Gå til innhold

Snart skal 4K-Blu-ray få enda bedre bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Det jeg merker med HDR10 på KS7005 er at det virker som om den i mørke partier sliter mer enn i lyse fargerike. At det blir litt som at noen slår av et dim light, og at mørket kommer krypende inn litt for sakte i store kontrastendringer. I lyssterke bilder derimot er bildet helt sinnsykt bra. Er dette noe Dolby Vision vil være bedre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg merker med HDR10 på KS7005 er at det virker som om den i mørke partier sliter mer enn i lyse fargerike. At det blir litt som at noen slår av et dim light, og at mørket kommer krypende inn litt for sakte i store kontrastendringer. I lyssterke bilder derimot er bildet helt sinnsykt bra. Er dette noe Dolby Vision vil være bedre på?

 

Det du beskriver høres ut som et panelproblem, det vil neppe hjelpe med en annen standard for å lagre informasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke så mye å ha 12-bit fargedybde, "bedre" kontrast og støtte for høyere frekvens og oppløsning i bildesignalet når man kjører på et TN-standard LCD panel fra årtusenskiftet via uskjermet VGA på 30 meter.

 

Fra spøk til revolver; Det står i artikkelen:

"Dolby Vision og HDR10 blant annet i at førstnevnte er i stand til å utnytte egenskapene til hver enkelt TV" og "Dolby Vision skal også by på vesentlig høyere lysstyrke, med en maksgrense på hele 4000 nits, der vanlig HDR opererer med rundt 1000 nits på det meste."

Hva har cd/m2-verdier med digitale bildesignaler å gjøre? Hvordan skal en skjerm som er 250 nits i lysstyrke klare å produsere 4000 nits?

Lenke til kommentar

Hva har cd/m2-verdier med digitale bildesignaler å gjøre? Hvordan skal en skjerm som er 250 nits i lysstyrke klare å produsere 4000 nits?

De gjør selvsagt ikke det, men skjermene med 250 nits klipper høylysene. Eller rettere sagt, når mottakerenheten ikke støtter 10-12 bit HDR så sendes det kun ut vanlig 8 bit. 10-12 bit HDR støttes ikke over VGA (eller DVI-A for den del).

Lenke til kommentar

 

Hva har cd/m2-verdier med digitale bildesignaler å gjøre? Hvordan skal en skjerm som er 250 nits i lysstyrke klare å produsere 4000 nits?

De gjør selvsagt ikke det, men skjermene med 250 nits klipper høylysene. Eller rettere sagt, når mottakerenheten ikke støtter 10-12 bit HDR så sendes det kun ut vanlig 8 bit. 10-12 bit HDR støttes ikke over VGA (eller DVI-A for den del).

 

Så du sier at en 8-bit TN-basert monitor med 350 nits og en 8-bit TN-basert monitor med 750 nits kjørende med samme video, at skjermen med lavest lysstyrke ikke vil klare å vise forskjellen på hvitt og nestenhvitt, mens den med mest lysstyrke klarer dette bedre? Dette er jo direkte feil! Om man har en 7000 nits projektor, så vil jo ikke bildet som blir vist basere seg på codec-informasjonen og bare være 4000 nits, som beskrevet i artikkelen! Et digitalt bildesignal har ingen kontrol over hvor mange nits en skjerm skal vise. Skjermen tar imot et signal og viser dette etter beste evne basert på innstillinger i skjermen. 

 

VGA og DVI-A er forsåvidt det samme, RGBHV alt sammen.

Lenke til kommentar

Hva har cd/m2-verdier med digitale bildesignaler å gjøre? Hvordan skal en skjerm som er 250 nits i lysstyrke klare å produsere 4000 nits?

De gjør selvsagt ikke det, men skjermene med 250 nits klipper høylysene. Eller rettere sagt, når mottakerenheten ikke støtter 10-12 bit HDR så sendes det kun ut vanlig 8 bit. 10-12 bit HDR støttes ikke over VGA (eller DVI-A for den del).

Så du sier at <..>? Dette er jo direkte feil!

Nei, det er ikke det jeg sier.

Lenke til kommentar

 

Hva har cd/m2-verdier med digitale bildesignaler å gjøre? Hvordan skal en skjerm som er 250 nits i lysstyrke klare å produsere 4000 nits?

De gjør selvsagt ikke det, men skjermene med 250 nits klipper høylysene. Eller rettere sagt, når mottakerenheten ikke støtter 10-12 bit HDR så sendes det kun ut vanlig 8 bit. 10-12 bit HDR støttes ikke over VGA (eller DVI-A for den del).

Så du sier at <..>? Dette er jo direkte feil!

Nei, det er ikke det jeg sier.

 

 

 

 ...skjermene med 250 nits klipper høylysene. 

Gjerne forklar litt mer nøye hva du mener. Et bildesignal inneholder ikke nits-verdier.

Lenke til kommentar

Det står i innlegget du siterte:

skjermene med 250 nits klipper høylysene. Eller rettere sagt, når mottakerenheten ikke støtter 10-12 bit HDR så sendes det kun ut vanlig 8 bit. 10-12 bit HDR støttes ikke over VGA (eller DVI-A for den del).

Da legger jeg til grunn at de ekstra 2-4 bitene fordeles slik at noe av infoen "topper" detaljer høylysene, mens noe av infoen gir info i området mellom nåværende nest-mørkeste intensitet og sort. Når HDR-kilden skal sendes til skjermer som ikke støtter HDR så klipper senderenheten (Skjermkortet, Bluray HDR-spilleren etc) i både høylys og de mørkeste detaljene slik at kun de "midterste" 8 bit sendes til skjermen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dolby vision på Uhd Bluray virker å se dagens lys i 2017. Oppo 203 får en DV bd oppdatering.

Har kjøpt (og mottatt) Oppo UDP 203 sonefri spiller og HÅPER jo selvsagt at den vil støtte Dolby Vision sammen med min  LG OLED65E6V.. I følge det som er å lese om Dolby Vision er dette noe som krever hardware, men om det kun gjelder for skjerm og ikke spiller vet jeg ikke. Ei heller om Oppo's spiller har eventuell hardware på plass og kun trenger firmware-oppdatering.. 

Kanskje du vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dolby vision på Uhd Bluray virker å se dagens lys i 2017. Oppo 203 får en DV bd oppdatering.

 

Har kjøpt (og mottatt) Oppo UDP 203 sonefri spiller og HÅPER jo selvsagt at den vil støtte Dolby Vision sammen med min  LG OLED65E6V.. I følge det som er å lese om Dolby Vision er dette noe som krever hardware, men om det kun gjelder for skjerm og ikke spiller vet jeg ikke. Ei heller om Oppo's spiller har eventuell hardware på plass og kun trenger firmware-oppdatering.. 

Kanskje du vet?

Gratulere har bestilt en selv. Oppo har hardwaren klar bare en software oppdatering som trengs.

Hvor bestilte du din Nobleman?

Lenke til kommentar

Har aldri skjønt poenget eller sett vitsen med overmetta farger. HDR er et teknologisk steg opp på bildesiden som nok vil gå igjennom den obligatoriske overeksponeringen av hva formatet kan gjøre før det stabiliserer seg i noe fornuftig for hverdagsbruk.

Kalibrert HDR har ikke over mettede farver bare dype og flere.

Lenke til kommentar

 

 

Dolby vision på Uhd Bluray virker å se dagens lys i 2017. Oppo 203 får en DV bd oppdatering.

Har kjøpt (og mottatt) Oppo UDP 203 sonefri spiller og HÅPER jo selvsagt at den vil støtte Dolby Vision sammen med min  LG OLED65E6V.. I følge det som er å lese om Dolby Vision er dette noe som krever hardware, men om det kun gjelder for skjerm og ikke spiller vet jeg ikke. Ei heller om Oppo's spiller har eventuell hardware på plass og kun trenger firmware-oppdatering.. 

Kanskje du vet?

Gratulere har bestilt en selv. Oppo har hardwaren klar bare en software oppdatering som trengs.

Hvor bestilte du din Nobleman?

 

Jepp, eneste som kunne levere sonefri spiller.. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Dolby vision på Uhd Bluray virker å se dagens lys i 2017. Oppo 203 får en DV bd oppdatering.

 

Har kjøpt (og mottatt) Oppo UDP 203 sonefri spiller og HÅPER jo selvsagt at den vil støtte Dolby Vision sammen med min LG OLED65E6V.. I følge det som er å lese om Dolby Vision er dette noe som krever hardware, men om det kun gjelder for skjerm og ikke spiller vet jeg ikke. Ei heller om Oppo's spiller har eventuell hardware på plass og kun trenger firmware-oppdatering..

Kanskje du vet?

Gratulere har bestilt en selv. Oppo har hardwaren klar bare en software oppdatering som trengs.

Hvor bestilte du din Nobleman?

Jepp, eneste som kunne levere sonefri spiller.. :-)
Bestilt på Soundgarden selv trenger ikke sonefri selv. Endret av samco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...