Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 508 - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er på jakt etter ny bil og hadde egentlig sett meg ut en Ford Mondeo stasjonsvogn (2012 - 2013 med 1.6 TDCI). Men har nå kommet over en forhandler som har en godt utstyrt Peugeot 508 SW Allure med 1.6 HDI EMG.

 

Er det noen som har erfaringer med Peugeot 508 SW?

 

Føler at franske biler til tider har hatt et noe frynsete rykte, men denne ser jo ganske bra ut. Tester på nettet er også generelt positive. Det jeg finner lite av er statistikk på typiske feil, erfaringer og lignende.

 

Takker for alle svar og meninger!

Endret av anhaga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderte en sånn en selv for litt siden.

Viktig å sjekke at dreneringen fra frontruta ikke var tett, hvis den tetter seg så rant det ofte vann inn i(eller ved siden av?) vindusviskermotorene og det kunne vist føre til masse rare elfeil. Tror det var ganske dyrt å bytte også. 

Lenke til kommentar

Har du kjørt en bil med EMG før? Dette er ikke en tradisjonell automatkasse, men derimot en automatisert manuell kasse. Dette merkes veldig godt da den slurer, nøler osv som en middels god sjåfør. Viktig å prøvekjøre for å finne ut om dette er noe for deg.

 

Og har du et kjøremønster som passer til en diesel? Altfor mange kjører rundt i tikkende utgiftsbomber pga feil bruk...

 

Du finner div erfaringer her: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/peugeot/508-2011/&ved=0ahUKEwjCwYzLpoDOAhVH2SwKHVHlCPwQFggvMAA&usg=AFQjCNFv1T5eYPq1tC3RYyuxwTjl5aId8Q&sig2=2YtJA3kNt8LPomFihWYXZw

Lenke til kommentar

1,6 HDI er for liten i den bilen, i tillegg suger EMG forferdelig.

1,6-dieselen i Mondeo er også alt for liten, men den har i det minste ikke EMG-kasse.

 

Det ER mulig å få EMG-kassa til å gire noenlunde fornuftig, men hvis du ikke følger med og går av gassen på riktig tidspunkt er det som å sitte på med noen som rett og slett ikke behersker giringen særlig bra.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

PSA dieselen som sitter i mange dieselbiler både Mazda, Ford, Volvo, Peugeut, Citroen har da vel vært sånn relativt bra? Sett noen tilfeller av tett DPF og gåen turbo pga tett oljesil, men så mye annet enn det vet jeg ikke om. Sannsynligvis milesvis bedre enn det meste av skrot som har kommet ut fra VAG i samme tidsperiode... Jeg vil samtidig advare mot longlife oljeskift intervall, og spesielt ved mye småkjøring. Oljesil på PSA går tett og turbo er det første som går. Så byttes den, men varer bare et par måneder. Til slutt går hele motoren.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, kremt said:

PSA dieselen som sitter i mange dieselbiler både Mazda, Ford, Volvo, Peugeut, Citroen har da vel vært sånn relativt bra? Sett noen tilfeller av tett DPF og gåen turbo pga tett oljesil, men så mye annet enn det vet jeg ikke om. Sannsynligvis milesvis bedre enn det meste av skrot som har kommet ut fra VAG i samme tidsperiode... Jeg vil samtidig advare mot longlife oljeskift intervall, og spesielt ved mye småkjøring. Oljesil på PSA går tett og turbo er det første som går. Så byttes den, men varer bare et par måneder. Til slutt går hele motoren.

Usikker på moderne PSA, men de litt eldre (2007 isj) har en sånn fin feature at når turboen havarerer (som den gjør siden oljesilen blir tett) spruter det gjerne spon inn i motoren - og motoren må ut og plukkes i smådeler for å rengjøres.

Bytt olje så ofte man orker, helst flere ganger i året så kansje man holder motoren god. Men det er alltids noe annet trøbbel man kan få. 

Men moderne PSA er forhåpentligvis bedre.

 

Edit: PSA motoren som er ett mareritt kom vist i 2004

http://www.wheelsforwomen.ie/index.php/engine-ticking-time-bomb/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar


Morsomt at en snart 4 år gammel tråd gjenoppstår og diskusjonen fortsetter ?

Magnus 1 skrev (6 timer siden):

Hei. Er det noen som vet om man kan åpne tett drenering ved frontrute selv ? Det er på en Peugeot 508

@Magnus 1, er nok greiest om du lager deg en ny tråd med spørsmålet ditt, med mindre noen av de som har svart etter deg faktisk har en løsning på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...