Gå til innhold

Renault nær dobler batteripakken i nye Zoe


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig fornøyd med min Zoe, men den oppfyller behovet jeg har for en liten bil, med sin praktiske rekkevidde på 165 km perfekt som den er. Jeg trenger ikke noe større batteri til den bilen.

 

Det jeg trenger er en 7-seter firehjulstrekker... Nå har de kommet med Grand Scenic, og jeg håper litt at de har utviklet den som en "elbil først", forkledd som bensinbil... Den bilen med 80 kWh batteripakke og 4WD ville vært perfekt.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med min Zoe, men den oppfyller behovet jeg har for en liten bil, med sin praktiske rekkevidde på 165 km perfekt som den er. Jeg trenger ikke noe større batteri til den bilen.

 

Det jeg trenger er en 7-seter firehjulstrekker... Nå har de kommet med Grand Scenic, og jeg håper litt at de har utviklet den som en "elbil først", forkledd som bensinbil... Den bilen med 80 kWh batteripakke og 4WD ville vært perfekt.

 

At det er godt nok for deg, betyr da ikke at det er det for andre. Litt merksnodig kommentar du kommer med. Fordi du samtidig etterspør en 7-seter med god rekkevidde. Selv har jeg ikke behov for en stor bil, men rekkevidden er absolutt medvirkende i forhold til valg av elbil. Jeg kjører selv en Nissan Leaf 2013-modell, med rekkevidde mellom ca.90-150km. avhengig av årstid. En minste rekkevidde på 300km. er det jeg ser som ideelt. Uavhengig av hvilken størrelse det er på bilen. Det er mange behov som skal dekkes. Og da kan ikke noen henge etter av bilprodusentene, siden Tesla leverer biler med lang rekkevidde. Da blir plutselig 15 mil litt puslete i så måte. Jeg er fornøyd med bilen, men altså rekkevidde og mulighet for hengerfeste er det som mangler før dette er perfekt. Det blir spennende å se hva som blir presentert de kommende dagene, om det kommer flere større biler med lang rekkevidde. Dette for å dekke flere sitt behov enn det de vi har i dag, gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg trenger er en 7-seter firehjulstrekker... Nå har de kommet med Grand Scenic, og jeg håper litt at de har utviklet den som en "elbil først", forkledd som bensinbil... Den bilen med 80 kWh batteripakke og 4WD ville vært perfekt.

 

Tesla leverer jo dette i dag. Dog er 6-seter varianten å foretrekke for de som ikke på død og liv må ha 7 seter. Hengerfeste får du også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Renault har vel solgt Zoe i både Q og R versjon i Europa så jeg regner med at det er snakk om 43kW (eller mer riktig kVA) AC det er snakk om på Q versjonen nå også. En batteripakke på 41kWh med 22kW lading på langtur blir fort kjedelig.

 

Trist (for oss med Q-versjon) at Enova har tolket EU direktivet for utbygging av infrastruktur ulikt alle andre land, med sin velsignelse av 2+2 ladere, og medvirket til en total stans i (og i praksis nedbygging av) utbyggingen av ekte trippelstandard ladesteder.

Lenke til kommentar

Bra for deg da at du ikke trenger større batteri. Men for folk flest vil dette være helt avgjørende for å kunne kvitte seg med diesel bilen. Men man skal slite med å kjøre 300km på motorveien i våre nye 110-soner. Da bruker elbilene vesentlig mer strøm.

 

Hvor har du 300km med 110-sone? Må nok et stykke nedover i Sverige da, E6 syd for Oslo er ikke 100km engang, og dessuten oppstykket med endel 100-soner.

Klarer forøvrig fint 300km i 110-sone med en vanlig 85kWh Tesla sommerstid. Vinterstid blir det nok litt snaut, men hurtugladerne står MYE nærmere hverandre enn det da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det er godt nok for deg, betyr da ikke at det er det for andre. Litt merksnodig kommentar du kommer med. Fordi du samtidig etterspør en 7-seter med god rekkevidde.

 

Nei, ok, det var ikke meningen å være negativ, det er jo veldig bra med en dobling på 5 år. :-)

 

Men når man ser på konseptene som kommer, så er det jo ganske like biler, det hadde vel vært fint om produsentene kom med litt forskjellige biler, vel?

Lenke til kommentar

Fint å se at andre kommer luntende etter tesla. Disse batteriene kunne garantert blitt levert for lenge siden, men det er ikke nok vilje hos bil-produsentene.

 

Tror du virkelig det? Og i såfall, på hvilket grunnlag tror du det? Historisk har energitettheten doblet seg med en periode på 8-10 år. Denne doblingen skjedde på rundt 5 år, altså en solid forbedring. Så, tror du de gikk til markedet med mye mindre pakke enn de kunne ha gjort i 2012, eller tror du at akselerasjonen i energitetthet i virkeligheten har vært enda mye større enn det har vært historisk grunnlag for?

 

Tesla S og X er fryktelig mye større biler enn Zoe, det har litt å si når du skal få plass til en batteripakke.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig det? Og i såfall, på hvilket grunnlag tror du det? Historisk har energitettheten doblet seg med en periode på 8-10 år. Denne doblingen skjedde på rundt 5 år, altså en solid forbedring. Så, tror du de gikk til markedet med mye mindre pakke enn de kunne ha gjort i 2012, eller tror du at akselerasjonen i energitetthet i virkeligheten har vært enda mye større enn det har vært historisk grunnlag for?

 

Tesla S og X er fryktelig mye større biler enn Zoe, det har litt å si når du skal få plass til en batteripakke.

 

Det er jo enkelt å sjekke. Anbefaler deg å gjøre det! Selv batteriene de kommer med nå er langt fra "cutting edge". I november kommer celler på markedet med 1200 Wh/liter (i droner). Sjekk hva tettheten er i nye ZOE. ?

 

Vi i Norge har kanskje en tendens til å tro at elbiler er mye viktigere for produsentene her og nå enn tilfellet er. Globalt utgjorde de en halv prosent av bilmarkedet i fjor. Tesla har vist at elbiler er bedre enn fossilbiler - med tanke på plass, sikkerhet, ytelser og drivstoff-kostnader. Men de tjener ikke penger.

 

De tradisjonelle produsentene sitter på intellektuell eiendom, patenter og know-how, som i veldig stor grad knytter seg til drivlinjen. Mercedes bruker akkurat nå 3,5 milliarder dollar på å utvikle en litt bedre dieselmotor! Andre komponenter, som chassis og oppheng, elektronikk og interiør og så videre er stort sett overlatt til underleverandører. Forbrenningsmotoren er den mest komplekse biten av puslespillet og den største hindringen å overvinne for eventuelle nye aktører i industrien. Gitt alt dette, og at elbiler dramatisk forenkler drivlinjen, hvor interessert tror du produsentene er i å fremskynde en overgang til elbiler..? Som vi nå ser kommer det masse nye produsenter på banen (Kina alene har over 100 bilprodusenter i oppstartfasen som fokuserer på elbiler!) og det tilsier økt konkurranse og lavere profitt i framtida.

 

Jeg kan ikke bevise for deg at produsentene motarbeidet elbilene, men vanlig sunn fornuft tilsier at det ikke er i deres interesse, og da må man jo i vår moderne verden forvente at de gjør det de lovlig kan gjøre, og noen ganger mer, for å beskytte dine særinteresser. Noe annet ville være naivt etter min mening.

Lenke til kommentar

Forbrenningsmotoren er den mest komplekse biten av puslespillet og den største hindringen å overvinne for eventuelle nye aktører i industrien. Gitt alt dette, og at elbiler dramatisk forenkler drivlinjen, hvor interessert tror du produsentene er i å fremskynde en overgang til elbiler..? Som vi nå ser kommer det masse nye produsenter på banen (Kina alene har over 100 bilprodusenter i oppstartfasen som fokuserer på elbiler!) og det tilsier økt konkurranse og lavere profitt i framtida.

 

Av en eller annen grunn tenker jeg på Kodak, Nokia, DEC, Norsk Data m.fl..

 

Tyskland kommer til å få et stort problem: Der er det flust med mindre og mellomstore bedrifter som bare lager stempelringer, registerkjeder, eksopotter, radiatorer, bensintanker - 2 av 3 arbeidsplasser i bilindustrien der er hos underleverandørene....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis den får hurtiglading så er den *veldig* nær. ;)

 

Jeg vil si når småbilene har 50kWh batteri og 100kW hurtiglading, så er de bra nok til at de kan være eneste bil, for dem som ikke trenger mer enn en liten bil. :)

 

Enig. Trenger gjerne ikke 100 kw lading heller, men mellom 50 - 100 kw. Hvem er det uansett som orker å gjennomføre hyppige langkjøringer med en ukomfortabel småbil. Er vel bare Tesla S og X, samt kanskje Mercedes B-electric som er attraktive for langkjøring og der faller vel Mercedesen litt igjennom med liten batterikapasitet. Har dessverre kjørt endel små leiebiler fra diverse produsenter og heller ønsket meg ombord i nærmeste buss eller tog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...