Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi med ABS-problemer ... igjen


Luske_Ludvig

Anbefalte innlegg

Vanligvis finner jeg abs-relaterte problemer ved hjelp av feilkoder.

 

Problemet nå gir ingen feilkoder, men:

  • Diffsperre (antispinn) aktiveres på høyre forhjul ved igangsetting >10 kmt
  • ABS bremser knurrer rett før stopp.
  • Nylig byttet vegge sensorer og kranser foran, og det var da problemene oppstod

Sjekket sensoren v. fremme og alt ser fint ut der.  ;)

 

Bilen er en 98 A3 1.9tdi manuell med fryktelig mange kilometer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan ikke jeg si nøyaktig hva som er problemet, men jeg mistenker at det bunner i svakt signal fra hjulsensor venstre foran. Det gjør gjerne at signalet blir for svakt til å kunne leses av ABS-styreenheten når farta er lav, typisk rett før du stopper. Om dette skyldes dårlig sensor, sensor ute av posisjon, dårlig elektrisk forbindelse eller tull med tellekransen er vanskelig å si, men jeg tipper feilen sitter der et sted.

Lenke til kommentar

For å kanskje finne ut av hvilket hjul som tuller hvis det er årsaken så bør du prøve bilen imens du har et diagnoseapparat tilkoblet. Da kan man sjekke mvb (måleverdiblokker)/signalet fra de fire sensorene i det man bremser og systemet aktiveres/tuller. Hvis en av verdiene ikke harmoniserer i forhold til de andre, så vet du evt. hvilket hjul som problemet ligger.

ABS sensorene på disse er vel kanskje bare trykket inn også, hvis det er av den typen og ikke den skrudde, så er det ikke store avviket mellom abs ringen og sensoren som skal til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...