Gå til innhold

Musk vil gjøre det like billig å flytte til Mars som å kjøpe bolig i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Et land klarer da fint å dekke det om det er snakk om 200 000 dollar per person? Men det er ekstremt optimitisk som tall.

 

AtW

Hvis det var meg du svarte til så mente Slik går no dagan at man ikke behøvde gjøre reisene billigere om de som styrer over pengene bestemmer seg for å sponse turene. Om jeg da forsto ham/henne riktig.

 

Det skal også legges til at vi her ikke snakker enkeltreiser for enkeltpersoner. Musk ville ha tusen skip. Med 100 personer om bord til 200 000 per person koster da en enkelt tur 20 000 000 dollar. Med tusen skip ender vi så opp på 20 000 000 000 dollar før skipene starter på tur nummer to. Da har vi fremdeles bare 100 000 personer på mars. 200 000 000 000 dollar senere er vi i mål. Og det er med de optimistiske tallene. Så dette er også et tall som kjennes på lommeboka til en stat.

 

Jeg husker ikke formelen Musk brukte for å finne dagens pris lenger, men den billettprisen må ganges opp betraktelig.

 

Videre har man fremdeles ikke brukt penger på infrastruktur på Mars. Dette kommer også til å koste penger. Masse penger.

 

 

Det er ikke neglisjerbart, men 200 milliarder dollar er ikke mer enn man får med å skatte de 5 rikeste i USA ned til en "fornuftig" formue. Det er godt innafor å få til uten massive endringer.

 

AtW

 

Ja, men det er fremdeles den mest optimistiske prisen. Sånn går no dagan mener at man kan sponse uten å utvikle teknologi som reduserer prisen. Om man skal sponse turen uten å senke billettprisene blir det noe helt annet. Jeg skrev ikke dagens priser fordi jeg ikke husker hva Musk sa, men kikket på videoen igjen nå.

 

Med tradisjonelle metoder anslår Musk at prisen per hode er 10 000 000 000 dollar. (for den som lurer er en amerikansk billion det samme som en norsk milliard). En enkelt tur med 100 passasjerer vil da koste 100 000 000 000 dollar. Skal man ha over en million mennesker ender prislappen på 10 000 000 000 000 000 dollar. Altså ti billiarder (1015) dollar, altså tallet som kommer etter den norske billionen, som i sin tur kommer etter milliard.

Dette er uhorvelig mye penger. Hele det amerikanske statsbudsjettet er på 2.5 amerikanske trillioner (1012) dollar, eller omregnet til norske tall 2,5 billioner (1012) dollar. 

 

Det jeg mener er altså at staten ikke uten videre kan sponse en millionby med dagnes teknologi.

 

Og som jeg skrev, da har man ikke bygd infrastrukturen der ute enda. Bare fraktet folk og deres bagasje.

 

 

Jada, jeg er ikke uenig at med dagens/"realistisk" pris så er det ekstremt store kostander å sende en million folk (uten at jeg tror akkurat det er en realistisk kombo, med de prisene er det lite vits å sende en million). Det blir nok et dyrt prosjekt uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Lurer på hvilke lover de kommer til å lage seg på Mars, da de helt tydelig kan bestemme/utvikle disse selv. Ingen kan jo irettesette dem uten først å tilbakelegge mange måneder i transporttid først. Og når de først ankommer for å tukte noen, så slipper de ikke inn via luftslusene fordi befolkningen nekter dem å komme inn på besøk.  :p

Sender vel sannsynligvis med noen ordensmennesker som har fått i oppgave å håndheve ting som oppstår :). Også kalt politi.

Billettene selges til de som kjøper. Musk nevner ikke om å ha egne ansatte på planeten for å tilrettelegge for andre, men han nevner at det ikke vil bli mangel på jobber der. Politi er en åpenbar ledig stilling.

 

 

Da måtte de ha sendt brorparten av folka der som politi om de skulle taklet terror.

 

Terrororganisasjoner går gjerne ekstremt langt for å få bli med på slike spennende prosjekter som det å skulle kunne reise til Mars. En som normalt hadde hengt seg på som selvmordsbomber kunne gjerne utgitt seg som vitenskapsmann. Bare at akkurat denne vitenskapsmannen var klin kokos gal. Er mye man kan nytte for å forgifte andre på så trange steder som en framtidig leir på Mars.

 

Han/hun kunne i dekke vitenskapsmannsrollen ha produsert noe giftig, med det påskudd at det var et forskningsprosjekt for å få til A, B eller C. Folk hadde glatt svelgt historien hans/hennes. Og en "vakker dag" så sniker det seg en giftig gass eller forgiftning av drikkevann elns.

 

Terrororganisasjonen blir atter en gang overlykkelige over å gjøre USA forsmedne.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Et land klarer da fint å dekke det om det er snakk om 200 000 dollar per person? Men det er ekstremt optimitisk som tall.

 

AtW

Hvis det var meg du svarte til så mente Slik går no dagan at man ikke behøvde gjøre reisene billigere om de som styrer over pengene bestemmer seg for å sponse turene. Om jeg da forsto ham/henne riktig.

 

Det skal også legges til at vi her ikke snakker enkeltreiser for enkeltpersoner. Musk ville ha tusen skip. Med 100 personer om bord til 200 000 per person koster da en enkelt tur 20 000 000 dollar. Med tusen skip ender vi så opp på 20 000 000 000 dollar før skipene starter på tur nummer to. Da har vi fremdeles bare 100 000 personer på mars. 200 000 000 000 dollar senere er vi i mål. Og det er med de optimistiske tallene. Så dette er også et tall som kjennes på lommeboka til en stat.

 

Jeg husker ikke formelen Musk brukte for å finne dagens pris lenger, men den billettprisen må ganges opp betraktelig.

 

Videre har man fremdeles ikke brukt penger på infrastruktur på Mars. Dette kommer også til å koste penger. Masse penger.

 

 

Jeg synes det er litt skammelig å utarme denne jordkloden med de ressurser det behøves for å utruste 1000 skip.

 

Nei de får finne opp en metode å frysepakke disse menneskene på, slik at de kan tines opp igjen for å ivareta transportvolum på et minimum (så lenge 30 % av dem kommer fram med livet i behold..... :eek: ). Eller alternativt at de utvikler en måte å yngle mennesker på på selve planeten Mars. Selv om det forskyver oppgangen i populasjonen med en 20 - 30 år så er det absolutt verdt det å skulle bevare 2 planeter å kunne leve på og det at de skal være bærekraftige framfor å drite i den planeten livet oppstod på.

 

Mars burde sende råstoffer som vann tilbake til jordkloden etterhvert, dersom de først har fjernet vann for å starte livet på Mars. Alternativt oksygenet de har stjålet.

 

Hydrogen finnes vel i solvinden, så den biten av vann får vi vel nok av? Oksygen derimot må det jo radioaktive fusjoner til for å få tak i.

 

Jeg forstår ikke hvorfor ingen nasjoner setter føttene ned i FN og protesterer litt. Er de virkelig så blinde for hva som kan skje med Gaia (planeten vår) ?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Her var det mye tallknusing.

 

Jeg syns det er bra at noen tenker som Musk jeg. Stort og visjonært.

Realistisk? Håper det.

 

Det er lett å tenke "stort og visjonært", og for å være helt ærlig er det litt oppskrytt, løsninger er det som teller, alle kan komme med store fantasier.

 

AtW

 

Ja, for den karen der har jo ingen løsninger på noe? 

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt skammelig å utarme denne jordkloden med de ressurser det behøves for å utruste 1000 skip.

 

Nei de får finne opp en metode å frysepakke disse menneskene på, slik at de kan tines opp igjen for å ivareta transportvolum på et minimum (så lenge 30 % av dem kommer fram med livet i behold..... :eek: ). Eller alternativt at de utvikler en måte å yngle mennesker på på selve planeten Mars. Selv om det forskyver oppgangen i populasjonen med en 20 - 30 år så er det absolutt verdt det å skulle bevare 2 planeter å kunne leve på og det at de skal være bærekraftige framfor å drite i den planeten livet oppstod på.

 

Mars burde sende råstoffer som vann tilbake til jordkloden etterhvert, dersom de først har fjernet vann for å starte livet på Mars. Alternativt oksygenet de har stjålet.

 

Hydrogen finnes vel i solvinden, så den biten av vann får vi vel nok av? Oksygen derimot må det jo radioaktive fusjoner til for å få tak i.

 

Jeg forstår ikke hvorfor ingen nasjoner setter føttene ned i FN og protesterer litt. Er de virkelig så blinde for hva som kan skje med Gaia (planeten vår) ?

Prøv å sammenlign ulempen med å "utarme" jorda (noe som er en kraftig overdrivelse) med fordelen ved å forsikre all verdens liv mot masseutryddelser. Skal man slutte å "utarme" jorda bør man stare med andre ting. For eksempel forby barneleker i plast og metall.

 

Sende råstoffer tilbake? Selv med 1000 skip i skytteltrafikk i 100 år så er det uhyre lite av jordas vann og oksygen som fraktes. Det kommer ikke til å merkes på noen som helst måte. Ikke etter 1000 år med skytteltrafikk heller for den del.

 

Jorda består av ekstremt store mengder oksygen, ca 2 000 000 000 000 000 000 000 tonn. I tillegg kommer alt oksygenet i atmosfæren, ca 1 000 000 000 000 000 tonn. Til sammenligning fraktes det en payload på 550 tonn per rakett som skal opp fra jorda og det kreves 6 stk per marsferd. Hvis vi antar at ingenting av dette kommer tilbake til jorda og det sendes 1000 skip annenhvert år så ville det tatt 300 ganger lengre enn universets nåværende alder å tømme jorda for all masse.

Lenke til kommentar

 

 

Her var det mye tallknusing.

 

Jeg syns det er bra at noen tenker som Musk jeg. Stort og visjonært.

Realistisk? Håper det.

Det er lett å tenke "stort og visjonært", og for å være helt ærlig er det litt oppskrytt, løsninger er det som teller, alle kan komme med store fantasier.

 

AtW

Ja, for den karen der har jo ingen løsninger på noe?

Jo, og det er bra. Han kommer med løsninger. Det er det vi trenger. AtW

Lenke til kommentar

 

 

Et land klarer da fint å dekke det om det er snakk om 200 000 dollar per person? Men det er ekstremt optimitisk som tall.

 

AtW

Hvis det var meg du svarte til så mente Slik går no dagan at man ikke behøvde gjøre reisene billigere om de som styrer over pengene bestemmer seg for å sponse turene. Om jeg da forsto ham/henne riktig.

 

Det skal også legges til at vi her ikke snakker enkeltreiser for enkeltpersoner. Musk ville ha tusen skip. Med 100 personer om bord til 200 000 per person koster da en enkelt tur 20 000 000 dollar. Med tusen skip ender vi så opp på 20 000 000 000 dollar før skipene starter på tur nummer to. Da har vi fremdeles bare 100 000 personer på mars. 200 000 000 000 dollar senere er vi i mål. Og det er med de optimistiske tallene. Så dette er også et tall som kjennes på lommeboka til en stat.

 

Jeg husker ikke formelen Musk brukte for å finne dagens pris lenger, men den billettprisen må ganges opp betraktelig.

 

Videre har man fremdeles ikke brukt penger på infrastruktur på Mars. Dette kommer også til å koste penger. Masse penger.

Jeg synes det er litt skammelig å utarme denne jordkloden med de ressurser det behøves for å utruste 1000 skip.

 

Nei de får finne opp en metode å frysepakke disse menneskene på, slik at de kan tines opp igjen for å ivareta transportvolum på et minimum (så lenge 30 % av dem kommer fram med livet i behold..... :eek: ). Eller alternativt at de utvikler en måte å yngle mennesker på på selve planeten Mars. Selv om det forskyver oppgangen i populasjonen med en 20 - 30 år så er det absolutt verdt det å skulle bevare 2 planeter å kunne leve på og det at de skal være bærekraftige framfor å drite i den planeten livet oppstod på.

 

Mars burde sende råstoffer som vann tilbake til jordkloden etterhvert, dersom de først har fjernet vann for å starte livet på Mars. Alternativt oksygenet de har stjålet.

 

Hydrogen finnes vel i solvinden, så den biten av vann får vi vel nok av? Oksygen derimot må det jo radioaktive fusjoner til for å få tak i.

 

Jeg forstår ikke hvorfor ingen nasjoner setter føttene ned i FN og protesterer litt. Er de virkelig så blinde for hva som kan skje med Gaia (planeten vår) ?

Nå sliter jeg litt med å catche om dette var sarkastisk eller seriøst fra din side. Men konstruksjonsmessig vil ikke jorda merke spesielt mye som følge av bruk av råstoffer. Tonn for tonn beveger det seg ufattelig mye mer masse på havene våre. Disse romskipene vil også gå frem og tilbake, og du kan se på Mars som et annet land og rommet som et hav. Så du skal ikke være redd for utarming.

 

Det er selvfølgelig slik at man etter hvert vil få en situasjon der man får egne barn på planeten Mars. Men før det kan skje må man ha en bærekraftig koloni med nødvendig infrastruktur. Det er også viktig at disse nye barna kommer fra et bredt nok genetisk utvalg. Dette betyr at man ideelt sett bør ha en million mennesker som utgangspunkt om man ikke skal drive utstrakt kontroll og planlagt spleising av enkeltindivider for avl.

 

Det finnes is på Mars som kan brukes som vann. Så de kommer ikke til å frakte spesielt mye vann til Mars. De første kolonistene vil nødvendigvis måtte være en viss andel anleggsarbeidere slik at infrastruktur for en ny koloni kan skapes. Etter hvert som dette kommer på beina vil Mars kunne utvinne en god del råvarer for egen produksjon av materialer. Det betyr at Jorda må stå for byggingen av de første koloniene, men igjen, sett opp mot vårt nåværende forbruk vil dette i form av råvarer ha forsvinnende liten innvirkning på jorda.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er litt skammelig å utarme denne jordkloden med de ressurser det behøves for å utruste 1000 skip.

 

Nei de får finne opp en metode å frysepakke disse menneskene på, slik at de kan tines opp igjen for å ivareta transportvolum på et minimum (så lenge 30 % av dem kommer fram med livet i behold..... :eek: ). Eller alternativt at de utvikler en måte å yngle mennesker på på selve planeten Mars. Selv om det forskyver oppgangen i populasjonen med en 20 - 30 år så er det absolutt verdt det å skulle bevare 2 planeter å kunne leve på og det at de skal være bærekraftige framfor å drite i den planeten livet oppstod på.

 

Mars burde sende råstoffer som vann tilbake til jordkloden etterhvert, dersom de først har fjernet vann for å starte livet på Mars. Alternativt oksygenet de har stjålet.

 

Hydrogen finnes vel i solvinden, så den biten av vann får vi vel nok av? Oksygen derimot må det jo radioaktive fusjoner til for å få tak i.

 

Jeg forstår ikke hvorfor ingen nasjoner setter føttene ned i FN og protesterer litt. Er de virkelig så blinde for hva som kan skje med Gaia (planeten vår) ?

Prøv å sammenlign ulempen med å "utarme" jorda (noe som er en kraftig overdrivelse) med fordelen ved å forsikre all verdens liv mot masseutryddelser. Skal man slutte å "utarme" jorda bør man stare med andre ting. For eksempel forby barneleker i plast og metall.

 

Sende råstoffer tilbake? Selv med 1000 skip i skytteltrafikk i 100 år så er det uhyre lite av jordas vann og oksygen som fraktes. Det kommer ikke til å merkes på noen som helst måte. Ikke etter 1000 år med skytteltrafikk heller for den del.

 

Jorda består av ekstremt store mengder oksygen, ca 2 000 000 000 000 000 000 000 tonn. I tillegg kommer alt oksygenet i atmosfæren, ca 1 000 000 000 000 000 tonn. Til sammenligning fraktes det en payload på 550 tonn per rakett som skal opp fra jorda og det kreves 6 stk per marsferd. Hvis vi antar at ingenting av dette kommer tilbake til jorda og det sendes 1000 skip annenhvert år så ville det tatt 300 ganger lengre enn universets nåværende alder å tømme jorda for all masse.

 

 

 

Jo jo, man kan veie for og i mot som du gjør. Samtidig så virker Mars-prosjektet nesten helt dødfødt ut spør du meg. Greit nok at det finnes noen ressurser der. Men det er så fryktelig mange faktorer som er utfordrende. Så mange faktisk at sannsynligheten for at noe feiler er der med overvekt.

 

Nå har jo mennesket lykkes med mye tidligere, det er ikke det. Men, mennesker klarer ofte ikke å forutse alt. Samt det gjøres feil hele tiden. Alle operasjoner et enkelt individ skal til å utføre på Mars, må tenkes igjennom kanskje 50 ganger før selve utførelsen gjøres, kanskje flere ganger. Fordi en liten feil kan få så enormt katastrofale konsekvenser for flokken mennesker som evt. klarer å komme seg innomhus i et habitat de tror kan støtte livet for en kort stund.

 

Atmosfære skal lages. Og når du først nevner at det å "stjele" ørlite vann og oksygen fra jordkloden er så enormt lite. Så kan jeg vri det motsatt, med det at atmosfæren på Mars har et så enormt volum å skulle fylle før det blir som jordkloden. Det kan gå tusenvis om ikke millioner år bare å fylle opp atmosfæren på Mars, HVIS det er nok ressurser å grave ut fra bakken der i første omgang da.

 

Det er heller ingen garantier for at Mars ikke bare slipper de få gassmolekylene som mennesker klarer å produsere ut i tomrommet av det nærmeste universet. Mars har ikke likt magnetfelt som vi på jorden har, som gjør at solvinden ikke klarer å "vaske ut" / blåse bort vår atmosfære her på Gaia.

 

Ellers har man slike ting som radioaktivitet. Hvordan blir det å omgi seg med alle alfapartiklene i fra solvinden til en hver tid og mye annen kosmisk stråling som det på Mars ikke finnes en atmosfærebuffer å skulle stoppe.

 

Hvor mange generasjoner snakker vi om før menneskerasen på Mars faktisk ikke lar seg parre med menneskerasen på Gaia lengre, pga. genetisk evolusjon?

 

Jeg kunne sikkert fortsatt å ramset opp ting i fra min idè-bok.

 

Men, de mest åpenbare trusslene i første omgang er "dumme feil" som kan gjøres av flokken der oppe. En rimelig uerfaren flokk egentlig, uansett utdannelse.

 

De bør også få gjort noe med likeverdet individene i mellom. De bør øve inn en maktstruktur mens de allerede er her på jorden, slik at alle er likeverdige, men hvor de må øves på at ingen skal ta en helt absolutt bestemmelsesrolle. Dette i seg selv er jo et paradoks som vi vet fort kan feile fordi det er så skjørt. Men uten mye møtevirksomhet på Mars alle individene i mellom, så er de dømt til å feile tror jeg.

 

De må rett og slett gjøre det til overkort møtevirksomhet flere ganger i døgnet. Hvor de har øvd inn at når en har begynt å prate så holder alle kjeft i 30 sekunder eller noe slikt. Slik at det ikke kastes bort tid på å finne ut hvem som skal få fortsette å prate. Også må den som i det "store" øyeblikket som har fått tak i en 30 sekunders tidssluse slippe den når tiden er ute. Man kan ikke ha en slik stupid møtekultur som man finner i bedrifter, hvor det er tale ovenifra og ned og som varer i 2 timer elns.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du trenger ikke en million for å få godt genetisk utvalg, du trenger ikke hundre tusen engang. Akkurat hvor høye krav man skal stille, og om man skal kontrollere det mtp innavl kan diskuteres, men selv med høye krav og ingen kontroll vil 100 000 holde fint (så lenge man ikke tar 100 000 fra samme sted på jorda)

 

AtW

 

 

Det blir en brutal verden de må forberedes på. Det er ikke rom for sykepleie, men de må gjøre som pingvinene som i utgangspunktet er ganske hjelpesløse i forhold til mennesket når det kommer til det å kunne endre sin skjebne. De bør la syke dø, slik at de kan forbedre den genetiske arvemassen raskt.

 

Samtidig så må det gjøres enkelte unntak, hvor personen får et livsforlengende ultimatum, kun fordi vedkommende sitter på en verdifull kunnskap og/eller erfaring som bør overføres først. Ihvertfall så bør dette være en kjøreregel i kanskje hundrevis av år før de får innordnet seg med større populasjoner. Gjerne så bør avgjørelsen settes her på jorden via radiokommunikasjon (bare for å unngå konflikter på Mars), også kan de i plenum i blandt seg selv avgjøre skjebnen til det syke individet etterpå, slik at de som kjenner det på kroppen får avgjøre det.

 

Samtidig så skal de unngå rasedyrkning ala Hitler der oppe. De må ha en slags medlidenhet være igjen, som først får blomstre om noen hundre år når det er praktisk mulig å starte med et fullverdig helsevesen.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Du trenger ikke en million for å få godt genetisk utvalg, du trenger ikke hundre tusen engang. Akkurat hvor høye krav man skal stille, og om man skal kontrollere det mtp innavl kan diskuteres, men selv med høye krav og ingen kontroll vil 100 000 holde fint (så lenge man ikke tar 100 000 fra samme sted på jorda)

 

AtW

 

 

Det blir en brutal verden de må forberedes på. Det er ikke rom for sykepleie, men de må gjøre som pingvinene som i utgangspunktet er ganske hjelpesløse i forhold til mennesket når det kommer til det å kunne endre sin skjebne. De bør la syke dø, slik at de kan forbedre den genetiske arvemassen raskt.

 

Samtidig så må det gjøres enkelte unntak, hvor personen får et livsforlengende ultimatum, kun fordi vedkommende sitter på en verdifull kunnskap og/eller erfaring som bør overføres først. Ihvertfall så bør dette være en kjøreregel i kanskje hundrevis av år før de får innordnet seg med større populasjoner. Gjerne så bør avgjørelsen settes her på jorden via radiokommunikasjon (bare for å unngå konflikter på Mars), også kan de i plenum i blandt seg selv avgjøre skjebnen til det syke individet etterpå, slik at de som kjenner det på kroppen får avgjøre det.

 

Samtidig så skal de unngå rasedyrkning ala Hitler der oppe. De må ha en slags medlidenhet være igjen, som først får blomstre om noen hundre år når det er praktisk mulig å starte med et fullverdig helsevesen.

 

 

Selvfølgelig blir det et relativt hardt liv, men det er jo selvfølgelig rom for helsehjelp. 

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

men selv med høye krav og ingen kontroll vil 100 000 holde fint (så lenge man ikke tar 100 000 fra samme sted på jorda)

Vel, etter Lake Toba (70k år siden) regner mange med at det ikke var mer enn 3000-10000 mennesker igjen her på kloden. Det er en hel del indikasjoner på at det stemmer. Så sannsynligvis trenger en ikke allverdens antall for å unngå innavl. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

Du trenger ikke en million for å få godt genetisk utvalg, du trenger ikke hundre tusen engang. Akkurat hvor høye krav man skal stille, og om man skal kontrollere det mtp innavl kan diskuteres, men selv med høye krav og ingen kontroll vil 100 000 holde fint (så lenge man ikke tar 100 000 fra samme sted på jorda)

 

AtW

 

 

Det blir en brutal verden de må forberedes på. Det er ikke rom for sykepleie, men de må gjøre som pingvinene som i utgangspunktet er ganske hjelpesløse i forhold til mennesket når det kommer til det å kunne endre sin skjebne. De bør la syke dø, slik at de kan forbedre den genetiske arvemassen raskt.

 

Samtidig så må det gjøres enkelte unntak, hvor personen får et livsforlengende ultimatum, kun fordi vedkommende sitter på en verdifull kunnskap og/eller erfaring som bør overføres først. Ihvertfall så bør dette være en kjøreregel i kanskje hundrevis av år før de får innordnet seg med større populasjoner. Gjerne så bør avgjørelsen settes her på jorden via radiokommunikasjon (bare for å unngå konflikter på Mars), også kan de i plenum i blandt seg selv avgjøre skjebnen til det syke individet etterpå, slik at de som kjenner det på kroppen får avgjøre det.

 

Samtidig så skal de unngå rasedyrkning ala Hitler der oppe. De må ha en slags medlidenhet være igjen, som først får blomstre om noen hundre år når det er praktisk mulig å starte med et fullverdig helsevesen.

 

 

Selvfølgelig blir det et relativt hardt liv, men det er jo selvfølgelig rom for helsehjelp. 

 

AtW

 

 

Er svært uenig i det.

 

I starten så er det kun rom for å utvikle minimale tiltak innen helsehjelp. Fordi det ikke er mangel på andre viktige oppgaver å gyve løs på jo før jo heller når de først har etablert seg.

 

Kan hende amputasjoner er en slik nødvendig kunnskap de bør trene på tidlig. Da noen uten alle lemmer kanskje kan produsere noe fornuftig for kolonien. Men kreft, glem det. Hjerteoperasjoner, tviler på at så heftig utstyrsnivå lar seg reprodusere varer til for å opprettholde i den første oppstarten.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Du trenger ikke en million for å få godt genetisk utvalg, du trenger ikke hundre tusen engang. Akkurat hvor høye krav man skal stille, og om man skal kontrollere det mtp innavl kan diskuteres, men selv med høye krav og ingen kontroll vil 100 000 holde fint (så lenge man ikke tar 100 000 fra samme sted på jorda)

 

AtW

 

 

Det blir en brutal verden de må forberedes på. Det er ikke rom for sykepleie, men de må gjøre som pingvinene som i utgangspunktet er ganske hjelpesløse i forhold til mennesket når det kommer til det å kunne endre sin skjebne. De bør la syke dø, slik at de kan forbedre den genetiske arvemassen raskt.

 

Samtidig så må det gjøres enkelte unntak, hvor personen får et livsforlengende ultimatum, kun fordi vedkommende sitter på en verdifull kunnskap og/eller erfaring som bør overføres først. Ihvertfall så bør dette være en kjøreregel i kanskje hundrevis av år før de får innordnet seg med større populasjoner. Gjerne så bør avgjørelsen settes her på jorden via radiokommunikasjon (bare for å unngå konflikter på Mars), også kan de i plenum i blandt seg selv avgjøre skjebnen til det syke individet etterpå, slik at de som kjenner det på kroppen får avgjøre det.

 

Samtidig så skal de unngå rasedyrkning ala Hitler der oppe. De må ha en slags medlidenhet være igjen, som først får blomstre om noen hundre år når det er praktisk mulig å starte med et fullverdig helsevesen.

 

 

Selvfølgelig blir det et relativt hardt liv, men det er jo selvfølgelig rom for helsehjelp. 

 

AtW

 

 

Er svært uenig i det.

 

I starten så er det kun rom for å utvikle minimale tiltak innen helsehjelp. Fordi det ikke er mangel på andre viktige oppgaver å gyve løs på jo før jo heller når de først har etablert seg.

 

 

Joda, men så kommer jo du også stadig med noen ganske underlige vurderinger angående dette. Det er stort sett mer økonomisk å gi folk helsehjelp enn å bare la de dø, og fø opp eller få tilsendt en ny beboer.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Romfergene kommer jo med skytteltrafikk og det vil jo være en del svært rike mennesker som vil ha med seg ei pen fruktbar kvinne som reisefølge så jeg ser ikke helt problemet. Det blir vel også konkurranse om å få den første "the martian". Skulle det likevel bli noe problem med mange ufruktbare gamle rikinger så går det jo an å dra med seg en sædbank-safe med passe stort genutvalg.

 

Apropos det så bør vi vel også etablere noe tilsvarende frøhvelvet på Svalbard, på Mars.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

men selv med høye krav og ingen kontroll vil 100 000 holde fint (så lenge man ikke tar 100 000 fra samme sted på jorda)

Vel, etter Lake Toba (70k år siden) regner mange med at det ikke var mer enn 3000-10000 mennesker igjen her på kloden. Det er en hel del indikasjoner på at det stemmer. Så sannsynligvis trenger en ikke allverdens antall for å unngå innavl.

 

 Nei 100 er et tall med god sikkerhetsmargin, også om man har høye krav til genetisk diversitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Joda, men så kommer jo du også stadig med noen ganske underlige vurderinger angående dette. Det er stort sett mer økonomisk å gi folk helsehjelp enn å bare la de dø, og fø opp eller få tilsendt en ny beboer.

 

AtW

 

 

 

Er bedre å være realistisk, en å møte en brutal skjebne hvor kolonien ikke er levedyktig lengre pga. for stor tidsbruk på helse. Det er ikke snakk om barmhjertighet. Det er snakk om blodig alvor. Altså disponering av arbeidskraft i en svært sårbar tidsepoke.

 

Er ingen luksusferiekoloni. Men et sted hvor alle må yte så mye de makter.

 

Folk der på Mars (en dag) har ikke mulighet til et pengesystem eller byttehandel en gang. Det er rene skjære kommunismen i den positive drakten, for ellers så bukker alle under. De må også tenke seg om 10 ganger før de velger å produsere neste ting/prosjekt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Lurer på hvilke lover de kommer til å lage seg på Mars, da de helt tydelig kan bestemme/utvikle disse selv. Ingen kan jo irettesette dem uten først å tilbakelegge mange måneder i transporttid først. Og når de først ankommer for å tukte noen, så slipper de ikke inn via luftslusene fordi befolkningen nekter dem å komme inn på besøk.  :p

 

Vi/de som blir igjen på jorda kan jo bare rette atom-skytset mot koloniene på Mars, så tenker jeg de føyer seg. Det tar nok noen hundre år før marsboerne får samlet ressurser nok til å true jorden på samme måte, og våpenkappløpet kommer i "balanse".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...