Gå til innhold

Betegnelse på konspirasjonsteoretikere


Anbefalte innlegg

Finnes det noen betegnelse for mennesker som alltid tror på, og sprer konspirasjonsteorier og generelt er skeptiske til myndigheter og etablerte sannheter?

 

De er jo så merkelig ensfoldige og forutsigbare. En som tror på 9/11 konspirasjon er høyst sannsynelig også vaksineskeptiker, og er kanskje til og med el-overfølsom.

 

Det er lett å kalle de idioter, fjott osv, men finnes det et "offisielt" beskrivende begrep eller betegnelse? Slik som fks, ateist, kreasjonist, agnostiker, skeptiker osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen betegnelse for mennesker som alltid tror på, og sprer konspirasjonsteorier og generelt er skeptiske til myndigheter og etablerte sannheter?

 

De er jo så merkelig ensfoldige og forutsigbare. En som tror på 9/11 konspirasjon er høyst sannsynelig også vaksineskeptiker, og er kanskje til og med el-overfølsom.

 

Det er lett å kalle de idioter, fjott osv, men finnes det et "offisielt" beskrivende begrep eller betegnelse? Slik som fks, ateist, kreasjonist, agnostiker, skeptiker osv.

Forsøker du å sette folk i bås her? Veldig modent.

Du ser altså kraftig ned på folk som har egne meninger og evne til å tenke selv. Hva får du ut av dette egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsøker du å sette folk i bås her?

Ja. Jeg syns det mangler et begrep for å nettopp sette denne gjengen i bås.

 

 

Du ser altså kraftig ned på folk som har egne meninger og evne til å tenke selv. Hva får du ut av dette egentlig?

Skal ikke legge skjul på at jeg ser en smule ned på disse menneskene. De jeg vil båssette er de som umiddelbart støtter all form for kritikk av "the establishment"  Disse menneskene tenker ikke selv, de tar bare til seg noe andre allerede har sagt, ment eller skrevet, og sprer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ofte artig å høre på konspirrasjon folk. Hører ofte på Alex Jones.

Et eksempel er 1999 da alle datasystemer i verden skulle gå til helvete.

Alex var på nyttårsaften. han rapporterte at rundt om i verden krasjet det ene datasystemet etter det andre.

Rusland hadde alle sine atomvåpen klare til å angripe når USA gikk over til år 2000.

 

Han skapte panikk fordi en gjeng med tullinger trodde på han.

I det siste har han sagt at han er redd at noen skal drepe clinton for å gjøre henne til en martyr. Det samme sa han om Obama ved forrige valg.

Lenke til kommentar

Et adjektiv som brukes om en gruppe som i stor grad overlapper denne, er "alternativ".

Det er helt klart noe alternativt over fenomenet. Men når jeg tenker på alternative så tenker jeg på healing, synske, engler osv. Det fenomenet jeg sikter til er mer slik at man ikke nødvendigvis interesserer seg så mye for saken, til tross for at de ofte kaller seg sannhetssøkere, det er nok med at det utfordrer det etablerte og mistenkeliggjør autoriteter. Det er liksom om å gjøre å verve flest mulig til en slags `kollektiv samling mot makta`

Lenke til kommentar

Et adjektiv som brukes om en gruppe som i stor grad overlapper denne, er "alternativ".

Det er helt klart noe alternativt over fenomenet. Men når jeg tenker på alternative så tenker jeg på healing, synske, engler osv. Det fenomenet jeg sikter til er mer slik at man ikke nødvendigvis interesserer seg så mye for saken, til tross for at de ofte kaller seg sannhetssøkere, det er nok med at det utfordrer det etablerte og mistenkeliggjør autoriteter. Det er liksom om å gjøre å verve flest mulig til en slags `kollektiv samling mot makta`

Helt enig. Men de "alternative" er jo også i et opprør mot makta (vitenskapen, skolemedisinen, Big Pharma). Så de har til felles det synet at autoritetene er ute etter å lure dem, men "vi har gjennomskuet svindelen.".

Lenke til kommentar

Kristen?

 

næh

 

går du ned den gata der møter du på mye rart.. et sirkus orkestrert av djevelen.paranoia etc blir en konsekvens og snart stirrer du inn i djevelens stygge ansikt.. Han er en virkelig person, løgneren, anklageren etc. Føler du at "noe" vrir på alt du sier og gjør men ikke helt kan sette fingeren på dette "noe" er, så er det djevelen. 

 

Mye av disse konspirasjonsteoriene går tilbake til gammelt av og sånn jeg har skjønt ting etter årevis med lesing er dette pyramidetullet etc fra eldgamle kulturer (inkaene hogg hodet av folk på pyramider og drev soldyrking helt til spanjolene kom) og symbolikk som går igjen i disse "illuminati"-teoriene og det er ikke noe annet enn djevelen, disse gamle soldyrkerkultene og pyramidegreiene (som startet for rundt 5000+ år siden da den menneskelige sivilisasjone plutselig tok av verden over etter at vi angivelig ifølge moderne vitenskap har levd millioner av år i en tilværelse ikke ulik den sjimpanser lever i) som var en konsekvens av falne engler, og leser du mye om dette temaet om falne engler, så studerer du egentlig okkulte ting og djevelen kan få det for seg at du er under hans kontroll, og da kan det begynne å skje merkelige ting. Det samme gjelder UFO-teoriene til erik von danichen, "chariot of the gods" o.l, hvor han gjør guder ut av de falne englene det står om i bibelen. Hvis du søker på satanisten Alister Crowley så mante han fram en demon han kalte "lam" som har misstenkelige kjennetrekk ved disse såkalte romvesnene, i bibelen står det også om dette (demoner som har herredømme i den andre himmel, dvs det rundt jorda).

 

Da vi hadde en statskirke var dens største feil etter min mening at de nesten ikke snakket om djevelen fordi det er "ubehagelig å snakke om", så folk tillegger Gud ting som djevelen gjør. Men djevelen er høyest reell og var et resultat av fri vilje. Hadde ikke mennesket kunnet velge, ville vi vært roboter. For å elske noen andre enn seg selv, måtte mennesket ha fri vilje og være selvstendige vesner, ellers ville jo Gud elsket seg selv. Djevelens beste triks var vel å overbevise folk om at han ikke finnes. I bibelen står det at Gud sparket djevelen og 1/3-del av englene ut av himmelen (forståelig nok, og himmelen er en slags annen dimensjon) og når djevelen kom hit gjorde han seg selv til prins i denne verden. Sånn jeg har forstått bibelen er helvete ment for djevelen og hans engler, ikke mennesket, men mennesket er bundet til denne verden og etter Adam og Eva fått begrenset levetid. Men Gud planla noe større for oss. Med unntak av et fåtall Gud gjorde sannheten kjent for i påvente av messias, som var Jesus. Jesus beseiret djevelen og ga oss i denne falne verden muligheten til å velge evig liv via tro, ergo gikk de første kristne og til dags dato går kristne igjennom mye lidelser fordi de er under angrep fra denne verdens prins, Satan. Jesus budskap var kjærlighet, han ba til og med om tilgivelse for de som korsfestet ham, og at Gud godtok oss til tross for våre feil i denne verden. 

 

Kristne er pr i dag verdens mest forfulgte minoritet, men kristofobi er vel nesten et ukjent begrep her i landet, merkelig nok:

 

http://www.vl.no/2.618/kristne-verdens-mest-forfulgte-trosgruppe-1.30737

 

ja jeg sier merkelig nok ang begrepet "kristofobi".. vi er veldig varsomme på oppfordringer til drap på noen som helst gruppe, men dette her er greit:

 

https://www.nrk.no/troms/_-greit-a-synge-_drep-de-kristne_-1.7261945

 

Jesus er det fritt fram å gjøre narr av, du har jo "herregud.com" som en gammel kjenning. Jul kalles gjerne X-mas og har mer med dyre pakker, reinsdyr og coca cola å gjøre enn at Jesus ble født, og alle amerikanere går rundt og roper "OH MY GOD" mens de slår seg på panna. I de 10 bud står det f.eks "du skal ikke missbruke Guds navn".(jeg har gjort dette selv så jeg er ikke ute etter å dømme noen her, dette er for å gi litt perspektiv på ting og hvordan det ser ut som alt rettes inn på å ødelegge vår kristne kultur)

 

Hitler brukte f.eks masse romersk symbolikk (rom korsfestet Jesus) og gikk rundt og skrek at jødene styrer verden (Jesus var jo jøde) som han baserte retorikken sin på zions vise protokoller som er om et angivelig hemlig brorskap "jøder" som kaller seg "slangen" (slangen er et symbol på djevelen). Han brukte et solkors (gammel okkult soldyrkelse, i india betyr det lykke, omvendt vei slik Hitler brukte det kan det jo tolkes som å bety det motsatte, ulykke) og "den sorte sol", og nazismen ble kokt opp i noen merkelige okkulte miljøer som thule og vril som er et studium i seg selv. Djevelen sier at mennesket kun er et dyr ("man is just a dumb animal", kjent fra konspirasjonssirkler), og Hitler så på mennesket i et sosialdarwinistisk perspektiv (naturens lov, survival of the fittest) som et dyr hvor man hadde laverestående dyr (spesielt jøder, abraham, Jesus osv kom jo fra den genpoolen pluss sigøynere o.l som burde slaktes) og dyr som var egnet til avl (staute, høyreiste ariere som gjorde seg bedre i nazistenes fjøs) og satte igang avlsprogram som lebensborn o.l. Og hvorfor akkuratt Tyskland? Vel min teori er at det kan ha noe med Martin Luther å gjøre som ga oss protestantismen og en mer bibeltro lære om nåde og nestekjærlighet, som tilfeldigvis var fra samme land Hitler dukket opp i noe senere.

 

Motreaksjonen mot Hitler ble naturligvis stor og vi fikk hippiene og "new age"-bevegelsen (de kalte det starten på vannmannens tidsalder, og da betyr det enden på hvilken tid?), vi fikk globalisering og alt dette her. Dette står nevnt i bibelen.

 

Dette er det jeg ser og jeg ser mye ting jeg tolker i bibelsk retning, mulig jeg tar feil men dere kan jo lese litt om dette her selv trekke egne konklusjoner. Jeg tror ivertfall ikke jeg er så langt fra å treffe blink med det jeg observerer.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jul kalles gjerne X-mas og har mer med dyre pakker, reinsdyr og coca cola å gjøre enn at Jesus ble født, og alle amerikanere går rundt og roper "

Jul er en fest som kristne kapret. Jul ble feiret lenge før kristendommen kom til Norge. Heldigvis har vi beholdt navnet og ikke kalt det kristusmesse.

 

 

Dypt religiøse folk har store narsissistiske trekk.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

Jul kalles gjerne X-mas og har mer med dyre pakker, reinsdyr og coca cola å gjøre enn at Jesus ble født, og alle amerikanere går rundt og roper "

Jul er en fest som kristne kapret. Jul ble feiret lenge før kristendommen kom til Norge. Heldigvis har vi beholdt navnet og ikke kalt det kristusmesse.

 

 

Midtsolverv er ikke det samme som Jesu fødsel. Det er påstander om at den katolske kirken "tilpasset" dette for å få bukt med hedenske skikker, det er mulig den teorien stemmer men det skal jeg ikke uttale meg om. Det er også påstander om at de flyttet sabbaten fra lørdag til søndag, men det vet jeg heller ikke nok om. Du kan trekke hvilke konklusjoner du vil, men jeg er kristen og har mitt syn på viktige ting i historien utifra det, og det som står i bibelen stemmer med det jeg observerer. Djevelens tilstedeværelse er også i høyeste grad selvopplevd. Jeg får også bekreftet djevelens tilstedeværelse både fra folk som er kristne, og fra folk som gikk bort fra kristendommen, og etter det jeg har hørt, fordi de slet seg ut med å følge alle mulige lover og regler, som er en "felle" du fort går i når du først blir kristen og merker at ting foregår rundt deg som skremmer deg. Jeg satte meg et mål når jeg ble kristen som det også står om i bibelen, se på deg selv som et barn, og frykten skal bort, målet er kjærlighet pluss ro i sinn og sjel, djevelen skal ikke få meg til å gå i den fella der. Jesus kom ikke for å dømme men helberede de syke.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

Jul kalles gjerne X-mas og har mer med dyre pakker, reinsdyr og coca cola å gjøre enn at Jesus ble født, og alle amerikanere går rundt og roper "

Jul er en fest som kristne kapret. Jul ble feiret lenge før kristendommen kom til Norge. Heldigvis har vi beholdt navnet og ikke kalt det kristusmesse.

 

 

Midtsolverv er ikke det samme som Jesu fødsel. Det er påstander om at den katolske kirken "tilpasset" dette for å få bukt med hedenske skikker, det er mulig den teorien stemmer men det skal jeg ikke uttale meg om. Det er også påstander om at de flyttet sabbaten fra lørdag til søndag, men det vet jeg heller ikke nok om. Du kan trekke hvilke konklusjoner du vil, men jeg er kristen og har mitt syn på viktige ting i historien utifra det, og det som står i bibelen stemmer med det jeg observerer. Djevelens tilstedeværelse er også i høyeste grad selvopplevd.

 

Du har all rett til å være kristen. Funker det for deg og gjør det deg til en god person, så må du for all del være kristen.
Lenke til kommentar

Alex Jones lever jo av konspirasjonsteorier, det er det som for han er en jobb og hobby. Husk også at mennesker som først ytret ideen om at jorden er rund og ikke flat, at jorden ikke er senter i universet og at jorden går rundt solen og ikke omvendt, også i sin tid ble fremsatt som dagens konspirasjonsteoretikere. Men ordet konspirasjon betyr jo at noen står bak også.

 

Jeg syns det er herlig å lese om konspirasjoner og konspirasjonsteorier, det inkluderer ofte ubesvarte og relevante sprøsmål som ikke er klare og som myndigheter ofte ikke besvarer eller gir vage forklaringer om. Noen blir derimot provosert over tanken at det kan være konspirasjoner og synes det er ubehagelig å tenke på at noe ikke er som det blir fremstilt. For disse personene så er det mye greiere å tro at alt er som det skal være, slik det blir framstilt, uten noen hemmeligheter og uten løgner.

 

Jeg ville kalt konspirasjonsteoretikere for det de er; spørrende, tenkende, kreative og skeptiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alex Jones lever jo av konspirasjonsteorier, det er det som for han er en jobb og hobby. Husk også at mennesker som først ytret ideen om at jorden er rund og ikke flat, at jorden ikke er senter i universet og at jorden går rundt solen og ikke omvendt, også i sin tid ble fremsatt som dagens konspirasjonsteoretikere. Men ordet konspirasjon betyr jo at noen står bak også.

 

Jeg syns det er herlig å lese om konspirasjoner og konspirasjonsteorier, det inkluderer ofte ubesvarte og relevante sprøsmål som ikke er klare og som myndigheter ofte ikke besvarer eller gir vage forklaringer om. Noen blir derimot provosert over tanken at det kan være konspirasjoner og synes det er ubehagelig å tenke på at noe ikke er som det blir fremstilt. For disse personene så er det mye greiere å tro at alt er som det skal være, slik det blir framstilt, uten noen hemmeligheter og uten løgner.

 

Jeg ville kalt konspirasjonsteoretikere for det de er; spørrende, tenkende, kreative og skeptiske.

 

er det paranoia du vil vie livet ditt til, gå gjerne til alex jones ... legg merke til at han sier "they are luciferian" om disse folkene i konspirasjonen hans, david icke snakker om det samme og kaller dem "reptiler". Djevelen ble gjort om til en slange når Gud kastet ham ned på jorden, så det de sier er ivertfall delevis sant. Om det alex jones sier passer med det du ser så er det du egentlig ser satan, og følger du alex jones falske korstog mot satan så vil du ikke vinne men havne i djevelens klør. Frysetørket mat, våpen, gull og sølv etc som alex jones "pusher" kommer du ingen vei med, hvis du lurer på hvorfor han sprer om seg med alt dette her står så står svaret på alt i bibelen, f.eks fra GT, esekiel 7:19:

 

"They cast their silver into the streets, and their gold is like an unclean thing. Their silver and gold are not able to deliver them in the day of the wrath of the Lord. They cannot satisfy their hunger or fill their stomachs with it. For it was the stumbling block of their iniquity."

 

spør deg selv om du virkelig har lyst på å leve hvis verden ser sånn ut som alex jones beskriver. Lar du deg lure så stoler du på djevelen og dette vil djevelen tilslutt bruke det mot deg, og begynner overnaturlige ting å skje så er det satan som fremstiller seg selv som en slags forskrudd gammeltestamentlig gud (antikrist) fordi vi aldri tok imot den messias Moses forberedte oss på, Jesus, og dermed har vi stilt oss til dom. Jeg fikk sjangsen til å snu, ikke alle har fått det. Jeg vet ikke hensiktene til Alex Jones, David Icke med fler bak det de gjør men det gir først mening i bibelsk setting. Så når du bekjemper ondskapen, ikke bli en del av den. Jeg har gjort den feilen selv og mange andre med meg. Men Jesus er måten å slå satan på, og han kom ikke for å dømme fattige, arbeidsløse, syke, syndere etc, han kom hit for å hjelpe dem, helberede dem og gi dem et bedre liv.

 

Så bytt ut AR15 og hermetikk med bibel og åndelig føde istedet og jobb mot å finne ro i sjelen og kjærlighet, det er mitt tips.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Finnes det noen betegnelse for mennesker som alltid tror på, og sprer konspirasjonsteorier og generelt er skeptiske til myndigheter og etablerte sannheter?

 

De er jo så merkelig ensfoldige og forutsigbare. En som tror på 9/11 konspirasjon er høyst sannsynelig også vaksineskeptiker, og er kanskje til og med el-overfølsom.

 

Det er lett å kalle de idioter, fjott osv, men finnes det et "offisielt" beskrivende begrep eller betegnelse? Slik som fks, ateist, kreasjonist, agnostiker, skeptiker osv.

 

 

Du kan bruke begrepet lettlurt, om du forsøker å isolere en gruppe innenfor de som ofte blir kalt konspirasjonsteoretikere. Altså lettlurt konspirasjonsteoretiker.

 

Selv bruker jeg begrepet lettlurt om folk som kategorisk avviser f.eks. 9/11 som bare en konspirasjonsteori, men det kan også være at de jobber med en bestemt agenda - for å sverte sannhetssøkerne bevisst. For begrepet sannhetssøker er det jeg bruker på det som du antakelig kaller konspirasjonsteoretiker. Som i alle andre sammenhenger kommer disse i mange utgaver.

Kanskje du bare leter etter ord for å gjøre (nett)mobbing av sannhetssøkere enklere?

 

 

I så fall kjenner du vel godt til dette:

Anonyme nettaktivister søkes for humanetisk redigering av Wikipedia

http://thebeam.org/2016/02/anonyme-nettaktivister-sokes-for-humanetisk-redigering-av-wikipedia/

 

”Konspirasjonsteori” - det magiske ordet som struper samfunnsdebatten

http://www.monsanto.no/index.php/no/pa-tiltalebenken/230-konspirasjonsteori-det-magiske-ordet-som-struper-samfunnsdebatten

 

https://rettsfarsen.wordpress.com/

Endret av clink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...