Gå til innhold

Boliglån med høy egenkapital?


Vulpes Vulpes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet pent lite om boliglån og den slags, men har fått med meg at man uten (fast) jobb stiller svakt.

 

Men hva om jeg har 40% egenkapital i banken nå? Leste at bankene krever ca. 15% egenkapital. Hvis jeg i tillegg har en deltidsjobb så er det vel mulig?

 

Veldig forskjellig, men tviler på at du får. (Kan også hende at du får selvfølgelig)

Kommer helt an på din økonomiske situasjon og slikt

Endret av TheyStoleMyName
Lenke til kommentar

De kan si ja til et slik lån du spør om, men det avhenger selvfølgelig av mange faktorer som gjør at det blir litt teit å svare ja/ nei.

 

To stykker har samme egenkapital og lønn. A har fått egenkapitalen i form av arv og har stort sett hatt en "turbulent konto", si 5.000,- på byen her og 8.000,- på klesbutikken der. B har spart hver måned for å få egenkapitalen og har et nøkternt stabilt forbruk i mange år.

 

Jeg vil tro at B får lån :p

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å låne noe nå, derfor jeg ikke spør banken. Er bare nysgjerrig på hvordan dette fungerer. :) Hadde kontaktet banken hvis jeg skulle låne nå.

 

 

Det er en god start, men tror bankene helst vil at du skal ha heltidsjobb.

 

TROR du kan få boliglån på 2.100.000

med en lønn på cirka 25.000,- dersom du er sparsom og slikt.

 

En jeg kjenner fikk avslag på boliglån på 3mill med utleiedel (12.000 i mnd) og lønn på 10.000,- med medlåntaker som tjener cirka 400.000,-året og hadde 30% egenkapital.

 

Men tror det er veldig forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar

Egenkapital er kapital du har ståande som du kan bruke til å kjøpe td. ein bustad. Om bustaden kostar 3 millionar og du har 1 million på konto, må du låne 2 millionar for å kunne kjøpe den. Egenkapitalen er med i berekningane til banken, men det viktige for dei er at du har fast inntekt til å tilbakebetale lånet dei har gitt deg. Kva du har i EK og kan skyte inn i bustad er ikkje så veldig relevant der. Banken vil ha ein garanti på at du har inntekt til å tilbakebetale det dei har gitt deg i lån.

 

Den avgjerande faktoren for kva du kan låne er kva du har av inntekt kvar månad. Deltidsjobb er framleis ei inntekt, men kanskje ikkje like mykje som ei vanleg 100%-inntekt. Hadde du hatt midlertidig arbeid kunne det blitt vanskeleg, men om du har ein fast deltidsjobb så er det den faste inntekta du har der som er avgjerande.

 

Dersom du får ny jobb, gjerne 100%, med høgare inntekt, vil du kunne betale på eit større lån og banken kan tilby meir.

Lenke til kommentar

Banken krever vanligvis både egenkapital og betjeningsevne, og det ene kan ikke gjøre opp for det andre. Det vil si, tidligere har bankene stort sett akseptert at betjeningsevne erstatter egenkapital, fordi dette stort sett har lønt seg siden boligmarkedet har steget. Egenkapital kan vanligvis ikke erstatte betjeningsevne.

 

Med 40% egenkapital kan du imidlertid vanligvis få avdragsfrihet, slik at du bare trenger å betjene renter. Hvis du samtidig binder renten for hele studieperioden, vil du ha veldig høy betjeningsevne i forhold til inntekt så lenge du studerer.

 

Derfor: Få oversikt over nøyaktig hvor mye du vil tjene i måneden (inkludert studielån) og lag et budsjett. Ta så kontakt med et knippe banker og forklar at du har mye egenkapital og ønsker å kjøpe bolig. Be om tilbud med avdragsfrihet, og spør hvor mye du kan låne med henholdsvis flytende rente, tre års og fem års fastrente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...