoren i en utgave og hiv inn batteri på 60 kwh,så kan den andre være ladbar hybrid!

 

Har du sett bagasjerommet til Prime? Den har et tydelig "opphopp" i forhold til standardhybriden som etterlater veldig lite bagasjeplass, og dette (i kapasitet) lille batteriet fyller store deler av området over/bak bakhjulene. Skal du ha inn 60 kWh må du bygge bilen på nytt fra scratch og legge batteriene i gulvet.

Lenke til kommentar

 

Det er så mange som slit i komentarfeldet, men dei går vel på "duracell"

Hva er det du snakker om?

Det er jo bare tull å kategorisk avfeie hydrogen, som kan vere eit greit medium for å dumpe strøm, og gi høgtemperatur spillvarme som man også har bruk for.

Kansje man også kan finne en god absorber som man også har greid med asetylen, der man nytter aceton (neglelakkfjerner) for å holde trykket nede.

 

Til oppvarming, dusj, vaskemaskin er jo det man kan bruke spillvarme til, og det utgjør mesteparten av vårt forbruk.

 

Alt til sitt bruk !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En elbil som kan gå 25-30 mil mellom hver hurtigladning vil greit erstatte en bensin/diesel bil. En slik bil har gjerne 40-60 kWh batteri og hurtigladning på 50kW, slik at den kan hurtiglades på ca 30-60 minutter. Biler med mindre batteri enn dette kan være fin til lokal kjøring og lading hjemme.

Lenke til kommentar

 

 

Det er så mange som slit i komentarfeldet, men dei går vel på "duracell"

Hva er det du snakker om?

Det er jo bare tull å kategorisk avfeie hydrogen, som kan vere eit greit medium for å dumpe strøm, og gi høgtemperatur spillvarme som man også har bruk for.

Kansje man også kan finne en god absorber som man også har greid med asetylen, der man nytter aceton (neglelakkfjerner) for å holde trykket nede.

 

Til oppvarming, dusj, vaskemaskin er jo det man kan bruke spillvarme til, og det utgjør mesteparten av vårt forbruk.

 

Alt til sitt bruk !

 

Hydrogen avfeies fordi det er gammeldags allerede, og det er ufattelig lite effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...