Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noen med erfarig med bruk av avfukter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du har vinduer oppe og balansert ventilasjon vil du jo få inn ny luft hele tiden, blir nesten som å sette den ute...

Jo sant nok, var 49% luftfuktighet på soverommet kl 16.00 nå er den 39% med maskina på i 8 timer. resten av huset ligger på 40-45%

Endret av MikaelR
Lenke til kommentar

Tipper det har mer med at vinduet står oppe og ventilasjonen er på enn avfukteren, litt hjelper det jo, det blir som å ha vinduet oppe når man har på en vifteovn, det hjelper jo men effekten blir lav.

Resten av huset har jo ~ samme fuktighet. Prøv med vinduet igjen i morgen og stopp ventilasjonen om mulig så bør det bli bedre :)

Lenke til kommentar

Tipper det har mer med at vinduet står oppe og ventilasjonen er på enn avfukteren, litt hjelper det jo, det blir som å ha vinduet oppe når man har på en vifteovn, det hjelper jo men effekten blir lav.

Resten av huset har jo ~ samme fuktighet. Prøv med vinduet igjen i morgen og stopp ventilasjonen om mulig så bør det bli bedre :)

 

Skal prøve det, takk for dine svar :)))

Lenke til kommentar

Går noen støvlus på veggen i ny og ne, så tenkte eg at luftfuktigheten var høg når eg og samboer har sovet ect.

 

Såg en støvlus Ista gikk inni listen ved en yttervegg. Har fjerna et skap som sto inntil ytterveggen, men ingen spor av fukt på golv/vegg.

 

Så kjøpte en avfukter i tilfelle det var høy luftfuktighet. Støvlus tåler ikke lav luftfuktighet.

 

Insekt fobi

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte en avfukter i dag, den har stått på i 8 timer og samlet 1 liter vatn allerede 

 

Bruker den på soverommet, der er balansertventilasjon og vindue har vært ope under bruk..

 

Er ikke det mye med 1 liter vatn på 8 timer?

 

Jeg er veldig usikker på hvorfor du trenger en avfukter når du har balansert ventilasjon? Hvis du synes luften blir tung på soverommet, så skru heller opp anlegget til 3/max (minst la den stå på normal/2). 

 

Du skal heller ikke ha vinduet åpent med balansert ventilasjon, for da blir ikke luften balansert. Når du bruker avfukter skal alltid vindu være igjen. 

 

1 liter på 8 timer er ikke mye i det hele tatt, du alene avgir jo veldig mye fukt når du puster. Jeg har hatt avfukter i leiligheten (ikke soverom), og dratt ut 5 liter vann på 1 døgn. Dette er mens jeg oppholder meg på soverommet med døren igjen halve døgnet, ikke klestørk/klesvask, og alle vinduer igjen. 

Lenke til kommentar

 

Kjøpte en avfukter i dag, den har stått på i 8 timer og samlet 1 liter vatn allerede

 

Bruker den på soverommet, der er balansertventilasjon og vindue har vært ope under bruk..

 

Er ikke det mye med 1 liter vatn på 8 timer?

Jeg er veldig usikker på hvorfor du trenger en avfukter når du har balansert ventilasjon? Hvis du synes luften blir tung på soverommet, så skru heller opp anlegget til 3/max (minst la den stå på normal/2).

 

Du skal heller ikke ha vinduet åpent med balansert ventilasjon, for da blir ikke luften balansert. Når du bruker avfukter skal alltid vindu være igjen.

 

1 liter på 8 timer er ikke mye i det hele tatt, du alene avgir jo veldig mye fukt når du puster. Jeg har hatt avfukter i leiligheten (ikke soverom), og dratt ut 5 liter vann på 1 døgn. Dette er mens jeg oppholder meg på soverommet med døren igjen halve døgnet, ikke klestørk/klesvask, og alle vinduer igjen.

Det blir tungluft på soverommet på natten om Vindue er igjen med ventilasjonen på Max, og varmt, og luftfuktighet på 58 % varmt ute

 

Fekk den ned til 38% i går med avfukter ?

 

Nå er det 46 %. Og litt kaldere ute.

 

Tror det går fint og sove med vindue opent uansett om du har balansertvent

 

Hadde det vært 4 ventiler på soverommet + enda mer luft fra ventilasjonen hadde det sikkert funket :p

Lenke til kommentar

Det bør være rundt 40-50% luftfuktighet så det er ikke noe galt hos deg. 1 liter på 8 timer er ikke supermye, spesiellt siden du avfukter uteluft også :p

 

Støvlus er ikke farlige og du bør heller satse på å fjerne maten dems. Med andre ord vaske og støvsuge regelmessig.

Vaske er ikke gunstig, støvesuge er bra. Er normalt godt renhold på soverommet. Observert noen gå under listen på soverommet. Defor kjøpte jeg avfukter for og " tørke ut" rommet med bruk av varme kabler + avfukter sånn at dem

Evt tørker ut og dør. Lage det ugunstig for dem. Har bare observert 5-6 på en veke ca. Men hater og tenke på dem kommer i senga ?

Lenke til kommentar

 

 

Kjøpte en avfukter i dag, den har stått på i 8 timer og samlet 1 liter vatn allerede

 

Bruker den på soverommet, der er balansertventilasjon og vindue har vært ope under bruk..

 

Er ikke det mye med 1 liter vatn på 8 timer?

Jeg er veldig usikker på hvorfor du trenger en avfukter når du har balansert ventilasjon? Hvis du synes luften blir tung på soverommet, så skru heller opp anlegget til 3/max (minst la den stå på normal/2).

 

Du skal heller ikke ha vinduet åpent med balansert ventilasjon, for da blir ikke luften balansert. Når du bruker avfukter skal alltid vindu være igjen.

 

1 liter på 8 timer er ikke mye i det hele tatt, du alene avgir jo veldig mye fukt når du puster. Jeg har hatt avfukter i leiligheten (ikke soverom), og dratt ut 5 liter vann på 1 døgn. Dette er mens jeg oppholder meg på soverommet med døren igjen halve døgnet, ikke klestørk/klesvask, og alle vinduer igjen.

Det blir tungluft på soverommet på natten om Vindue er igjen med ventilasjonen på Max, og varmt, og luftfuktighet på 58 % varmt ute

 

Fekk den ned til 38% i går med avfukter

 

Nå er det 46 %. Og litt kaldere ute.

 

Tror det går fint og sove med vindue opent uansett om du har balansertvent

 

Hadde det vært 4 ventiler på soverommet + enda mer luft fra ventilasjonen hadde det sikkert funket :p

 

 

Hvis det blir tungluft på full guffe med balansert ventilasjon, så virker ikke anlegget som det skal. Da ville jeg ringt leverandør og snakket med dem. Man kan fint lufte, men da blir ikke ventilasjonen balansert :)

Lenke til kommentar

For at en luftavfukter skal gi noen mening må rommet være lukket uten at det tilføres ny luft ellers avfukter du uteluft som andre skriver.

Og som andre også skriver så burde ventilasjonsanlegget greie å ta seg av lufta på soverommet, men som en generell regel vil du ikke få det så mye tørrere inne en ute med tanke på at du har ventilasjonsanøegg som flytter luftbutenfra og inn og flytterninnelufta ut.

Så er deg fuktig ute vil du få det fuktig inne.

Og når det kommer til vannmengde du får ut avavfukteren henger det mye sammen med fuktigheta inne, lufttemperaturen og hvor effektiv avfukteren.

Til sammenligning så greide jula avfukteren min å dra 2 liter ut av lufta i gangen oppe over natta med 2 fulle stativer med nyvaskede klær og luftfuktigheta var 48% når jeg satt den på.

Lenke til kommentar

Har balansert ventilasjon selv. Har aldri vinduer oppe, og ventilasjonsviften står på laveste nivå (vanligvis). Aldri tung luft på soverommet, ikke blir det varmt heller, når jeg setter ned varmegjenvinningen til laveste nivå kommer uteluften inn i boligen uten at temperaturen økes. Uteluften er filtrert, men ikke oppvarmet.

 

Som andre sier: sjekk anlegget ditt, det må være feil på det.  Hvilket merke/modell er det? Når byttet du filtrene sist?

 

Edit: Dersom det er varmt ut om natten, blir det selvsagt varmt inne også, det blir det med åpent vindu også. Varmegjenvinningen har ikke kjøleeffekt (min vaffal), men den har en funksjon for oppvarming av inn-luften dersom gjenvinningen ikke er tilstrekkelig.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Har balansert ventilasjon selv. Har aldri vinduer oppe, og ventilasjonsviften står på laveste nivå (vanligvis). Aldri tung luft på soverommet, ikke blir det varmt heller, når jeg setter ned varmegjenvinningen til laveste nivå kommer uteluften inn i boligen uten at temperaturen økes. Uteluften er filtrert, men ikke oppvarmet.

 

Som andre sier: sjekk anlegget ditt, det må være feil på det. Hvilket merke/modell er det? Når byttet du filtrene sist?

 

Edit: Dersom det er varmt ut om natten, blir det selvsagt varmt inne også, det blir det med åpent vindu også. Varmegjenvinningen har ikke kjøleeffekt (min vaffal), men den har en funksjon for oppvarming av inn-luften dersom gjenvinningen ikke er tilstrekkelig.

Aggregat vr 400 e, byttet filter i oktober i fjor.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke dette, har annen type selv. Er anlegget profesjonelt installert og innjustert/kalibrert? Kjøpte min bolig brukt, men stod noe i bruksanvisningen om at dette var viktig.

Er fra byggeår 2007. Service 2012. Ellers byttet forgie eier filter før vi flyttet inn. Skal kontakte service folk i morra så kan se på motor. Men det kommer endel luft ut ventilene når det står på Max (3). Villavent anlegg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...