Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avvist av forsvaret pga hasjrøyking på fest


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er man så dum og røyker tapertobakk, må man selv ta konsekvensene av det.

This. Begynner å bli ganske lei av alle som som setter seg selv over loven fordi cannabis er så ufarlig i deres øyne.

 

De som mener at cannabis er ufarlig er idioter, men de som ikke forstår at dette er et større bilde enn at cannabis er "tapertobakk" er vel enda større idioter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Forsvaret har 0 - toleranse mot narkotika, så lenge du ikke er inne kan du nesten glemme det. De tar slikt alvorlig.

Når det er sagt har de ironisk nok en ganske drøy drikkekultur en del steder, men det et ok.

 

 

Feil. Fra forsvaret sine sider:

 

NOEN EKSEMPLER:

  • Misbruk eller oppbevaring av narkotika og dopingmidler: Nesten alltid diskvalifiserende.
Hva er det jeg sier som er feil?

Har jobbet i forsvaret en del år, det ble det informert om 0-tolleransen jevnlig...

Lenke til kommentar

 

Er man så dum og røyker tapertobakk, må man selv ta konsekvensene av det.

This. Begynner å bli ganske lei av alle som som setter seg selv over loven fordi cannabis er så ufarlig i deres øyne.

 

De som mener at cannabis er ufarlig er idioter, men de som ikke forstår at dette er et større bilde enn at cannabis er "tapertobakk" er vel enda større idioter.

 

vel, den største "brukermassen" av cannabis havner i følge folkeopplysningen i en kategori av folk som kommer av lag med lavere sosial rang og gjerne folk som har havnet utenfor arbeidsmarkedet, som jeg tipper passer godt med manges beskrivelse av en "taper". 

 

Anonymous poster hash: 7dcef...9f9

Lenke til kommentar

 

 

Forsvaret har 0 - toleranse mot narkotika, så lenge du ikke er inne kan du nesten glemme det. De tar slikt alvorlig.

Når det er sagt har de ironisk nok en ganske drøy drikkekultur en del steder, men det et ok.

 

Feil. Fra forsvaret sine sider:

 

NOEN EKSEMPLER:

  • Misbruk eller oppbevaring av narkotika og dopingmidler: Nesten alltid diskvalifiserende.
Hva er det jeg sier som er feil?

Har jobbet i forsvaret en del år, det ble det informert om 0-tolleransen jevnlig...

 

 

Du sier at forsvaret har nulltoleranse for narkotika. Det stemmer ikke, i følge forsvaret selv.

Lenke til kommentar

Hvis man er så pysete så man må skrive et slik innlegg som anonym så bør man ta seg en bolle.

 

Det er forresten en meget stor andel av "vinnere" som røyker cannabis og den statistikken er desverre misvisende. Hvorfor? Pga de som blir tatt for det kanskje? Det er veldig vanskelig å ta folk som er i miljøet et par minutter for å handle og ut igjen.

 

Edit; @Anonymous poster hash: 7dcef...9f9

Edit; Før noen spør hva jeg baserer det på så kan jeg si at det er personlig erfaring.

 

PS; Den største brukermassen av kokain er de rike som betegnes som vinnere og personer med "høy sosial rang".

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

 

Hvis du ser på de andre innnlggene skjlnner du kanskje at det ikke var mynta på deg. Har man en regel må man følge den men premissene for at han skal utelukkes for hasjrøyking som Carpe Diem og Sampsung blir man jo opptitt over at det virker som de ikke syns han fortjener det for å ha røyka hasj som da skal trumfe egenskaper man trenger for å være soldat.

 

Men ruller inn ræva uansett  :)

 

Vil bare få lov til å arrestere deg litt her. Jeg har ikke skrevet, eller ment, noe om hvorvidt TS fortjener noe eller hvorvidt det er riktig eller feil å utelukke for hasjbruk eller hvorvidt man burde legalisere eller blablabla. Det må gå an å påpeke tingenes tilstand uten at det skal tolkes som mer enn det.

Faktum er at Forsvaret plukker folk fra et overskudd av motiverte folk med rent rulleblad, at man da ikke kommer under vurdering om man har "stigmasnusk" på rullebladet er omtrent like overraskende som at havet er salt.

Lenke til kommentar

Du sier at forsvaret har nulltoleranse for narkotika. Det stemmer ikke, i følge forsvaret selv.

Fra Direktiv for Forsvarets rusforebyggende arbeid

 

2.2 Forsvarets nulltoleranse for narkotika og doping

Forsvaret har nulltoleranse for narkotika og doping. Dette innebærer at all befatning med

narkotika og doping som ikke er foreskrevet av lege, er forbudt og kan medføre en eller flere

av følgende konsekvenser:

a) Medisinsk vurdering:

Vedkommende kan etter medisinsk vurdering ansees som udyktig til tjeneste. Det

skilles mellom sporadisk og regelmessig bruk av narkotika, se reglement for militær

legebedømmelse (P6).

b) Sosial vurdering:

Etter sosial vurdering/på sosialt grunnlag kan vedkommende ansees som uskikket til å

gjennomføre førstegangstjeneste.

c) Strafferettslig forføyning:

Overtredelse av narkotika/dopinglovgivningen anmeldes. Dersom personen selv

melder fra til lege, overordnet eller annen relevant person og ber om hjelp/behandling,

kan dette unnlates ved en totalvurdering. Lovbestemt taushetsplikt for helsepersonell

går foran plikten til å rapportere.

d) Vurdering av autorisasjon/sikkerhetsklarering:

Suspensjon, nedsettelse eller tap av autorisasjon/klarering vil bli vurdert.

e) Personelladministrative tiltak:

Sak om omdisponering, suspensjon, oppsigelse, avskjed eller fradømmelse av

stillingen evt. andre reaksjoner vurderes av ansettelsesmyndighetene. For personell

inne til førstegangstjeneste, håndteres personellsaken av avdelingen.

Lenke til kommentar

spiller ingen rolle om cannabis er mindre skadelig enn alkohol, det er ulovlig enda og hvis man viser at man ikke kan følge norsk lov får man ikke komme inn i militæret blant annet. 

Skal da også å kjøre utten bilbelte, ha med 20 sigg for mye i tollen eller å ikke ha råd til å betale bøter som også bryter norsk lov ekskludere? Blir for meg en merkelig måte å rekruttere til militæret.

Lenke til kommentar

At de ekskludert en ting betyr ikke at den må ekskludere alt annet. Et blir bare ett tullete argument.

 

Jobbet i forsvaret med en som hadde sittet ett par uker i fengsel fordi han hadde kjørt for fort, det var ikke til hinder for han i det hele tatt.

Økonomisk kriminalitet og doping slår de hardt ned på.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

spiller ingen rolle om cannabis er mindre skadelig enn alkohol, det er ulovlig enda og hvis man viser at man ikke kan følge norsk lov får man ikke komme inn i militæret blant annet. 

Skal da også å kjøre utten bilbelte, ha med 20 sigg for mye i tollen eller å ikke ha råd til å betale bøter som også bryter norsk lov ekskludere? Blir for meg en merkelig måte å rekruttere til militæret.

 

Alvorlighetsgrad har nok mye med saken å gjøre, og siden militæret har nulltoleranse for ulovlige narkotiske stoffer så skal det lite til å ekskludere. Tipper det havner på linje med våpenlover, hvis man har brutt våpenloven så får man sikkert ikke komme inn i militæret. En pakke sigg for mye tipper jeg ikke gir deg noen rettslig "dom" som militæret får tilgang til, ei heller en fartsbot. Det er uansett langt mindre alvorlig i deres øyne. Når det er såpass mange som ønsker å dra i militæret og militæret behøver svært lite folk, så kan dem ta seg den luksusen å "velge fra øverste hylle"... det er nok den beste måten å rekruttere til militæret, hvorfor velge "risikopersoner" med kriminelt rulleblad når dem kan velge andre ivrige unge menn? 

Endret av guest_anon
Lenke til kommentar

Småforseelser havner ikke på rullebladet, så du må nok sammenligne med litt grovere "offerfrie" forbrytelser enn det der. La oss f.eks si grov unndragelse av skatt.

Forelegg for hasjbruk og uten at det har noe med poenget å gjøre. Poenget er at av alle ting man kan gjøre som er alvorlige lovovertredelser må vel hasjrøyking være blant de mindre alvorlig mtp å være til bry for noen som helst eller fornærme noen og kan neppe sees som et etikkbrudd som skal være noe å bekymre seg over.

 

Unndragelse av skatt er å snyte på alle og ikke offerfitt.

Lenke til kommentar

 

Du sier at forsvaret har nulltoleranse for narkotika. Det stemmer ikke, i følge forsvaret selv.

Fra Direktiv for Forsvarets rusforebyggende arbeid

 

2.2 Forsvarets nulltoleranse for narkotika og doping

Forsvaret har nulltoleranse for narkotika og doping. Dette innebærer at all befatning med

narkotika og doping som ikke er foreskrevet av lege, er forbudt og kan medføre en eller flere

av følgende konsekvenser:

a) Medisinsk vurdering:

Vedkommende kan etter medisinsk vurdering ansees som udyktig til tjeneste. Det

skilles mellom sporadisk og regelmessig bruk av narkotika, se reglement for militær

legebedømmelse (P6).

b) Sosial vurdering:

Etter sosial vurdering/på sosialt grunnlag kan vedkommende ansees som uskikket til å

gjennomføre førstegangstjeneste.

c) Strafferettslig forføyning:

Overtredelse av narkotika/dopinglovgivningen anmeldes. Dersom personen selv

melder fra til lege, overordnet eller annen relevant person og ber om hjelp/behandling,

kan dette unnlates ved en totalvurdering. Lovbestemt taushetsplikt for helsepersonell

går foran plikten til å rapportere.

d) Vurdering av autorisasjon/sikkerhetsklarering:

Suspensjon, nedsettelse eller tap av autorisasjon/klarering vil bli vurdert.

e) Personelladministrative tiltak:

Sak om omdisponering, suspensjon, oppsigelse, avskjed eller fradømmelse av

stillingen evt. andre reaksjoner vurderes av ansettelsesmyndighetene. For personell

inne til førstegangstjeneste, håndteres personellsaken av avdelingen.

 

Vel, i følge denne siden praktiseres ikke nulltoleranse. Hva som er riktig, det vet ikke jeg.

 

 

Småforseelser havner ikke på rullebladet, så du må nok sammenligne med litt grovere "offerfrie" forbrytelser enn det der. La oss f.eks si grov unndragelse av skatt.

 

Dette medfører ikke riktighet. Jeg anbefaler å lese denne artikkelen, som forøvrig også er offentlig og kvalitetssikret.

Lenke til kommentar

Vel, i følge denne siden praktiseres ikke nulltoleranse. Hva som er riktig, det vet ikke jeg.

tenker du på dette?

 

Blir du straffa for brot på narkotika- og dopinglovgivinga, kan du bli dimittert frå Forsvaret. Dersom du ikkje blir dimittert, kan du misse tryggleiksklareringa di. Det kan føre til at du må byte tenestestilling og eventuelt tenestestad.

 

Dette betyr i ingen grad at det ikke er nulltoleranse for narkotika.

Lenke til kommentar

Det, i tillegg til det jeg siterte ovenfor, om at narkotikalovbrudd "nesten alltid" er diskvalifiserende.

 

"Nesten alltid", og "kan du bli dimittert" matcher nulltoleranse dårlig, i mine øyne. Da er det klarere regler for forhold rundt trusler o.l mot offentlig tjenestemann, som er "diskvalifiserende". 

Nulltoleranse betyr ikke at man blir hivd ut fra forsvaret. Det kan bety bøter, kakebu eller annen straff. Rett og slett at det ikke tolereres.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Fikk brev i posten om at jeg ikke får være med på førstegangstjeneste alikevell. Har vært på sesjon del 2 og fått plass i hæren for snart et år siden. 3 måneder før innrykk kom dette brevet og jeg har ingen andre planer det kommende året da jeg har takket nei til alt av studieplasser. Havnet på pissing i et halvt år og har dokumenter fra dette som viser at jeg er ren. Noen som vet om dette kan ordnes opp i, eller er forsvaret kjørt for min del?

 

Anonymous poster hash: 8c0bd...8c6

 

Nei, forsvaret er strenge på akkurat det. Dobbelmoral eller ikke (når folk kan drikke alkohol), så er det nok ikke noe du kan gjøre med det.

 

Du kan prøve å skrive et brev til forsvaret og verve deg på eget initiativ og "be på dine knær", men jeg tviler på det vil hjelpe. Forsvaret er en regelbasert organisasjon.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...