Gå til innhold

Gir opp drømmen om å «ta Android vekk fra Google»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

I sommer kom det tegn på at ikke alt gikk etter planen, og denne uken ble det kjent at de nevnte planene nå har blitt lagt i skuffen.

Det mest interessante her er hvorfor planen gikk i vasken eller skuffa. Kan dere si noe om det? Eller er årsaken dysset ned?

De har vel ikke gått offisielt ut med en forklaring, men en intern mail, som Techcrunch har offentliggjort, forklarer vel en del:

 

( https://techcrunch.com/2016/10/10/cyanogen-gets-a-new-ceo-abandons-plans-to-sell-a-full-mobile-operating-system/ )

 

"As some of you may be aware I have moved to a new role… Executive Chairman.

 

Lior is now the CEO.

 

Some history… last Oct/Nov it became clear to me the “full stack” model was not working… although we shipped millions of devices with Cyanogen OS we were not scaling fast enough nor in an efficient manner. We should all be proud of these achievements and the devices shipped… but in startup world even good work may not be good enough to win. I realized at this time we needed not only a product strategy that was more modular but also someone that saw growth as a 100M+ challenge not a 10M+ challenge. I started to look for someone that could be a force multiplier for this growth to join. Lior and I first met in December of last year… and over the months that followed I managed to court him into joining the company.

 

Lior joined… worked side by side with myself and the rest of the leadership team through what was a very painful RIF and a pivot to a modular approach… Cyanogen Now… which we believe can enable the scale required for success. Myself and the board have been impressed by Lior’s calm, perseverance and solution oriented drive during this transition. We felt it was time for a change. After 4 yrs at the helm… for better or worse… the company survives…. with an incredibly strong balance sheet and a product strategy that can bring us scale. I am personally very excited to hand over the reigns to someone I have grown to respect as both a friend and colleague.

 

Join me in congratulating Lior as the new CEO of Cyanogen Inc… it is well deserved!

 

So… what the hell is an Executive Chairman? I will still be very active with the company… working on product strategy, recruiting and working with strategic partners as we evolve and grow our business… however my role will be 80% external facing VS internal.

 

I hope you are all as eager for the next chapter as am I. I want to thank everyone in the company for your patience and perseverance… the last few months have been hard on all of us… our best work is ahead of us.

 

Now bring on all the “bullet through the head” jokes from the Android blogs. ; )"

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var jo synd dette her, vi hadde trengt en motvekt mot Android. Trasig at gutta hadde små baller. De skulle ikke gitt opp. De kunne gjort endringer, og fokusert på betaling av enkelte tjenester i OS fremfor å selge OS til mobilprodusenter. 

På den andre siden så ville vel en kommersiell aktør nødvendigvis bli en "ny google", produktet de ville solgt ville vært deg og meg. 

 

Kanskje noen bryter med selskapet og kommer med en fork? Eller at open source miljøet ser at tiden er nå for å komme på banen og få sammen en alternativ Android. En versjon som ikke har brukerne som salgsvare, og som fokuserer på åpenhet, brukervennlighet og sikkerhet. Kanskje et fullverdig OS alternativ, der en evt. kunne betalt for premium fordeler. Som feks skyløsninger, kryptering etc. 

 

Ville gladelig betalt en 50 lapp eller kanskje det dobbelte per måned for å abonnere på en premium versjon av et mobil open source OS. Et med fokus på sikkerhet, personvern og på sikt kanskje også en helt egen kommersiell app store der apper vil måtte gå gjennom godkjenningsprosess før publisering, slik at sluttbruker kan være trygg på appen. Er appen kjøpt og betalt vil det også være et incentiv for app utviklere til å joine plattformen og porte apper til også til det nye frie OS'et. Kanskje kunne en hatt en samling apper med åpen kildekode, slik at brukerne/kjøperne selv kunne vurdert koden. 

 

Android gjør at jeg er fristet til å pelle min gamle nokia ut fra tysker brakka og bruke den som daily driver mobil fremfor å ligge plugget i under armlenet i bilen og være tvilling. 

 

Aldri har vi gitt fra oss så mye og så detaljerte opplysninger om oss selv til noe selskap som vi forer Google med, og personlig så begynner jeg å bli litt lei. Er så en nesten må vurdere den gamle nokiaen eller blackphone eller noe tilsvarende. 

Lenke til kommentar

Hva med å ? :p

 

Jeg antar du mener det som en spøk.

uten android-telefoner ville Apple sannsynligvis økt prisene på sine telefoner betydelig.

Dessuten ville iPhone hatt enda dårligere utvikling enn den har i dag.

Jeg hadde håpet Microsoft kunne bli en verdig konkurrent til iPhone og Android. Det ville skjerpet konkurransen ytterligere, til fordel for alle mobileiere.

Det som forundrer meg er at folk blir så til de grader kontrollert av enkelte produsenter, og spesielt en av dem.

Folk elsker den plattformen de selv har valgt og hater konkurrerende plattform.

Dette er jo fullstendig irrasjonelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

en av grunnene er at det er for komplisert for folk flest å legge inn cyanogen mod på mobile, enket og greit.

Eller at det i det hele tatt må vites om og installeres (selv om det er enkelt). Det er tøft å konkurrere mot pre-installerte OS, akkurat som i PC-verden.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med å ? :p

Jeg antar du mener det som en spøk.

uten android-telefoner ville Apple sannsynligvis økt prisene på sine telefoner betydelig.

Dessuten ville iPhone hatt enda dårligere utvikling enn den har i dag.

Jeg hadde håpet Microsoft kunne bli en verdig konkurrent til iPhone og Android. Det ville skjerpet konkurransen ytterligere, til fordel for alle mobileiere.

Det som forundrer meg er at folk blir så til de grader kontrollert av enkelte produsenter, og spesielt en av dem.

Folk elsker den plattformen de selv har valgt og hater konkurrerende plattform.

Dette er jo fullstendig irrasjonelt.

 

 

Tanken din er god om at MS skal gi puff i konkurransen.

 

Men, jeg er uenig i at MS helt har kontroll med sin egen utvikling. Vi sitter f.eks. fremdeles med gammel Windowskodebiter som er gjenværende i Windows 10 framfor at MS hadde tatt ansvar og startet fra bunnen av og blitt kvitt bloat og dårlig fungerende funksjoner som man ser i dagens Win10.

 

Man vinner ikke selv om OS'et sitt kalles Win..

Lenke til kommentar

en av grunnene er at det er for komplisert for folk flest å legge inn cyanogen mod på mobile, enket og greit.

 

 

Ja for de store massene er det nok for vrient ja, men om vi ser på PC markedet så er jo det like komplisert å bytte OS som på mobilen. Likevel har en hel skog av Linux distroer å velge mellom, der vi kan velge alt fra lynraske og supersmå OS til fullverdige mulitmedia OS. Eller vi kan lage vår egen. 

 

Det er en slik tanke jeg personlig gjerne skulle sett på mobilmarkedet også. Og jeg ville gjerne betalat også for å kunne droppe android. 

 

Så hvorfor er det ingen som utviklere som griper sjansen og går etter de brukerne som er villig til å bytte OS men som per idag ikke har noe valg?

 

 

 

en av grunnene er at det er for komplisert for folk flest å legge inn cyanogen mod på mobile, enket og greit.

Eller at det i det hele tatt må vites om og installeres (selv om det er enkelt). Det er tøft å konkurrere mot pre-installerte OS, akkurat som i PC-verden.

 

 

 

Ja om målet er å konkurrere om flest mulig brukere så vil det være knalltøft, men la oss si det kom feks en fork som fokuserte på personvern. Det er titusener som loker rundt på xda og kjører custom ROMS. Og flere av appene som kommer derfra drar allerede inn cash i form av at folk betaler seg vekk fra reklame. Tenk om personvern var satt fokus på alt fra første kodelinje. Det er noe både privatpersoner og også bedrifter ville betalt for. 

 

Jaja, har ihvertfall brukt CyanogenMod mye på min Xperia Z, funker fett, mye bedre enn det møkket Sony har smart sammen til et "OS", full av bugs og drit. CM var perfekt for min mobil :)

 

 

Sålangt så er custom ROMs det nærmeste vi kommer dessverre. Men det løser jo ikke det grunnleggende problemet med Android, at vi som brukere er produktet Google selger, hvor vi er, hva vi gjør og hvem vi kjenner. Hva vi søker, når vi søker og de leser også gmailen vår. Vi snakker ekstreme mengder big data, og jeg kan virkelig ikke tro at jeg er den eneste i verden som ønsker å se en open source versjon av Android som setter fokus på personvern. Gjerne med et eget økosystem med egne forhåndsgodkjente apper, apper som gjør det de er laget for uten å samle brukerdata, sniffe nettverk eller er en del av reklamenettverk. 

 

Jeg ville betalt abonnement for både alternativt OS og alternative apper.  

Lenke til kommentar

 

Ja for de store massene er det nok for vrient ja, men om vi ser på PC markedet så er jo det like komplisert å bytte OS som på mobilen. Likevel har en hel skog av Linux distroer å velge mellom, der vi kan velge alt fra lynraske og supersmå OS til fullverdige mulitmedia OS. Eller vi kan lage vår egen. 

 

Det er en slik tanke jeg personlig gjerne skulle sett på mobilmarkedet også. Og jeg ville gjerne betalat også for å kunne droppe android. 

 

Så hvorfor er det ingen som utviklere som griper sjansen og går etter de brukerne som er villig til å bytte OS men som per idag ikke har noe valg?

 

(...)

 

Ja om målet er å konkurrere om flest mulig brukere så vil det være knalltøft, men la oss si det kom feks en fork som fokuserte på personvern. Det er titusener som loker rundt på xda og kjører custom ROMS. Og flere av appene som kommer derfra drar allerede inn cash i form av at folk betaler seg vekk fra reklame. Tenk om personvern var satt fokus på alt fra første kodelinje. Det er noe både privatpersoner og også bedrifter ville betalt for. 

 

 

 

Titusener er irrelevant, man må opp i masse millioner brukere før noe sånt kan bære seg, og de finnes nok rett og slett ikke. Særlig ikke i miljøer som dette nødvendigvis må rette seg mot, der brukere er notorisk vanskelige å tilfredsstille og helt umulige å få til å betale noe som helst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...