Gå til innhold

Flaskehals?


Dawgster

Anbefalte innlegg

Jeg sitter per i dag på et Asus ROG Strix GTX 1080-kort, men opplever til tider framedips under 60 selv i full HD. De spillene jeg primært opplever dette i er Rise of the Tomb Raider og The Witcher 3: Wild Hunt (og da er hairworks på). I følge en del tester burde dette kortet være i stand til å kjøre bla. disse spillene i godt over 60 fps i denne oppløsningen. Det jeg lurer på da er om noe annet i systemet mitt kan være en flaskehals?

 

Mine andre specs er:

 

Asus P9X79-hovedkort

Intel Core i7 4820K

16GB Kingston HyperX 1600MHz DDR3 RAM

Windows 7 64-bit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skriver full hd regner jeg med du mener 1920*1080?

 

I så fall er noe meget galt her ja - ved denne oppløsning skal 1080 yte mye mer!

Edit: du skriver "dips". Hva er average FPS da?

 

Foreslår at du begynner med å avinstallere skjermkortdrivere vba DDU og så gjøre en re-install. Last ned drivere fra nvidia

 

Sørg også for at øvrige drivere er oppdatert, f.eks chipset.

 

Prosessoren din skal ikke bottlenecke dette kortet nei.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har nå testet med MSI Afterburner, og Witcher ligger mellom 80-95 fps i 1080p. Rise of the Tomb Raider ligger på omtrent samme, men også nede i 65fps enkelte steder. Kanskje jeg burde gjøre en clean install av operativsystemet? I 1440p får jeg ca 70 fps average i Witcher, mens Rise... har vel mellom 55 og 70 fps. Hva annet kan det være?

Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt støtter ikke minnehastigheter høyere enn 1866MHz. Prøvde å klokke CPU via OC Tuner til 4,5GHz men det hjalp nesten ikke. PSUen er på 1250W så jeg tviler på at det er noe galt med den. En annen ting som er litt merkelig er at i både CPU-Z og Adobe Illustrator står kortet oppført med kun 4GB minne.

Har sett på Asus sin hjemmeside at hovedkortet støtter minne med 2400MHz, men det står O.C. i parentes. Betyr dette at jeg trygt kan installere minne på 2400MHz?

Endret av Dawgster
Lenke til kommentar

Har brukt DDU og installert driverne på nytt, men fikk av en eller annen grunn "Nvidia driver install failed". Likevel restartet jeg og da var driveren helt i orden. Fortsatt har jeg en average på 85-95fps i Witcher 3 (med hairworks på), og omtrent samme i Rise... i store områder. Noen veldig få ganger går det under 60 fps i Rise... Kanskje det er Windows 7 som er greia? (Eller at det kan lønne seg å gjøre en clean reinstall?)

 

Skal også legge til at jeg kjører 1440p og/eller 4K via DSR. Har dette noe å si?

Endret av Dawgster
Lenke til kommentar

Har brukt DDU og installert driverne på nytt, men fikk av en eller annen grunn "Nvidia driver install failed". Likevel restartet jeg og da var driveren helt i orden. Fortsatt har jeg en average på 85-95fps i Witcher 3 (med hairworks på), og omtrent samme i Rise... i store områder. Noen veldig få ganger går det under 60 fps i Rise... Kanskje det er Windows 7 som er greia? (Eller at det kan lønne seg å gjøre en clean reinstall?)

 

Skal også legge til at jeg kjører 1440p og/eller 4K via DSR. Har dette noe å si?

 

De siste driver pakkene fra AMD / Nvidia ser ut til å være mer optimalisert for Windows 10 ja, testet faktisk et spill på HTPC'en nå som den er oppe og går på både W7 og W10 og forskjellen i akkurat det spillet ( Thief ) var trolig 15-20 fps , er ikke helt sikkert da jeg ikke noterte meg tallene , men så og si samtlige spill som jeg sjekket var det en trend at ytelsen var enten like bra eller litt eller langt bedre på W10...

 

Så lurt å teste i alle fall.

Lenke til kommentar

Skal også legge til at jeg kjører 1440p og/eller 4K via DSR. Har dette noe å si?

 

:rofl:

 

Prøv uten du. ;)

 

DSR er i praksis det samme som å drive en i dette tilfellet 1440p eller 4K monitor. Men deretter nedskalere til din skjerms oppløsning. Det koster maskinen like mye å gjøre dette som om du hadde hatt en 1440p eller 4K monitor..

 

Edit: Bare sånn for sikkerhets skyld; det var ikke stygt ment å le. Syntes bare det var litt morsomt, som når noen går med brillene oppå hodet, eller holder dem i hånden mens de leter etter dem. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Nå har jeg vært ute av gamet ganske lenge men det virker på meg som du forventer litt for mye av minimum FPS, så jeg tror ikke det er så "alvorlig" galt som folk her sier. 85-95 FPS average i Witcher 3 er ikke så langt unna hva jeg ser på diverse tester rundt om på nettet, og husk at de sikkert tester med en betydelig bedre CPU, plus at vi vet ikke helt hvor i spillet de tester, da det varierer mye.

 

I Rise of the Tomb Raider ligger du en del under men jeg mener å ha hørt at det spillet krever veldig mye CPU?

 

Husk at minimum FPS kan dippe nokså mye under average på visse steder i spillet. Prøv og finn tester hvor de også lister minimum FPS så vet du mer hva du kan forvente.

 

Det er sikkert ting som kan forbedres, som folk her sier, men det virker som forventningene dine ligger litt høyt når du reagerer med en gang minimum FPS dipper under 60.

Lenke til kommentar

Ehm.. Til dere som fremdeles prøver å løse TS sitt problem. Jeg vil tro det er rimelig stor sjanse for at han kunne merket tråden som "løst" nå. Han bruker en 1080p skjerm. Men bruker Nvidia funksjonen DSR med oppløsning på 1440p og 4K. Han spiller altså ikke i 1080p. Og fps'en han oppnår er nok dermed helt normal for oppløsningen han spiller i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...