Gå til innhold

Speilreflekskongen er tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor mye et slikt kamera hadde kostet om en hadde kunnet velge et uten dette ‹‹unødige tullet›› som jeg ikke har brukt -og/eller behov for....... 

 

For min del bort med video, gps, wifi etc.

 

Tenk om de kunne lagt mer av teknologien og egenskapene til et slikt kamera i det jeg faktisk hadde skullet hatt om jeg hadde valgt et slikt kamera, nemlig kun til F O T O G R A F E R I N G (stillbilder).

 

 

Skal jeg filme så kjøper jeg et videokamera, for jeg personlig har null interesse eller behov for det, ei heller gps-tagging, wifi etc., jeg ønsker kun et kamera til dedikert stillbilde fotografering.

Jeg vet selvfølgelig at det bare er å la vær å bruke de funksjonene, men de koster og jeg trenger dem ikke. Men om det hadde blitt så mye billigere uten de funksjonene vet jeg ikke........

 

God dynamikk, god AF, god på både høye og lave iso nivåer, stor og lys søker, 24x36 bildebrikke, (relativt) høy oppløsning (25-30 mpxl) slik at en også kan beskjære et bilde relativt kraftig ved behov, blenderring på objektivet, dedikert betjeningshjul til ISO og lukkertid, og god ergonomi (da i mine hender, altså type 5D str på kameraet), det er hva jeg ønsker av et kamera.

 

Da hadde det forhåpentligvis også blitt en mer fornuftig pris på et speilreflekskamera.........?

 

Vet det bare er en ønsketenkning, for det kameraet blir aldri konstruert.

 

Men med denne prisingen av 5D lV så setter det seg helt ut av spill for min del. 5D lll kostet mer enn nok da jeg kjøpte det for 27.995,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye et slikt kamera hadde kostet om en hadde kunnet velge et uten dette ‹‹unødige tullet›› som jeg ikke har brukt -og/eller behov for.......

ca kr. 500,- billigere ...

 

Kretsene til gps,wifi osv koster ikke så mye, og resten er software. Det er nok en god del kostnader i uvikling av sensoren; men den kan nok Canon bruke i flere sammenhenger. Hadde de utviklet en ren foto-sensor så hadde det fort resultert i et dyrere produkt da de ikke hadde klart å selge nok enheter.

Endret av tomsi42
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Kretsene til gps,wifi osv koster ikke så mye, og resten er software. Det er nok en god del kostnader i uvikling av sensoren; men den kan nok Canon bruke i flere sammenhenger. Hadde de utviklet en ren foto-sensor så hadde det fort resultert i et dyrere produkt da de ikke hadde klart å selge nok enheter.

 

 

 

Dessverre så har du nok helt rett i dette.........

Lenke til kommentar

Jøsses! 5D mark IV er jo en gavepakke til konkurrentene. Canon må ha byttet internt slagord til "få mindre, betal mer" eller noe sånt. Konkurranse er alltid bra og dette er et godt bidrag til å jevne ut markedsandelene..

 

For å ikke erte opp Canon-folket for mye, vent til Canon får se salgstallene og setter inn priskutt. Da kan plutselig latterliggjøringen stilne.. Jeg tør spå et ganske massivt priskutt om rundt et halvt år.

 

Fotonisse: Prisingen er nok mer strategi enn kostnader. Hadde de fjernet de tingene ville den sikkert kostet 40599 kr likevel. Ellers så er det jo mange som ønsker disse billige egenskapene så det måttet kanskje kostet mer om de skulle utviklet det for et smalere publikum. Video er så og si "gratis" på hardwaresiden. Det er en konsekvens av hastigheten stillbilder kan leses ut fra sensoren + litt software.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøsses! 5D mark IV er jo en gavepakke til konkurrentene. Canon må ha byttet internt slagord til "få mindre, betal mer" eller noe sånt. Konkurranse er alltid bra og dette er et godt bidrag til å jevne ut markedsandelene..

Så du mener at man får mindre i en mkIV en det man får i en mkIII og betaler ganske mye mer ?

Mener du i forholdt til andre produsenter så blir det bare idioti og si dette siden det da blir relativt.

Lenke til kommentar

 

Jøsses! 5D mark IV er jo en gavepakke til konkurrentene. Canon må ha byttet internt slagord til "få mindre, betal mer" eller noe sånt. Konkurranse er alltid bra og dette er et godt bidrag til å jevne ut markedsandelene..

Så du mener at man får mindre i en mkIV en det man får i en mkIII og betaler ganske mye mer ?

Mener du i forholdt til andre produsenter så blir det bare idioti og si dette siden det da blir relativt.

 

Jeg er helt enig med Simen1. 5d skulle være en kombiløsning rettet mot filmfotografer, men de har feilet totalt. Den har for høy oppløsning(lavlys performance), crop 4k(ubrukelig uten metabones), helt feil kodek, ingen zebra eller log. For fotografene er 5Ds et mye bedre valg, med sine 50mp.

 

Jeg var spent på dette kameraet, men jeg kunne aldri bruke 40k på dette. Da har du C100, FS5 og URSA Mini.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

xRun: Det burde ikke være noen hast nei, i hvert fall hvis man har planer om å holde seg til 5D serien, men nå ser jeg at det ligger ute 14 annonser på finn på 5D mark II og III publisert de to siste døgn.. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Det er gode tider for de som vil gjøre kupp på 2-eren eller 3-eren. Lurer på hvor mange av de 14 som hadde bestemt seg for et kjøp på forhånd, uansett hva som ble lansert og hvor mange som velger noe annet (1DX, 5DSR, eller bytter system).

 

Nautica: Damed if you do damed if you dont... Joda jeg sammenligner selvsagt med all relevant konkurranse. 4-ern gir selvsagt mer enn 3-eren, men det er overraskende lite nytt/ekstra og overraskende høy prislapp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nautica: Damed if you do damed if you dont... Joda jeg sammenligner selvsagt med all relevant konkurranse. 4-ern gir selvsagt mer enn 3-eren, men det er overraskende lite nytt/ekstra og overraskende høy prislapp.

Jeg er ikke uenig med at du betaler for mye for kameraet, men og si at man får mindre for en høyere pris blir feil siden det blir relativt i forholdt til hva ?

 

Prisen er nok en strategi tror jeg, enten for og melke ut mest mulig fra de som bare må kjøpe det nå, eller/kanskje for og få flere til å kjøpe 1Dx mkII istedenfor ? hvem vet

 

Om prisen blir den riktige utsalgsprisen er nok ikke sikkert, ser at Dustin.no nå har priset mkIV for 38.999.- så fortsetter det og falle med noen prosenter i døgnet så blir kanskje prisen levelig etterhvert :)

Lenke til kommentar

Cinema5D er mer laber til videodelen i mkIV.

 

De har sikkert rett i at Canon er redd for at mkIV vil kannibalisere salget av EOS-C kameraer hvis det hadde bedre 4K funksjoner.

 

 

In my opinion, the new Canon 5D Mark IV is first and foremost a photo camera that can shoot high quality 4K video, and by doing so, helps the professional photographer in his work. As customers, we have to realize that Canon is making a clear definition between its product lines, and if you are in the market for a video camera that shoots high quality video and has all the usual functions from Canon, then you have to look at their EOS C line.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jøsses! 5D mark IV er jo en gavepakke til konkurrentene. Canon må ha byttet internt slagord til "få mindre, betal mer" eller noe sånt. Konkurranse er alltid bra og dette er et godt bidrag til å jevne ut markedsandelene..

 

Så lenge Canon fortsetter å selge masse kameraer, tipper 5DIV vil selge godt, vil nok denne trenden fortsette. Relativt dyrt i forhold til mange konkurrenter, spesielt Pentax. Nå er f.eks. Nikon D810 blitt et par år men ble lansert til $3300 og koster fremdeles over 31.000. Vi får se hva oppfølgeren til 810 vil koste. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...