Gå til innhold

Nintendo Switch: Informasjon og generell diskusjon

Gjest Slettet-NIoHlfL

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Rockstar kan få GTA VI til å kjøre på Switch 2 om dem bare vil, men spørs om dem gidder å gjøre det siden dem ennå ikke har laget Switch 1 versjon av GTA V.

Uansett så synes jeg det er utrolig at dem laget Gameboy Color versjoner av GTA1 og GTA2:

Endret av PosteMonopolet
Videoannonse
Annonse
Skrevet
PosteMonopolet skrev (2 timer siden):

Rockstar kan få GTA VI til å kjøre på Switch 2 om dem bare vil, men spørs om dem gidder å gjøre det siden dem ennå ikke har laget Switch 1 versjon av GTA V.

Uansett så synes jeg det er utrolig at dem laget Gameboy Color versjoner av GTA1 og GTA2:

Tarantula Studios som utviklet disse versjonene. Rockstar publiserte det.

Har begge. De er ikke veldig gode porteringer, selv om de unektelig ser imponerende ut.

GTA V i sin nåværende form på Switch 1 er ikke mulig. Da måtte de i så fall portert PS3/360-versjonen, og det er ikke en spesielt flatterende versjon i disse dager.

Skjønner at mange Nintendo-fans har en pipe dream og vil tro at en GTA VI-port til Switch 2 er mulig. Det er en utopi.

Skrevet (endret)
Nizzen skrev (6 timer siden):

Cyberpunk er veldig krevende for cpu og gpu, så da ser jeg ikkje noe grunn for at GTA 6 skulle være noe problem å fikse til switch 2 heller. 

Kommer jo mest ann på spillmotoren og hvor bra den skalerer med hardware.

Det er ganske stor forskjell på Cyberpunk 2077 og GTA VI.

Selv om Cyberpunk er stort og komplekst i seg selv, tyder alt på at GTA VI vil være betydelig mer komplekst.

Cyberpunk, enn hvor imponerende det fortsatt er, ble utviklet for å kunne kjøre på last-gen hardware, og er per nå et aldrende spill.

Og det er ikke noen hemmelighet at REDengine, spillmotoren til Cyberpunk, er langt fra perfekt. Så en del av at den er så krevende skyldes og det. Det er en spillmotor som er vanskelig å optimalisere. Nå har CDPR gått over til UE5. Så det blir vanskelig å sammenligne med GTA VI.

The Witcher 4 blir interessant, og om det kan kjøre tilfredsstillende på Switch 2, om det i det hele tatt er aktuelt å portere. The Witcher 3 kjørte jo dårlig på Switch 1.

Endret av bekjempdragen
Skrevet (endret)
bekjempdragen skrev (14 timer siden):

Takk for hyggelig svar 😄

Har og gått på noen stygge smeller på HDMI 😧 Bestilte 15 stk for et rotete switcher-oppsett. Alle var sertifiserte 2.1, men kun et fåtall av de taklet 4K120 med HDR og VRR. Resten var ikke verdt materialene de var lagd av. Dyr lærepenge der ja, gitt.

Ja, heter buy cheap buy twice av en grunn, uheldigvis 😥

Det du sier om ren bildekvalitet på øyetest er et godt poeng. Altså at bildene på flere spill på Switch 2 kan se nærmere ut PS5 enn PS4. Vi vet lite om hvordan DLSS implementeres på Switch 2 per nå, men det er tydeligvis ganske effektivt i flere tilfeller. På "rotnivå" kjører nok flere av spillene ganske lav oppløsning ift hva man ser på PS5. Er nok ikke mange Switch 2-spill som pusher langt over 1080p native. Og mange kan fort ligge under, rundt 700-900p og der omkring. Men med god oppskalering kan resultatet bli sylskarpt uansett. Det føles så langt rent visuelt ut som en PS4 Pro/PS5 "Lite", rent anekdotisk i alle fall. Og det i seg selv må kunne sies å være en innertier av et visuelt resultat på en så liten, slank og strømgjerrig konsoll.

Det er mer kompleksitet, minne og CPU jeg tenker på ang. f. eks GTA VI. GPUen til Switch 2 er ikke noen betydelig bottleneck for noe av dagens spill, så lenge DLSS implementeres effektivt.

Tror noen av de er så lave som 720p native før DLSS, hadde iværtfall ikke overraska meg, uten at jeg har sjekket det.

Regner vi TFLOPs som standard så er ikke Switch 2 mye å skryte av på papiret, men så har konsoller vist oss over flere år hvor langt man kan komme med god optimalisering, Switch 2 for å være håndholdt er imponerende absolutt 👍

Digger Switch 2 så langt. Skulle ønske det var flere exclusives til launch. Men bare det å se hvor mye raskere og bedre den kjører Switch 1-spill er en sann fryd. Digger og at CPU og minne nå er raskt nok til at UI og menyer føles "snappy". Det føles ut som den første "moderne" maskinen Nintendo har laget på år og dag. Den mangler liksom ikke noe vesentlig, forutenom VRR og 4K120 docked. Akkurat det savner jeg. Men lever fint med det, all den tid vi får den unike Nintendo-opplevelsen.

Hvilke spill har du hatt det gøy med så langt? Noen anbefalinger?

Fast Fusion er kanskje det spillet som har imponert meg mest, rent tech-wise. Det er og en sabla god blanding av Wipeout og F-Zero, til en snill pris.

Har kun spilt Switch hos venner, ikke hatt noen konsoll siden Wii U tiden. Det med mangel av VRR er på papiret skuffende, men sålenge den klarer å pushe stabil fps så burde det ikke være et problem. Har iværtfall ikke opplevd noe problem med det på Mario Kart World.

Skal iværtfall ha Tony Hawks Pro Skater 3+4, vokste opp med de spillene. Så en remake av det er så nostalgisk. Min første konsoll var GameCube bundle med Sunshine, og det første spillet jeg kjøpte til GameCube var Tony Hawks Pro Skater 3, så historien gjentar seg for min del 😊

Kommer også til å skaffe med Pokemon Z-A når det kommer. Avventer Zelda, tilfelle det kommer noe nytt. Har hørt at det er noen rykter om Ocarina of Time remaster for Switch 2, om det viser seg å stemme så er jeg all-in for det 🤩

Og ja! Helt enig ang. 5.1 Surround på Switch 2. Det virker utmerket så langt. Veldig stas 😁 Nintendo begynner å ta tech mer seriøst. Synes det er veldig kult at de nå hopper inn i fremtiden med resten av gjengen, på sine egne finurlige og underholdende premisser, selvsagt.

Nå vet jeg ikke om det er 3D spatial sound på Switch 2 eller recieveren som oppskalerer til 5.1.2, men upfiring høyttalerne ser ut til å funke som de skal, så den klarer iværtfall å oppskalere utover 5.1.

Sepereringa av lyd er mye bedre enn på Switch. Har prøvd Switch 1 med Mario Kart Deluxe hjemme (venner som har tatt med), og der var sepereringen av lyd et evig rot, alt var mikset sammen og grumsete. Her synes jeg Mario Kart World gjør det milevis bedere. Balansen mellom de ulike kanalene er bedre, kan tydelig høre i Free Roam hvordan lyden beveger seg med det som skjer rundt deg. Om det er Mario Kart World som er bedre laget for surround, eller om Switch 2 har bedre implementering enn Switch 1 vet jeg ikke. Men surround er natt og dag mellom Mario Kart Deluxe og Mario Kart World 🤠

Endret av GengarGeng
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
bekjempdragen skrev (1 time siden):

Skjønner at mange Nintendo-fans har en pipe dream og vil tro at en GTA VI-port til Switch 2 er mulig. Det er en utopi.

Selvfølgelig er det mulig å lage en tilpasset versjon av GTA VI til Switch 2, spørsmålet er bare om Rockstar faktisk prioriterer det nok til å gjøre det. Jeg forventer for eksempek ikke at teksturer og refleksjoner blir helt på nivå med PS5 versjonen.

Endret av PosteMonopolet
Skrevet
1 hour ago, bekjempdragen said:

Det er ganske stor forskjell på Cyberpunk 2077 og GTA VI.

Selv om Cyberpunk er stort og komplekst i seg selv, tyder alt på at GTA VI vil være betydelig mer komplekst.

Cyberpunk, enn hvor imponerende det fortsatt er, ble utviklet for å kunne kjøre på last-gen hardware, og er per nå et aldrende spill.

Og det er ikke noen hemmelighet at REDengine, spillmotoren til Cyberpunk, er langt fra perfekt. Så en del av at den er så krevende skyldes og det. Det er en spillmotor som er vanskelig å optimalisere. Nå har CDPR gått over til UE5. Så det blir vanskelig å sammenligne med GTA VI.

The Witcher 4 blir interessant, og om det kan kjøre tilfredsstillende på Switch 2, om det i det hele tatt er aktuelt å portere. The Witcher 3 kjørte jo dårlig på Switch 1.

Synsinga er på ekstremnivå, siden Gta 6 ikkje er i nærheten ferdig 😅😆

Skrevet

GTA 6 på Switch 2 eller ei.

Én ting er sikkert; dette er ett spill jeg uansett aldri hadde vurdert å plukke opp til Switch. Slike amputerte porter er fascinerende, men for min egen del har jeg bedre alternativer å spille slike krevende spill på. 

Men det er uansett kult å se hva man filk til på orginale Switch, hardwaren tatt i betraktning.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nizzen skrev (6 timer siden):

Synsinga er på ekstremnivå, siden Gta 6 ikkje er i nærheten ferdig 😅😆

Det er en fair statement, absolutt.

Men så går det og like fullt begge veier.

Det er ikke mindre "ekstremt" å synse det motsatte, altså at Switch 2 sannsynligvis kan få en portering av GTA VI. Og det kan med alt vi vet så langt om både Rockstar, Switch 2, såvel som de andre plattformene og historikken, lett argumenteres for at sannsynligheten er meget lav. Og når de som faktisk har skikkelig peiling sier det er en utopi å tro at GTA VI skal kunne kjøre i akseptabel stand på Switch 2, så velger jeg å høre på de, fremfor div. Nintendo-fankanaler og forumister med en Nintendo-biased agenda. Så trenger ikke noen ta seg nær av det. Jeg er selv en av de med en betydelig forkjærlighet for Nintendo, fra helt tilbake til Game & Watch, og til i dag. Men Nintendo gjør ikke alt perfekt, de heller.

Skulle jeg ønske at Nintendo gikk all out og kombinerte både tech og sin egen særegenhet? Absolutt. De to andre konkurrentene lever først og fremst på third party games. En Nintendo-maskin som ikke bare har sine egne unike spill, men som i tillegg hadde vært den konsollen med de beste versjonene av third party AAA-spill, ville vært det beste av begge verdener. Når Switch 2 først har en så høy pris, kunne de like så gjerne gått all out og laget en maskin med ytelse som overgår det meste annet. For min del. Selv om det kanskje hadde betydd at man ofret portabilitet. Skjønner og de som tenker og ønsker motsatt.

Tenker og at det er uansett helt greit at GTA VI ikke kommer til Switch 2. @Malaskriver fint over her at slike spillopplevelser har langt bedre alternativ. Selv om man heller ikke skal kimse av det håndholdte perspektivet. Klart det er ekstra stas å ha slike spill i "lomma" (blir vel strengt tatt heller "sekken", om man ikke fortsatt sluntrer rundt i overdimensjonerte FUBU-sæggebukser fra 1999.)

Endret av bekjempdragen
Skrevet (endret)

Grundig og velbalansert anmeldelse av Mario Kart World.

Er man og interessert i det tekniske aspektet, er hele videoen lett å anbefale.

Om man er mer interessert i en mer gameplay-fokusert anmeldelse, kan man hoppe til 12:24

19:42 og utover gir en god oppsummering av helhetsinntrykket til anmelder.

Spoiler: Det er en positiv anmeldelse. Et av få ankepunkt er at open world-aspektet per nå føles noe livløst og tomt, men at det kan potensielt forbedres og utfylles med fremtidig DLC. Noe som virker realistisk mtp hvor mye innhold som kom til forgjengeren.

Forsøker meg på en mini-review basert på det lille jeg har spilt så langt:

Det er fortsatt Mario Kart, på godt og vondt. Både imponert og samtidig litt skuffet over at det ikke er enda mer revolusjonert. Det føles fortsatt for likt både Mario Kart 7 og 8 for min del, selv om det er store forbedringer på mange plan.

Skulle ønske man kunne slå av "Blue Shells", da det bare er en joykiller som straffer deg når du gjør det bra. Open world-aspektet er kult, men det hadde vært kulere om det var litt mer Forza Horizon-ish.

Spillet føles veldig typisk Nintendo ut, på godt og vondt. Litt for konservativt og tradisjonelt, men samtidig meget polert og strøkent. Et spill som er veldig lett å like, men som ikke byr på noe særlig nytt.

7.5/10 (kanskje høyere etter potensiell DLC i fremtiden)

Endret av bekjempdragen
Skrevet (endret)
GengarGeng skrev (8 timer siden):

Ja, heter buy cheap buy twice av en grunn, uheldigvis 😥

Tror noen av de er så lave som 720p native før DLSS, hadde iværtfall ikke overraska meg, uten at jeg har sjekket det.

Regner vi TFLOPs som standard så er ikke Switch 2 mye å skryte av på papiret, men så har konsoller vist oss over flere år hvor langt man kan komme med god optimalisering, Switch 2 for å være håndholdt er imponerende absolutt 👍

Har kun spilt Switch hos venner, ikke hatt noen konsoll siden Wii U tiden. Det med mangel av VRR er på papiret skuffende, men sålenge den klarer å pushe stabil fps så burde det ikke være et problem. Har iværtfall ikke opplevd noe problem med det på Mario Kart World.

Skal iværtfall ha Tony Hawks Pro Skater 3+4, vokste opp med de spillene. Så en remake av det er så nostalgisk. Min første konsoll var GameCube bundle med Sunshine, og det første spillet jeg kjøpte til GameCube var Tony Hawks Pro Skater 3, så historien gjentar seg for min del 😊

Kommer også til å skaffe med Pokemon Z-A når det kommer. Avventer Zelda, tilfelle det kommer noe nytt. Har hørt at det er noen rykter om Ocarina of Time remaster for Switch 2, om det viser seg å stemme så er jeg all-in for det 🤩

Nå vet jeg ikke om det er 3D spatial sound på Switch 2 eller recieveren som oppskalerer til 5.1.2, men upfiring høyttalerne ser ut til å funke som de skal, så den klarer iværtfall å oppskalere utover 5.1.

Sepereringa av lyd er mye bedre enn på Switch. Har prøvd Switch 1 med Mario Kart Deluxe hjemme (venner som har tatt med), og der var sepereringen av lyd et evig rot, alt var mikset sammen og grumsete. Her synes jeg Mario Kart World gjør det milevis bedere. Balansen mellom de ulike kanalene er bedre, kan tydelig høre i Free Roam hvordan lyden beveger seg med det som skjer rundt deg. Om det er Mario Kart World som er bedre laget for surround, eller om Switch 2 har bedre implementering enn Switch 1 vet jeg ikke. Men surround er natt og dag mellom Mario Kart Deluxe og Mario Kart World 🤠

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 står og høøøyt på lista her. Gleder meg!

1+2 var fenomenalt, og på Switch 1.

PS5-versjonen er perfeksjon, med støtte for 120 fps, 4K og HDR. Føles ut som en gloheit kniv gjennom en pakke smør.

4K/120fps og VRR er ikke et must, så lenge spill pusher 60fps locked som du sier. Men etter å ha prøvd 4K120fps og VRR på PS5 Pro, synes jeg det er vanskelig å gå tilbake. Det gir en overlegen følelse av kontroll og flyt, og visuell kraft. Kan kanskje sammenlignes litt med første gang man oppgraderer fra stereo til god surround. Det er en game changer, som gir økt innlevelse på alle plan.

Men man trenger det ikke. 4K60 ser fortsatt topp ut og flyter nydelig, og vil være godt nok i flere år fremover. 1080p har jeg allerede begynt å merke føles noe lavt ut på en god og stor OLED. Man blir bortskjemt slik det utvikler seg.

Endret av bekjempdragen
Skrevet

This just in...

Sheeple Norwegians are spending good money to purchase gimmicky game console.

Meanwhile...

Fat, arrogant, west-cost bald guy is experiencing a far superior gaming experience by spending only 349 coins.

IMG_20250607_233158037.thumb.jpg.15ecd68c8ebe78207f5f5f4b07d1ee2b.jpg

Skrevet

I år er det 30. året med emulering.

Fremtiden er rekompilering av spill, så man ikke er låst til maskinvare. Proprietær maskinvare eksisterer i et knapt tidsvindu. Spillene lever videre etter at dagens tjenester av et strengt ned.

Skrevet

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 står og høøøyt på lista her. Gleder meg!

1+2 var fenomenalt, og på Switch 1.

PS5-versjonen er perfeksjon, med støtte for 120 fps, 4K og HDR. Føles ut som en gloheit kniv gjennom en pakke smør.

4K/120fps og VRR er ikke et must, så lenge spill pusher 60fps locked som du sier. Men etter å ha prøvd 4K120fps og VRR på PS5 Pro, synes jeg det er vanskelig å gå tilbake. Det gir en overlegen følelse av kontroll og flyt, og visuell kraft. Kan kanskje sammenlignes litt med første gang man oppgraderer fra stereo til god surround. Det er en game changer, som gir økt innlevelse på alle plan.

Men man trenger det ikke. 4K60 ser fortsatt topp ut og flyter nydelig, og vil være godt nok i flere år fremover. 1080p har jeg allerede begynt å merke føles noe lavt ut på en god og stor OLED. Man blir bortskjemt slik det utvikler seg.

4K og 120hz er fantastisk, stor forskjell på 60hz og 120hz, men har PC jeg kan game på om jeg ønsker det 😊

Switch 2 kjøpte jeg primært fordi det var Nintendo og ønsket en konsoll for casual gaming alene og med venner. Og da føler jeg spillutvalget tilbyr mer, når jeg kan kjøre de fleste andre spill på PCen.

Men THPS 3+4 blir nok på Switch 2, da det er lettere enn å sette opp PCen i stua hver gang jeg skal spille det casual eller med venner. Da går det fint å ofre 120hz 😊

Grundig og velbalansert anmeldelse av Mario Kart World.

Er man og interessert i det tekniske aspektet, er hele videoen lett å anbefale.

Om man er mer interessert i en mer gameplay-fokusert anmeldelse, kan man hoppe til 12:24

19:42 og utover gir en god oppsummering av helhetsinntrykket til anmelder.

Spoiler: Det er en positiv anmeldelse. Et av få ankepunkt er at open world-aspektet per nå føles noe livløst og tomt, men at det kan potensielt forbedres og utfylles med fremtidig DLC. Noe som virker realistisk mtp hvor mye innhold som kom til forgjengeren.

Forsøker meg på en mini-review basert på det lille jeg har spilt så langt:

Det er fortsatt Mario Kart, på godt og vondt. Både imponert og samtidig litt skuffet over at det ikke er enda mer revolusjonert. Det føles fortsatt for likt både Mario Kart 7 og 8 for min del, selv om det er store forbedringer på mange plan.

Skulle ønske man kunne slå av "Blue Shells", da det bare er en joykiller som straffer deg når du gjør det bra. Open world-aspektet er kult, men det hadde vært kulere om det var litt mer Forza Horizon-ish.

Spillet føles veldig typisk Nintendo ut, på godt og vondt. Litt for konservativt og tradisjonelt, men samtidig meget polert og strøkent. Et spill som er veldig lett å like, men som ikke byr på noe særlig nytt.

7.5/10 (kanskje høyere etter potensiell DLC i fremtiden)

Jeg er overrasket over hvor godt jeg likte å kjøre mellom banene. Liker faktisk det oppsettet bedre enn 3 laps.

Det åpner også for veldig mange ulike kombinasjoner når man spiller random VS race med venner. Da holder det liksom ikke bare pugge banene, slik som man kunne med deluxe og tidligere Mario Kart spill. Hadde en session i dag med noen venner, og Mario Kart Deluxe føles faktisk «gammet» ut nå.

Synes spillet er gøy i singel player, men split screen er nok det aspektet hvor jeg føler spillet får skinne mest.

Angående Free Roam så elsker jeg det, selv om det ikke er for mye å gjøre. Synes bare det å kjøre rundt, utforske, kjøre alle veien, er en Mario Kart barndomsdrøm som går i oppfyllelse 🤩

Men nå er jeg over gjennomsnittet glad i sand box spill hvor man kun kan gå rundt å utforske og se 🙈

Skrevet (endret)

Hadde de stappa open world-kartet fullt av karakterer å finne og random minigames eller challenges hadde det vært mye mere enn noe man bare prøver 10 minutter og aldri igjen.

Endret av Bytex

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...