Gå til innhold

100 samband gikk ned midt på dagen. Det rammet trafikken til fiberselskapet hardt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Største problemet man ofte må betale for nedetid, da internetlevrandørene ofte ikke har mulighet å refudere månedspris.

 

Noen påstår de har alltid på nett garanti.

Men nekter å innrømme de er vanskelige å gi penger tilbake.

Man får tilbudet om å negradere hastigheten eller si opp avtalen ellers må man leve med nedetid i 3 dager uten reduksjon i pris.

 

Men homenet er ganske billigere så kanskje ikke stort problem der?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Største problemet man ofte må betale for nedetid, da internetlevrandørene ofte ikke har mulighet å refudere månedspris.

 

Noen påstår de har alltid på nett garanti.

Men nekter å innrømme de er vanskelige å gi penger tilbake.

Man får tilbudet om å negradere hastigheten eller si opp avtalen ellers må man leve med nedetid i 3 dager uten reduksjon i pris.

 

Men homenet er ganske billigere så kanskje ikke stort problem der?

 

3 dager nedetid burde jo være innafor? Da snakker vi jo fortsatt om 99% oppetid og 30 kroner i tapt internetttilgang.

Men om vi snakker om 4-5-6-7 dager i strekk så ville jeg ha krevd en form for kompensasjon siden jeg da måtte brukt mobilnett.

Lenke til kommentar

 

Største problemet man ofte må betale for nedetid, da internetlevrandørene ofte ikke har mulighet å refudere månedspris.

 

Noen påstår de har alltid på nett garanti.

Men nekter å innrømme de er vanskelige å gi penger tilbake.

Man får tilbudet om å negradere hastigheten eller si opp avtalen ellers må man leve med nedetid i 3 dager uten reduksjon i pris.

 

Men homenet er ganske billigere så kanskje ikke stort problem der?

3 dager nedetid burde jo være innafor? Da snakker vi jo fortsatt om 99% oppetid og 30 kroner i tapt internetttilgang.

Men om vi snakker om 4-5-6-7 dager i strekk så ville jeg ha krevd en form for kompensasjon siden jeg da måtte brukt mobilnett.

 

Vet ikke jeg hva normen er men for de som er avhening av internet tror jeg vil si 3 dager er lenge.

 

Nå er det ikke nødvendig snakk om penger, men syns de får 30 kr er verdt å kreve av prinsipp.

Alle bortsett fra homenet har veldig stiv pris på bredbånd så syns det ikke urimlig å dekke redusert pris fra første dag.

Selv om alle ikke er enig i det.

Lenke til kommentar

Det hoppes nesten glatt over at de holder på med planlagt vedlikehold. Arbeid ute i nettet krever ofte reconfig av sentrale routere osv. Neppe tilfeldig .... Men dette skjer jo hele tiden. De fleste leverandørene gir fullstendig blanke i kunden og tar ned nettet i flere timer. Kjenner en i Oslo som denne uken har vært uten nett mellom 0100 og 0600 to dager på rad. Helt uholdbart med så lange nedetider.

 

De som mener det er akseptabelt fordi oppetidsprosenten er god, forstår ikke hvor viktig infrastruktur Internett access er og jeg er redd for at mange av dem jobber i disse selskapene.

Lenke til kommentar

Største problemet man ofte må betale for nedetid, da internetlevrandørene ofte ikke har mulighet å refudere månedspris.

 

Noen påstår de har alltid på nett garanti.

Men nekter å innrømme de er vanskelige å gi penger tilbake.

Man får tilbudet om å negradere hastigheten eller si opp avtalen ellers må man leve med nedetid i 3 dager uten reduksjon i pris.

 

Men homenet er ganske billigere så kanskje ikke stort problem der?

 

Hvem er det som har en garanti for at nettet alltid er oppe?

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørs om den gjelder for borettslag, eller om det er feil for flere kunder eller hærverk. F.eks noen som graver ødlegger fiberkabelen for mange kunder eller skade på node etc.

Vi vet når Tvnorge ikke ble vist på tv hadde canaldigital andre måter å gi kompensasjon en penger.

Så tror den garantien er null verdt bare et salgsargument for å få folk å velge telenor istedenfor homenet\ eller altibox.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vet ikke jeg hva normen er men for de som er avhening av internet tror jeg vil si 3 dager er lenge.

 

Nå er det ikke nødvendig snakk om penger, men syns de får 30 kr er verdt å kreve av prinsipp.

Alle bortsett fra homenet har veldig stiv pris på bredbånd så syns det ikke urimlig å dekke redusert pris fra første dag.

Selv om alle ikke er enig i det.

 

Om du er avhengig av internett kjøper du ikke privat abonnement men bedrift, pluss dobbel linje. Jeg har selv 2 linjer inn hit (har hjemmekontor og en server stående) og på bedriftslinja er det mye bedre garanti for oppetid, prioritert support osv.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke jeg hva normen er men for de som er avhening av internet tror jeg vil si 3 dager er lenge.

 

Nå er det ikke nødvendig snakk om penger, men syns de får 30 kr er verdt å kreve av prinsipp.

Alle bortsett fra homenet har veldig stiv pris på bredbånd så syns det ikke urimlig å dekke redusert pris fra første dag.

Selv om alle ikke er enig i det.

Om du er avhengig av internett kjøper du ikke privat abonnement men bedrift, pluss dobbel linje. Jeg har selv 2 linjer inn hit (har hjemmekontor og en server stående) og på bedriftslinja er det mye bedre garanti for oppetid, prioritert support osv.

 

Så du mener jeg skal betale 10 000 kr måneden for bedrift avtale? Dog 1 gigabit\s.

 

http://www.bayonette.no/bedrift/ tar ca 1\4 av prisen av dette.

Problemet med bedriftavtale må jeg ha orginasjonsnummer og være registert i brønnesund.

Sier seg selv er urimlig for stabilt internett til stiv pris.

 

Selv 2000 kr som telenor vil tilby for 1 gigabit kanskje i 2017 er ekstremt priset.

Eiksiva har noe ligdene så derfor regner jeg med telenor\canal digital vil prise seg like stivt.

Faktisk 500 kr stivere en altibox.

 

Jeg er avhening av internett ja, men til de prisene får internetlevrandør reise dit peperen gror.

Med mindre utdannelse til å bli telemontør er inkludert i prisen i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De som mener det er akseptabelt fordi oppetidsprosenten er god, forstår ikke hvor viktig infrastruktur Internett access er og jeg er redd for at mange av dem jobber i disse selskapene.

 

Om internett er så viktig for deg betaler du enten for høyere SLA eller for redundante linjer. For privatpersoner er internett via mobil ofte et godt alternativ til redundante linjer.

 

Så du mener jeg skal betale 10 000 kr måneden for bedrift avtale? Dog 1 gigabit\s.

 

Det koster ikke 10 000kr for en bedrifts-avtale, men dersom du er avhengig av å ha nett >99% av tiden bør du ha redundante linjer med forskjellig føringsvei ut av huset og DET koster fort mye penger. Folk flest kan nok nøye seg med vanlig internettlinje og bruke 4G på mobilen som backup de få gangene nettlinjen faller ned.

 

Og hvorfor skriver du konsistent backslash når det skal være vanlig slash? Det heter gigabit/s, ikke gigabit\s. Jeg har lagt merke til det i flere av postene dine. Det er ikke ment som nedlatende eller frekt, jeg er genuint nysgjerrig.

Lenke til kommentar

 Kjenner en i Oslo som denne uken har vært uten nett mellom 0100 og 0600 to dager på rad. Helt uholdbart med så lange nedetider.

 

En privatperson? Hva i all verden er det som gjør at han ikke kan være uten nett en natt eller to? Man kan ikke akkurat ha en server med noe viktig stående på en privat linje, og forvente tilnærmet 100% oppetid. Det er ekstremt mange komponenter som skal jobbe sammen for at internett i det hele tatt skal fungere, noen ganger er det nødvendig med nedetid :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En privatperson? Hva i all verden er det som gjør at han ikke kan være uten nett en natt eller to?

 

For mange spiller ikke utfall om natten noen stor rolle, men med økende bruk av automasjon i hjemmet som styres over nett vil dette endres. De som allerede har alarm og overvåkningssystemer som benytter Internett/VPN for kommunikasjon bør ha backup over mobilt samband, men ikke alle løsninger støtter det.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...