Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldre: tips til å tilvenne baby?


Anbefalte innlegg

Jeg passet veldig på å venne hunden min til alle mulige situasjoner i valpestadiet for å unngå uønsket oppførsel senere.

Jeg glemte helt ut i den sammenheng å venne hunden min til katt og han ble derfor et mareritt å få katterein når han var voksen.

 

På samme vis prøver jeg å introdusere og tilvenne sønnen min til så mange situasjoner som jeg tror vi kan dra nytte av.

 

Til nå gjør vi et nummer ut av følgende:

 

Dyr.

For å passe på at han blir glad og trygg rundt dyr er vi ofte med hunder og katter og diverse husdyr rundt om samt jevnlige besøk på dyrebutikker.

 

Venner.

For at han skal føle seg komfortabel med andre på sin alder og bli en sosial type benytter vi enhver anledning til å sosialisere ham med andre barn.

 

Andre voksne.

Vi kaster ham på alle som kommer på besøk og oppmuntrer folk til å snakke med ham og holde ham så han lærer å ikke være redd folk.

 

Aktiviteter.

Vi triller mye tur, lar han sove ute i frisk luft og lar han krype rundt på gress og lekeplasser for å oppmuntre til at utelek er mer gøy enn innelek.

 

Overnatting.

Vi prøver å la han overnatte hos besteforeldre i ny og ne for å motarbeide overdreven tilknytting til oss i den sammenheng slik at det senere ikke skal bli vanskelig å introdusere dette.

 

Butikker/senter.

Jeg tar ham med nesten hver gang jeg skal handle så han venner seg til masse folk osv og denslags bråk.

 

Lege/tannlege.

Vi går selvfølgelig ofte til lege osv ifbm vanlig oppfølging samt han har allerede vært noen ganger hos tannlege og jeg tenker å dra noen ganger ekstra hvis tannlegen er med på noen korte besøk bare for å lage litt positivitet rundt dette (bor på landet så folk er litt mer hjelpsomme enn større kontorer i byen:p)

 

Noen som har tips til hvilke situasjoner man kan dra nytte av å tidlig introdusere småbarn til og gjerne også hvilke metoder dere har brukt eller ville brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dette er supert og veldig smart, både med tanke på deg selv som forelder og sønnen din. Har noen småting som gjerne kan være nyttig, bare forslag. :p

 

- Ser ikke alderen på sønnen din - men om han snakker "greit" norsk kunne det gjerne vært lurt å småhinte til noen engelske ord? 

 

- Skole foreberedelse - litt matte, 2+2=4 - om han viser interesse til dyr gjerne lære han litt "artige" fakta.

 

- Matlaging - bli med på så mye matlaging som mulig, om det så bare er og se på. (forsiktig kniver)

 

Alt jeg kommer på. Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tro på å ta barna med på alt av husarbeid. Har en datter og hun er alltid med på bretting av klær, legge tøy inn i vaskemaskinen, dekke på bordet osv. ting tar jo selvfølgelig mye lenger tid da enn om jeg skulle gjort det alene, men er uansett koselig å ha henne med på det :)

Jeg tror dessuten at barn har godt av å se alt som må gjøres i et hjem, og ikke bli vant til at de voksne skal sette seg ned å leke med en gang de kommer hjem. Jeg tror verken voksne eller små barn har godt av det dersom alt husarbeid skal skje etter at barnet er i seng om kvelden f.eks..

Endret av VonMises
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes dere gjør mange ting veldig bra her, men en ting synes jeg ikke så mye om.

 

 

Andre voksne.
Vi kaster ham på alle som kommer på besøk og oppmuntrer folk til å snakke med ham og holde ham så han lærer å ikke være redd folk.
 

 

 

Selv både har jeg barn (tenåringer i dag) og er veldig glad i barn, men å bare få ‹‹kastet›› en unge i fanget eller i armene synes jeg ikke noe om. Enkelte barn og voksne trenger en tilvenning til hverandre, før de er trygge på situasjonen. Du bør tenke litt på at selv om du vil barnets beste, så er det kanskje likevel ikke barnets beste å bli lagt i fanget på noen som ikke er tygge eller komfortable rundt (små/sped)barn, selv om de kanskje ikke sier det høyt.

 

Jeg er også onkel til flere små barn, men jeg har sagt klart og tydelig fra at jeg ikke vil ha barna ‹‹kastet›› i fanget når vi kommer på besøk til dem (eller de til oss), jeg liker å se hvordan barna responderer og om de er interesserte. Det synes fort i de fleste aldre, med litt lek og ‹‹ablegøyer›› så kommer en fort nærme hverandre.

 

Synes også at det er sunt at barn har en viss ‹‹skepsis›› overfor andre voksne de ikke ser hver dag, det er en naturlig del av oppveksten deres.

 

Tenk på deg selv som liten, ville du ha likt å bli satt i fanget på alle og enhver?

 

Det ville i hvert fall ikke jeg, er sjenert av natur og trenger fortsatt litt tid til å bli kjent og varm i trøya i enkelte settinger, og da fungerer metoden din svært dårlig i mine øyne.

 

 

Men igjen, ellers så synes jeg at dere gjør dette veldig bra :)

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...