Gå til innhold

Musk vil gjøre det like billig å flytte til Mars som å kjøpe bolig i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Et land klarer da fint å dekke det om det er snakk om 200 000 dollar per person? Men det er ekstremt optimitisk som tall.

 

AtW

Hvis det var meg du svarte til så mente Slik går no dagan at man ikke behøvde gjøre reisene billigere om de som styrer over pengene bestemmer seg for å sponse turene. Om jeg da forsto ham/henne riktig.

 

Det skal også legges til at vi her ikke snakker enkeltreiser for enkeltpersoner. Musk ville ha tusen skip. Med 100 personer om bord til 200 000 per person koster da en enkelt tur 20 000 000 dollar. Med tusen skip ender vi så opp på 20 000 000 000 dollar før skipene starter på tur nummer to. Da har vi fremdeles bare 100 000 personer på mars. 200 000 000 000 dollar senere er vi i mål. Og det er med de optimistiske tallene. Så dette er også et tall som kjennes på lommeboka til en stat.

 

Jeg husker ikke formelen Musk brukte for å finne dagens pris lenger, men den billettprisen må ganges opp betraktelig.

 

Videre har man fremdeles ikke brukt penger på infrastruktur på Mars. Dette kommer også til å koste penger. Masse penger.

 

 

Det er ikke neglisjerbart, men 200 milliarder dollar er ikke mer enn man får med å skatte de 5 rikeste i USA ned til en "fornuftig" formue. Det er godt innafor å få til uten massive endringer.

 

AtW

 

Ja, men det er fremdeles den mest optimistiske prisen. Sånn går no dagan mener at man kan sponse uten å utvikle teknologi som reduserer prisen. Om man skal sponse turen uten å senke billettprisene blir det noe helt annet. Jeg skrev ikke dagens priser fordi jeg ikke husker hva Musk sa, men kikket på videoen igjen nå.

 

Med tradisjonelle metoder anslår Musk at prisen per hode er 10 000 000 000 dollar. (for den som lurer er en amerikansk billion det samme som en norsk milliard). En enkelt tur med 100 passasjerer vil da koste 100 000 000 000 dollar. Skal man ha over en million mennesker ender prislappen på 10 000 000 000 000 000 dollar. Altså ti billiarder (1015) dollar, altså tallet som kommer etter den norske billionen, som i sin tur kommer etter milliard.

Dette er uhorvelig mye penger. Hele det amerikanske statsbudsjettet er på 2.5 amerikanske trillioner (1012) dollar, eller omregnet til norske tall 2,5 billioner (1012) dollar. 

 

Det jeg mener er altså at staten ikke uten videre kan sponse en millionby med dagnes teknologi.

 

Og som jeg skrev, da har man ikke bygd infrastrukturen der ute enda. Bare fraktet folk og deres bagasje.

 

 

Dessuten er tallene på penger rimelig uvesentlig i det store bildet. For penger = resurser og arbeid, og man kan jo ikke stoppe opp alt arbeid som utføres på jorden i 100 år for å få i gang en mars koloni..... Vi må jo fremdeles også kunne overleve her på tellus.

Lenke til kommentar

Mars burde sende råstoffer som vann tilbake til jordkloden etterhvert, dersom de først har fjernet vann for å starte livet på Mars. Alternativt oksygenet de har stjålet.

 

Hva i all verden skal vi med mer vann og oksygen på jorden?

Med over 70% av jorden dekket med vann så har vi da plenty, og oksygen blir kontinuerlig laget av planter.

Lenke til kommentar

Hva i all verden skal vi med mer vann og oksygen på jorden?

Med over 70% av jorden dekket med vann så har vi da plenty, og oksygen blir kontinuerlig laget av planter.

Det er ikke noe overhengende problem, men en gang i fjern fremtid (1/2 milliard år eller deromkring) vil det være vannmangel som tar det siste liv på jorda. Fjerner vi vann så fremskynder vi jordas død, men skal vi tenke så ekstremt langsiktige strategier så er det smartere å fremskynde prosessen ved å flytte vannet til Mars, for Mars ligger lengre ute og vil ha levelige forhold lengre enn det jorda har. Hva jeg prater om? Solas livsgang. Sola svulmer sakte men sikkert opp og vil flytte det "grønne beltet" utover i solsystemet. Havene vil sakte fordampe og føres utover med solvinden og etterlate en tørr planet om ca 1/2 milliard år. Mars vil få mer levelige forhold i perioden fram til ca 1,5 milliarder år fra nå. Men uansett, det er nok litt tidlig å begynne så lang langtidsplanlegging.

 

Det er ikke neglisjerbart, men 200 milliarder dollar er ikke mer enn man får med å skatte de 5 rikeste i USA ned til en "fornuftig" formue. Det er godt innafor å få til uten massive endringer.
Hahaha, ja det kan du tru....

Når de har en formue på til sammen 269,2 milliarder dollar så skjønner jeg ikke hva du ler av. Siden 269,2 > 200 så er vel påstanden bevist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...