Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] En gammel, (ulovlig?) arv dukker opp


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Dette er en spennende historie som har vært skjult lenge nå. Hele greia er i min familie forbundet med en slags skamfølelse som har lagt lokk på det i mange år, og det har alltid vært en uskreven regel at det ikke snakkes om dette.

 

Bakgrunn: min bestefar (født ca 1915) var før krigens utbrudd en velutdannet og respektert mann med en viss posisjon. Da krigen kom ble han svært aktiv (på den "rette" siden), og etter frigjøringen hadde han flere posisjoner knyttet til landsvikoppgjøret, oppbygningen av samfunnsfunksjoner og forsvar osv. Han var kort og godt en "viktig" og sentralt plassert mann. Han var imidlertid merket av krigen, og av forskjellige grunner mistet han helt kontakten med familien, inkludert sine egne barn. Han ble av helsemessige grunner pensjonist i slutten av 60-årene, og levde som en slags eremitt i et stort hus frem til han brått ble syk midt på 80-tallet. Hans barn hadde da ikke hatt liten eller ingen kontakt med ham på over 20 år, så vidt meg bekjent hadde ingen andre i familien det heller. Hans barn besøkte ham noen få ganger rett før han døde, og etter det jeg forstår var det en svært mentalt ubalansert mann de da møtte. Han døde etter et kort sykeleie.

 

Da det ble ryddet i huset fant de at han hadde drevet forberedelser til en ny krig. Store lager med tørrfor, hermetikk, våpen, ammunisjon, uniformer og til og med sprengstoff fylte kjeller, loft, boder osv. Det som var farlig (våpen o.l.) klarte de på en eller annen måte å diskret kvitte seg med gjennom forsvaret.

 

Det som også dukket opp var en del gull. Mye tyder på at dette på et eller annet vis kom fra okkupasjonsmakten, blant annet er det noen gamle, tyske gullmynter og en slags små barrer med stempel av ørner og andre symboler som minner om tyskerne. Det er snakk om en mengde som jeg anslår i størrelsesorden 1,5-2 kg med rent gull. Jeg tror de som ryddet skjønte at dette må ha vært underslått/stjålet, så de gjemte det i et slags nedfelt skap under kjellergulvet, sammen med en del papirer og gjenstander av militær karakter som antagelig må ha vært stjålet eller tatt fra forsvaret i slutten av 40-årene.

 

At min bestefar antagelig var mentalt syk og også kriminell ble en stor belastning for hans barn, så alt dette ble feid under teppet, og var aldri tema på familiesamlinger el.l. Jeg har visst om (deler av) disse tingene i en del år nå, og nå lander det i mitt fang. Min bestefars barn og deres ektefeller er nå døde, og vi er tre stykker i min generasjon som har overtatt huset - det skal selges i.l.a. et år eller to er planen. Først må det ryddes ut av, og nå har "skammens skap" dukket opp.

 

Hvordan forholder seg med disse tingene som ligger der, rent juridisk? Gullet er jo opplagt verdt en del hundre tusen kroner, og det er jo fristende å selge det. Samtidig er det (antagelig) tyvegods, selv om jeg ikke vet om det er mulig å finne ut hvor det stammer fra. De andre gjenstandene og papirene er forsåvidt interessante, men har liten montær verdi, muligens litt for samlere, men det er (veldig) opplagt at de er/var i urette hender..



Anonymous poster hash: bb740...9ca
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er da mer eller mindre hvordan bestefar fikk tak i gullet? Det kan jo ikke bevises hvis det for eksempel påstås at han fikk det av tyskerne, noe jeg regner med at er lovlig?

 

Gjør som krikkert sier, skaff proff bistand. Hvis du selger gullet etter et "tips" fra et nettfora så gjør du deg brått til kriminell.

 

Bortsett fra det så kan nazigull (barrer med stempel) være mer verdt enn gull i "løsvekt".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...