Gå til innhold

Elektrikker spørsmål rundt selvproduksjon av strøm


Anbefalte innlegg

Slik jeg forstår det er strømnettet slik (400 volt inn i huset 3 fase) enten IT\TN nett.

 

Men for å produsere strøm selv enten ved bruk av solsellepanel\vannkraft etc?

Må man vel ha vekselretter, batteri ved inntakk i huset? For ser ikke helt hvordan det må være fra huset til strømnettet?

 

Det jeg lurer på er strømnettet i vegkontrakten slik man kan omforme strøm kun en vei?

Så man kan ikke koble solsellepanel direkte til vegguttaket da blir de kortslutting? Siden sikringen vil ryke da den tror det er overspenning?

 

Eneste siste mulighet er å separere vann\solcelle panel med vekselretter direkte til enkelte av utstyret?

 

Eller må man ha spessielt utstyr her? Hvor dyrt tror dere dette er?

 

Noen eksperter som kan si:

Spenningsomformer/vekselretter 1000 W

Hvor kraftig batteri\solselle panel må være før den kan produsere 1000 watt i timen?

Hvor stor må batteri være for å ikke overbelaste strømnettet?

 

For slik jeg forstår EU meter (Energimåler) måler f.eks pc 100-250 watt i timen?

Da det ikke er alltid tydlig (k.Watt\Hour).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mange spørsmål på en gang. Vekselretteren du linker til yter neppe 1000 Watt RMS kontinuerlig. De tynne kablene på bildet vil ikke tåle en strøm på oppmot 100A.

 

Men ja, om du har et solcellepanel på ca 1000W (v/spenningen 18-22V), så kan dem under optimale forhold gi rundt 900W ut fra en god PWM kontroller (ca. 14V ut). En DC/AC inverter vil da kunne gi ut ca. 700W AC 230V. På en solrik dag vil du da kunne hente ut rundt 2-3KWh fra et slikt anlegg, men det betinger jo at du har behov for eksakt denne effekten akkurat når solen skinner. Tenker du å selge strøm tilbake til din lokale nettleverandør så bør du nok ha en betydelig større installasjon samtidig som du bruker en egen kontroller for å mate egenprodusert energi ut på E-verket sitt kabelnett (sjekk med lokalt e-verk om dem kjøper strøm fra privatpersoner før du går videre med den tanken). Strømforbruket i en vanlig leilighet er typisk 20000KWh pr år. Litt av utfordringen er å kunne lagre energien til senere bruk. Da kan en stor batteribank være en løsning på småe anlegg. På store anlegg kan en enten selge overskuddsenergien, eller bruke det til å pumpe vann opp i et høytliggende vannmagasin.

 

Et solcellepanel koster typisk rundt kr. 30,- per Watt, altså rundt 30.000,- for et 1000 Watts panel. Så kommer kontrollere, kabler, invertere (og batteri), samt installasjonen i tillegg.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når formuleringen "watt i timen" brukes kan det tyde på manglende forståelse av forskjellen på effekt og energi.

 

Batteri / solcellepanel produserer xxx Watt. En PC bruker xxx Watt. En 60W lyspære bruker 60 Watt.

Dette er effekt, å si 'i timen' her gir ingen mening. 

 

Men når du skal regne ut hvor mye energi du har brukt / produsert og skal betale for, da må man regne inn tiden. 

Når man betaler for en kilowatt-time (kWh) så kan det være en 1000 Watt ovn som har stått på en time, eller en 10 Watt lyspære som har stått på i 100 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge spesifikasjonene skal vekselretteren i første post klare 1000W RMS og 2000W peak. Har den samme selv. Har dog ikke testet mer enn 800W.

Hvordan er den i bruk støyende? Tror du slike holder i flere år? minst 5?

Blir den varm?

 

Nå finnes det jo:

1KW 600W 500W 400W 300W WATT COMPLETE ON GRID SOLAR SYSTEM Solar Panel system

Men vet ikke om disse kan være brannfarlig. Så man trenger ikke å bruke 30 000 kr.

Lenke til kommentar

Dersom ditt  lokale E-verk har et nett som er klargjort for å kjøpe strøm fra private produsenter, så vil du trenge en egnet inverter for å mate strømmen ut på E-verkets nett. To aktuelle leverandører i Norge er da Schneider og ABB. Sjekk ut disse boksene:

 

1) ABB 6KW Grid Tie Wind Inverter

2) Schneider XW+6848

 

Ellers så er det ikke så lett å lagre overskytende energi. Grovt sett kan du si at et bilbatteri kan lagre rundt 1000Wh eller 1KWh. I en vanlig leilighet er det ikke uvanlig at det forbrukes rundt 50kWh per døgn. Skal du lage en lokal backup for en dags forbruk trenger du da 50 batteri som er på størrelse med et bilbatteri. Du vil derfor fort ende opp med at anlegget ditt ikke gir deg noen økonomisk gevinst (eller at det tar over 30 år å tjene inn kostnadene med anlegget). Norge er litt spesielt land på mange måter. Både det at vi har god mulighet for å produsere billig vannkraft, men også det at vi bruker strøm til å varme opp både vann og bolig. I tillegg har vi ganske lite sol i Norge :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Norge er litt spesielt land på mange måter. Både det at vi har god mulighet for å produsere billig vannkraft, men også det at vi bruker strøm til å varme opp både vann og bolig. I tillegg har vi ganske lite sol i Norge :-)

Norge er ganske dårlig på miljøvern:

 

Du trodde vel ikke at du bruker fornybar strøm i Norge?

Selv om Norge nesten bare har vannkraft, er strømmen du bruker forurensende.

 

Så disel genreriator\bensin er like forrurensene som strømmen i veggen om man går for det billigste alternativet.

Hvorfor det? Norge klarer å produsere strøm selv, men det blir solgt til utlandet?

Syns dere ikke det er rart?

 

Skulle man betale for miljøvern kommer det totalsett dyrere ut.

Da er det bedre å produsere strøm selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Norge er litt spesielt land på mange måter. Både det at vi har god mulighet for å produsere billig vannkraft, men også det at vi bruker strøm til å varme opp både vann og bolig. I tillegg har vi ganske lite sol i Norge :-)

Norge er ganske dårlig på miljøvern:

 

Du trodde vel ikke at du bruker fornybar strøm i Norge?

Selv om Norge nesten bare har vannkraft, er strømmen du bruker forurensende.

 

Så disel genreriator\bensin er like forrurensene som strømmen i veggen om man går for det billigste alternativet.

Hvorfor det? Norge klarer å produsere strøm selv, men det blir solgt til utlandet?

Syns dere ikke det er rart?

 

Skulle man betale for miljøvern kommer det totalsett dyrere ut.

Da er det bedre å produsere strøm selv.

 

 

Ja jeg er enig med deg i det. Ut fra et miljøvernhensyn så er egenprodusert sol og vind energi ganske rent. Men så spørs det hvordan man ønsker å lagre overskytende energi da. Vanlige AGM-12V batteri har vel en levetid på rundt 4-8år, mens enkeltcellebatteri typisk har en levetid på 15-25 år. Uansett så blir det ugunstig for miljøet den dagen du skroter batteribanken din.

 

Jeg har et eget prosjekt jeg vil teste ut dersom jeg får meg egen bolig på en solrik plass. 10-12 solcellepanel i serie som forsyner en standard 200 liters VVS-tank med standard 2000W varmeelement. Så har jeg en påfølgende VVS-tank av samme type, men lar tank nummer to være forsynt fra kraftnettet. Forvarmet vann fra den første tanken ledes inn i den andre tanken. Vannet ut (fra tank to) vil alltid være 70 grader samtidig som tank en alltid vil kunne ta i mot all energi som solcellepanelene klarer å produsere. En slik installasjon krever ingen batteri og nesten ingen elektronikk. Rart at ingen har tenkt på det før :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja jeg er enig med deg i det. Ut fra et miljøvernhensyn så er egenprodusert sol og vind energi ganske rent. Men så spørs det hvordan man ønsker å lagre overskytende energi da. Vanlige AGM-12V batteri har vel en levetid på rundt 4-8år, mens enkeltcellebatteri typisk har en levetid på 15-25 år. Uansett så blir det ugunstig for miljøet den dagen du skroter batteribanken din.

Man trenger ikke å lagre det på sommeren, da kan det gå direkte, men problemet man må ha gjevn flyt i strømmen om dagen.

Så hvis man bruker mest strøm om kvelden er det et lite problem.

Problemet slik jeg forstår det importer norge mere strøm inn det de selger, derfor mener jeg er negativ både for de som selger og kjøper. Men skal ikke klage hadde norge kun brukt egen strøm kunne strømprisene vært 10 kr kilowatt? Da ville argumentet være større for å produsere strøm selv, tror dette blir mere tema i fremtiden.

 

Nå har jeg ikke dårlig tid er snakk om fremtid løsning kanskje 2020 eller senere.

Da burde man få batterier for elbil som kan kjøre 500 km per lading.

Lenke til kommentar

Nei, Norge har overskudd på strøm. Om vi kutter alle kablene til utlandet så vil strømprisene i Norge falle. Dess flere kabler til utlandet, dess mer internasjonalt nivå vil vi få på prisingen. Det geniale med vannkraft er at vi kan tappe ned vannmagasinene på den tiden av døgnet/i de periodene av året hvor strømprisen er høyest (når vindmøllene ikke snurrer).

 

I Rhodos er dem selvforsynt med energi. Når solen skinner og vindmøllene snurrer så pumper dem sjøvann opp i store vanntårn. Om kvelden (dersom det ikke er vind), så slipper dem ned vann fra magasinene og produserer vannkraft.

 

Ellers så er det jo veldig vanlig i sydligere strøk å bruke en "solar water heater" for å produsere varmt vann.

 

Å du, Tesla Model S P100D har allerede kjørt over 500km på en lading :-)

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...