Gå til innhold

Tore (44) tok saken i egne hender da lyset gikk. Nå har han strømproduksjon som hobby


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg var innom utstillingslokalet til BOING i Seattle. Der hadde de en annen vindmøllekonstruksjon som kanskje kunne prøves:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Z2iCld3WLk8

 

Vet mer om hva denne konstruksjonen heter ?

Fordeler virkningsgrad mm i forhold til "vanlige" vindmøller .

Jeg fant ingen tekniske data på den. Jeg har ikke lett på nettet - men kanskje man kan finne det der.

Lenke til kommentar

 

ca 25 000 batteri anlegg i Tyskland 2016

Ja. Og ca 1,5 millioner solcelleanlegg i Tyskland. Altså ca 1,6% av anleggene har batterier.

Solceller har de jo montert i store volum i veldig mange år, mens batteripakker først har kommet for fullt nå det siste året.

 

Første store salgsmesse i Europa for husholdningsbatterier for slike løsninger,EES, ble arrangert sammen med Intersolar i München i juni 2015.

 

Slike løsninger vil bli en selvfølge etterhvert, i kombinasjon med elbilen(e) i garasjen som sikrer enda mer backup når man da naturligvis samtidig er hjemme og bruker strøm.

 

I Norge kan dette fort ta av allerede i 2019 når AMS er på plass sammen med nye tariffer for effektbasert nettleie og timesprising. Det vil rett og slett lønne seg med et batteri som jevner ut effektuttaket fra nettet, og samtidig kan lades på billigste timer og tappes de dyreste timene.

Elbilene vil helt garantert få funksjoner som bidrar til slike besparelser i hjemmet også.

Da vil elbiler også eksplodere i salg i Tyskland. Det gjør solcelleanleggene enda mer lønnsomme, spesielt de nyere som ikke har like gode feed-in-tariffer som de gamle.

 

Med lagring på plass blir det også enda mer økonomisk å produsere strøm selv, slik det har vært veldig lønnsomt med solfangere og vedfyring til vann for de som allerede har en romslig varmelageingstank og vannbårent varmesystem i huset.

 

Veien er svært kort med bevisste valg til å bli helt selvforsynt og plusskundeordningen må bli langt mer attraktiv for at huseierne i det hele tatt skal se kost/nytteverdien av å være tilkoblet nettet i fremtiden.

 

Det vil gi både energibransjen og AS Norge en skikkelig hodepine når kundegrunnlaget og inntektene forsvinner. Det vil bli stadig dyrere for etternølerne som må dele på nettleiekostnader og avgiftsinntekter.

 

Energimarkedet vil snus opp ned, og det er ikke lenge til.

 

De blir tatt like mye på senga som mediabransjen har blitt med smarttelefoner og nett-TV.

 

Blir artig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det hele bærer preg av ghetto løsninger spør du meg.

60 tusen kroner, masse jallamekk osv, alt for 500 kr mindre strømregning per måned. 

Virker verdt det.

 

Det er jo en hobby. Kjøper du fiks ferdig og blankpusset løsning så sitter du igjen med omtrent null i kunnskap. Du må være et utrolig kjedelig skall av en person om alt du gjør skal lønne seg og være profesjonellt designet.

 

Modellfly er også fullstendig uten praktisk nytte. Droner kan man kjøpe fiks ferdig med gjennomberegnet profesjonell design og finish. Så det eneste man får igjen for tusenvis av arbeidstimer og kroner er en bråkete "ghettoløsning" med en masse "jallamekk". Men alikevel så gjør folk det. Kanskje fordi de liker det og lærer en masse ved å gjøre det?

 

Samme hva folk gjør så er det alltid en eller annen sarkastisk surpomp i kommentarfeltet som skal rakke ned på det. Det slår aldri feil.

Kunne ikke ha sagt det bedre selv. Tøttes fullt ut.

Lenke til kommentar

 

Jeg var innom utstillingslokalet til BOING i Seattle. Der hadde de en annen vindmøllekonstruksjon som kanskje kunne prøves:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Z2iCld3WLk8

 

Vet mer om hva denne konstruksjonen heter ?

Fordeler virkningsgrad mm i forhold til "vanlige" vindmøller .

Ser ut som en "vertical axis wind turbine" (VAWT). Fordelene med disse er vel stort sett at de ikke trenger å snu seg etter vinden, og at girboks og generator er på bakkenivå og dermed lettere tilgjengelig for vedlikehold, ol.

Lenke til kommentar

 

Elon Musk kommer nå med en helt ny innovasjon: solar integrerte takstein  :hmm:

 

Presentasjonen fra i natt anbefales: https://www.tesla.com/solar

 

Det har nok liten relevanse for Norge, men jeg tror markedet for solceller og lagringsbatterier kan fortsatt mangedoble seg over de neste årene. Så det er jo spennende fra et globalt perspektiv.

Tror at dette er svært viktig på sikt. Dagens solceller på tak er ingen estetisk nytelse. En smart løsning er imidlertid å rotere dagens celler 45 grader (og ikke for store). Da ser det straks mye bedre ut. Så at de gjorde dette på et kirketak nylig!

Lenke til kommentar

Ser ut som en "vertical axis wind turbine" (VAWT). Fordelene med disse er vel stort sett at de ikke trenger å snu seg etter vinden, og at girboks og generator er på bakkenivå og dermed lettere tilgjengelig for vedlikehold, ol.

 

...mens ulempen er at 50% av turbinbladene alltid er (mer eller mindre) i vindskyggen av de andre 50%.
Lenke til kommentar

Heldig de som bor litt øde til og kan mekkelere så mye de vil uten å ødelegge naboskapet  :)

 

Reagerer litt på dette utsagnet (har dog hørt det før): "Alternativet til en tracker er å kjøpe flere solcellepaneler som vinkles i tre himmelretninger.

 

Ville det ikke vært mest effektivt å plassere alle 3 panelene mot sør og vinklet alle mot sola? Hvis du har bare ett panel så er det best å monter det som beskrevet ovenfor, for mest mulig effekt. Hvorfor skulle innkjøp av 2 paneler til bli mest effektivt ved å ikke sette også disse mot den mest ideelle retningen??

 

Poenget med å vinkle panelene er at man får ut mer energi morgen og kveld. Det betyr at batteriene må levere strøm en mindre del av døgnet. Tenker man bare i KWt lønner det seg nok å la panelene peke mot syd. Unntaket kan være hvis det er mindre skyer tidlig på dagen, som ved min hytte.

Lenke til kommentar

Jeg var innom utstillingslokalet til BOING i Seattle. Der hadde de en annen vindmøllekonstruksjon som kanskje kunne prøves:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Z2iCld3WLk8

 

Det der er nok ein "Energy Ball v100". Den var med i forsøket her: http://www.lowtechmagazine.com/2009/04/small-windmills-test-results.html

 

Elles kan eg vel tilrå å lese gjennom denne om nokon har større ambisjonar enn å leike seg litt på hobbybasis:

http://www.lowtechmagazine.com/2008/09/urban-windmills.html

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...