Gå til innhold

Siberia 200 ødelagt mic kabel. skifte jack, mono eller stereo?


Smultring77

Anbefalte innlegg

ja, som overskriften sier. 

 

Guttungen sitt headset har vært utsatt for en kattunge som har tygget av jackpluggen til micen. 

 

Jeg ser chlas ohlson har inne slike plugger, mono og stereo. Hvilken trenger jeg? Regner med mic er mono, men trenger å være sikker. 

 

Håper og tror det går fint å bytte den med litt lodding etc ... for å slippe at han må kjøpe nytt, da dette headsettet ikke er mer enn et par mnd gammelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stereo kabel funker vel for både mono og stereo såvidt jeg vet.... så du helgarderer kanskje med å kjøpe stereo? 

 

Hvis du tar et bilde av jack-pluggen og legger ut her kan vi se om det er stereo eller mono... Pluggen har en eller to kontaktflater som er avskilt med små plastbånd vanligvis. 

 

Har du ett plastbånd på kontakten er den mono, har du to er den stereo. 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Stereo kabel funker vel for både mono og stereo såvidt jeg vet.... så du helgarderer kanskje med å kjøpe stereo? 

 

Hvis du tar et bilde av jack-pluggen og legger ut her kan vi se om det er stereo eller mono... Pluggen har en eller to kontaktflater som er avskilt med små plastbånd vanligvis. 

 

Har du ett plastbånd på kontakten er den mono, har du to er den stereo. 

 

 

Null problem med stereo jack. Du må bare lodde på de riktige kontaktene. Socketen på PC'en er tilpasset.

 

 

tusen takk for svar dere. 

 

ser ut til at pluggen har to bånd ( stereo ) men det kommer bare en kabel ut, pluss hva jeg antar er jording ( kobbertrådene rundt den hvite kabelen ) 

 

czhhbE1l.jpeg

Lenke til kommentar

Da er mic'en passiv. Koblingen da blir signal på tuppen og jord nederst.

 

Edit: Hvis en mikrofon må forspennes kan du koble signal på tupp og ring, altså de to øverste.

Avisolerer du den hvite kabelen og måler med multimeter er det enkelt å se om dette gjelder din.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

sitter å skal bytte nå. 

 

Trenger faktisk hjelp til noe så simpelt. Har ikke den gamle pluggen lenger. 

 

jackpluggen jeg har kjøpt har tre punkter. 

 

Et langt punkt øverst jeg tipper er jord?

så et midtpunkt og til sist et nederste punkt. 

 

Den hvite ledningen tipper jeg skal i punkt to eller tre. men hvilket? 

jordingen skal vel i den som er høyest?

Lenke til kommentar

Koble den hvite til tuppen. Jord skal være helt øverst. Den midterste lar du bare være utilkoblet så lenge mic er passiv. Funker ikke det kan du koble den hvite på både midten og tuppen.

 

 

takk for at du gidder å hjelpe.

 

MEN koble den hvite til tuppen? altså den som stikker lengst opp av koblingspunktene ? 

 

her er et bilde. her har jeg tatt jordingen øverst i det lengste punktet

 

dHMwV2Yy.jpeg

Lenke til kommentar

Det du har gjort begge riktig.

 

 

takk takk.

 

fikk ikke noe liv i den jeg. Koblet som vist over, og etterpå prøvde jeg å koble den hvite i begge to. null nada niks. 

 

når jeg plugger i pcn kommer det opp : du har koblet i en plugg. forslag mic. men får ikke utslag når jeg tester. 

 

skal ta alt fra hverandre igjen en annen dag, for å prøve på nytt. mulig jeg må ha bedre koblingspunkter.

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...