Gå til innhold

Hva tror dere om denne forretningsidéen ?


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

  

19 stemmer

  1. 1. Hvordan tror dere markedet er for en ny type flaske vann?

    • Bra
      1
    • Vet ikke
      5
    • Dårlig
      13
  2. 2. Vann med/uten kullsyre og smak?

    • Med smak
      12
    • Uten smak
      8
    • Med kullsyre
      9
    • Uten kullsyre
      9


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

En viktig forutsetning er at man i sin kommunikasjon med potensielle investorer o.l. ikke gjør brøleren å kalle flaskevann for "flaske vann".

Hehe, rettet opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

 

Du skal kontakte investorer uten en forretningside?

Vi skal tilby et eksklusivt, sunt og rent vann fra norsk kilde. Det er idèen.

 

 

Hvilken kilde snakker vi om her?

 

Det er ikke avgjort enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Tips: Farris Bad.

Koster flesk bare å få tilgang til vannet, så her blir det mange poeng på eksklusivitet, i tillegg assosieres kilden allerede til et merkenavn. Det med sunt og rent må diskuteres noe mer.

Takk for mange gode tips :) Kom gjerne med flere!

Lenke til kommentar

Om du får folk til å kjøpe vatnet ditt så er dette ein god idé. Men i eit land der alle har bra vatn i kranene så må du ha noke meir å tilby.

 

Forskjellige typar smak på vatnet kan nok fungere, men eg tenker umiddelbart at det å lansere nok eit flaskevatn med ukjent merke som i tillegg har ein ukjent smak vil være vanskelig.

 

For å kunne konkurrere med dei etablerte virksomheitene så må du ha ein kraftig knagg å satse på.

Du bør blant anna ha ei vannkilde som eksotisk, kjent, eller på andre måtar ei ettertrakta vannkilde.

Du må klare å konkurrere på pris. Klarer du å selge vannflasker som inneheld det same som konkurrentane med til lavare pris så vil du kunne leve på det. Men den store kostnaden med å flaske opp og selge vatn er korleis du skal klare å fylle mange flasker på ein kostnadseffektiv måte og korleis du skal få transportert flaskene ut til butikkane og kundane på ein billig måte.

 

 

Min umiddelbare tanke er at du er forseint ute til å kunne etablere deg i dette markedet. I alle fall utan at du har økonomi til å investere i skikkelig tappeutstyr og reklame. Det nytter ikkje å fylle og korke ei flaske i minuttet på kjøkkenet og sitte igjen med ei fornuftig timesbetaling etter at utgiftene er dekt.

 

Det du kanskje kunne prøvd er å selge vatn på ei praktisk flaske. 

Kva med å selge vatn på flasker som er forma som lommelerker og med hempe slik at joggere og sportsfolk behagelig og enkelt kan hekte flaska på kroppen?

Det vil koste ein del meir med slike flasker, men det er nok enklare å få solgt produktet då ei slik innpakking dekker eit behov som dei andre produsentane ikkje dekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Selg BILLIG flaskevann ("springvann") uten smak og uten kullsyre, ikke 20 kroner halvliteren. I USA får man visst 24 halvlitere på halvliter-plastflasker for en dollar. Pga. pant går ikke det i Norge, men to-tre kroner flasken burde gå.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

(...)Det vil koste ein del meir med slike flasker, men det er nok enklare å få solgt produktet då ei slik innpakking dekker eit behov som dei andre produsentane ikkje dekker.

 

Hvis trekkplasteret er innpakningen vil folk kjøpe det en gang og så ta refill fra en billigere flaske. I praksis ender du ikke med å selge vann men vannbeholdere.

 

For å gi ett eksempel kjøper jeg bare imsdal vannflasker hvis jeg trenger en til av de praktiske korkene de har, de er verdt prisen men når jeg ikke trenger flere av dem(panter aldri med kork) kjøper jeg ikke vannet. Noen få vil kjøpe nytt hver gang men det er ikke nok til å drive forretning på.

 

 

Selg BILLIG flaskevann ("springvann") uten smak og uten kullsyre, ikke 20 kroner halvliteren. I USA får man visst 24 halvlitere på halvliter-plastflasker for en dollar. Pga. pant går ikke det i Norge, men to-tre kroner flasken burde gå.

 

Å produsere vann i Norge er steindyrt, du kan ikke konkurrere med utlandet på pris. For øvrig har Grans/Rema 'bare vann' som allerede en etablert aktør, og jeg tvil på man kommer ned i deres priser uten en idiotisk investor. 

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Takk for alle innspill så langt, det har gitt meg noe å tenkte over. Kom gjerne med flere innspill, alt er av stor betydning. Jeg kan oppdatere saken så fort det skjer noe nytt.

Lenke til kommentar

 

Det du kanskje kunne prøvd er å selge vatn på ei praktisk flaske. 

Kva med å selge vatn på flasker som er forma som lommelerker og med hempe slik at joggere og sportsfolk behagelig og enkelt kan hekte flaska på kroppen?

Det vil koste ein del meir med slike flasker, men det er nok enklare å få solgt produktet då ei slik innpakking dekker eit behov som dei andre produsentane ikkje dekker.

 

Det finnes allerede drikkebelter med flasker formet som bøyde lommelerker for å passe på hoftene. De ser ganske harry ut for amatørjoggere da. Og så smaker flaskene plast. 

 

 

En ting jeg ville likt var billigere smaksdrikke/brus. Noen flasker med slikt koster jo enkelte steder 35! En flaske is-te for 35? Noooope. Evt burde de solgt små poser med smakspulver man kunne blande opp i sitt eget vann.

Kanskje ikke sunt for tennene men kunne jo gjort det sukkerfritt.

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

Det du kanskje kunne prøvd er å selge vatn på ei praktisk flaske. 

Kva med å selge vatn på flasker som er forma som lommelerker og med hempe slik at joggere og sportsfolk behagelig og enkelt kan hekte flaska på kroppen?

Det vil koste ein del meir med slike flasker, men det er nok enklare å få solgt produktet då ei slik innpakking dekker eit behov som dei andre produsentane ikkje dekker.

Det finnes allerede drikkebelter med flasker formet som bøyde lommelerker for å passe på hoftene. De ser ganske harry ut for amatørjoggere da. Og så smaker flaskene plast. 

 

 

En ting jeg ville likt var billigere smaksdrikke/brus. Noen flasker med slikt koster jo enkelte steder 35! En flaske is-te for 35? Noooope. Evt burde de solgt små poser med smakspulver man kunne blande opp i sitt eget vann.

Kanskje ikke sunt for tennene men kunne jo gjort det sukkerfritt.

 

 

Det er butikker og restauranter som bestemmer prisen på det... De vet hvor mye de kan flå folk. Hvem vil vel virke gjerrig på restaurant med dama f.eks... Alkohol er jo sinnsyke priser på i tillegg, det er et helt annet kapittel. Det koster vel 50 øre å lage en liter brus/annen drikke. Så det er ikke produksjonskostanden som setter prisen til end user. Og "bare vann" halvliterne koster vel oppi femten kroner de også, i butikk.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jeg kan virkelig ikke se hvordan du skal kunne klare å skille deg ut på en måte som gjør dette lønnsomt. Markedsføring og design er selvfølgelig viktig for hvordan produkter selger, men de store og etablerte aktørene er veldig flink på markedsføring, og det er grenser for hvor mye design du kan gjøre på flaskevann. 

 

Jeg kan se for meg at enkelte typer produkter kan lanseres basert på god kjennskap til ny markedsføring, sosiale medier og all that jazz, men det er ganske risikabelt. Problemet med flaskevann er at det er veldig kapitalkrevende. Du må satse mye penger for at det skal fungere. Hvis du først har en teori basert på "markedsføring og design" bør du fokusere på et produkt hvor markedet ikke består av så mange veletablerte aktører, og hvor du kan prøve og feile på en billigere måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...