Gå til innhold

Her er teknologiene som kommer i din neste PC


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Når kommer egentlig 2.5 Gbit nettverkskort og switcher til hjemmebruk? Var vel snakk om snarlig lansering

Kommer nok til å gå rett over på 10 Gbit. Problemet med 10 Gbit er at strømbruket er mye høyere enn på 1 Gbit og kostnaden er fremdeles en god del høyere enn 1 Gbit.

 

 

Ja, venter selv på 10gbit, det er kanskje den viktigste "Nye teknologien", på trappene.

 

AtW

Går det for seint med 1gb?

Hvis den er så viktig, så kan jeg fortelle at den er i bruk for fullt i bedrifter pr i dag. Jeg designa kjerne nettet vårt med 10gbit, og lurer nå allerede på å oppgradere til 40gbit linker.

 

Problemet med 10 Gbit for privatpersoner i dag er prisen (som du sikkert er fult klar over). En bedrift som har behov for 10 Gbit vil nok klare å betale for 10 Gbit, men om jeg skal kjøpe nettverkskort, switch osv nytt i dag må jeg fort opp i 10k+ for å koble sammen 2 maskiner.

 

Pris kommer med etterspørsel. 99% av alle privatpersoner trenger ikke dette, de siste 1% har vel strengt tatt heller ikke behov for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, pris kommer med etterspørsel, etterspørsel kommer med pris, det er ikke sånn at det er en etterspørsel upåvirket av eksterne faktorer, som styrer prisen slavisk, så enkelt er ikke markedet. Og "behovet" er like stort som feks for PCIe4.0 eller de andre teknologiene det snakkes om, man kan klare seg uten og fint overleve, men det gjør opplevelsen bedre.

 

Nesten alle privatpersoner har harddisker som leverer over 1 Gbit, og streaming i hjemmet blir mer og mer vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Pris kommer med etterspørsel. 99% av alle privatpersoner trenger ikke dette, de siste 1% har vel strengt tatt heller ikke behov for det.

For å kjøre backup av 30TB over 1gbit er meget praktisk.. Tar 3 døgn å gjennomføre, kontra 6 timer ved 10gbit. Desverre svindyrt, så har kun direkte 10gbit mellom filservere.

Hilsen 1% som har behov for det.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Pris kommer med etterspørsel. 99% av alle privatpersoner trenger ikke dette, de siste 1% har vel strengt tatt heller ikke behov for det.

Er lattigste kommentaren jeg har hørt på lenge.

Klart vi trenger noe raskere i 2017 snart.

 

Prøv å fylle opp en 8 TB harddisk, så regn på hvor mye tiden du hadde spart hvis du hadde 2.5 Gigabit eller mere.

Synd harddiskene ikke klarer over 200 MB\S men tror teknologien vil bedre seg der. SSD diskene har folk flere av i dag en når det kom med 64 gigabyte for 4-5 år siden.

 

Håper telenor\canaldigital og Get tilby 1 gigabit\s før 2017.

Men mistenker det vil koste 2000 kr måneden i så fall, skal du ha docsis 3.1 full duplex må du betale ekstra for opplasting hvis du skal like hastigheter som altibox ++ linjeleie som telenor elsker.

 

Heldigvis slipper vi å betale leie for maskinvaren vi kjøper.

 

Dermed begynner 1 gigabit å dra på årene på tide med noe nytt?

De som er uenig får vi sende tilbake til fortiden. Da 100 mbit var vanlig.

 

Man klarer seg fint uten skylake\GTX 1000 serien også, men er fint tiden gjør det snart modent for å kjøpe noe nytt. Hadde ikke intel\nvidia invistert her ville min pc vært ny selv i dag selv om cpuene har skjedd lite med på 5-6 år.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Noen som har formeninger om:

 

AMD gjør «comeback» i det øvre prosessormarkedet

 

 

Nå får Intel konkurranse.

Forrige uke annonserte Intel flere spennende nyheter under Intel Developer Conference i San Francisco. Noen få steinkast unna hadde AMD samlet en gruppe fra media for å vise frem Zen-prosessoren.

Økt fokus
Dette er prosessoren som igjen kan sette AMD på kartet over brikkesett i det øverste sjiktet i markedet.

– Vårt fokus er på høy ytelse for CPU-er og GPU-er, uttalte AMD-sjef, Lisa Su, fra scenen.

Zen-brikken er bygget fra bunn av med fokus på ytelse og effektivitet.

Les også: Derfor håper AMD at denne brikken skal vinne deg tilbake.

Summit Ridge
– Vi er nødt til å være raskere, vi må være mer smidige, vi må være mer kreative, ettersom vi er en mindre aktør, lød det fra selskapets CTO Mark Papermaster.

AMDs nyeste prosessor skal være yte ekstra godt for operasjoner som krever mye kraft, som 4K-video, spill og virtuell virkelighet.

Under presentasjonen demonstrerte AMD hvordan topputgaven, Summit Ridge, gjør det mot Intels åttekjerners Core i7-6900K. Begge er klokket inn på 3 GHz. Summit Ridge fullførte prosesseringen av en scene rundt ett og et halvt sekund raskere enn i7-brikken, melder Engadget.

Les også: Polaris er navnet på AMDs spennende grafikkplattform.

Kommer neste år
Lanseringen av Summit Ridge forventes i løpet av det første kvartalet i 2017, mens Zen-prosessorene for bærbare PC-er forventes i løpet av andre halvdel av samme år.

Konkurrenten Intel er snart klare med deres kommende prosessor, Kaby Lake, som forventes mot slutten av inneværende år.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke på noe vis.

 

AtW

Ikke i dag, men i nær fremtid.

 

Både Intel og Micron så ganske rett ut på IDF i forrige uke at for nye high-end lagringsløsninger så er det NVMe og NVMe over Fabrics som gjelder. Det ble også gitt klare indiksaskjoner på at SATA kom til å bli nedprioritert i fremtidige chipset, og etterhvert fjernet.

 

Så for videreutvikling er SATA dødt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

På tide å komme med spesialiserte hovedkort uten sata porter, men med flere M2 og pci slots for pci ssd

Nei. Heller flere SATA-porter.

SATA er død.

 

 

Er det det....? Jeg har mellom 50 og 100 SATA-disker vil jeg tro.

 

Jeg har ca. femti disketter liggende i en skuff også :-D

 

Dummeste sammenlikning jeg har sett! Ganske lett å flytte inneholdet på dem til en liten minnepenn. Verre (DYRERE!) å flytte +/- 500 TB noe annet.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

På tide å komme med spesialiserte hovedkort uten sata porter, men med flere M2 og pci slots for pci ssd

Nei. Heller flere SATA-porter.

SATA er død.

 

 

Er det det....? Jeg har mellom 50 og 100 SATA-disker vil jeg tro.

 

Jeg har ca. femti disketter liggende i en skuff også :-D

 

Dummeste sammenlikning jeg har sett! Ganske lett å flytte inneholdet på dem til en liten minnepenn. Verre (DYRERE!) å flytte +/- 500 TB noe annet.

 

Poenget er at det er en gammel og utdatert standard. SATA har ingen fremtid.

Lenke til kommentar

 

Nei, det er det ikke på noe vis.

 

AtW

Ikke i dag, men i nær fremtid.

 

Både Intel og Micron så ganske rett ut på IDF i forrige uke at for nye high-end lagringsløsninger så er det NVMe og NVMe over Fabrics som gjelder. Det ble også gitt klare indiksaskjoner på at SATA kom til å bli nedprioritert i fremtidige chipset, og etterhvert fjernet.

 

Så for videreutvikling er SATA dødt.

 

 

Nær framtid? Spørs vel hva du legger i nær fremtid. Og her var det uansett snakk om porter, ikke overføringsstandard. Per i dag så er det sata som er totalt dominerende på mekaniske disker.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Poenget er at det er en gammel og utdatert standard. SATA har ingen fremtid.

 

 

 

 

Poenget er at det er latterlig å kalle SATA dødt når det ikke engang eksisterer noen konsumentdisker som er mekaniske som bruker noe annet.

 

AtW

 

 

Helt enig med deg.

Sata har nok minst 5 år mer på seg, trolig mer.

Lenke til kommentar

 

 

Poenget er at det er en gammel og utdatert standard. SATA har ingen fremtid.

 

 

 

 

Poenget er at det er latterlig å kalle SATA dødt når det ikke engang eksisterer noen konsumentdisker som er mekaniske som bruker noe annet.

 

AtW

 

 

Helt enig med deg.

Sata har nok minst 5 år mer på seg, trolig mer.

 

Da er det nok dødt. Utviklingen stopper opp, teknologien blir forbigått av andre løsninger som er raskere og bedre. Det blir litt som å si at diskettstasjoner er fremtiden i 2003 bare fordi det fortsatt eksisterer, når andre mediumer helt klart er bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...