Gå til innhold

Hvordan kan jeg lage og ta opp synthlyder på PCen med min M-Audio KeyRig?


mring

Anbefalte innlegg

Jeg er helt amatør når det gjelder dette, så beklager hvis problemet mitt er dårlig forklart:

 

Jeg har en gammel M-Audio KeyRig 49 (fra 2007 tror jeg) som, slik jeg har forstått det, er et sett tangenter man kobler til PC-en via USB. Det fulgte med noe programvare da jeg fikk den, men den CD-en har blitt borte i flytting. Det jeg er ute etter er et program som tar informasjonen om hvilke(n) tangent(er) jeg har trykket på og gjør det om til lyd, og hvor jeg styrer hvilket instrument det er osv. og kan ta opp denne lyden hvis jeg vil.

 

Stemmer det at denne typen program kalles softsynth, software synthesizer eller noe sånt? Finnes det noen gratisprogrammer som jeg kan installere og komme i gang med det samme, eller er dette komplisert/dyrt? Jeg prøvde å kikke rundt og installere "det første jeg kunne finne", men jeg fikk ikke noe av det jeg prøvde til å fungere (men keyrigen lyser opp når jeg kobler den til, så det er ingen grunn til å tro at den ikke fungerer).

 

Håper noen som har mer peiling enn meg har noen tips, og bare spør hvis det trengs mer informasjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.multitrackstudio.com

 

 

Prøv og se om dette er noe sånt du leter etter.

 

Jeg har nå prøvd det og det ser ut til å gjøre susen - takk!

 

Jeg fant ut at prøveversjonen de har kun tillater 3 spor samtidig, og betalingsversjonen (med ubegrenset antall spor + andre forbedringer) koster 69 USD. Er dette programmet et godt valg til denne prisen eller er det andre programmer som er bedre kjøp? Jeg kan godt legge noen penger i det, men helst ikke over 1000 NOK. Jeg trenger noe som lar meg både ta opp fra mikrofon/instrument og synthlyder som i den opprinnelige posten (det kan MultitrackStudio), og helst noe slags verktøy for slagverk/rytme. Jeg trenger også å kunne legge til enkle effekter for å forbedre og etterbehandle lyden, men det er ikke nødvendig med autotune-aktige ting eller noe annet avansert.

Lenke til kommentar

LMMS, og vil påstå FL studio er "greie" alternativer. Der LMMS er helt gratis. Reaper og ardour er også noe du kan sjekke ut.

 

Men om du skal ha noe med "alt det nødvendige" så ville jeg gått med Multitrackstudio.

 

Tror nok Fl studio vil gjøre susen for deg.

Endret av Bad Dog
Lenke til kommentar

LMMS, og vil påstå FL studio er "greie" alternativer. Der LMMS er helt gratis. Reaper og ardour er også noe du kan sjekke ut.

 

Men om du skal ha noe med "alt det nødvendige" så ville jeg gått med Multitrackstudio.

 

Tror nok Fl studio vil gjøre susen for deg.

 

Takk, Bad Dog, du er greiere enn navnet ditt skulle tilsi :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

LMMS, og vil påstå FL studio er "greie" alternativer. Der LMMS er helt gratis. Reaper og ardour er også noe du kan sjekke ut.

 

Men om du skal ha noe med "alt det nødvendige" så ville jeg gått med Multitrackstudio.

 

Tror nok Fl studio vil gjøre susen for deg.

 

Takk, Bad Dog, du er greiere enn navnet ditt skulle tilsi :)

 

Du varmer et ungt hjerte :) Håper du finner ut av det, og lykke til! :)

Lenke til kommentar

Alle programmene Bad Dog tar opp vil mest sannsynlig virke for deg.

 

Kommer jo an på hvordan du vil bruke programmene framover og hvor mye tid du vil bruke på å lære ulike programmer. Personlig vil jeg ha noe å vokse i og slippe å lære så mange nye program. Reaper er veldig fleksibelt og programmerbart, men likevel ganske enkelt å sette seg inn i. I forhold til hva du får for lisensen er det meget bra, og det er veldig stabilt, og tåler at en softsynth tryner uten at det tar ned hele programmet og prosjektet ditt. Du kan kjøre det i trail på 60 dager først. Det er forresten programmert av fyren bak Winamp og det utvikles aktivt og har ofte release med stadige forbedringer.

 

http://www.reaper.fm/download.php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...