Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt med 10gram hasj, 3 uker etter med kniv offentlig


PanzerToke

Anbefalte innlegg

Jeg blei tatt med 10gram, bruk besittelse, bruk og erverv for ca 3-4 uker siden.. stoppa å røyke etter dette å i dag så dem meg på togstasjon å fant en liten lommekniv fra clas i lomma mi..

Jeg innrømte det står jeg hadde den der selfølgelig siden dem fant den der, samme med de 10 gram grammene, tilståelse dom begge deler å det jeg lurer på er om det kan bli snakk om soning pga disse forholdene eller om det mest sannsynlig blir bøter?

Burde jeg evt ha med en advokat inn i forhørsretten eller droppe det å være trygg på bot?

jeg er ikke på prøvetid å tatt veldig lang tid nå siden jeg har hørt noe ang det første forholdet..

Dem spurte kun om jeg vedtok forelegg for kniven men den andre saken spørte dem om jeg vedtar bot og eller eventuell forhørsrett eller forenklet rettssak..

Litt urolig for dette for jeg har dyr som ingen kan passe å jeg vil ikke bort for 10g å en 5cm MAX kniv jeg hadde i lomma etter en fisketur jeg var på...

Takker veldig for svar å setter stor pris på om noen kan dra noen konklusjoner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under 15 gram = bot, vanligvis... 3-4 uker er ikke veldig lang tid.

Ja, var det jeg trodde også, ikke noe forhørsrett heller pga at det er en tilståelsesdom? 

Og kniven på offentlig sted er vell også en fin bot på rundt 4.000?

Skjønner ikke greia egentlig, hvordan skal man da få med seg en kniv man har kjøpt hjem om det ikke er lov å ha den med seg?

 

Legger dem den siste saken her over på den forgje eller blir dem separate, er så mange spørsmål men håper jeg slitter å inn for det her, i såfall blir den 10grammen med hasj og den lille kniven helt utrolig bitter..

 

Sliter psykisk med tankekjør og insomnia å mente siden jeg ikke klarte den penn testen dems at jeg var påvirket også å det er snart 4 uker siden jeg røyka, men fjern var jeg da i dems øyne men det anmeldte dem meg ikke for.. Snuten er faen meg så skitten at det er helt utrolig... 

 

Endret av PanzerToke
Lenke til kommentar

Foreslår at du fullfører skolen først og slutter med ulovlighetene

 

Det er ikke ulovlig med kniv, men siden du allerede har blitt tatt for noe så er det under skjerpende omstendigheter

(Kniv loven kan vi diskutere i evigheter så ikke start)

Ja, den kan diskuteres i evigheter å like greit og droppe.. 

Er helt enig med deg å er jo derfor jeg vil vekk fra dette å..

Var veldig kjipt når dem mente jeg hadde røyka for noen timer siden når jeg faktisk har jobba hardt for å holde meg unna folk som har med det å gjøre, 6-7 år med vane røyking setter sine spor når det gjelder psykisk avhengihet å jeg føler virkelig jeg har stått på om du skjønner.. 

Hadde jeg havna inne hadde jeg ikke hatt èn person som ville hilst på meg for familie har fått nok for lenge siden å venner har jeg fryst ut fordi alle røyker.. 

Så har jo egen skyld i å ikke ha noen venner på en måte men..

Du har helt rett, jeg angrer bittert på de siste årene i mitt liv og at jeg kunne gjort så mye annet med tid og penger..

Generelisert/Panikk/Sosial Angst, PTSD og Depresjoner får meg ikke akkurat opp å frem det heller men derav DPS + Psykisk helse og rus team..

Jobbet med meg selv i snart 1 år, går sakte men nå har jeg værtfall sluttet med det som i all utgangspunkt gjorde ting verre..

Men nå sitter jeg her med bare spørsmål og er rett og slett redd for hva fremtiden bringer.. Men får bare ta straffen jeg får å håpe på det beste, eventuelt ta med advokat i rettssak om det blir til det å håpe han/hun kan forhandle frem noe som ikke har med soning å gjøre for det ville nok bare gjort ting verre tror jeg for min del men.. Ja..

Lenke til kommentar

Foreslår at du fullfører skolen først og slutter med ulovlighetene

 

Det er ikke ulovlig med kniv, men siden du allerede har blitt tatt for noe så er det under skjerpende omstendigheter

(Kniv loven kan vi diskutere i evigheter så ikke start)

Skole er også noe jeg veldig gjerne vil fullføre ja, men brukt opp årene mine på ungdomsretten å venter nå på at jeg skal få komme inn på voksen opplæring og søker også 4års lærekontrakter rundt om men lite med posetive svar å få, psykiske lidelser har i grunn alltid vært en del av livet mitt å ødelagt mye for meg, så fant jeg det jeg følte hjalp, men egentlig holdt det meg også bare mere tilbake.. Lei hele dritten å vil få noe ut av livet nå.. Håper bare ting ordner seg på beste mulige måte for meg så jeg slipper og få mere hode bry å eventuelt får betalt bot for det dumme jeg har gjort å kommet meg videre.. :)

Takk for svar btw :)

Lenke til kommentar

 

Under 15 gram = bot, vanligvis... 3-4 uker er ikke veldig lang tid.

Og kniven på offentlig sted er vell også en fin bot på rundt 4.000?

Skjønner ikke greia egentlig, hvordan skal man da få med seg en kniv man har kjøpt hjem om det ikke er lov å ha den med seg?

 

Det er jo så enkelt som å la den være i innpakningen...

Lenke til kommentar

Ja, var det jeg trodde også, ikke noe forhørsrett heller pga at det er en tilståelsesdom? 

 

 

Tilståelsesdom er det som tidligere ble kalt forhørsrett. Samme greia. Forenklet saksgang i tingretten for de sakene der det ikke er tvil om det vesentlige i hendelsesforløpet. 

 

Når du mottar innkallinga fra tingretten vil det ligge ved papirer fra politiet med forslag til straff. Tingretten er ikke bundet av dette forslaget, men det gir deg en idé om hva du har i vente. 

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

Foreslår at du fullfører skolen først og slutter med ulovlighetene

 

Det er ikke ulovlig med kniv, men siden du allerede har blitt tatt for noe så er det under skjerpende omstendigheter

(Kniv loven kan vi diskutere i evigheter så ikke start)

Ja, den kan diskuteres i evigheter å like greit og droppe.. 

Er helt enig med deg å er jo derfor jeg vil vekk fra dette å..

Var veldig kjipt når dem mente jeg hadde røyka for noen timer siden når jeg faktisk har jobba hardt for å holde meg unna folk som har med det å gjøre, 6-7 år med vane røyking setter sine spor når det gjelder psykisk avhengihet å jeg føler virkelig jeg har stått på om du skjønner.. 

Hadde jeg havna inne hadde jeg ikke hatt èn person som ville hilst på meg for familie har fått nok for lenge siden å venner har jeg fryst ut fordi alle røyker.. 

Så har jo egen skyld i å ikke ha noen venner på en måte men..

Du har helt rett, jeg angrer bittert på de siste årene i mitt liv og at jeg kunne gjort så mye annet med tid og penger..

Generelisert/Panikk/Sosial Angst, PTSD og Depresjoner får meg ikke akkurat opp å frem det heller men derav DPS + Psykisk helse og rus team..

Jobbet med meg selv i snart 1 år, går sakte men nå har jeg værtfall sluttet med det som i all utgangspunkt gjorde ting verre..

Men nå sitter jeg her med bare spørsmål og er rett og slett redd for hva fremtiden bringer.. Men får bare ta straffen jeg får å håpe på det beste, eventuelt ta med advokat i rettssak om det blir til det å håpe han/hun kan forhandle frem noe som ikke har med soning å gjøre for det ville nok bare gjort ting verre tror jeg for min del men.. Ja..

 

 

Dette er en fillesak. Det suger å få en smekk på fingra, men denne saken kan du fort legge bak deg om du ikke henger deg opp i det. Nå har du selvsagt alle muligheter til å synes synd på deg selv, falle tilbake i gamle røykevaner og skylde på politiet som "ikke belønner deg fordi du har vært flink". Jeg håper du ser at dette ikke ville være spesielt rasjonelt av deg. At du har bestemt deg for å endre livsstil står det stor respekt av. Dessverre står du nå på bar bakke, som følge av endel år med dårlig livsstil. Det kan være vanskelig å motivere seg når man har få eller ingen støttespillere. Derfor står det også enda mer respekt av det om du faktisk klarer det. Og det vil betale seg helt enormt i framtida. Så mønstre den selvdisiplinen du har og stå på. Ønsker deg lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, var det jeg trodde også, ikke noe forhørsrett heller pga at det er en tilståelsesdom? 

Og kniven på offentlig sted er vell også en fin bot på rundt 4.000?

Skjønner ikke greia egentlig, hvordan skal man da få med seg en kniv man har kjøpt hjem om det ikke er lov å ha den med seg?

 

Men du hadde ikke nettopp kjøpt kniv og var bare på vei hjem med den, var du vel? For da hadde du hatt originalforpakning og kvittering, og du hadde ikke fått noen bot. Det du gjorde var å bære kniv på offentlig sted, noe som ikke er lov (og som er noe annet enn å bare frakte kniven rett hjem etter kjøp).

 

Og nei, det er vel ingen forklaring under tilståelsesdom. Da får du bare dommen opplest.

 

Legger dem den siste saken her over på den forgje eller blir dem separate, er så mange spørsmål men håper jeg slitter å inn for det her, i såfall blir den 10grammen med hasj og den lille kniven helt utrolig bitter..

 
Sliter psykisk med tankekjør og insomnia å mente siden jeg ikke klarte den penn testen dems at jeg var påvirket også å det er snart 4 uker siden jeg røyka, men fjern var jeg da i dems øyne men det anmeldte dem meg ikke for.. Snuten er faen meg så skitten at det er helt utrolig... 
 
Politiet er "skitten" fordi de tok en test på deg og så ikke anmeldte likevel? Eh... Hva med å ta ansvar for egne gjerninger og slutte å skylde på politiet for oppførselen din?
Lenke til kommentar

 

Og nei, det er vel ingen forklaring under tilståelsesdom. Da får du bare dommen opplest.

 

Jo, det er det. Du får naturligvis anledning til å forklare deg under tilståelsepådømmelse. Vanskelig med rettssikkerhet om man skal dømmes uten at siktede får anledning til å legge frem sin side av saken

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar

 

Og nei, det er vel ingen forklaring under tilståelsesdom. Da får du bare dommen opplest.

 

Jo, det er det. Du får naturligvis anledning til å forklare deg under tilståelsepådømmelse. Vanskelig med rettssikkerhet om man skal dømmes uten at siktede får anledning til å legge frem sin side av saken

 

Jo, det stemmer vel at tiltalte forklarer seg, men nå er tilståelsesdom noe tiltalte må samtykke til. Det er altså ikke noe problem for rettssikkerheten uansett. Han kan når som helst velge å trekke samtykket.

Lenke til kommentar

 

 

Foreslår at du fullfører skolen først og slutter med ulovlighetene

 

Det er ikke ulovlig med kniv, men siden du allerede har blitt tatt for noe så er det under skjerpende omstendigheter

(Kniv loven kan vi diskutere i evigheter så ikke start)

Ja, den kan diskuteres i evigheter å like greit og droppe..

Er helt enig med deg å er jo derfor jeg vil vekk fra dette å..

Var veldig kjipt når dem mente jeg hadde røyka for noen timer siden når jeg faktisk har jobba hardt for å holde meg unna folk som har med det å gjøre, 6-7 år med vane røyking setter sine spor når det gjelder psykisk avhengihet å jeg føler virkelig jeg har stått på om du skjønner..

Hadde jeg havna inne hadde jeg ikke hatt èn person som ville hilst på meg for familie har fått nok for lenge siden å venner har jeg fryst ut fordi alle røyker..

Så har jo egen skyld i å ikke ha noen venner på en måte men..

Du har helt rett, jeg angrer bittert på de siste årene i mitt liv og at jeg kunne gjort så mye annet med tid og penger..

Generelisert/Panikk/Sosial Angst, PTSD og Depresjoner får meg ikke akkurat opp å frem det heller men derav DPS + Psykisk helse og rus team..

Jobbet med meg selv i snart 1 år, går sakte men nå har jeg værtfall sluttet med det som i all utgangspunkt gjorde ting verre..

Men nå sitter jeg her med bare spørsmål og er rett og slett redd for hva fremtiden bringer.. Men får bare ta straffen jeg får å håpe på det beste, eventuelt ta med advokat i rettssak om det blir til det å håpe han/hun kan forhandle frem noe som ikke har med soning å gjøre for det ville nok bare gjort ting verre tror jeg for min del men.. Ja..

Dette er en fillesak. Det suger å få en smekk på fingra, men denne saken kan du fort legge bak deg om du ikke henger deg opp i det. Nå har du selvsagt alle muligheter til å synes synd på deg selv, falle tilbake i gamle røykevaner og skylde på politiet som "ikke belønner deg fordi du har vært flink". Jeg håper du ser at dette ikke ville være spesielt rasjonelt av deg. At du har bestemt deg for å endre livsstil står det stor respekt av. Dessverre står du nå på bar bakke, som følge av endel år med dårlig livsstil. Det kan være vanskelig å motivere seg når man har få eller ingen støttespillere. Derfor står det også enda mer respekt av det om du faktisk klarer det. Og det vil betale seg helt enormt i framtida. Så mønstre den selvdisiplinen du har og stå på. Ønsker deg lykke til!

Tusen tusen takk! Jeg skal nok klare å holde meg på den "smale stien" er ganske motivert for å komme meg vekk fra det nå og har egentlig vært det i litt over 1 år men vært vanskelig pga venner som har røyka og ja.. Dårlige vaner.. Har trua, og fy faen så godt det er å se at noen er positive til livsstil endringen min, er nok mange som er det, bare vanskelig å legge merke til i dette samfunnet.. Blir sett litt ned på å stigmatisert som om jeg er et dårlig menneske, men det er nok snart over når jeg er rein å fin og får noe ut av livet annet enn å sitte henge hue :)) ingen av sakene er jo grove, er vell bare forseelser så og si.. værtfall ikke grovt så bare det tilsier jo at det mest sannsynlig ikke blir soning vell :) Bare å krysse fingrene å ja, kan hende jeg fikk litt trua på å gi faen når dem tok meg igjen oppå alt det her men fortsatt ikke sprekkt, å hjalp med mye gode ord her inne, Takk folkens ^^,
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, var det jeg trodde også, ikke noe forhørsrett heller pga at det er en tilståelsesdom?

Og kniven på offentlig sted er vell også en fin bot på rundt 4.000?

Skjønner ikke greia egentlig, hvordan skal man da få med seg en kniv man har kjøpt hjem om det ikke er lov å ha den med seg?

Men du hadde ikke nettopp kjøpt kniv og var bare på vei hjem med den, var du vel? For da hadde du hatt originalforpakning og kvittering, og du hadde ikke fått noen bot. Det du gjorde var å bære kniv på offentlig sted, noe som ikke er lov (og som er noe annet enn å bare frakte kniven rett hjem etter kjøp).

 

Og nei, det er vel ingen forklaring under tilståelsesdom. Da får du bare dommen opplest.

Legger dem den siste saken her over på den forgje eller blir dem separate, er så mange spørsmål men håper jeg slitter å inn for det her, i såfall blir den 10grammen med hasj og den lille kniven helt utrolig bitter..

 

Sliter psykisk med tankekjør og insomnia å mente siden jeg ikke klarte den penn testen dems at jeg var påvirket også å det er snart 4 uker siden jeg røyka, men fjern var jeg da i dems øyne men det anmeldte dem meg ikke for.. Snuten er faen meg så skitten at det er helt utrolig...

Politiet er "skitten" fordi de tok en test på deg og så ikke anmeldte likevel? Eh... Hva med å ta ansvar for egne gjerninger og slutte å skylde på politiet for oppførselen din?

Ye.. Det jeg prøver på da.. ikke noe med oppførselen min som tilsier dem skal mene jeg hadde røyka.. nykter som faen å piss å få det i trynet når jeg har gjort alt for å IKKE røyke :p På hvilken grunnlag kan dem stå å si jeg er fjern når jeg ikke er rød i øynene men bare ikke klarer å skjele på pennen dems.. :p men dem droppa det da siden dem fikk det med kniven på meg..
Lenke til kommentar

Og slutt å assosiere deg med "hasjkultur" som å bruke PanzerToke som forumnavn eller "420rules", så slipper du å bli forbundet med det av fremmede også.

Ja.. Det må jeg også, kvitte meg med noen klær å henge et par bilder av veggen her hjemme.. Blir nok sett på som en stoner av 3de parter og det er heller ikke bra nei.. Takk for tipset, tar det til meg :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Foreslår at du fullfører skolen først og slutter med ulovlighetene

 

Det er ikke ulovlig med kniv, men siden du allerede har blitt tatt for noe så er det under skjerpende omstendigheter

(Kniv loven kan vi diskutere i evigheter så ikke start)

Ja, den kan diskuteres i evigheter å like greit og droppe..

Er helt enig med deg å er jo derfor jeg vil vekk fra dette å..

Var veldig kjipt når dem mente jeg hadde røyka for noen timer siden når jeg faktisk har jobba hardt for å holde meg unna folk som har med det å gjøre, 6-7 år med vane røyking setter sine spor når det gjelder psykisk avhengihet å jeg føler virkelig jeg har stått på om du skjønner..

Hadde jeg havna inne hadde jeg ikke hatt èn person som ville hilst på meg for familie har fått nok for lenge siden å venner har jeg fryst ut fordi alle røyker..

Så har jo egen skyld i å ikke ha noen venner på en måte men..

Du har helt rett, jeg angrer bittert på de siste årene i mitt liv og at jeg kunne gjort så mye annet med tid og penger..

Generelisert/Panikk/Sosial Angst, PTSD og Depresjoner får meg ikke akkurat opp å frem det heller men derav DPS + Psykisk helse og rus team..

Jobbet med meg selv i snart 1 år, går sakte men nå har jeg værtfall sluttet med det som i all utgangspunkt gjorde ting verre..

Men nå sitter jeg her med bare spørsmål og er rett og slett redd for hva fremtiden bringer.. Men får bare ta straffen jeg får å håpe på det beste, eventuelt ta med advokat i rettssak om det blir til det å håpe han/hun kan forhandle frem noe som ikke har med soning å gjøre for det ville nok bare gjort ting verre tror jeg for min del men.. Ja..

Dette er en fillesak. Det suger å få en smekk på fingra, men denne saken kan du fort legge bak deg om du ikke henger deg opp i det. Nå har du selvsagt alle muligheter til å synes synd på deg selv, falle tilbake i gamle røykevaner og skylde på politiet som "ikke belønner deg fordi du har vært flink". Jeg håper du ser at dette ikke ville være spesielt rasjonelt av deg. At du har bestemt deg for å endre livsstil står det stor respekt av. Dessverre står du nå på bar bakke, som følge av endel år med dårlig livsstil. Det kan være vanskelig å motivere seg når man har få eller ingen støttespillere. Derfor står det også enda mer respekt av det om du faktisk klarer det. Og det vil betale seg helt enormt i framtida. Så mønstre den selvdisiplinen du har og stå på. Ønsker deg lykke til!
Tankekjør er en slitsom ting å er vanskelig å legge bort tanken på hva som skjer når jeg bare sitter her å venter på reaksjonen dems å aner ikke hva jeg kan forvente :x

Men i hvor stor grad er det en fillesak? Har et par andre saker i fortiden også som har med røyking å gjøre men det er typ 3 år siden å alt er gjort opp for så det har vell ikke noe og si tror jeg, det med de 10 er 3de gang jeg blir tatt for det og det med kniven er første gang å jeg har ingen voldsdommer osv på meg.. Er jo en veldig snill gutt.. Bare tatt mange dårlige valg og seovmedisinert fordi det jeg har fått hos leger har vært helt utrolig dårlig.. Men skal ta skjeen i den andre hånden å få til det her nå! :))

Takk igjen for gode ord <3

Endret av PanzerToke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...