Gå til innhold

Android studio vs java enterprise studio


Anbefalte innlegg

Noen som vet forskjeller på andriod studio mot java enteprise studio som var vanlig ved XP tiden (2002).

 

Som sier litt hvor utdatert jeg er på java.

Men fant i tråden noe som heter Android studio som kan ligne, men vet ikke særlig hva forskjellene er ennå.

 

Finnes noe som heter eclipse java som også har mye av det samme?

Er begge nærmeste man kan anbefale for nybegynnere for java utviklere?

Da mange bøker ble skrevet på den tiden. så vet ikke om koden er samme som de var på den gang.

 

Finnes det andre editorer som er så avanserte som ikke koster all verdens?

Da en del nybegynner feil å gå direkte på notepad og notepad++ uten å forstå slike ikke har innebygdt kompilator.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eclipse, Netbeans og IntelliJ Community Edition er de gratise som brukes mest for Java-utvikling.

 

Android Studio er bygd på IntelliJ, men mye fokus på Android og lite på å skrive generelle Java-apper. Så bruk IntelliJ Community Edition i så fall.

 

Til profesjonell bruk er det IntelliJ fullversjonen som gjelder (koster penger, gratis for studenter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva blir nærmest java studio enterprice? eclipse eller IntelliJ?

 

Det som er håpløst for meg på java

Tester samme med alle programmene

 

 

public class Controller {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Hello, World");
}
}

 

Output:

Du ser problemet programmet er vel og bra hvis man bare gjør ting riktig.

android_studio.png

inteliu_java.png

eclipse_hello_wold.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan ikke tro at Android Studio er noe å bruke for en nybegynner på Java. Android kjører riktignok Java, men det er så mye som er spesifikt for Android. Jeg har brukt Java i mange år, men slet ganske mye med å få gjort noe særlig på Android.

 

Om man bruker Eclipse eller IntelliJ (som jeg bruker) har mye med personlige preferanser å gjøre. Begge brukes side om side i profesjonell sammenheng, begge er meget gode IDE.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at Android Studio fra i dag ikke er utdatert, mens fjorten år gamle Java Enterprise Studio ér. Dessuten kan det se ut som bruksområdet er ulikt, Android Studio brukes til mobil-apper, mens JES nok ble brukt til det som i dag kalles JEE, altså "serverside", men der kan man jo også trygt si at verden har gått framover, både innenfor og utenfor JEE-standarden. 

 

Hva er det egentlig du skal utvikle? Android-apper, serverside-komponenter, microservices, web-apper?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Egentlig ønsker jeg mest å få litt erfaringer med det og lære det.

Er ikke noe profesjonelt er kun hobby basis.

 

Vet en del microsoft C++\C# go virtual basic ikke støtter 64 bits kode.

 

Var det disse verktøyene som ble brukt til bankid før?

 

I dag brukes java mest til spill programmering? f.eks

http://zetcode.com/tutorials/javagamestutorial/tetris/

nei, visual basic ble ikke brukt til bank id. før var jo klientdelen av bankid en java applet, noe man neppe hadde valgt om det ikke allerede var java på baksiden. så der har du litt av svaret på nest espørsmål, java brukes mye i finanssektoren og i offentlig sektor. nav, skatt osv. til spill er det nok ikke mange som bruker java, med unntak av på androidplattformen.

 

ta en titt på foredragene på javazone.no så får du et greit inntrykk.

 

av verktøy anbefaler jeg som de andre intellij, evt netbeans eller eclipse. alle har god støtte for maven, og det "må" man ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker noen:

helloworld.java (Skrivet i jedit)

 

public class Helloworld {

    public static void main(String[] args) {
        // Prints "Hello, World" to the terminal window.
        System.out.println("Hello, World");
    }

}

Bruker java jdk-8u101-macosx-x64.dmg

 

Får feilmelding i terminal:

 

helloworld.java:1: error: class Main is public, should be declared in a file named Main.java
public class Main {
       ^
1 error
 

Fant løsningen må hete main.java (Class main)

Så kan noen si meg hvorfor dette?

 

Eventuelt problemstillingen hvorfor endel andre navn gir slik feilmelding.

Er Main hovedklasse?

 

For det er lenge siden jeg jobbet med dette på grunnleggende nivå.

 

Unskyld hvis jeg blander inn c\virtual basic etc.

Men er det slik if\else setninger funger med java developer 8 kit.

Men ikke vinduer eller andre avanserte greier?

 

Har ikke kommet å så langt om man må laste inn biblotekfiler på java eller om det gjelder kun C språk.

Eller må ha prosjektfil etc. Da de andre programmene lager ofte flere filer i større pakker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja gjorde det da fikk jeg feilmelding:

 

 

helloworld.java:1: error: class Main is public, should be declared in a file named Main.java
public class Main {
       ^
1 error

kanskje jeg ikke skrev store bokstaver som er årsaken? Prøvde å kalle main som helloworld men samme resultat.

Eller er det kjente feil i kompilleren til java? Den er litt sær?

Derfor er det anbefalt å bruke andre kompillere som en del av andre program som intellij, evt netbeans eller eclipse.

 

Vet noen på denne måten man kan få med linjenummer hvor det er feil?

Da denne måten er litt vanskelig å finne feil i koden hvorfor den ikke vil kompliere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

man kan snu på det og spørre hva som er galt med å bruke android studio til androidutvikling.

ant gir unødvendig mye kontroll og lite gratis, og er ingen industristandard i dag på samme måte som maven. men sammen med ivy er det sikkert brukbart. syns bare man bør ha en god grunn for å velge ant over maven i dag.

og årsaken til å velge maven i det heletatt, for en nybegynner, kan være nettopp det ant mangler, håndtering av avhengigheter. fungerer også fint på tvers av ulike ide, som jo er bra hvis man vil prøve å gjøre samme ting (prosjekt) i ulikt ide for å finn ut hvilket man er mest komfortabel med.

på den annen side kan maven være komplisert nok, slik at det kanskje er like greit å bruke det interne prosjektformatet i det ideet man holder på med. men jeg syns ikke man skal holde på med dét for lenge heller, man trenger verktøy som håndterer avhengigheter før eller senere, så hvorfor ikke likegodt med en gang. pom.xml for hello-world er _ikke_ vanskelig :)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...