Gå til innhold

I fjor ble sjekklisten utvidet med 65 punkter. Nå kan EU-kontrollen bli enda dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker på at bilene bare blir mere og mere robuste. Motor og drivverk er relativt holdbart og ikke hva det en gang var.

Slitedeler, som filter, klosser, føringer osv. er selvfølgelig gjenstand for rutinemessig sjekk og oppfølging.

Men bil er blitt så mye mye mere i det siste. Navigasjon, rygge/parkeringssensorer, multimediasystemer, keyless, HUD, night vision, lane assist ++ gjør at funksjonen "bil" blir stadig marginalisert. Og hvor mye av all denne moroa, når den innimellom bryter sammen, kan en fikse og rette på selv? Altså, av mannen i gata (les: bak rattet)

Mindre og mindre, dessverre.

Og stadig flere av disse "perifere" funksjonene vil bli fanget opp i dagens og fremtidige versjoner av EU-testen.

Her virker det som lobbyister for bilprodusentene har presset på at sine verksteder må få økt omsetning. Gjennom pålagte kontroller og påfølgende reparasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde en gammel Volvo fra 1987 en gang.. .den kjørte 890 000km. Det var ikke motor eller drivverk som knelte på den, men rust som sendte den til spikerverket. De var også enkelt konstruert, så det var lett å ha service på de, og det var raskt.

Jeg vil tro at en del nyere biler ikke vil nå samme alder som mange av de eldre Mercedes, SAAB og Volvoene som rullet tidligere. Mer kompliserte biler, dyre ting å bytte og mer bruk at tynnere, stivere stål som når det først ruster virkelig må byttes ut, fremfor å pusse litt eller sveise og få tilfresstillende styrke.

 

Nye biler har ofte litt mer komplisert hjuloppheng. Hei Audi A6 eiere f.eks... dere har vel opplevd hva det koster å bytte en bråte deler i hjulopphenget. Sammenligner du med en Toyota Avensis, så er den langt enklere konstruert med færre slitasjedeler i opphenget.

Foringer/styrekuler/opphengskuler/støttestag.. mye snadder å bytte der. Ingenting av de delene kan smøres opp med smørenipler, som man kan på enkelte amerikanske biler (tenker på pick-up etc). Så det må byttes når det blir slitt.

 

Det sjekkes jo stort sett bare at alt av lamper lyser under EU kontroll, at det er bra nok bremser, at de bremser jevnt, at det ikke er unormalt mye slark i oppheng, at de ikke slipper ut for mye "gørr" mm. Alt som kan linkes til sikkerhet og miljø på et eller annet vis.

Tviler på at de kommer til å teste alt tilbehøret i en bil. Klimaanlegg, elektroniske systemer osv kan de vel lese av som en feilkode eventuelt - men spørs om de gjør noe videre mer enn det pga tid.

Hvis en person kjøper en bilmodell til rimeligste prisen som forhandler oppgir - og som de vegrer seg veeldig for å selge.. så burde de ha rimeligere EU kontroll i såfall. Da er det jo "ingenting" å sjekke i forhold til en som er levert fullspekket av elektronikk.

Enkleste modellen kan som oftest ikke bestilles bare med klimaanlegg i tillegg for eksempel. Da må man ha en pakke med mye annet, som man egentlig kanskje ikke har bruk for.

Skal de begynne å teste alt tilbehør vil det raskt bli mye biler som kan skrotes vil jeg tro. Eller eksportert til steder uten EU-kontroll. Det er overraskende dyrt å bytte mye av de delene, og det tar mye feilsøkingstid. Ting som kun feiler når det er fuktig, men kan fungere OK når det er tørt osv. Sprekk i ledningenettet, gjerne i kabelstammen - bare for å pakke på feilsøkingstiden. Korrosjon i plugger, kretskort som begynner å feile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi som fikser bilen selv, bør ikke vi være sertifisert og ha fagbrev? Eventuellt bør det være påbudt å reparere bilen på verksted. Tenk om jeg satte bremseskivene på bak istedenfor fremme, og styrekulene opp ned?

 

Om du fikser det selv må du vise på nytt, da sjekker de kun det punktet og det er gratis for småting. Har gjort det mange ganger.
Lenke til kommentar

 

Vi som fikser bilen selv, bør ikke vi være sertifisert og ha fagbrev? Eventuellt bør det være påbudt å reparere bilen på verksted. Tenk om jeg satte bremseskivene på bak istedenfor fremme, og styrekulene opp ned?

 

Om du fikser det selv må du vise på nytt, da sjekker de kun det punktet og det er gratis for småting. Har gjort det mange ganger.

Ikke dersom du fikser før kontrollen.

Lenke til kommentar

Jeg regner med å bruke mer på EU-kontroll, service og dekk i løpet av bilens levealder enn bilens kjøpesum (inklusive norske høye avgifter på dieselbiler). Det synes jeg er for galt. Service og kontroll er i utgangspunktet bra, men det kan jo ikke være meningen at det skal bli en melkeku heller. Omfanget av testene må sees i sammenheng med sikkerhet og miljø. Koster det mer enn det smaker sammenlignet med andre sikkerhetstiltak og miljøtiltak? Kan flere deler av undersøkelsene automatiseres eller hentes fra bilens kjørekomputer? Jeg er ikke ekspert på området, men mener det bør undersøkes grundig før man eventuelt innfører ennå mer omfattende og dyrere kontroller.

 

Disse endringene kommer antagelig etter trykk fra bilprodusentland som Tyskland, Frankrike og Spania. Norge er utelukkende et konsumentland. Vi bør avvikle den automatiske importen av EU-direktiver og være mer selektiv med hva som gavner oss.

 

Sertifiserings-kravene er også en dårlig utvikling som blokkerer nevenyttige og kunnskapsrike mennesker fra å kunne gjøre ting selv. Ikke skal vi få bygge bad, ikke skal vi få skifte deler på bilen heller. Hva blir det neste? Sertifiserte dyre dopapir-operatører for at vi skal unngå å skade oss selv? Hjernen blir overflødig om vi ikke skal tillates å tenke og gjøre selv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...også en dårlig utvikling som blokkerer nevenyttige og kunnskapsrike mennesker fra å kunne gjøre ting selv. Ikke skal vi få bygge bad, ikke skal vi få skifte deler på bilen heller. Hva blir det neste?

 

Jeg er enig med deg (men bil har du fortsatt lov til å fikse selv). Problemet er ofte det at "fagfolk" ikke tar jobben med å gå over og "godkjenne" eventuell egeninnsats, til tross for at de har lov til det.

 

Det burde kanskje heller vært en løsning som baserte seg på en slags periodisk kontroll av hus, f.eks. hvert 5.-10. år. Da kan de gå gjennom hva som er gjort siden sist, se på løsningene, kvitteringer og eventuell annen dokumentasjon. Mindre småting kunne de "godkjent" på stedet, men dersom det var større arbeider som mangler kvittering/dokumentasjon, måtte man selv sørge for å ettersende slik dokumentasjon innen rimelig tid. Så måtte det blitt påbudt for elektrikere/rørleggere/andre fagfolk å tilby sjekk og "godkjenning" av egeninnsats etter normal timesats. Eksempel på en mindre småting kunne f.eks. vært å bytte et blandebatteri eller forlenge et (synlig) avløpsrør.

 

Det er klart at en slik løsning måtte gått seg til før det fungerer, men jeg synes at det er bedre om vi hadde en ordning der det er fokus på at de tekniske løsningene skal være gode, i stedenfor at det fokuseres på hvem som har gjort arbeidet. Her kan det også være verdt å nevne at flere håndverkerbedrifter benytter ufaglært arbeidskraft i kombinasjon med at fagmann kontrollerer til slutt.

 

Fordeler:

- Lettere å yte egeninnsats og få det godkjent

- Lavere forsikringspremie dersom alt er på stell(?)

- Man gjør svart arbeid mindre attraktivt ved at huseier må lyve om å ha gjort det selv (all forskning tyder på at man er svært lite lysten på å måtte regelrett lyve)

- Man avdekker dårlig arbeid, dårlige løsninger og dårlig håndverk (som gir mulighet til å reklamere om man har benyttet håndverker)

Ulemper:

- Kontrollen tar tid/koster penger

Lenke til kommentar

Det merkelige er at det ikke er anledning til å ta EU-kontrollen i for eksempel Sverige i følge trafikkstasjonen/Statens Vegvesen. Altså gjelder IKKE prinsippet om fri flyt av varer og tjenester for dette kravet. Norske verksteder har dermed monopol på å forta EU-kontroll på norskregistrerte biler!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fri flyt av varer og tjenester innen EØS-området er ikke gjeldende for EU-kontroll da et norsk registrert kjøretøy må kontrolleres i Norge, i følge Trafikkstasjonen. Hvorfor? Det er jo samme regler/krav som gjelder i området. Forskjellen er kostnaden. Der er norske verksteder ledende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Økt kontrollregime er ikke nødvendigvis det samme som økt trafikksikkerhet. Nye retningslinjer og krav fra EU vil jo i enda større grad skape skille mellom de som har råd til ny bil og de som ikke har. De som har eldre kjøretøy må vel belage seg på større utgifter til service i forhold til tidligere, dette uten at sikkerheten nødvendigvis øker. Eldre kjøretøy har jo også færre kontrollpunkter enn nye, noe som burde bety en lavere kontrollpris, men som nok ikke vil bli tilfelle.Dette vil jo bety at de med eldre kjøretøy vil være med å sponse de med nyere kjøretøy. Dette er jo helt urimelig, men som alltid, det er jo byråkratiet som rår og de som da blir påtvunget et uønsket byråkrati blir skadelidende. Noen ansvarlige bør sette ned foten. Norske kostnader til bilhold er jo allerede skyhøyt i forhold til mange sammenlignbare land.

Lenke til kommentar

Årsaken til trafikkulykker kan i 90% av tilfellene tilskrives fører-feil og veiutforming/trafikale forhold (uoversiktlig, smale veier, etc), mens under 10% av ulykkene kan relateres til tekniske feil/skavanker på bilene, så vidt jeg husker fra en undersøkelse.

 

Allerede i 2006 visste man at kontrollene ikke påvirket antall ulykker

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/npMLJ/eu-kontroll-har-ingen-effekt

 

Dog hadde vel EU-kontroll en effekt når det første gang ble innført, for før dette var det vel litt lemfeldig hvem og hvor som ble innkalt til Biltilsynets garasjer.

 

Er vanskelig å la være mistenke at stadig mer rigid kontroll-regime & punkter, er noe annet enn en "skjult hjelpende håndsrekning" til auto-industrien i Europa og aftermarked/oem industrien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...