Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rust på bremseskiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som du ser på bildet, er det akkurat over 25 % rust på skiven. Siden det er litt i grenseland, og slike ting måles med øyemål, er det godt mulig en annen kontrollør ville vurdert det til å være akkurat under 25%.

 

Uansett, dette ser bare ut som overflaterust, og så lenge bremsene fungerer, og klossene ikke er skjevslitt, vil jeg tro en kjøretur med mange harde oppbremsinger vil kunne slipe vekk dette.

 

Hvis ikke, finnes det vel fremdeles verksteder som kan slipe bremseskiver hvis de ikke er utslitt/ødelagt på andre måter

post-121454-0-04800100-1471503132.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som du ser på bildet, er det akkurat over 25 % rust på skiven. Siden det er litt i grenseland, og slike ting måles med øyemål, er det godt mulig en annen kontrollør ville vurdert det til å være akkurat under 25%.

 

Uansett, dette ser bare ut som overflaterust, og så lenge bremsene fungerer, og klossene ikke er skjevslitt, vil jeg tro en kjøretur med mange harde oppbremsinger vil kunne slipe vekk dette.

 

Hvis ikke, finnes det vel fremdeles verksteder som kan slipe bremseskiver hvis de ikke er utslitt/ødelagt på andre måter

Takk. Helt enig i din konklusjon.

Lenke til kommentar

 

 

Caliperen har vel begynt å henge, kommer neppe til å bli bedre med tiden.

Har akkurat demontert og montert caliper igjen. Alt sitter løst og fint og glir som det skal. Jeg kjører nok for lite.

 

Sjekket du bremsestemplene også?

 

Ja, sjekket at de beveget seg lett og at de var rene. Klossene var heller ikke skjevslitte eller skadet og det var fremdeles mye belegg igjen.

Lenke til kommentar

ellers så kan du ta av skivene og pusse vekk rusten..rusten forsvinner men ikke "problemet"...at klossene kun tar på 75 prosent av overflaten...er ikke alle klosser som går helt ned på skiven.... Så lenge verkstedet ikke annmerket dette så hadde jeg ikke bekymret meg så voldsomt. Når du i tillegg har sjekker klosser og caliper så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hvis du absolut må...så kan du som nevnt over ta noen kraftige oppbrremsinger og se om rusten slipes vekk...eller ta av skivene og pusse vekk rusten.

Lenke til kommentar

ellers så kan du ta av skivene og pusse vekk rusten..rusten forsvinner men ikke "problemet"...at klossene kun tar på 75 prosent av overflaten...er ikke alle klosser som går helt ned på skiven.... Så lenge verkstedet ikke annmerket dette så hadde jeg ikke bekymret meg så voldsomt. Når du i tillegg har sjekker klosser og caliper så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hvis du absolut må...så kan du som nevnt over ta noen kraftige oppbrremsinger og se om rusten slipes vekk...eller ta av skivene og pusse vekk rusten.

Ja, takk for svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo bare å kjøre litt i lavt gir på litt turtall og holde flat gasspedal, hold farta jevn med bremsepedalen.

 

Gjør dette noen ganger. Virker som du kjører alt for rolig, Om bilen brukes litt og man ikke bare fislebremser hele tiden så er slike problemer som regel ikke eksisterende.

Lenke til kommentar

Hvis det kun er rust på innsiden er det ikke over 25%, det blir 12.5% og den burde gå gjennom etter noen harde bremsinger. (ikke gjør det på en trafikkert vei)

 

Hvis de sier de er for mye slitt, mål de med mikrometer. Har opplevd flere ganger at verkstedet sier bremseskiver er utslitt og når jeg har kontroll målt de er de godt innenfor minstemålet.

Tok turen til "biltilsynet" og klaget ene gangen etter å ha målt de selv. De sjekket skivene og sa alt var OK, verkstedet mistet autorisasjonen sin kort tid etter og måtte legge ned. Om det var på grunn av min klage eller om der var flere har jeg ikke noe info om.

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat noe ukjent fenomen og denne skiven er i grenseland.

Dreiing av skiver er for tidkrevende den dag i dag, tar for lang tid og koster mer enn det smaker.

Jeg ville pusset av det verste med slipeutstyr eller pussepapir, tatt meg en god runde med noen harde oppbremsinger for å gjøre overflaten ok.

Så bør den gå rett igjennom en EU kontroll:-)

Endret av Duppsko89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...