Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reperasjonskostnader i borettslag


Aspiov

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Mitt borettslag, som er oppført i 2007, har svært store konstruksjonsmangler. Dette har ført til at hele kledningen må skiftes. Det ble funnet sopp, noe som førte til at deler veggen (gips) min måtte skiftes ut. 

 

Hvem er det som skal bære kostnadene for denne reperasjonen? Soppskaden er jo et resultat av dårlig konstruksjon og påvirkning fra "ytre" krefter - altså det er ikke jeg som har stått med en slange inne og vannet veggen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hvis det dekkes av borettslaget, dekkes det indirekte av deg. Må det gjøres noe som gjør at borettslaget må ta opp lån, så kan man risikere at felleskostnadene øker, og dermed er du og resten av fellesskapet med på å betale arbeidet som blir gjort.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

Hvis det dekkes av borettslaget, dekkes det indirekte av deg. Må det gjøres noe som gjør at borettslaget må ta opp lån, så kan man risikere at felleskostnadene øker, og dermed er du og resten av fellesskapet med på å betale arbeidet som blir gjort.

Hvis det dekkes av borettslaget, betaler trådstarter en andel av kostnaden tilsvarende sin andel av felleskostnadene. Hvis det ikke dekkes av borettslaget, betaler trådstarter hele kostnaden. Det er åpenbart gunstigere for trådstarter at det dekkes av borettslaget, om dette er noe som har rammet ham særskilt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med styret, dersom de fungerer som de skal så bør de allerede ha et godt svar på dette. Dersom borettslaget er fra 2007 kan det virke som om dårlig arbeid utført av boligbygger kan være årsaken, noe som ikke er uvanlig idag. Flere jeg kjenner bor i rimelig nye borettslag, og har ved flere anledninger enten inngått i dialog med boligbygger om utbedrelse - eller rett og slett gått til sak. 

 

Styret bør leie inn teknisk kompetanse for å dokumentere et slikt krav dersom det foreligger mistanke om at bygget har vært dårlig oppført, og det direkte eller indirekte er årsak til kostnadene dere nå har. Dette burde ha vært gjort før skaden ble utbedret. 

Lenke til kommentar

Borettslag har et styre. De kan svare deg på dette.

 

Ja, det har et styre som fungerer som nikkedukker for styreleder. Det er styreleder som har gitt beskjed at firmaet skal fakturere meg for arbeidet innvendig.

 

Og det er litt derfor jeg lurer på om styreleder i det hele tatt har myndighet til dette, i og med at reparasjon av veggene er en følgeskade.

 

(hadde selvfølgelig betalt reperasjon hvis det var jeg som var skyldig i skaden innvendig på veggen)

 

Takk for svar så langt!

Lenke til kommentar

Det handler ikke om skyld, det handler om ansvar. I borettslaget vårt hadde du antakelig måttet betale sånn du beskriver sitausjonen, men det er forskjeller fra borettslag til borettslag hva som er andelseieres ansvar og hva som er lagets ansvar.

 

AtW

 

Okei, så slik jeg forstår det går dette egentlig på vedtektene til borettslaget, og ikke etter lovverket?

Lenke til kommentar

Det handler ikke om skyld, det handler om ansvar. I borettslaget vårt hadde du antakelig måttet betale sånn du beskriver sitausjonen, men det er forskjeller fra borettslag til borettslag hva som er andelseieres ansvar og hva som er lagets ansvar.

Har virkelig borettslaget deres vedtekter som sørger for at andelseier må betale for skader som følge av fuktinntrenging gjennom utvendig kledning?

 

Det er ganske spesielt selv om det helt sikkert finnes noen slike.

Lenke til kommentar

 

Det handler ikke om skyld, det handler om ansvar. I borettslaget vårt hadde du antakelig måttet betale sånn du beskriver sitausjonen, men det er forskjeller fra borettslag til borettslag hva som er andelseieres ansvar og hva som er lagets ansvar.

Har virkelig borettslaget deres vedtekter som sørger for at andelseier må betale for skader som følge av fuktinntrenging gjennom utvendig kledning?

 

Det er ganske spesielt selv om det helt sikkert finnes noen slike.

 

 

Ja, det stemmer (om det ikke er en forskingssak, og det er min tolkning), men du har rett i at det er et spesielt borettslag (det fungerer nesten som et sameie, og hver bolig har individuell fellesgjeld, som gjør at nesten alt betales av andelseier, enten direkte, eller indirekte ved at deres konkrete fellesgjeld går opp, dvs at borettslaget nesten fungerer som en bank)

 

Men poenget er uansett at i våre vedtekter er det ganske klart angitt hva slags vedlikehold og reparasjoner som er lagets ansvar, og hva som er beboers ansvar, og dette er ikke direkte knyttet opp mot skyld.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...