Gå til innhold

Bachelor i IT og Informasjonsystemer, men kan ikke programmering ...


Anbefalte innlegg

hei

Jeg har fått min bachelor i IT og Informasjonsystemer fra UIA.

jeg i starten av studie kunne se at jeg har det vanskelig å lære meg programmering . kan nesten ikke.

etter flere samtale med lærer og rådgiver sa de hele tider at det er ikke kun programmering som man må kunne for å få IT-jobb. 

jeg synes det er umulig å finne jobb hvor man ikke skal programmere. der er mange stillinger hvor de krever programmering og erfaring. 

jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. ? jeg tenker at jeg skulle studerer sykepleie , da der så mange stillinger inne for det.

 

Er det viktig å kunne programmere for å finne en jobb med denne utdanningen ?

hva må jeg lære meg for å kunne finne jobb?

hva er bra å kunne for å finne en jobb som IT-konsulent, IT drift og vedlikehold. og hva kan jeg ellers søke om hvor jeg slipper å programmere.

 

takk på forhånd 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Sara_I, 

 

Ble nettopp ferdig med min bachelor i IT og Informasjonsystemer fra UIA. Jeg jobber pr dags dato med drift, support, og prosjektledelse i et selskap å programmerer mer, eller mindre ingenting. Så det er fullt mulig å få seg en jobb hos et selskap som driver med noe innen IT uten erfaring i programmering. 

 

Det må nevnes at etter en utdannelse i IT og Informasjonsystemer fra UIA har du vært innom overflaten av mange emner. Derfor vil erfaring/kunnskap komme underveis. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye. Følg med i fagene, og bruk hjelpelærerne så løser det seg :) Gjorde det for de som slet med det. 

Lenke til kommentar

Hei Sara_I, 

 

Ble nettopp ferdig med min bachelor i IT og Informasjonsystemer fra UIA. Jeg jobber pr dags dato med drift, support, og prosjektledelse i et selskap å programmerer mer, eller mindre ingenting. Så det er fullt mulig å få seg en jobb hos et selskap som driver med noe innen IT uten erfaring i programmering. 

 

Det må nevnes at etter en utdanelse i IT og Informasjonsystemer fra UIA har du vært innom overflaten av mange emner. Derfor vil erfaring/kunnskap komme underveis. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye. Følg med i fagene, og bruk hjelpelærerne så løser det seg :) Gjorde det for de som slet med det. 

  jeg føler meg nesten deprimert. jeg fått min bachelor men søkte ikke inn på master i år. må finne jobb.

har du noe jobb tips, siden du fikk jobb så fort (hvis du ble ferdig i år) :)  

Endret av Sara_I
Lenke til kommentar

Hei, jeg ble headhuntet, så er vanskelig å svare på hvordan du skal få deg en jobb. Er å gå rundt/ringe de bedriftene som er f.eks i Kristiansand.  Sjekk Finn.no , og NAV er en god plass å begynne. Dersom du ikke finner det du leter etter der ville jeg prøvd selskaper som driver med drift, og support tjenester her i Kristiansand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg ble headhuntet, så er vanskelig å svare på hvordan du skal få deg en jobb. Er å gå rundt/ringe de bedriftene som er f.eks i Kristiansand.  Sjekk Finn.no , og NAV er en god plass å begynne. Dersom du ikke finner det du leter etter der ville jeg prøvd selskaper som driver med drift, og support tjenester her i Kristiansand. 

takk og beklager for mine dumme spørsmål :blush:  

Lenke til kommentar

Flere av de store IT firmaene tilbyr f.eks. Cisco University som en del av opplæringen for nettverkskonsulenter, dersom du ønsker å jobbe med det.

Det er vel også relativt stor mangel på nettverksfolk generelt. Ta kontakt med firma og fortell hva du ønsker å jobbe med.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil tro det er ganske venskelig å komme inn i markedet som nyutdanna hvis man ikke kan programmering.

 

Men en måte å jobbe seg oppover systemet er å begynne på support-avdelingen ett sted hvor du har mulighet til å bli ansatt på driftsiden senere.

 

Eller så er det kansje muligheter for å komme inn på en prosjektstilling via ett rekruteringsbyrå, og det gjør at du får et ben innafor en bedrift og vis hva du kan.

 

Er du først på innsiden åpner arbeidsmarkedet seg veldig opp, og du vil nok ikke ha noe problemer å få din andre jobb hvis du kan vise til resultater i din første jobb.

 

Så akkurat nå brukernavnet ditt , kan egentlig ignorere det jeg sa over og bare søk veldig brett så vil du garantert finne noen som er villig til å ta en sjangs med deg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og DER er fallgruven stor, vil jeg tro, for en nyutdannet.

 

Nei, det er ikke lett, men hvis hun bare kan gjøre ting som er lett, så er sjansen for å få en god IT-jobb lav.

 

Det er utrolig mye mer effektivt å si at du har allerede har en server og vet hvordan du drifter den, enn å si at du er flink til å lære.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke lett, men hvis hun bare kan gjøre ting som er lett, så er sjansen for å få en god IT-jobb lav.

 

Det er utrolig mye mer effektivt å si at du har allerede har en server og vet hvordan du drifter den, enn å si at du er flink til å lære.

 

Jeg tror du undervurderer litt hvor enkelt(og billig) det er å sette opp noe som kan være bevis på dine drifts egenskaper, jeg tror jeg heller hadde satset på å si at man er rask til å lære.

Drift er såpass nedprioritert de fleste steder at man ikke har råd til å få inn folk som ikke har erfaring med de produktene som brukes og har erfaring med drift av kompliserte systemer.

All enkel drift som du kan sette oppe demoer på er slik firmaer for lengst har flyttet ut i skyen.

Lenke til kommentar

Jeg tror du undervurderer litt hvor enkelt(og billig) det er å sette opp noe som kan være bevis på dine drifts egenskaper, jeg tror jeg heller hadde satset på å si at man er rask til å lære.

Drift er såpass nedprioritert de fleste steder at man ikke har råd til å få inn folk som ikke har erfaring med de produktene som brukes og har erfaring med drift av kompliserte systemer.

All enkel drift som du kan sette oppe demoer på er slik firmaer for lengst har flyttet ut i skyen.

 

Dyrt er det ihvertfall ikke, du trenger ikke å betaler mer enn 50kr i måneden for VPS, og så kan du sette opp en server når du vet hva du driver på med. Er det for vanskelig, så har du ingenting i det fagfeltet å gjøre. Kan du heller ikke programmere så får du akseptere en teknisk support jobb. 

 

Det er riktig at en del blir lagt i skyen, men poenget er ikke å kunne alt før du får deg jobb, men det er litt lettere å trene en som allerede har erfaring med servere, enn en som kan nesten ingenting. 

 

Lenke til kommentar

Poenget er vel at det å installere Windows Server (eller en Linux distro) på en VPS ikke beviser en dritt. Alle klarer å kjøre inn en Windows Server og ha den kjørende i X antall døgn/måneder/år.

Du må dra den ganske langt for at det skal være relevant for bedriftsmiljøer.

 

Typ 3-4 hoster i et VMware/Hyper-V cluster, gjerne noe hyperkonvergert lagring (VSAN, Simplivity, LeftHand osv.), workloads over lengre tid, et antall applikasjoner, gjerne noe VDI (Citrix/VMware Horizon), overvåkning, backup osv.

Når du kommer så langt er det dyrt å ha dette gående, spesielt om du ikke har egen hardware hjemme som du hoster det på.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Poenget er vel at det å installere Windows Server (eller en Linux distro) på en VPS ikke beviser en dritt. Alle klarer å kjøre inn en Windows Server og ha den kjørende i X antall døgn/måneder/år.

Du må dra den ganske langt for at det skal være relevant for bedriftsmiljøer.

 

Jo, det beviser noe, det beviser at du har elementær forståelse for drift. Det betyr at når de ansetter deg, så slipper de å lære deg det elementære, de kan fokusere mer på spesifikke appilasjoner som bedriften bruker.

 

Det som koster mye penger, kan man lære senere på jobb. Det finnes en mellomting mellom å kunne alt eller nesten ingenting. Og de som tror at det ikke har noe å si hvor mye kan kan så lenge man ikke kan alt, tar grundig feil. Arbeidsgivere verdsetter erfaring, og det gjør det vesentlig enklere å imponere på jobbintervjuer. 

 

Jeg har gjort det samme, ikke i drift, men i programmering. Det fungerte bra. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Typ 3-4 hoster i et VMware/Hyper-V cluster, gjerne noe hyperkonvergert lagring (VSAN, Simplivity, LeftHand osv.), workloads over lengre tid, et antall applikasjoner, gjerne noe VDI (Citrix/VMware Horizon), overvåkning, backup osv.

Når du kommer så langt er det dyrt å ha dette gående, spesielt om du ikke har egen hardware hjemme som du hoster det på.

Alt dette kan virtualiseres - og kan i praksis kjøres på en stasjonær maskin med litt ram. Nei, det fungerer dårlig til produksjonsmiljøer - men til lab er det helt kurant å virtualisere det (VMware støtter nesting...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...