Gå til innhold

Be om fri som lærling?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg starter læretida mi 1. september og skal innom tre forskjellige plasser på to år. 10 mars har jeg tenkt meg på konsert og har tenkt å be om fri den dagen pluss dagen etter. Hvis jeg sier ifra i god tid kan jeg da få fri? Jeg skal jobbe 100 % stilling og er redd for at det blir vanskelig. Jeg kan ikke ta ut en uke ferie den uken siden samme uken begynner jeg på ny plass i læreperioden og det er litt dumt å ta ferie da. Noen som vet hvordan reglene for å ta fri er for en lærling? Er det mulig å jobbe inn de to dagene jeg tar fri uten at det blir overtid og tull med turnusen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg starter læretida mi 1. september og skal innom tre forskjellige plasser på to år. 10 mars har jeg tenkt meg på konsert og har tenkt å be om fri den dagen pluss dagen etter. Hvis jeg sier ifra i god tid kan jeg da få fri? Jeg skal jobbe 100 % stilling og er redd for at det blir vanskelig. Jeg kan ikke ta ut en uke ferie den uken siden samme uken begynner jeg på ny plass i læreperioden og det er litt dumt å ta ferie da. Noen som vet hvordan reglene for å ta fri er for en lærling? Er det mulig å jobbe inn de to dagene jeg tar fri uten at det blir overtid og tull med turnusen? 

En venn som var med i Russebilen min sa tidlig ifra om russetid-ferie ca 18 dager i Mai og jobbet HARDT for å få disse. Her må du være villig til å by på deg selv si at du kan jobber overtid/gjøre ekstra jobb for å "fortjene" dette. Er nok veldig forskjell på folk, men er bare å høre, det er trossalt bare to dager, burde ikke være noe problem. vet ikke noe om ang. regler rundt dette. Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar

Det hele kommer nok an på jobben din. Men normalt så er ikke det noe problem, men alltid greit å få beskjed så tidlig som mulig, og over 1 måned før er god tid. Hadde en lærling i min forrige bedrift som kom sammen med faren sin til sjefen 1 uke før de ville ha 5 uker fri. Hadde bestilt billetter og full pakke.

 

Når du har turnus, så er det ofte mange som bytter vakter med andre for og også få til slikt også.

Lenke til kommentar

Det spørs korleis arbeidsplassen og arbeidsoppgåvene er organisert. I virksomheiter med fellesferie der enten alle er på jobb, eller alle har fri så kan det være vanskelig, men dei fleste arbeidsplassar har mindre slike begrensningar.

Dersom du ikkje må være på jobb for at dei andre skal kunne jobbe, eller dersom du kan være på jobb utan at ein anna bestemt person nødvendigvis er på jobb så skal det ikkje være noke problem å få ta to feriedagar om våren.

Som lærling er kanskje det største problemet med slik oppdelt ferie at lærlingbedrifta må være stor nok til at det alltid er nokon som kan følge opp ditt arbeid på jobb samtidig som du er på jobb.

 

Uansett så skader det ikkje å spørre. Og det er berre å spørre så tidlig som mulig. Det verste som skjer at du får eit nei, og då kan du godt be om ei forklaring på kvifor du ikkje får ta ut nokre feriedagar i mars.

Lenke til kommentar

Det hele kommer nok an på jobben din. Men normalt så er ikke det noe problem, men alltid greit å få beskjed så tidlig som mulig, og over 1 måned før er god tid. Hadde en lærling i min forrige bedrift som kom sammen med faren sin til sjefen 1 uke før de ville ha 5 uker fri. Hadde bestilt billetter og full pakke.

 

Når du har turnus, så er det ofte mange som bytter vakter med andre for og også få til slikt også.

 

Fikk han fri?

Lenke til kommentar

 

Det hele kommer nok an på jobben din. Men normalt så er ikke det noe problem, men alltid greit å få beskjed så tidlig som mulig, og over 1 måned før er god tid. Hadde en lærling i min forrige bedrift som kom sammen med faren sin til sjefen 1 uke før de ville ha 5 uker fri. Hadde bestilt billetter og full pakke.

 

Når du har turnus, så er det ofte mange som bytter vakter med andre for og også få til slikt også.

 

Fikk han fri?

 

 

Dessverre. Men det var ikke så stort tap å la han få fri. Jobbet ikke hos oss når han var ferdig som lærling heller...

Det verste var vel at han før hadde fått fri under hele ramadan også, hadde egentlig benyttet ferien sin der.

 

Han hjalp heller aldri til når det trengtes overtidsarbeid heller (de fleste stiller opp de gangene det trengs).

 

Det er noe av det fine med lærlingordningen, enkelt å bli kvitt de som ikke duger, da man slipper å la de fortsette når de er ferdig som lærlinger.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt med lærlinger å gjøre i jobbsammenheng de siste 10-12 årene,og har per dags dato 1.

Det er stor forskjell på folk, noen yter bra, og noen tilhører den bortskjemte generasjonen som må mates med alt de må gjøre, og da gjør det.... kanskje.

 

Du bør bare spørre, det verste som skjer er at du kan få et nei,og da må man bare respektere det.

Spør så tidlig som mulig slik at arbeidsgiver får anledning til å "jobbe rundt problemet" hvis det skulle være nødvendig.

Hvis du får nei, noe du kan få, så anbefaler jeg at du respekterer dette, ellers kan du få et veldig dårlig arbeidsmilijø.

 

Angående det jeg sa rett over om arbeidsmilijø:

Selv om arbeidsgivere ikke har lov til å si noe negativt om ansatte hvis folk ringer og spør om referanse, så kan de si det så enkelt at : Per Persen jobbet hos oss fra 01.01.2011 til 02.02.2012. Det er alt han må svare på.

Når jeg ringer opp referanser og de er så kortfattet, så vet jeg at det er noe her, og da kutter jeg ofte ut den personen fra videre søknadsprosesser.

Lenke til kommentar

Hvis du får nei, ikke lag noe oppstyr rundt det. Dropp den konserten. Det er visse ting man bare ikke kan gjøre når man er i fast jobb.

Å ta fri 2 dager for å dra på konsert er ikke greit. Kanskje du får ja også. Men hvis begrunnelsen for fri dagen etter er fylla har du en jævlig dårlig sak. Sånt flyr ikke på en arbeidsplass.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Eg ville spurt muntlig om kva ordningar det er for å ta ut ferie på andre tidspunkt, og deretter søkt ferie basert på svaret du får.

10 mars er forresten ein fredag, så det må vell holde med fri heile eller delar av fredagen for å reise til konserten?

Er det mulig å rekke konserten dersom du reiser rett etter jobb?

På mange arbeidsplassar er det slik at kortare fråvær som f.eks. å gå frå jobb litt tidligare kan godkjennast av nærmaste overordna, medan fulldagsfråvær og ferie må godkjennast av ledergruppa. Så litt avhengig av arbeidsordningane og kor mykje tidligare du MÅ gå for å rekke konserten så kan det være at du kan få tillatelse til å dra frå jobb litt før tida.

 

Om du kan avspassere dei timane/dagane det er snakk om er også litt avhengig av kva arbeidstidordning bedrifta har, og kva begrensningar som ligger på lærlingar.

Vanlige ordningar for å få timar til avspassering er at du blir pålagt overtid. Då kan du velge om du vil ha utbetalt overtidsarbeidet i pengar, eller om du vil avspassere dei timane du jobba overtid. Men for at det skal være overtid så må det være pålagt overtid.

Den andre løysninga er å jobbe meirarbeid for å kunne ta fri dei timane seinare, men då må du ha ei fleksitidavtale.

Lenke til kommentar

kan ikke se for meg at det blir noe problem å ta 2 feriedager, bare å spørre sjefen. Å få 2 dager fri har aldri bydd på problemer på noen av plassene jeg har jobbet.
Men siden du er lærling tenker jeg du har timebetalt, da vil du selvfølgelig ikke få betalt for de dagene du er borte. 

Lenke til kommentar

Men hvis begrunnelsen for fri dagen etter er fylla har du en jævlig dårlig sak. Sånt flyr ikke på en arbeidsplass.

Jeg synes det står mye mer respekt av å innse at man neppe kommer til å yte optimalt dagen etter og derfor ber om fri enn å dra på konsert å være i koma dagen etter. Om begrunnelsen er lite søvn, fyll eller begge deler er heller ikke relevant. Arbeidsgiver har heller ikke noe med å vite hvorfor du skal ha fri. H*n trenger bare å ta stilling om det passer at du er borte den dagen.

Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med læretiden min, og jeg fikk lov til dette. Jeg jobbet i nordsjøen da, så var veldig lett å bytte rundt på vaktene mine. Ville sagt at det bare er å spørre, trenger igrunn ikke å begrunne dette om du ikke har noen gode grunner. Enten vil det la seg gjøre uten at det er noe stress for lærebedriften, ellers vil det ikke funke. Om de sier nei, så bare godta det og fortsett videre som ingenting har skjedd.

Lenke til kommentar

(...)Selv om arbeidsgivere ikke har lov til å si noe negativt om ansatte hvis folk ringer og spør om referanse, så kan de si det så enkelt at : Per Persen jobbet hos oss fra 01.01.2011 til 02.02.2012. Det er alt han må svare på.

 

Dette har jeg ikke hørt noe om tidligere, er det faktisk en lov som sier det?

Jeg brukte for en del år siden tidligere sjef som referanse(jeg spurte om han kunne bekrefte at jeg hadde jobbet der) da jeg ikke hadde fått attest fra han som jeg kunne bruke i ett jobbintervju(det var rett etter at jeg hadde sluttet), i etterkant fant jeg ut at den samtalen gjorde at jeg ikke fikk jobben da tidligere sjef hadde stort sett bare snakket negativt om meg. Det var ufint av han, men tenkte aldri at det kunne være ulovlig.

Lenke til kommentar

Dette har jeg ikke hørt noe om tidligere, er det faktisk en lov som sier det?

Jeg brukte for en del år siden tidligere sjef som referanse(jeg spurte om han kunne bekrefte at jeg hadde jobbet der) da jeg ikke hadde fått attest fra han som jeg kunne bruke i ett jobbintervju(det var rett etter at jeg hadde sluttet), i etterkant fant jeg ut at den samtalen gjorde at jeg ikke fikk jobben da tidligere sjef hadde stort sett bare snakket negativt om meg. Det var ufint av han, men tenkte aldri at det kunne være ulovlig.

 

Merk at det er forskjell på attest frå arbeidsgiver, og å bruke arbeidsgiver som referanse.

Du har rett på ein skriftlig attest som viser det faktum at du var ansatt, kva jobb du hadde, og kor lenge du jobba der.

Du kan be om ein meir utfyllande attest, men arbeidsgiver treng ikkje å skrive meir utfyllande.

 

Når du bruker arbeidsgiver som ein referanse så åpnar du for at arbeidsgiver skal kunne gi ei ærlig vurdering av deg, denne kan være negativ.

Det er derfor viktig å kun føre opp referanser som du har avtalt med på forhånd, og som du veit vil tale til din fordel. Dersom du ikkje er sikker på om sjefen din vil gi deg ein god referanse dersom ein framtidig arbeidsgiver ringer, så kan det være lurt å føre opp ein kollega eller liknande som din referanse.

Ei slik løysning er forholdsvis vanlig då det i enkelte bedrifter kan være stor avstand mellom arbeidstakarar og ledelse, og dermed vanskelig for sjefen å vurdere deg på eit personleg plan sidan dere ikkje har jobba i lag. Ein kollega eller mellomleder som du har jobba tett med vil ofte gi framtidig arbeidsgiver eit betre grunnlag til å vurdere deg.

Lenke til kommentar

(...)

 

I posten jeg svarte på sa Allfather referanse og ikke attest, jeg innser at min situasjon var ganske spesiell da man vanligvis har attesten for å dokumentere at man har jobbet ett sted, jeg oppga sjefen som referanse bare for at han skulle bekrefte at jeg hadde jobbet der og det var vår avtale. Dessverre for meg som da var konsulent jobbet jeg hele tiden mot kunder og (nesten) aldri med kollegaer så hadde ikke mye valg, etter hendelsen brukte jeg bare noen kunder jeg hadde godt forhold til som referanser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du får nei, ikke lag noe oppstyr rundt det. Dropp den konserten. Det er visse ting man bare ikke kan gjøre når man er i fast jobb.

Å ta fri 2 dager for å dra på konsert er ikke greit. Kanskje du får ja også. Men hvis begrunnelsen for fri dagen etter er fylla har du en jævlig dårlig sak. Sånt flyr ikke på en arbeidsplass.

hva man bruker feriedager på ( fri trekkes som regel fra feriedager ) har ikke arbeidsgiver noe med .

 

nå praktiseres ferieopptjening første år veldig forskjellig fra plass til plass , og er og litt avhengig av om du har vært i jobb året før eller ikke , her jeg jobber nå får du 2,ettellerannt dager per måned som er igjenn av året fra datoen du starter så har du 3 måneder igenn av året ved oppstart  kan du i teorien ta ut 6 dager fri i den 3 måneders perioden , men andre plasser kan ha helt andre løsninger på dette , men jobber du en oppegående plass bruker slike ting gå seg til . 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...