Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 7 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde ikke være noen stor overraskelse siden f/1,8 ikke er så veldig forskjellig fra f/2,2 og 2,4. Det tilsvarer ISO 100 vs 150 vs 180 og det er jo ikke alltid det er lett å se forskjell på et helt ISO-trinn (f.eks ISO 100 vs 200) uten å stille bildene opp side ved side.

Har ei fastlinse f:1.4 til mitt speilrefleks og det tar knallbilder under dårlige lysforhold(uten blitz). Kjøpte kona et Nikon kompaktkamera, f:1.8 og det tar og gode bilder ved dårlige lysforhold. Så hadde jo litt håp til kameraet på iphone 7 plus :(  Men mobilkameraer ser ut til å være nettop mobilkameraer. Det blir gode bilder så lenge det er lys nok...

Lenke til kommentar

Sensorstørrelsen har også en del å si. iphone har fått gradvis større sensor også:

 

iphone 5: 1/3,2" f/2,4

iphone 6: 1/3,0" f/2,2

iphone 7: 1/2,6" f/1,8

 

Til sammen tilsvarer forskjellen på 5-eren og 7-eren ca 2,7x, eller sagt på en annen måte at ISO 270 på 7-eren forventes å tilsvare ISO 100 på 5-eren. Det er litt over 1 blendertrinn forskjell.

 

Til sammenligning har en speilrefleks med 1,5x crop-faktor mye større sensor, nærmere bestemt ca 16 ganger større sensor enn iphone 7, sånn at f/1,8 ISO 4300 i teorien skal være like bra som ISO 270 på iphone 7 og ISO 100 på iphone 5.

 

Eller muligens enklere forklart ca 1 trinn* forskjell på iphone 5 og 7, mens det er ca 4 trinn* forskjell på iphone 7 og en APS-C speilrefleks med f/1,8 objektiv.

 

* trinn kan være blendertrinn, ISO-trinn eller lukkertrinn.

Lenke til kommentar

Ser meg selv som en litt over gjennomsnittet "teknisk interessert" bruker av iPhone, men har aldri tenkt på at man skulle hatt minnekort. Vet rett og slett ikke hva jeg skulle brukt det til? Internminnet, iCloud og f.eks. Dropbox holder i massevis. Tror dette gjelder de aller fleste gjennomsnittsbrukere, så jeg ville ikke sett på mangel av minnekortleser som et minus for en mobiltelefon. Snarere grums fra ti år tilbake.

 

Jo, jeg har tenkt på det ved flere anledninger. Jeg har en 5s nå med 64GB. Der er det stort sett ikke problemer med lagringsplass. Men den fylles sakte men sikkert opp. Verre var det da den streiket nå nylig og jeg fikk en 16GB som lånetelefon ei stund. Det var et mareritt. Var så dum at jeg valgte å laste inn en backup på den. Det medførte jo bare at telefonen ble full, og alt gikk helt i sirup. Når jeg så slettet en ting, var det en annen app som ble installert og tok opp plassen. Bare meldingene tok opp over 8 GB. Etter noen dager måtte jeg bare gi opp, og valgte å nullstille den og heller kjøre med en blank telefon de dagene (og etterhvert) ukene jeg måtte ha lånetelefonen.

 

Jeg har også savnet veldig minnekort mtp bilder og videoer. Veldig kjekt å kunne ha disse lagret på et minnekort. Enkelt da å føre over på PC for for eksempel videoredigering. iCloud er grusomt dårlig, og i mine øyne totalt ubrukelig til annet enn backup av telefonen. Benytter OneDrive for automatisk backup av bilder og videoer. Men skal jeg slippe å måtte laste ned i evigheter må jeg da velge å ha synkronisert Pictures-mappen på OneDriven på PC'en. Med temmelig mange GB med bilder og videoer blir det da en god del plass okkupert på SSD'en på PC'en. Så hadde jeg heller hatt et minnekort med god kapasitet, hadde det vært en mye enklere løsning. Savner det fra da jeg hadde Lumia 950 en periode.

Lenke til kommentar

Jeg har bare en dedikert gratis Dropbox til overføring av bilder og video. Det tar kortere tid enn det ville gjort å overføre fra minnekort. Materialet tar da heller ikke nødvendigvis opp plass på Macen. 

 

Uansett så tror jeg ikke minnekort er aktuelt, eller kommer tilbake. Majoriteten av brukere trenger det rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har nå en iPhone 6 som er 2 år uten den minste feil. Den går og går uten problemer og feil. Dette er min første iPhone. Har opp igjennom fra 1990 hatt det meste som har vært på markedet. Ingen mobiler har vært så problemfri som denne av de merkene jeg har hatt. Så jeg avventer til iPhone 8 kommer med spenning. For meg handler det om kvalitet, og det er ingen tvil der.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

jeg sunnens at kamera på iphone 7 pluss ikke er så bra ikke det beste kamera jeg har iphone 7 pluss selv og litt dårlig skjerm ute i sterk sol lys .og dårlig batteri og ikke så bra lyd når man snakker med noe i tele og at må ha med laderen over alt . men på min xiaomi mi mix slipper jeg ta med laderen den holder lenge og er rå bra ,mobil bra super skjerm i ute sterk sol lys og bra lyd og kamera er bra og det er masse instilnger på kamera på xiaomi mi mix og så jeg gidder ikke bruke min iphone 7 pluss ute når jeg skal ut og reise .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ikke den beste mobilen jeg har at jeg sunnens ikke lyden når opp til vise andre mobiler og skjermen er ikke den beste ute i sterk sol lys.,men må ha med lader når skal på tur ,holder ikke mål mye bedre og kjøpe en annen mobil som har mye bedre batteri og lyd og er bedre en iphone 7 pluss, så og kamera når ikke opp til samsung s8 eller andre men nå er ikke kamera på mobiler det beste samme åsen mobil man har ,det fungere til sommer bilder og sånt . .så jeg er skuffet over min iphone 7 pluss ..jeg gidder ikke ha en mobil som ikke holder mål på batteri eller lyd .

Lenke til kommentar

Ikke ta dette personlig, men det er ikke så veldig lett å lese hva du skriver.

 

Dette med lydkvalitet må du gjerne utdype litt. iPhone har i alle år vært av de aller beste hva gjelder lydkvalitet da de benytter svært god DAC+amplifier fra Cirrus Logic. Om du tenker på lyden ifra selve telefonhøyttaleren så er jo denne temmelig ræva på alle mobiltelefoner, og her er jo ikke iPhone 7 Plus noe unntak selv om mange mener at den er en av de bedre også her.

 

Om du faktisk sikter til lydkvaliteten du får ved å koble til hodetelefoner (da via medfølgende lightning til mini-jack overgang) så er det litt merkelig at du opplever lydkvaliteten som dårlig. Ser vi på tallene for crosstalk, støy osv så listes iPhone 7 og iPhone 7 Plus som en av de beste på markedet. De slår vel faktisk samtlige hva gjelder støy da DAC-en nå er separert fra telefonen, og på crosstalk og de andre detaljene så er det vel kun noen få litt "særere" telefoner som LG V20 som scorer bedre.

 

 

Selv bruker jeg veldig sensitive ørepropper iform av Westone UM3X, Westone 4R og Shure SE846 og disse låter helt prima på iPhone 7 Plus helt uten tegn til støy. De låter bedre enn de gjør på min Samsung Galaxy S7 Edge med Wolfson DAC+amplifier selv om den også er veldig god. Telefoner som benytter Qualcomm sin Aqstic DAC derimot, låter ikke i nærheten av like bra. Det er vel endel telefoner som benytter seg av den, blant annet Google Nexus 6P, Google Pixel og Pixel XL med flere.

 

 

På kamera så er det jo liten tvil om at det finnes noen telefoner som gjør det bedre under mørke forhold, blant annet Galaxy S7/S7 Edge og Galaxy S8/S8 Plus gjør bedre her. Men iPhone 7 og 7 Plus gjør det også veldig bra og Apple har en stor fordel rundt API-er til kameraet og apper fra tredjepart så bruker du mye Instagram, Snapchat og lignende som er ekstremt populært så tar du generelt alltid bedre bilder med en iPhone i slike apper enn du gjør meg egentlig hvilken som helst Androidtelefoner da disse appene ikke har optimalisert seg mot de spesifikke kameramodulene og ISP på de forskjellige modellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blindtester er alltid gøy om de blir utført riktig, men mye her avhenger naturligvis av hva du kobler til. Sensitive ørepropper ala disse med flere "armature drivers" som toppmodellene til Westone, Shure osv er jo veldig utsatt da støy osv merkes veldig godt på disse. Kjører du ørepropper eller hodetelefoner med dynamiske drivere så blir det jo en helt annen situasjon osv osv.. De fleste bruker jo relativt "ræva" utstyr på telefonene, og da blir jo nyansene mindre naturligvis.

 

Selv bestilte jeg meg en "Noble Audio BTS" blåtannadapter til mine ørepropper for å få de trådløse til iPhone 7 Plus og mange mener jo at denne skal være "kjempebra", men med såpass sensitive ørepropper så vil jeg nærmest beskrive denne som komplett ubrukelig da bakgrunnstøyen er så merkbar at den rett og slett ikke kan brukes på lavere lydnivåer.

 

Nå har jeg relativt lite erfaring med telefoner som har svak DAC da jeg stortsett bruker toppmodeller fra Apple (Cirrus Logic) og Samsung (Wolfson her i Norden, da vi får Exynos modellen) men jeg har jo tidvis brukt telefoner som Nokia Lumia 930 som benytte seg av Qualcomm sin integrerte DAC og den låt helt forferdelig. Men det har vel fort like mye å gjøre med software og hvordan den velger å behandle lyden og ikke utelukkende DAC'en i seg selv. Denne Lumia telefonen insisterte jo på drive med noe Dolby Headphones greier som nok ikke bedret situasjonen nevneverdig.

 

 

Nå som flere går over til trådløse hodetelefoner så er jo ikke integrert DAC+amplifier så veldig relevant lenger. Da er det jo hva enn som sitter i hodetelefonene/øreproppene som prosesserer og konverterer lyden.

Lenke til kommentar

Blindtester er alltid gøy om de blir utført riktig, men mye her avhenger naturligvis av hva du kobler til. Sensitive ørepropper ala disse med flere "armature drivers" som toppmodellene til Westone, Shure osv er jo veldig utsatt da støy osv merkes veldig godt på disse. Kjører du ørepropper eller hodetelefoner med dynamiske drivere så blir det jo en helt annen situasjon osv osv.. De fleste bruker jo relativt "ræva" utstyr på telefonene, og da blir jo nyansene mindre naturligvis.

 

Joa, men det samme kan man si om subjektive tester og påstander, de utføres langt sjeldnere "riktig".

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...