Gå til innhold

ANALYSE: Derfor har Google begynt å lage telefonene selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Google skal være i forkant av spesielt Samsung, så må de seriøst ta seg sammen. Samsung _er_ Android. Google kopierer Samsungs Touchwiz.

 

Nei nei nei! Og gud forby at Google skulle kopiere noe fra makkverket Touchwiz. Om det skulle skje vil jeg melde overgang fra Android til IOS på flekken.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nå som Google blir ennå likere Apple på telefonfronten må det vel snart gå opp for folk at vi trenger et alternativ til disse to lukkede plattformene? Android og iOS er pest og kolera. Gi oss noe positivt i stedet for!

 

Samsung har jo lenge vist at Google kan forsøke å ta innersvinger som dette og har gardert seg ved å ha Tizen OS i bakhånd. Ubuntu for mobiler er også i full sving. Muligens flere uten at jeg har sjekket. Det som er den mest åpenbare forskjellen på de to store vs de små er lukkethet vs åpenhet.

Lenke til kommentar

Nå som Google blir ennå likere Apple på telefonfronten må det vel snart gå opp for folk at vi trenger et alternativ til disse to lukkede plattformene? Android og iOS er pest og kolera. Gi oss noe positivt i stedet for!

 

Samsung har jo lenge vist at Google kan forsøke å ta innersvinger som dette og har gardert seg ved å ha Tizen OS i bakhånd. Ubuntu for mobiler er også i full sving. Muligens flere uten at jeg har sjekket. Det som er den mest åpenbare forskjellen på de to store vs de små er lukkethet vs åpenhet.

 

Nå er jeg ikke uenig i at android-plattformen har noen lukkede elementer i praksis, selv om den er "åpen", men hva slags innersving er det du tenker på konkret med denne lanseringen? Det virker ikke som de har endret noe på OSet som sådan?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som Google blir ennå likere Apple på telefonfronten må det vel snart gå opp for folk at vi trenger et alternativ til disse to lukkede plattformene? Android og iOS er pest og kolera. Gi oss noe positivt i stedet for!

 

Kanskje flere nå begynner å lage telefoner for Windows 10? Det ser jo ut til at Microsoft har gitt seg, men de arbeider jo videre med operativsystemet med fullt trykk.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke uenig i at android-plattformen har noen lukkede elementer i praksis, selv om den er "åpen", men hva slags innersving er det du tenker på konkret med denne lanseringen? Det virker ikke som de har endret noe på OSet som sådan?

Android har ikke bare "lukkede elementer", men er bygget opp rundt Google Play og Google-kontoen slik at telefonen i praksis blir så godt som ubrukelig om man ikke godtar disse to tingene. Ting som lukker en inne i Googles egen plattform. Jeg vil heller snu på det å si at Android har et lite snev av åpenhet som de spiller veldig på.

 

Det jeg mener med innersving, som i analogien billøp, er at Google har svært mange medspillere som bidrar til å gi Android et solid overtak på rent kvantum og markedsandel, noe Apple ikke har. Innersvingen er at Google nå adopterer den samme helhetstankegangen som Apple har, bare med en mye høyere markedsandel. Det vil jeg kalle en solid fint, eller innersving. Nå er selvsagt ikke løpet avgjort så en innersving kan godt kontres ved neste sving. Også håper jeg selvsagt at konkurrentene som ligger lengre bak tar innpå.

 

Kanskje flere nå begynner å lage telefoner for Windows 10? Det ser jo ut til at Microsoft har gitt seg, men de arbeider jo videre med operativsystemet med fullt trykk.

Mulig, men nå baserer jo Windows 10 for telefoner seg på den samme overordnede filosofien om lukkethet. Vi trenger ikke ennå mer av samme filosofi.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Android har ikke bare "lukkede elementer", men er bygget opp rundt Google Play og Google-kontoen slik at telefonen i praksis blir så godt som ubrukelig om man ikke godtar disse to tingene.

Nja.. Android i seg selv fungerer ok uten play, men æh... "brukerforventningene" er det vel anderledes med. En rekke av app'ene (programmene) brukere er vant til å benytte på plattformen er avhengig av play.
Lenke til kommentar

 

Samsung har jo lenge vist at Google kan forsøke å ta innersvinger som dette og har gardert seg ved å ha Tizen OS i bakhånd. Ubuntu for mobiler er også i full sving. Muligens flere uten at jeg har sjekket. Det som er den mest åpenbare forskjellen på de to store vs de små er lukkethet vs åpenhet.

 

Nå er jeg ikke uenig i at android-plattformen har noen lukkede elementer i praksis, selv om den er "åpen", men hva slags innersving er det du tenker på konkret med denne lanseringen? Det virker ikke som de har endret noe på OSet som sådan?

 

Jeg er enig i oppfatningen av at Samsung har gardert seg med Tizen i bakhand. I tillegg gir Touchwiz eller tilsvarende en enklere overgang til nytt OS, fordi de kan ta UI, egne apper og egne tjenester inklusive Samsung Apps med seg.

 

Men jeg ser ikke at det er en åpenbar forskjell mellom de to store og de nevnte små OSene på åpenhet. Ubuntu for mobiler er nok i særklasse åpent, sammen med noen andre mindre OS-varianter som heller ikke er i kommersielt salg. Men Tizen vil jeg ikke si skiller seg ut i retning av åpenhet.

 

Jeg var en fan av Maemo, og ønsket det beste for Maemo->MeeGo->Tizen. Jeg ønsker fortsatt at Samsung skal lykkes nok med Tizen til å innovere og levere andre UI og tanker enn Google. Men jeg ser ingen grunn til å tro at Samsung på Tizen vil åpne opp telefonene eller UIene sine mer enn de gjør på Android. Tvert imot tviler jeg på at eiere av TVer eller klokker med Tizen kan velge bort å forholde seg til et Samsung UI eller et Samsung økosystem. Jeg forventer at Tizen fra Samsung er minst like lukket som Android fra Samsung. Med den ekstra "lukkingen" at kanskje blir Samsung Apps den eneste butikken. Da har vi direkte IOS-sammenlignbar åpenhet. 

 

Maemo hadde et lukket lag, MeeGo hadde et lukket lag, selv Sailfish har deler av systemet lukket ned. Det går fint an å lukke igjen fra toppen selv om kjerna er basert på åpen kildekode. Og disse Touchwiz-greiene og tilsvarende fra andre OEMer viser jo nettopp at de ikke er spesielt interessert i å åpne opp i toppen.

 

Og det er naturlig. Det ligger store penger i økosystemene. Hvis Samsung (eller Amazon, eller Microsoft) skal skumme disse pengene, må de holde folk borte fra Play Store. Det kan de ikke gjøre med Android, men det kan de gjøre med AOSP, UWP og det tror jeg de kommer til å gjøre med Tizen@mobiltelefoner.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, forsåvidt enig i det. Ringe, SMS, kamera, galleri og klokke fungerer utmerket uten Play og Google-konto, men da kan man jo nesten* nøye seg med en Symbian-telefon fra et tiår tilbake.

 

* Hvis man ser bort fra skjermkvalitet og kamerakvalitet.

 

Det er en overdrivelse, så det holder. 

 

Både Samsung og Sony gjør da sine forsøk fra å holde meg borte fra Play Store, og det på ren Android med Play Store installert. De leverer butikk, mail, programsynkronisering, bildesynkronisering, etc. Jeg trenger da ikke Google-konto for stort annet enn Play Store? Microsofts Nokia leverte AOSP uten Play Store, og kunne sikkert kommet unna med det om de ikke var designed for failure. Nooken min kjører Android (AOSP?) i bunnen og jeg trenger ikke noen Play Store hvis jeg ikke vil. Og det er vel det samme med Fire-produktene fra Amazon? 

 

Det du sier koker ned til at du egentlig vil ha det Play Store gir deg, men uten å låse deg til Google. Vel, du er ikke låst til Google. Play Store er bare så veldig, veldig kjedelig å velge bort. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Nå som Google blir ennå likere Apple på telefonfronten må det vel snart gå opp for folk at vi trenger et alternativ til disse to lukkede plattformene? Android og iOS er pest og kolera. Gi oss noe positivt i stedet for!

 

Kanskje flere nå begynner å lage telefoner for Windows 10? Det ser jo ut til at Microsoft har gitt seg, men de arbeider jo videre med operativsystemet med fullt trykk.

 

 

Det har ikke vært noen mangel av Windows-telefoner i markedet, eller dårlige spesifikasjoner på disse.

Problemet har utelukkende vært mangel på viktige/gode apper, pluss litt uvanlig brukergrensesnitt.

For å si det som Tiltman, Windows-telefonene tilfredsstilte ikke "brukerforventningene".

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

 

Ja, forsåvidt enig i det. Ringe, SMS, kamera, galleri og klokke fungerer utmerket uten Play og Google-konto, men da kan man jo nesten* nøye seg med en Symbian-telefon fra et tiår tilbake.

 

* Hvis man ser bort fra skjermkvalitet og kamerakvalitet.

 

Det er en overdrivelse, så det holder. 

 

Både Samsung og Sony gjør da sine forsøk fra å holde meg borte fra Play Store, og det på ren Android med Play Store installert. De leverer butikk, mail, programsynkronisering, bildesynkronisering, etc. Jeg trenger da ikke Google-konto for stort annet enn Play Store? Microsofts Nokia leverte AOSP uten Play Store, og kunne sikkert kommet unna med det om de ikke var designed for failure. Nooken min kjører Android (AOSP?) i bunnen og jeg trenger ikke noen Play Store hvis jeg ikke vil. Og det er vel det samme med Fire-produktene fra Amazon? 

 

Det du sier koker ned til at du egentlig vil ha det Play Store gir deg, men uten å låse deg til Google. Vel, du er ikke låst til Google. Play Store er bare så veldig, veldig kjedelig å velge bort. 

 

 

Ja, og så vidt jeg vet er det i kina ganske vanlig med telefoner uten playstore. Android er ganske åpent, og vesentlig mer åpent enn mange konkurrenter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, forsåvidt enig i det. Ringe, SMS, kamera, galleri og klokke fungerer utmerket uten Play og Google-konto, men da kan man jo nesten* nøye seg med en Symbian-telefon fra et tiår tilbake.

 

* Hvis man ser bort fra skjermkvalitet og kamerakvalitet.

 

Min android og google frie telefon fungerer stort sett utmerket. Har alternative app-stores og føler ikke jeg mangler veldig mye. Noe savner jeg, det skal jeg innrømme. De begrensningene jeg har funnet så langt er:

* Som du nevner, kvaliteten på bilder

* Noen apper trenger (uten grunn egentlig) tilgang til noen google APIer, e.g. google maps og google kontoer.

* Noen fullversjon apper er bare tilgjengelig hos play mot betaling

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...