Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvorfor fikk jeg parkeringsbot?


Twinflower

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg en parkeringsbot jeg ikke er helt sikker på hvorfor jeg fikk.

 

Jeg legger ved noen bilder som viser hvordan bilen står og omgivelsene (svart stasjonsvogn).

Det er ikke soneparkering i området.

 

På boten står det "I veikryss eller nærmere enn 5 m"

 

Det eneste jeg kan tenke meg, siden jeg var den eneste av bilene som hadde fått bot, er at jeg står feil vei. Er det noe jeg har glemt fra teoriopplæringen mon tro?

post-49706-0-51623700-1476806550_thumb.jpg

post-49706-0-17386000-1476806560_thumb.jpg

post-49706-0-30146300-1476806570_thumb.jpg

post-49706-0-41897500-1476806579_thumb.jpg

post-49706-0-96214900-1476806586_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MrL har rett, ja. Et slikt T-kryss er også regnet som kryss på motsatt side av der veiene møtes, og det er ikke lov til å stå i eller rett før et kryss.

Men min observasjon i Oslo er at det nokså sjeldent reageres på dette, så det kan være en medvirkende årsak til at få er klar over denne regelen?

Lenke til kommentar

Kan være aktuelt å sende inn klage. Det heiter seg vell at vegmerking skal vektast over trafikkreglane, og at skilting skal være over vegmerking (og deretter lysregulering, og til slutt politidirigering).

 

Så om eg forstår det rett så skal det at det i følge skiltinga ikkje er parkering forbudt der du står, gjelde foran trafikkreglane sin bestemmelse om parkering i kryss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan være aktuelt å sende inn klage. Det heiter seg vell at vegmerking skal vektast over trafikkreglane, og at skilting skal være over vegmerking (og deretter lysregulering, og til slutt politidirigering).

Så om eg forstår det rett så skal det at det i følge skiltinga ikkje er parkering forbudt der du står, gjelde foran trafikkreglane sin bestemmelse om parkering i kryss.

Det er helt vanlig at slike parkeringsskilt ikke harmonerer med for eksempel fotgjengerfelt. Det betyr ikke at reglene for parkering foran fotgjengerfelt ikke gjelder.
Lenke til kommentar

I dag fikk jeg en parkeringsbot jeg ikke er helt sikker på hvorfor jeg fikk.

 

Jeg legger ved noen bilder som viser hvordan bilen står og omgivelsene (svart stasjonsvogn).

Det er ikke soneparkering i området.

 

På boten står det "I veikryss eller nærmere enn 5 m"

 

Det eneste jeg kan tenke meg, siden jeg var den eneste av bilene som hadde fått bot, er at jeg står feil vei. Er det noe jeg har glemt fra teoriopplæringen mon tro?

Morsomt nok kjører jeg ofte ut fra den veien du har fått bot for å stå i veien for. Med lastebil av en viss lengde er det svært vanskelig å svinge ut når du står der du står.

 

Når det er sagt så har jeg selv alltid gått ut i fra at det er snakk om en privat utkjøring fra et borettslag og at ingen der står ulovlig parkert. Så jeg vil råde deg til å klage på boten med bakgrunn i det og det du selv reagerer på - at skiltet er misvisende.

 

Husk å betale uansett. Du får pengene tilbake om klagen tas til følge.

 

Anonymous poster hash: 5c1de...837

Lenke til kommentar

 

Så jeg vil råde deg til å klage på boten med bakgrunn i det og det du selv reagerer på - at skiltet er misvisende.

Men skiltet er jo ikke misvisende i det hele tatt. 

 

Vanligvis ville det vært lov å parkere fra der skiltet står og nedover den gata, men det er det altså av en eller annen grunn ikke derfor har de satt opp skilt der.

 

Der TS står er det imidlertid aldri lov å parkere, da det er forbudt å parkere i et T-kryss i området hvor veien munner ut.

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Så jeg vil råde deg til å klage på boten med bakgrunn i det og det du selv reagerer på - at skiltet er misvisende.

Men skiltet er jo ikke misvisende i det hele tatt. 

 

Vanligvis ville det vært lov å parkere fra der skiltet står og nedover den gata, men det er det altså av en eller annen grunn ikke derfor har de satt opp skilt der.

 

Der TS står er det imidlertid aldri lov å parkere, da det er forbudt å parkere i et T-kryss i området hvor veien munner ut.

 

 

Nå er ikke TS den eneste som parkerer på stedet - det står alltid biler der. De som parkerer der får "aldri" bøter (jeg kjører forbi flere ganger i uken). Så det er enten helt åpenbart misvisende eller så kan overraskende mange ikke trafikkreglene eller driter i dem. Og som jeg forklarte er det kombinasjonen av skiltingen og veien ut fra et borettslag/sameie som gjør skiltet misvisende.

 

Det er uansett ikke noe krav at man ikke har brutt loven for å kunne klage. Jeg har selv klaget på parkeringsbøter jeg har fått i situasjoner hvor jeg helt klart i ettertid ser at jeg har parkert ulovlig, men hvor skiltingen har vært i mine øyne dårlig, og fått medhold.

 

Anonymous poster hash: 5c1de...837

Lenke til kommentar

På hvilken måte gjør det skiltet misvisende at veien er en borettslags/sameie-veg? Mener du at trafikkreglene ikke gjelder dersom veien fra borettslaget hadde vært privat?

 

Hvor mener du skiltet skulle vært plassert for å gjøre det mindre misvisende? De ønsker åpenbart ikke parkering fra skiltet og ned den gata, så et eller annet sted måtte det jo ha stått.

 

Men han kan selvsagt klage, poenget mitt var bare at skiltet ikke kan sies å være misvisende på noen måte dersom man faktisk kan disse reglene. At mange ikke kan dem er jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Hvor mener du skiltet skulle vært plassert for å gjøre det mindre misvisende? De ønsker åpenbart ikke parkering fra skiltet og ned den gata, så et eller annet sted måtte det jo ha stått.

 

Skiltet kunne stått slik at det samsvarer med reglene om parkering i kryss. Jeg skjønner hvorfor det ikke gjør det. Men noen situasjoner kunne men virkelig unngått om skiltreglene kunne tøyes noe. Et annet godt eksempel er feks jojofartsgrenser rett før veiarbeid. Er det virkelig nødvendig med 20 meter med 80-sone før man skal kjøre i 30?

 

Anonymous poster hash: 5c1de...837

Lenke til kommentar

Det er da ingenting der som tilsier at det regnes som privat utkjøring

Private utkjøringer som ikke regnes som kryss har jo nedsenket fortau eller annen merking som indikerer at det ikke regnes som vanlig vei.

Sedvane for de som kjører der og parkerer der til vanlig gjør det.

 

Jeg påstår forøvrig ikke at det er en utkjørsel. Jeg bare mener at det er gode sjanser for å få medhold i en klage.

 

Anonymous poster hash: 5c1de...837

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...