Gå til innhold

TEST: AMD Radeon RX 480 (8 GB)


Anbefalte innlegg

 

...men da har den sikkert TDP som en 480, også ;) Får seom slike ting lar seg gjøre denne gangen,.

 

Eh, det var vel det som var poenget mitt. ;) Men ja, det blir spennende å se om RX470 kommer til å kunne flashes. OM så, kommer den til å bli et vilt bra kjøp. Eneste ekte "budsjett" kort med mulighet for mid-range ytelse og VR under 2000Kr.. Hvis man er heldig med flashing da. :D

 

 

Like greitt å voltmodde dritten, så kanskje enda mere ytelse blir frigitt  :dremel:   :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Så nettbutikkene i Norge har dannet en konspirasjon mot AMD, og legger på en "AMD tax" på kortene fra AMD, og ikke Nvidia?

 

For meg blir det lite mye konspirasjonsteori. Tror andre grunner ligger bak enn det. Eksempelvis er jo og AMD sene med å sende testkort til Norge, mens NVidia villig sender og lar sider beholde kort.

 

 

 

Tror og mange her ikke tenker over norske priser når de ser på RX 480. Hvis du kan kjøpe 4GB RX 480 for 200 USD, så er det jo utvilsomt et bra kjøp, men RX 480 fåes ikke i 4GB, og 8GB versjonen koster 2800 kr i Norge. Når du går på en utenlandsk side og leser at RX 480 er bra, så betyr det ikke at det er det samme i Norge.

 

 

Hvordan er det konspirasjonteori når det er fakta? Og jeg mener ikke at det er en konspirasjon her heller, jeg syns bare det er mildt sagt jævlig merkelig. Men du er tydeligvis ikke enig? Du syns kanskje det er normalt at en prisdifferanse på flere hundre kroner plutselig blir borte når produktet kommer til Norge? På et produkt til et par tusen bare?

 

Jeg skjønner norske særavgifter kan gjøre gode kjøp mindre gode, men jeg forventer i hvert fall at det er likt for alle.

 

Men hadde GTX1060 kommet først så hadde det sikkert vært de som hadde blitt melket i stedet. Poenget er vel mer at en slik ekstra melking er veldig ødeleggende for den faktisk priskonkurransen.

 

Uansett, AMD tapte denne runden også. Og jeg tror ikke det kommer til å forandre seg dessverre.

Til syvende og sist vil vi sitte igjen med bare Intel og nvidia som kan ta akkurat den prisen de vil for produktene sine fordi de vil rett og slett ikke ha noen reel konkurranse.

Egentlig gjør vi vel det allerede, for AMD er stort sett bare for oss som er litt sære, såkalte hipsters. :p

 

I USA er prisene 240 USD og 250 USD. Noe som betyr at GTX 1060 er hele 4% (!) dyrere i USA enn RX 480. I Norge er prisen lik.

 

Tar du 2800 kr/250 USD får du en kronekurs på 11.2 kr. 10 USD forskjell er altså 112 kr. Ikke mange hundre kroner som du skriver.

 

Jeg synes ikke det er veldig merkelig at kortene selges med en prisforskjell på 112 kr, eller 4% kontra prisene i USA må jeg innrømme. Det er ganske lite, innenfor marginen for prissvingninger.

 

Sannsynligvis kommer det av at supply/demand for RX 480 er slik at de ikke har mye kort, men mange som vil kjøpe. Som betyr at de kan ta litt ekstra. Sannsynligvis har Nvidia da bedre supply/demand med forsyninger til Norge. AMD har jo nedprioritert Norge tydelig med sene og manglende testkort for tek.no. Ikke overraskende om vi blir nedprioritert med GPUer også, mens Nvidia sender bra med GPUer hit. Så da blir det jo AMD sitt ansvar at de er ekstra dyre i Norge.

 

Går ikke an å skylde på butikker for å selge AMD dyrere enn NVidia, uten å mene at det er en slags konspirasjon bak. Hvilket motiv har alle butikker i Norge til å selge AMD ekstra dyrt? Hvis alle gjør slik, så insinuerer det en sammensvergelse. Bra at vi begge synes dette er helt tull, og at det må være en annen grunn :) (Det er ikke norske særavgifter heller, AMD avgift liksom?) Det er AMD sitt ansvar/problem at RX 480 koster så mye. Deres problem at vi ikke har den svært gode price/performance 4GB RX 480 i butikkene. Den yter sikkert bare 8% bak GTX 1060 6GB, til 2200-2300 kr. Sånn sett er ikke 3 GB GTX 1060 i butikken heller. Den har ikke pris engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oki, da stod det feil priser der jeg så. Stod at GTX 1060 startet på $260 opp mot $300 for custom kort.

 

Nedprioritere Norge? Nedprioritere Tek.no av en eller annen grunn er vel mer riktig å si.

Det florerer av RX480 kort her i Norge og det har det gjort siden lanseringen. Aldri vært noe mangel på kort. Denne mangelen har kun eksistert i USA.

 

Uansett.. Er vel bare å legge diskusjonen død. nvidia er vinneren av denne runden, så enkelt er det. Og samme hvor mye jeg måtte heie på AMD så tror jeg aldri de kommer til å kunne matche hverken nvidia eller Intel slik som de en gang gjorde.

De må nok heller satse på å finne sin egne lille nisje og håpe på at nvidia og Intel lar dem være i fred.

 

Ser i hvert fall ut som nvidia er interessert i mer enn bare toppkortmarkedet.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Ser at Nitro+-varianten av RX 480 (både 4 og 8 GB) har kommet i prislistene til enkelte butikker nå. Spørsmålet er: er 8GB minne verdt 600 kr ekstra? Når man har tenkt å bruke kortet til en skjerm med oppløsning 1920x1080?

 

Edit: Fant denne sammenligningen av 4 og 8GB, så jeg vil vel si at svaret er "nei, ikke verdt 600 kr ekstra" for min del (for dagens spill, vel og merke).

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Ser at Nitro+-varianten av RX 480 (både 4 og 8 GB) har kommet i prislistene til enkelte butikker nå. Spørsmålet er: er 8GB minne verdt 600 kr ekstra? Når man har tenkt å bruke kortet til en skjerm med oppløsning 1920x1080?

 

Edit: Fant denne sammenligningen av 4 og 8GB, så jeg vil vel si at svaret er "nei, ikke verdt 600 kr ekstra" for min del (for dagens spill, vel og merke).

 

4Gb holder fint til 1920x1080...

Lenke til kommentar

Vel, i "Assassins Creed Syndicate" er 8GB versjonen ~17% raskere i gjennomsnitts fps enn 4GB versjonen. Mens i "Mirror's Edge Catalyst" er 8GB versjonen hele 32,5% raskere! Og enda verre blir det når man ser på gjennomsnittet av de 0,1% tregeste frames'ene. i MEC er 8GB versjonen her utrolige 73,9% raskere!

 

I de fleste av dagens spill vil det riktignok ikke være mer enn et par % å hente fra 8GB versjonen, men disse to spillene kan gi et innblikk i hva fremtidens VRAM krav blir. I rettferdighetens navn må det tas med at 4GB versjonen har lavere klokket VRAM også. Og jeg har ikke sett benchmarks med 4GB minnet klokket likt som 8GB versjonens. Men jeg tror egentlig ikke det er hastigheten som har så stor innvirkning på resultatene.

 

Ellers så er det greit å tenke på om man tror det blir aktuelt med et RX480 til for CFX oppsett senere. Da vil 8GB minne komme godt med, og spesielt om man vil spille i høyere oppløsninger.

Lenke til kommentar

Tror egentlig de eneste spillene som trenger mye VRAM, og ytelsen blir påvirket av å "kun" ha 4 GB VRAM er dårlig lagde konsollspill. Der har de jo 8 GB shared. Dermed så gidde gjerne ikke noen utviklere å være så nøye med VRAM, da de uansett har så mye plass.

 

Hvis du tar vekk ME:Catalyst på hyper, og nøyer deg med "kun" ultra, noe du uansett må gjøre om du vil ha 60 fps avg. Da står du igjen med Assasins Creed som eneste spill der du trenger ekstra VRAM. Jeg tror ikke vi akkurat kan påstå Ubisoft har vært de beste når det kommer til teknisk kvalitet på spill, og heller ikke konsoll til PC porter. Alle husker vel katastrofen AC: Unity.

 

Og det ME:Catalyst viser er noe en må tenke på. Joda, det kommer garantert spill som vil trenge mer enn 4 GB VRAM. Textures osm krever mye og slikt. De settingsene de krever derimot, vil være for mye for grafikkprossesoren i RX 480. Hjelper lite å ha nok VRAM til et spill, om du spiller det i 20 fps liksom. Hvis du prioriterer kvalitet over 60 fps derimot, så kan det jo være verdt det med 8 GB VRAM. Hvis du skal ha crossfire, så burde du absolutt ha 8 GB VRAM. Hvis du skal noe spesielt, som ultrafar render distance på minecraft med masse mods, eller masse mods i andre spill som krever mye VRAM, kjøp 8 GB. Hvis du er redd for konsoll spill der de ikke bryr seg så mye om VRAM, så gå og for 8 GB VRAM.

 

 

Jeg ville derimot sagt at om du kjøper i dag, så er det ingen teknisk grunn til at 4 GB skal være for lite. 600 kr er jo og en del, og hvertfall i prosent! GTX 1060 har jo bedre pris/ytelse enn RX 480 i dag, men 4 GB RX 480 slår jo 6 GB GTX 1060 i pris/ytelse. OG 3 GB GTX 1060 er jo ikke i butikkene enda, og har vel ikke pris engang.

Lenke til kommentar

Er det veldig begrenset antall av RX 480 i butikkene? Ser ut som Komplett ikke har noen igjen på lager, bl.a...

 

Svært mange som kjøper er det jeg har fått hørt , ikke nødvendigvis i Norge men på verdensbasis og da selv om det ikke selges like mange i Norge så er det stort sett tomt her også.

 

Til og med 8GB kort fra Amd har blitt sendt ut som 4Gb versjon der man ved å endre på bios plutselig har et 8GB kort...

Lenke til kommentar

Ser ut som minnet på Nitro 4GB overklokker relativt dårlig, så kanskje en ekstra grunn til å vurdere 8GB (se test her: http://www.pcworld.com/article/3098825/components-graphics/sapphire-nitro-rx-480-review-polaris-rethought-and-refined.html).

Virker som om kortet generelt overklokker dårlig?

 

Standard versjonen har ikke nok strøm til å overklokkes mer. Nitro versjonen er overklokket allerede, og virker ikke som om den kan pushes så mye lengre. Får håpe det blir bedre med andre 3. part kort.

 

Men ja, du har rett, minnehastighet er og en grunn til å velge 8 GB versjonen. Spørs om den alene forsvarer 600 kr da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...