Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Akutte selvmordstanker. Hva gjør jeg?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Akkurat nå så føles alt uoverkommelig.

Alt jeg vil er egentlig å dø.

Hva gjør jeg? Hvis jeg tar kontakt med legevakta, hva skjer da? Blir jeg lagt inn? Må jeg reise dit? Eller holder det å ringe? Jeg vil egentlig ikke dø tror jeg. Det bare føles så håpløst akkurat nå. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

 

@admins: Please ikke steng denne tråden. Jeg prøver å spørre hvordan jeg kan få hjelp. Anonymous poster hash: aa77a...a85

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du kontakt med legevakta, og møter opp der - så får du etterhvert pratet med noen. Avhengig av hvordan det egentlig står til, og hvor akutt problemene vurderes til å være - så vil det kunne være aktuelt med innleggelse. Men det er ikke sikkert at det vurderes som "rett" - kanskje holder det å få pratet litt ut med en lege eller psykiater der - for så å avtale oppfølging senere.

 

Du er godt igang - første steget er jo å innse at man trenger hjelp. Hold ut litt lenger, og du vil sikkert få hjelp på veien videre.

 

Forbered deg på hvor du skal søke hjelp om du er helt der at du aktivt ønsker å dø. Siden du skriver at du ikke er helt der enda - så er det ikke sikkert at du behøver å hoppe rett på legevakten som neste alternativ. Mange gode hjelpetilbud er nevnt allerede. Et annet godt tilbud: Hjelpetelefonen 116 123. Det å åpne seg litt opp til noen bekjente, eventuelt en fremmed på nett, kan også være en fin start.

 

Holder du ut på egen hånd over helgen, så er det å gå til fastlegen en veldig grei måte å komme igang for å få profesjonell hjelp etterhvert. Det tar tid, men det er også litt greit at det ikke går fort unna hvis det ikke er absolutt nødvendig.

 

(Når jeg var ute for dette selv, så møtte jeg opp på legevakten, fikk panikk mens jeg ventet - stakk av, og ble hentet av politiet... for så å bli sendt hjem igjen etter en lengre samtale med vakthavende psykiater på DPS i tilknytning til legevakten.)



Anonymous poster hash: f6b36...d9b
Lenke til kommentar

Du blir ikke tvangsinnlagt hvis det var det du mente med ''lagt inn'', du må nok legge deg inn selv, og for å være ærlig av og til så er ikke det det dummeste du kan gjøre. Du kan fint skrive deg selv ut igjen hvis du har skrevet deg selv inn (så lenge de ikke tror du er en umiddelbar fare for deg selv eller andre, da kan de holde deg igjen med tvang, men det er sjeldent de bestemmer seg for det da det er mer traumatiserende enn hensiktsmessig mesteparten av tiden).

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Gjennom dialog med SSFF, Seksjon for selvmordsforskning og forebygging, har vi fått råd om hvordan vi skal behandle innlegg fra forumbrukere som vurderer selvmord.

Tråden blir derfor stengt og vi henviser den eller de som måtte ha reelle tanker om dette, til profesjonell hjelp. Forumbrukerne her inne har ikke nødvendigvis nok kunnskap og forutsetning til å takle en situasjon som dette.

Det finnes dyktige folk der ute som kan hjelpe deg med den slags tanker. Vi oppfordrer deg på det sterkeste til å ta kontakt med en av disse for en prat. Du kan også ta kontakt anonymt på nettet gjennom nettsidene til Kirkens SOS.

Kriseinformasjon i nødstilfelle

Krisetelefonen til Kirkens SOS i Norge: 815 33 300 (Teksttelefonen for døve tlf. 55 32 56 97)
Kirkens SOS Chat (åpningstid mandag til fredag 18:30-22:30)

Om noen har spørsmål eller kommentarer så ta gjerne kontakt med meg, eller andre i moderatorlaget til diskusjon.no, over personlig melding.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...