Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Hvor får man kjøpt oksygen-flaske?


Ogalaton

Anbefalte innlegg

Kort og godt stoler du kun på forskning som kan tolkes dit du mener det skal være, det er ikke å stole på forskning, det er å stole utelukkende på seg selv.

 

Det der stemmer ikke i det hele tatt med hvem jeg er, eller hvordan jeg tenker. Jeg stoler på ekte vitenskap, og legger meg ikke flat bare fordi en professor skriker "det er fakta!". Da undersøker jeg heller. Har vist seg gang på gang at det som ble ropt ut som "fakta", er fullstendig umulig.

 

Tråden er løst, og som forumveileder kan du vel være enig i at vi ikke poster mer her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg også stoler på de som forsker på det og kan det, men om deres resultater ikke stemmer overens med realiteten i det hele tatt, tar jeg avstand. Hvorfor skal jeg gå rundt som en blind sau å bare tro på hva som helst, samme hvor dumt det er, bare fordi de har en utdanning bak seg. Historien viser til utallige svære feiler innenfor det som har blitt kalt vitenskap før, så da lærer jeg av historien. Du har ikke automatisk rett bare fordi du har en grad, bare spør newton, Aristoteles og de andre supersmarte som tok enormt feil gjennom hele historien.  :)

 

Hva om du skader lungene dine og ender opp på sykehus resten av livet? Du har bare fått ett liv, og går inn for å skade deg permanent?

Ville du pustet inn store mengder blekemiddel, klorgass, eller karbonmonoksid? Nei? Så ikke misbruk store mengder O2.

Newton ville kalt deg en idiot. 

 

Dette er galskap... Eller "Darwin awards", den som gjør idiotiske ting overlever ikke.

 

 

Det hjelper å faktisk forstå det jeg har skrevet da :)

Endret av Ogalaton
Lenke til kommentar

Så bare fordi du har merket den som løst så skal ingen få lov til å betvile påstandene dine og diskutere det du skriver. Egoist :)

 

Edit; Må vel påpeke at jeg skrev "egoist" som en spøk, litt vanskelig å vite om folk tuller noen ganger, tekst er vrient.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Det er åpenbart at trådstarter også treng meir utstyr enn berre ei oksygenflaske. Flasketrykket vil være på fleire hundre bar avhenging av størrelse på flaska. Så trykkregulator og slikt må til.

 

 

Eit kjapt søk gav meg det billegaste alternativet som eg såg:

https://www.bryggselv.no/utstyr/103201/oksygenflaske-1-liter-obs-sendes-ikke-i-posten

 

Her koster 1 liter komprimert med 100 bars trykk 259 kr. Ulempen her er at du må hente flaska i butikk då den ikkje kan sendast i posten.

Lenke til kommentar

Husk også at oksygen blir giftig dersom trykket blir høyt nok.

 

Poenget med å puste en atmosfære av ren oksygen er ikke at man absorberer mer oksygen enn vanlig, men at det blir mindre anstrengende for kroppen. Man gir f.eks oksygen som førstehjelp i tilfeller med CO2-forgiftning (eller CO-forgiftning, som er hakket verre pga CO "fester seg" bedre til hemoglobin enn CO2 gjør) for å sikre at pasienten får nok oksygen gjennom den andelen av hemoglobinet som ikke er "fanget" av andre gasser. En person som har et normalt fungerende åndedrettsystem vil neppe ha stort utbytte av å puste rent O2.

Lenke til kommentar

Husk også at oksygen blir giftig dersom trykket blir høyt nok.

 

Poenget med å puste en atmosfære av ren oksygen er ikke at man absorberer mer oksygen enn vanlig, men at det blir mindre anstrengende for kroppen. Man gir f.eks oksygen som førstehjelp i tilfeller med CO2-forgiftning (eller CO-forgiftning, som er hakket verre pga CO "fester seg" bedre til hemoglobin enn CO2 gjør) for å sikre at pasienten får nok oksygen gjennom den andelen av hemoglobinet som ikke er "fanget" av andre gasser. En person som har et normalt fungerende åndedrettsystem vil neppe ha stort utbytte av å puste rent O2.

Sikkerhetsgrensen er 1,7 ATO. tilsvarer 7 meter dyp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...