Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Når helt andre problemer brått dukker opp under verkstedets prøvetur..?


SuperBlackBird

Anbefalte innlegg

Har en 2012 Mondeo 1.6 tdci som jeg har hatt på verkstedet for å bytte svinghjul og clutch på motorforsikringen. Fikk de og til å sette inn et nytt batteri.

 

Dette skulle ta 1 dag,men etter snart 2 uker så har jeg enda ikke fått tilbake bilen.

Delene ble byttet og verkstedet hadde bilen på prøvetur. Alt gikk bra med det første, men så stoppa bilen. Etter den ble startet igjen så var det visst voldsomt med ulyder fra den og den gikk dårlig. Motoren laget visst en lyd som minner om ventilbank.

 

Det ble ikke funnet feilkoder og dysene ble testet og funnet OK. Hittil ikke kommet noe videre på bilen men jeg lurer på følgende:

 

Skal jeg belastes for at dette skjedde på verkstedets prøvetur? Når jeg leverte inn bilen så gikk den pent bortsett fra lyden fra svinghjulet, og jeg har aldri opplevd at bilen verken har stoppet eller laget slike ulyder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en kinkig situasjon dessverre.

 

På ene siden skulle man tenke at dette skjedde mens bilen var på verksted og derfor er verkstedets ansvar.

På den andre siden kan det være noe som tilfeldigvis skjedde mens bilen var på verksted (ja det skjer).

 

Litt rart at det ikke finnes feilkoder, slik at man kan se om feilen er relatert til clutch/svinghjulskifte.

 

Har du ikke fortsatt nybilgaranti som dekker dette?

 

Var det Ford-verksted, kjedeverksted eller frittstående verksted?

Lenke til kommentar

Har det blitt antydet at du blir sittende igjen med "svarte-Per" vedrørende dette fra verkstedets side per nå?

 

Har de altså ikke kommet noe nærmere i forhold til hva som kan forårsake ulyden?

 

Er det kanskje mulig at din motorskadeforsikring kan dekke noe om det faktisk er så uflaks/flaks (hvis det dekkes) at det har skjedd noe med motoren imens den var på verksted?

 

Også til en ting jeg ikke forstår med blant annet Ford når det kommer til feil/mangler etter bilene har passert 100.000 km.

Er sikkert også tilfelle ved andre merker, men har hørt om flere "rare tilfeller" når det kommer til spesielt Ford.

 

Hvis bilen er i privat eie (uavhengig av om den var solgt til nærings- eller privatkunde), er solgt ny i Norge, så er det ganske urimelig å hevde at svinghjul ikke skal dekkes under det vi har i Norge som heter "lov om forbrukerkjøp".

Forutsatt at bilen ikke har gått nærmere 200'k enn 100'k og at feilen oppsto imens bilen var i privat eie.

 

Det heter seg jo at mangler/feil ved vare som er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år/bilens levetid er som en mangel å regne å derav berettiget til å få dekket av forhandler.

 

Vet i hvert fall at flere andre importører håndterer sakene slik, men har vel hørt at Ford er litt mer vriene på disse sakene... :-(

Endret av Duppsko89
Lenke til kommentar

Den "flotte" 1,6 PSA dieselmotoren (les: Fransk ingeniørkunst" må nok ta en del av skylden for de tekniske problemene som blant annet Ford har hatt.

Men vet at det er flere merker som har hatt mye utfordringer med disse motorene:-(

 

Også er forstillingsdeler en evig gjenganger hos Ford, selv den dag i dag:-)

Lenke til kommentar

Ja det har vel egentlig vært antydet at det er jeg som sitter med "svarte-per" og at det må være en tilfeldig feil som uansett kunne skjedd meg.

 

Har ikke hatt noe tegn til feil eller slakke på forstilling de 30 tusen km som jeg har kjørt bilen, like tight og fin å kjøre enda. 1.6 PSA-motoren har jeg vært ganske fornøyd med, men tror nok at det med svinghjulet skyldes feilbruk av tidligere eier. Blant annet på grunn av mye bruk av stop/start system (som jeg har deaktivert), samt at man følger "gir-anbefalingene" til bilen. Den er voldsom på at man skal kjøre på lavt turtall, og om tidligere eier har gjort som den anbefaler, altså høy belastning på 1500 omdreininger fremfor å velge et lavere gir med litt høyere turtall, så er det ikke rart at svinghjulet gir seg så tidlig.

 

Har derimot lest at turboen kan ryke på mange av disse motorene, og var egentlig den jeg hadde i tankene når jeg valgte å ha superkasko på bilen....

Lenke til kommentar

Rart at så mange kjøper Ford, er mye problemer med dieselmotorer dog, mye kommer av feil bruk og uvitende kjørere/kjøpere.

Ganske mange modeller og merker som bruker samme motorer under forskjellig navn.

 

F.eks min S-max 2.0TDCi har samme motor som Volvo, Peugeot og Citroen bruker i flere av sine modeller.

 

Ingen jeg kjenner som har hatt problemer med dieselmotorene i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men har du fått noe svar på årsak til ulyd?

Heller noen mistanker de har om hva det kan være?

Nei har ikke kommet noe videre annet enn at det mistenkes at problemet er drivstoffrelatert og at ulyden ikke er som følge av bytte av batteri, clutch, svinghjul, utløserlaget eller simmerringen til veiva.

 

Grunnen til at jeg spør om hvem det er som egentlig må dekke denne ekstra reparasjonen som dukket opp er at jeg vil være sikker i min sak og ikke dumme meg ut med å kreve noe jeg ikke har rett på. Det er et bra verksted med god service som jeg har lyst å bruke også i fremtiden.

Lenke til kommentar

 

Ingen jeg kjenner som har hatt problemer med dieselmotorene i hvertfall.

Hvilke årsmodeller og kmstander snakker vi om her da?

Alle biler er greie i 5 til kanskje 10 år, men ting vil dukke opp etterhvert, uansett. Selvfølgelig mange variabler inne i bildet, bruk og vedlikehold blant annet.

 

Galaxy 2.0 TDCi -06 med over 200.000km.

Kuga 2.0 TDCi -09  110.000km om jeg husker korrekt.

S-max 2.0 TDCi -11 (Powershift) som nylig bikket 150.000km <- vår

 

Blir en del bykjøring/småkjøring på S-maxen vår, så i teorien burde vel den hatt flest problemer.

Lenke til kommentar

TS: Hvis du er NAF-medlem, hør med teknisk/juridisk der. Forsikringsselskapet ditt har sikkert også noen du kan spørre.

Synest det er veldig greit å være naf medlem. Fikk bruk for juristene deres da et verksted i Oslo greide å kverke ECUen i Smart Roadsteren jeg hadde før.

De brukte 3 mnd på å få fikset problemet og ville at jeg skulle betale for det (ny ecu og programmering). Alt jeg kom dit for var å få programmert en cruise control...

Lenke til kommentar

Hmm, ikke verst.

Hadde det vært en VAG ville det nok kostet flere titusener per år bare i service og reparasjoner.

 

Kan jeg spørre om hvilken VAG du sikter til når du sier att man må bruke titusener i året? gammal Audi A6 2.5TDI og gammal Passat da eller? :)  Har skrudd skoda i mange år nå, samt flere i familien kjører Skoda så nå ble jeg nyskjerrig.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre om hvilken VAG du sikter til når du sier att man må bruke titusener i året? gammal Audi A6 2.5TDI og gammal Passat da eller? :)  Har skrudd skoda i mange år nå, samt flere i familien kjører Skoda så nå ble jeg nyskjerrig.

Passat 2005-2010 cirka var ganske ille.

Hat hatt mye trøbbel med svinghjul, clutch og turbo på 2.0 TDI.

På nyere CR motorer også trøbbel med svinghjul og clutch, samt EGR og DPF som går tett.

Les litt rundt på forum og slikt så finner du fort ut ting og tang, VAG er ikke akkurat mest holdbart.

Jeg har gått fra å like de til å fraråde det for de fleste jeg kjenner nettopp pga mye problemer og store verkstedskostnader. Er også mye elektronikkfeil med lamper som lyser omtrent konstant, alt dette betyr $$$$$$$$.

Alle tror Skoda er så bra men de får nok også sine problemer etterhvert selv om de er veldig simpelt bygget. Mulig visse bensinmodeller er bedre da, det vet jeg ikke så mye om. Men har hørt om en del registerhavari på kjedet på 1.2 og 1.4 TSI. Dette er nå byttet ut til rem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...