Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lenge lekt med tanken på å kjøpe meg en 17 tommer fra Multicom med 1070 kort.

 

Men jeg har nå begynt å tenke at min gamle Multicom maskin (Clevo P170S, GTX 780m osv) bråker noe jævlig. 

 

Hvordan er støyen på disse nye maskinene fra Multicom med Pascal kort? Bør man gå for andre merker enn Multicom/Clevo for å få en støysvak gamer-maskin.

 

Tenker i utgangspunktet Multicom Kunshan P670R 17.3" Full-HD eller Multicom Kunshan P775 (konfigurator)

Forskjellen blir her 120hz skjerm?

 

Hvilken maskin anbefales? Tenker 17", Pascal kort (GTX 1070), SSD minimum 250GB, lagring minimum 1TB

Lenke til kommentar

Da snakker du om disse?

 

Multicom Kunshan P670R 17.3" Full-HD --- 16GB Ram + 256GB SSD

 

 

Multicom Kunshan P670R 17.3" Full-HD --- 32GB Ram + 512 GB SSD

 

 

Hvordan yter disse? 

Støy i forhold til konkurenter?

Hvilken av disse anbefales? Trenger man 32GB ram?

 

"Bang of buck" i forhold til Clevo/Multicom med 1070 kort?

Multicom Kunshan P670R 17.3" Full-HD

 

 

 

Hvordan er støyen og ytelsen dersom man heller går for en 15 tommer med 1060 eller 1070 kort?

 

 

Har man mulighet for å montere inn enda en "snurre" harddisk for mer lagring?

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Jeg synes P670 med 1060 er det beste kjøpet for de som er opptatt av støy og varme. Jeg var meget fornøyd med min bare så det er sagt :) Du har plass til 2 x 2,5 disker (max 7mm tykkelse som de fleste har, eller en som er tykkere), en M.2-plass og en M.2-PCIe-plass. Du kan m.a.o ha opptil 4 disker, da 2 snurredisker og 2 m.2 ssd hvorav en superkjapp PCIe :)

 

Jeg ville droppa 32GB ram. Ytelsesforskjellen i spill er 0, det eneste 32GB kan være bedre på er om du stadig pakker opp\inn filer på 5gb, noe de færrste gjør ;)

 

Jeg ville valgt den første du linka til med 256GB PCIe og 16GB minne. Den andre blir litt dyr.

 

Spillytelsa på 1070-utgaven er ca 25-30% høyere, men 1060 drar de fleste spillene i FullHD på max uansett. Jeg bytte til en P651 med 1070, den støyer litt mer og blir varmere, men jeg kommer til å ha pcen i 5 år og da er 1070 et bedre valg for meg som uansett sitter med headset og har pcpult på fanget med god kjøling under :) Hadde P651 med 1060 hatt like god kjøleeløsning som de andre P6XX så hadde jeg valgt den. Den er 4-5 mm tynnere og har separate kjølere, alle de andre har delt kjøling så CPU og GPU-kjølere kan avlaste hverandre.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker å ha maskina i mange år og støy ikke er en problemstilling så kan versjonene med 1070-kort være gode alternativer. Er støy en viktig faktor så velg P670 med 1060, den har identisk kjøleløsning som 1070-utgavene, men med et kjøligere og mindre strømslukende grafikkort :) 1070-maskinene greier bare utnytte GPU-turboen sånn halvveis. 1060-utgaven i samme chassis lå over turbominimum hele tiden i maskina jeg hadde ei uke, derav vil ikke forskjellen i ytelsa bli så stor som den ser ut som på papiret.

 

Skal du ha den lenge og ikke bryr deg om støy så gå for 1070.

Skal du ha den lenge og ikke nødvendigvis må kjøre alt på max om 2 år samt at støy er viktig så ta 17" med 1060 er mine råd :)

Lenke til kommentar

Etter 2 uker med tweaking, testing, klokking og undervolting har jeg nå bestemt meg for å benytte meg av angre retten på min P670R. Er i og for seg ikke noe galt med den, den yter bra med sitt 1070 kort. Sammenliknet ytelsen med desktopen til en kompis i firestrike (vanlig free version). Han hadde i7 cpu og Titan x skjermkort (Maxwell) og jeg med i7 6820hk og gtx 1070 med en mild overklokk på begge. P670R slo hans score med ca 700 poeng (13300 vs ca 14000). Så ytelsen er ganske bra.

 

Men laptopen sliter i lange gaming økter, blir fryktelig varm og høylytt. Jeg synes nesten at den blir "anpusten". Tror ikke den vil holde ut i lengden. Min gamle stasjonære scorer knapt 10k i firestrike uklokket, med gtx 970 og i5 4690k. Det er nesten som den kjører battlefield 1 lettere og med mindre "effort" en laptopen. 

 

Så da blir det heller ny skjerm, 1080 og vannkjøling til den sasjonære istedet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme tror jeg hadde endet opp med hvis jeg hadde kjøpt multicom laptop i dag.

Synd det er ikke mulig å få med swap avtale på dette, eller innbytte garanti. Da jeg ser dette som stort problem.

 

Bedre i dag å kjøpe en laptop som er ok til steming, og bruke enten fjernstyring eller spill steaming fra stasjonær.

Spørsmålet blir heller om en

 

Multicom Xishan N250BU 15.6" Full-HDMatt IPS, Intel Core i3-7100U, 8GB DDR4, 256GB SSD, Intel HD Graphics 620, USB-C, Uten operativsystem

Da dette er enste laptop med kaby lake foreløpig? Regner med den er ganske stillegående hvis man setter viftehastighet i bios på mininal turtall? Er kun hørbar i prime 95.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hacknsaw: Synd den ikke ble som tenkt. Tror nok 6820-cpuen har litt skyld for varme og støy da 6700HQ blir varm nok som det er. Temperaturene jeg opplever ligger et stykke under dine.

 

Jepp, var litt skuffet. For å komme opp i samme ytelse som sine konkurrenter, måtte jeg kjøre en overklokking på både gpu og cpu. Under de tyngste spillene lå cpu og gpu på rundt 76 grader og maskinen hørtes da ut som en vindtunnel. 15 minutter på Realbench lå cpu på 80 grader med oveklokking og en -170mv uv.

Lenke til kommentar

 

Hacknsaw: Synd den ikke ble som tenkt. Tror nok 6820-cpuen har litt skyld for varme og støy da 6700HQ blir varm nok som det er. Temperaturene jeg opplever ligger et stykke under dine.

 

Jepp, var litt skuffet. For å komme opp i samme ytelse som sine konkurrenter, måtte jeg kjøre en overklokking på både gpu og cpu. Under de tyngste spillene lå cpu og gpu på rundt 76 grader og maskinen hørtes da ut som en vindtunnel. 15 minutter på Realbench lå cpu på 80 grader med oveklokking og en -170mv uv.

 

Faller vell litt tilbake til min tidligere konklusjon. Av P6XX-modellene er det en modell med god kjøling, lav temp og totalt sett god ytelse: P670 med 1060-skjermkort. Jeg tipper du ville blitt mer fornøyd med den, men ytelsa blir jo endel lavere enn hva du ønska deg. Hadde jeg vært støysensitiv hadde den blitt mitt valg :)

Lenke til kommentar

 

 

Hacknsaw: Synd den ikke ble som tenkt. Tror nok 6820-cpuen har litt skyld for varme og støy da 6700HQ blir varm nok som det er. Temperaturene jeg opplever ligger et stykke under dine.

 

Jepp, var litt skuffet. For å komme opp i samme ytelse som sine konkurrenter, måtte jeg kjøre en overklokking på både gpu og cpu. Under de tyngste spillene lå cpu og gpu på rundt 76 grader og maskinen hørtes da ut som en vindtunnel. 15 minutter på Realbench lå cpu på 80 grader med oveklokking og en -170mv uv.

 

Faller vell litt tilbake til min tidligere konklusjon. Av P6XX-modellene er det en modell med god kjøling, lav temp og totalt sett god ytelse: P670 med 1060-skjermkort. Jeg tipper du ville blitt mer fornøyd med den, men ytelsa blir jo endel lavere enn hva du ønska deg. Hadde jeg vært støysensitiv hadde den blitt mitt valg :)

 

Planen min var i utgangspunktet lange gaming økter med ekstern 144Hz skjerm og tastatur, men tror P670RS med 1070 ville knelt etter forholdsvis kort tid ja. 1060 er nok mer et fornuftig valg hvis man vil ha en bra laptop til 1080p gaming ja. føler 1070 og 1080 er foreløpig forbeholdt stasjonære, i og med at til og med på stasjonære så har man problemer med å kjøle dem.

Lenke til kommentar

Clevo og de andre produsentene har så langt bare kommet på markedet med laptoper som er oppgraderte chassiser fra fjoråret. Det begynner å bli åpenbart at det ikke blir helt orden på sakene før helt nye maskiner, med chassis og kjølesystemer som er skikkelig dimensjonert for GTX 1070/1080, blir å få. For disse kortene må man sannsynligvis gå litt tilbake på tendensen til stadig tynnere spillbærbare som har rådet på markedet en stund nå, og bærbare med skikkelig kjøling for disse aller kraftigste kortene vil sikkert bli tykkere og tyngre igjen (mer plass til luft, mer plass til kobber). Noen helt nye maskiner er på vei og vil sannsynligvis bli tilgjengelige før nyåret. Og så finnes det jo noen beist av noen bærbare - også fra Clevo - som alltid har vært tykke og tunge, som nok kan hanskes med varmen fra GTX1070/1080 på en ålreit måte.

Lenke til kommentar

 

 

Hei,

 

Har akkurat bestilt meg denne: http://www.multicom.no/multicom-kunshan-p651r-156-4k/cat-p/c1000042/p10634994

Satser på å ha den i hus til helgen eller rett over.

 

RAM skal oppgraderes med en gang, noen anbefalinger her?

Gjerne kom med en tilbakemelding på hvordan denne er.

Jeg vurderer denne sterkt selv.

Perfekt størrelse og tykkelse, imo.

 

Det skal jeg gjøre. Jeg oppgraderer fra denne: "Multicom Kunshan P651S 15.6" 4K UHD 3840x2160, Intel Core i7-4720HQ, 16GB, 256GB SSD + 1TB 7200rpm, GeForce GTX 970M 3GB, Uten operativsystem, 25mm tynn (P651SE-CFB5)" som ble kjøpt for nesten to år siden. Før denne så hadde jeg 17" fra Multicom med 2 stk gtx 960, men det ble rett og slett for stor for meg de gangene den faktisk skulle være bærbar.

Veldig fornøyd med P651S og forventer det samme fra den nye. Den nye er litt tykkere og forventer kanskje litt høyere viftestøy. Vi får se.

 

Hvordan er erfaringene med pcen din til nå? fått testet noe? Fornøgd? 

Lenke til kommentar

Det fulgte med en DVD når jeg kjøpte min multicom pc, men jeg har ikke dvd leser...

Er det noe nyttig som ligger på den? Er det mulig å finne dette på nett? Multicom har ikke linket til noen side med drivere.

 

 

Opplevde det samme her.... først 3 uker venting så kommer PC'n med Windows  & Drivere på CD til en PC uten CD-rom....

Her er driverene:

https://www.dropbox.com/sh/sh0te2d05v8xhjq/AAChd07M8_jwdHwL2hucd67la?dl=0

 

Link via Multicom support siden.

De kunnet i det minste ha lagt ved en USB med driverene samt Windowsen, da eneste utgiftene blir til USB pinnen.... :nei:  :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldi

 

 

Det fulgte med en DVD når jeg kjøpte min multicom pc, men jeg har ikke dvd leser...

Er det noe nyttig som ligger på den? Er det mulig å finne dette på nett? Multicom har ikke linket til noen side med drivere.

 

 

Opplevde det samme her.... først 3 uker venting så kommer PC'n med Windows  & Drivere på CD til en PC uten CD-rom....

Her er driverene:

https://www.dropbox.com/sh/sh0te2d05v8xhjq/AAChd07M8_jwdHwL2hucd67la?dl=0

 

Link via Multicom support siden.

De kunnet i det minste ha lagt ved en USB med driverene samt Windowsen, da eneste utgiftene blir til USB pinnen.... :nei:  :nei:

 

Heldigvis finner Windows 10 de fleste driverne selv :)

 

Takk for linken! Tenkte ikke på å lete inne på supportsiden... En usb (eller i det minste en link inne på produktisden) hadde vært fint!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...