Gå til innhold

Hvordan lytter du til musikk?


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
# Hardware


## Stuen - Kjæresten svidde av alle konfirmasjonspengene sine på Denon forsterker og Dali høytalere for en 10 år siden. Så jeg nyter godt av det nå. Har også en eldre B&O platespiller. Routeren min er koblet til anlegget, slik at jeg kan streame til den fra alle leilighetens laptoper og mobiler.

 

## Hjemmekontoret - Technics forsterker og Bose høytalere, kjøpt en gang på midten av 80-tallet av mine foreldre. Stort sett så kobler jeg til et par Beyerdynamics DT770 Pro.

 

## På lesesalen/ute - Et par B&W P5 1 Gen. Et av de beste kjøpene jeg har gjort noen gang. Veldig lett å skaffe ekstradeler til også, så har byttet både øreputer og kabel på de fire årene jeg har eid de, og med det virker de som nye igjen.

 

## På trening, og før jeg skal noe (konsert, byen, ect) - iPhone sine medfølgende ørepropper... Da jeg alltid klarer å ødelegge kabelen på ørepropper innen ett års tid, så bruker jeg ikke lenger noe særlig penger på det.

 

Av valgene over så liker jeg nok best å lytte med mine Beyerdynamics. Men hadde kanskje blitt annerledes om jeg ikke bodde i en leilighet der jeg måtte begrense volumet...

 

# Software


Med unntak av et den ene gangen i mnd der jeg setter på en LP-plate, så spiller jeg av musikken fra laptopen (70%) eller mobilen (30%). Har vel en 15-20.000 musikkfiler, lydbøker, mixtapes, radioopptak (type BBC Radio 1 Essential Mix), ect som er blitt sirlig organisert de siste 10 årene. Det går mest i elektronisk musikk, så jeg finner også som flere over her Spotify som ganske så mangelfull.  Forsøker å finne det perfekte musikkprogrammet... 

 

## Spotify - Brukes kanskje 50% av tiden.

+ Deling av musikk og spillelister med venner

+ Ender opp med å høre mye på musikk pga så enkelt ui, og spillelister på shuffle

- Dårlig støtte for lokale musikkfiler

- Ikke noe særlig konsept om "bibliotek", og dermed heller ikke filters/auto-playlists

 

## Google Play Music - Brukes for å spille av særere ting fra mobilen. Den scanner automatisk alle musikkmappene mine, så det jeg ikke får plass til på mobilen, kan jeg streame herfra om nødvendig

+ Den lokale musikk kan streames

+ Ekstremt bra hotkeys (på PC)

- Ikke filters / auto-playlists

- Enkelte taggings forsvinner

- Begrensninger på det å laste tilbake filene man har lastet opp. Så tør ikke slette noe i biblioteket mitt og bare la det være her

 

## iTunes - Brukes for å lytte til det gamle musikkbiblioteket mitt, og det jeg ikke finner på Spotify.

+ Autoplaylists/filter

+ Gir god "gammeldags" bibliotekfølelse

- Apple music sin streamintjeneste høres i teorien ute som perfekt kombi av streaming og lokale filer, men var heller knotete...

- UIet er kreft... spesielt de siste årene, ingen mål og mening med hvordan det redesignes

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som lovet, bare litt sent :p Her sitter jeg da for det meste og koser meg med mye forskjellig :)
EDIT: Ble visst nytt innlegg i all ivrighet..men her er utstyrslista igjen i hvertfall

 

 

DAC: Hegel HD11

Høytallere: JBL 4319

CD-spiller:  Sony CDP-X707ES

Platespiller: Technics SL-1210MK2 m.Ortofon 2M Black 

RIAA-trinn:  ASR Mini Basis MKIII 

Project Ground-it Deluxe anti-vibrasjon blokk

 

rN0o0c_VLd8Ikh27OO-J_5J56vCJN8K20H6Eu5Qk

 

MBNth-L8SIx9T8uMAior5MtD0GkEF01VR_e9aEc8

 

kwXSfvBgh0wvD5LTJUwm261TyLX62zIU0-cW7h7z
 

ABrPS_-n7pK5NMGAHrjPQ-Hg7ymgtKRSxam_1E_t

Zu5czgp6q5hT1DzJt-xc6cCSq_z7Uo2zRnqxp-BX

gvMSpur43IXbV6cQheF01MzuzY1AVpO81FiheUX-

ahr9VdKjh6nL-wsHRR9HnvG2Z8DMqjSxAldXVoBv

Technics spilleren er oppgradert med nye og bedre massive ben og den har fått en ny Jelco 750D arm og en koselig liten Ortofon 2M Black pickup, og er i all hovedsak hjertespilleren i oppsettet :)

Endret av Mala
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Takk :) Ikke store greiene, omtrentlig 3.70 bredt og i overkant av 5m lengde. Men har TV og konsoller stående i hjørnedelen der hvor trappoppgangen går, så har utnyttet plassen til fulle med underholdningen til mannen i huset  :p Plate/cd-hyllene står i bakkant av rommet. 

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg hverken godt kamera eller er spesielt god til å ta bilder, men prøver meg fordet. 

 

w1aHGNb.jpg

Rommet er ikke akkurat det beste utgangspunktet for god lyd, men føler jeg har løst det ganske bra.

 

GszmCGG.jpg

NAD 533 med Ortofon 2M Red (skal oppdateres til Bronze snart), Graham Slee Era V Gold med PSU1 oppdatering, Sennheiser Momentum M2 og Hegel H160

mYtf524.jpg

Veldig fornøyd med denne platespillerforsterkeren, ble kjøpt på sensommeren i år.

Også fornøyd med headsettet i bakgrunnen der.

 

68c0FEq.jpg

Dørene inn til soverommet pleier å stå åpne, det er også fint for lyden, men lukket de nå for bildets skyld. 

Glenfiddich Malt Master's Edition i glasset.

 

iJcYqMN.jpg

Høyttalerne er ProAc Response D18, disse har bassport i bunden ut på sidene, noe som gjør at de passer bra inn i min smale stue.

 

PJ7RzWo.jpg

Det går primært i vinyl og streaming fra Tidal.

Endret av PatSharpX
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flott oppsett PatSharp =) Kunne tenkt meg ett lite heading oppsett selv, kanskje med tid og stunder. Fornøyd med Momentum klokkene?

Takk!

Ja, jeg er ganske fornøyd med tanke på prisen og at de er lukkede så jeg kan bruke de på og tilogfra jobb.

 

Har du litt mer penger og skal ha ett som ikke skal flyttes noe særlig på, så det ikke gjør noe at de lekker litt lyd vil jeg gått for Nighthawk, koster en del mer, men låter fantastisk!

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Sånn ser det ut hos meg..

 

Har flyttet til ny leilighet i Sverige iforhåld til frontbildet, men ellers er frontrekka lik med unntak av at subwoofer blir byttet ut med ny modell.

Front_zpsilztsyrv.jpg

 

Surround... Proson Event 41

 

IMG_20160916_192554_zpsrquxvhih.jpg

IMG_20160916_192325_zpsxzbr92je.jpg

 

Hodetelefoner fra BW og XTZ Divine og Bluetooth høytalere...

www.minhembio.com_zpsafymqbdu.jpg

IMG_20160425_135717_zps0jxnmkqz.jpg

 

IMG_1794_zpsprhvcofc.jpg

 

Harman Kardon Onyx, kun på hjemlån...

HK_zpscrl5fgxu.jpg

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pent.

Hvilke XTZ er det i front der? Er det Master M2? 

 

Det er ikke Master, Det er XTZ 99.26 med bånddiskant og Seas basser fra Moss/Norge...

 

Første versjonen.... Gjør absolutt jobben sin og er sammenlignet med høytalere til flere ganger prisen, BW diamond stativene om jeg husker korrekt.

 

Sånn ser de ut i nærbilde. Den siste versjonen har skutt opp i pris og koster nærmere 10 laken nå, det som skal være forbedret er delefilteret, noe man kan modde selv via XTZ,  og har desverre etter min mening gått tilbake til firkantform, de eneste med lignende form i det øvre sjiktet fra XTZ nå er den du nevnte Master, og den ligger på samme pris som de beste stativht som BW nå....

 

 

Ja så glemte jeg at jeg har Jamo høytalere som presence oppmed taket da, men de er ikke med på bildet, og blir mest brukt til tv, eller scifi filmer.

 

 

 

 

XTZ-99.26-mk-II.jpg

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...