Gå til innhold

PS4 Pro og SSD


harralsan

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har gjort en del research på den kommende PS4 Pro, og selv om det ikke har blitt offisielt annonsert av Sony, er det en generell konsensus på nettet om at også denne playstationen får mulighet til utskifting av HDD. Ettersom jeg har tenkt å anskaffe meg Pro, har jeg bestemt meg for å gå til innkjøp av en SSD rett og slett for å kutte ned på loading-tider og få maks ut av den nye konsollens prestasjoner.

Mange av dere tenker sitter nok allerede og tenker "jammen halla mann det er jo sannsynligvis fremdeles SATAII i Pro'en, hvorfor gidder du?". Vel, jeg spiller en del loading-krevende spill som f.eks Witcher, Skyrim og Fallout, og dette vil rett og slett fremdeles kutte bort en stor del av "ventetiden" i slike spill. Sannsynligvis kommer nok PS5 med SATAIII uansett, og da vil dette kanskje også bli en investering for fremtiden.

Så, det jeg lurer på er: Har noen av dere erfaringer med SSD i PS4? Er det noen spesielle specs som kan være nødvendige eller totalt unødvendige?

Her er en link til 3 av SSDene jeg vurderer:
https://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=900340&sku=888122&sku=828771

Takker på forhånd for respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Tom's Hardware.
 

Sony equips the PS4 with a fairly slow stock hard drive.
Boot times improve by 23% with Kingston's SSD installed,
15% with Seagate's SSHD plugged in,
and even 9% when we upgrade to a 1 TB Western Digital Scorpio Blue we had lying around.

 

 

Så det ser ut til at det ble merkbart bedre tid på den testen ja.

 

EDIT:

Men, så ser jeg her hos IGN, og da ser jeg flere tilfeller hvor SSD ikke er raskere.

http://www.ign.com/wikis/playstation-4/PlayStation_4_Hard_Drive_Speed_Test_Comparison

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar

Fra Tom's Hardware.

 

Sony equips the PS4 with a fairly slow stock hard drive.

Boot times improve by 23% with Kingston's SSD installed,

15% with Seagate's SSHD plugged in,

and even 9% when we upgrade to a 1 TB Western Digital Scorpio Blue we had lying around.

 

 

Så det ser ut til at det ble merkbart bedre tid på den testen ja.

 

EDIT:

Men, så ser jeg her hos IGN, og da ser jeg flere tilfeller hvor SSD ikke er raskere.

http://www.ign.com/wikis/playstation-4/PlayStation_4_Hard_Drive_Speed_Test_Comparison

Etter å ha lest litt i kommentarfeltet på den artikkelen, ville jeg nok tatt den testen med en klype salt, da de brukte en Samsung EVO SSD. Slik jeg har forstått det er EVO serien produsert med fokus på at softwaren skal "booste" hastigheten, noe bare PC kan ta i bruk.

 

Men! Du hjalp meg med andre ord til å finne ut at EVOen er utelukket! Takk ;)

 

Sjekk ut denne testen:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-worth-upgrading-your-ps4-with-an-ssd

 

Som sagt er det mest med tanke på tunge loade-spill som Fallout, og her ble det som regel en forbedring på 40% eller mer.

Endret av harralsan
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt en SSD men synes fortsatt det er altfor dyrt. Selv endte jeg på en 1TB SSHD for noen år siden og kommer til å bruke den i Pro også.

Enig. Kjører selv en SSHD på 1TB som ble kjøpt inn for 776,- den gang jeg fikk PS4

Synes også det blir for drøyt når 1TB ok SSD koster nesten like mye som konsollen.

Så jeg flytter SSHD over i Pro når den kommer.

 

Nå flyttet jeg min drive så pass tidlig, at jeg aldri fikk gjort meg opp en mening om den er raskere enn standard. Jeg trengte å booste opp i størrelse fra standard, og da var 1TB SSHD lite i mellomlegg i forhold til vanlig HDD.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke er bekreftet så vil jeg nok tro at det går an å skifte. Hvis du ser nederst til høyre på bilde under så ser det ut som at det er en plast-del på størrelse med en harddisk som skiller seg fra resten av chassiset.

 

PS4_7000_10.0.jpgDet satt i sammenheng med hvor harddisk-plasseringen på PS4 Slim er (Slim'en står på hodet så da blir det speilvendt) som er på samme plass som der plasten avviker på PS4 Pro. dsc-8354_orig.jpg

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne hatt en SSD men synes fortsatt det er altfor dyrt. Selv endte jeg på en 1TB SSHD for noen år siden og kommer til å bruke den i Pro også.

Enig. Kjører selv en SSHD på 1TB som ble kjøpt inn for 776,- den gang jeg fikk PS4

Synes også det blir for drøyt når 1TB ok SSD koster nesten like mye som konsollen.

Så jeg flytter SSHD over i Pro når den kommer.

 

Nå flyttet jeg min drive så pass tidlig, at jeg aldri fikk gjort meg opp en mening om den er raskere enn standard. Jeg trengte å booste opp i størrelse fra standard, og da var 1TB SSHD lite i mellomlegg i forhold til vanlig HDD.

 

Kjøpte selv SSHD til PS4, og har fått oppleve å sitte ved siden av broderns standard HDD PS4. Min SSHD booter opp et par sekunder raskere, og laster inn f.eks COD -maps et par sekund raskere, men det er allikevel ikke en så stor forskjell som en SSD hadde utgjort.

 

Ja, jeg er enig i at det fremdeles er for stive priser på SSDs. Men er du en av de mer hardcore spillerne og alle kompisene dine spiller PS4, så ser jeg allikevel på det som en billigere investering med 4000kr PS4 Pro + 2000kr SSD enn en gaming PC til 20 000.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv SSHD til PS4, og har fått oppleve å sitte ved siden av broderns standard HDD PS4. Min SSHD booter opp et par sekunder raskere, og laster inn f.eks COD -maps et par sekund raskere, men det er allikevel ikke en så stor forskjell som en SSD hadde utgjort.

 

Ja, jeg er enig i at det fremdeles er for stive priser på SSDs. Men er du en av de mer hardcore spillerne og alle kompisene dine spiller PS4, så ser jeg allikevel på det som en billigere investering med 4000kr PS4 Pro + 2000kr SSD enn en gaming PC til 20 000.

 

Absolutt! Spiller jo på PC selv her og SSD der er en selvfølge. Men prisen på SSD vil vel gå ned. Men hadde vært interessant om PS4 kom med støtte for å installere spill på ekstern enhet. På Xbox One så laster jo spillene som er lagt inn på en USB 3.0 HDD raskere enn de som ligger på harddisken på konsollen:

 

Lenke til kommentar

 

 

 På Xbox One så laster jo spillene som er lagt inn på en USB 3.0 HDD raskere enn de som ligger på harddisken på konsollen:

 

 

Ja, og derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor ingen vil kjøpe min superfete HDD-addon USB3.0 adapter uten noen som helst kabler.

http://www.ebay.com/itm/Mix-Play-External-Hard-Drive-Enclosure-and-3-Ports-Collective-HUB-for-Xbox-One-/331928543087?hash=item4d487b9f6f:g:GGgAAOSwZVlXoz3x

 

Er den samme som denne er det ikke så vanskelig å si hvorfor.

Uansett tror mange klarer seg med vanlig ekstern harddisk.

problemet er xbox one har vel bare usb 3 så hjelper lite med hub.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

På Xbox One så laster jo spillene som er lagt inn på en USB 3.0 HDD raskere enn de som ligger på harddisken på konsollen:

 

Ja, og derfor lurer jeg fortsatt på hvorfor ingen vil kjøpe min superfete HDD-addon USB3.0 adapter uten noen som helst kabler.
http://www.ebay.com/itm/Mix-Play-External-Hard-Drive-Enclosure-and-3-Ports-Collective-HUB-for-Xbox-One-/331928543087?hash=item4d487b9f6f:g:GGgAAOSwZVlXoz3x

 

Er den samme som denne er det ikke så vanskelig å si hvorfor.

Uansett tror mange klarer seg med vanlig ekstern harddisk.

problemet er xbox one har vel bare usb 3 så hjelper lite med hub.

Og mange vegrer seg operasjonen å kjøpe en egen harddisk og montere inn i den der. Enklere og i noen tilfeller billigere med en vanlig ekstern harddisk. Selv kjøpte jeg en 1TB ekstern usb 3.0 harddisk på salg for kr. 299,-.

Lenke til kommentar

Fant forresten denne:

http://www.pocket-lint.com/news/138783-ps4-pro-ditches-4k-ultra-hd-blu-ray-player-for-cost-and-one-other-reason

 

Intervju med Masayasu Ito, med den smale tittelen: "executive vice president of Sony Interactive Entertainment's hardware engineering department"

Han bekrefter at man kan skifte harddisk i PS4 Pro.

 

"Having said that, as with the previous PS4, users are free to interchange and upgrade the hard disk to what they want."

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...