Gå til innhold

Bare 16 prosent vil at radio flyttes over til DAB


Anbefalte innlegg

Altså - hvor mange turgåere, skiløpere, jegere og fiskere er det EGENTLIG som sitter og lytter på en FM radio når de er til fjells/skogs? Dette er argumentet hører eg konstant når det kommer til DAB-debatten, men eg har enda ikke vært borti dette fenomenet.

 

Vær og føreforhold kontrolleres FØR en reiser ut, og en sørger for klær og utstyr egnet for området man skal i og vær og føreforhold en kan forvente. Man sitter ikke klistrert til den lille batteridrevne FM-radioen kl 21:00 hver kveld for å få med seg neste dags værmelding. Sjeldent, om noen i det hele tatt, gjør dette.

 

Joda, eg vet at det naturligvis finnes en og annen turgåer/jeger som benytter FM-radio, og en og annen hytte langt uti gokk - men når dette blir presentert som om det skulle gjelde flere hundretusener så sier det mest om agendaen. Og spesielt, hundretusener som ikke klarer å tilpasse seg og finne en annen måte å få tak i den kritiske informasjonen på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså - hvor mange turgåere, skiløpere, jegere og fiskere er det EGENTLIG som sitter og lytter på en FM radio når de er til fjells/skogs? Dette er argumentet hører eg konstant når det kommer til DAB-debatten, men eg har enda ikke vært borti dette fenomenet.

 

Joda, eg vet at det naturligvis finnes en og annen turgåer/jeger som benytter FM-radio, og en og annen hytte langt uti gokk ..

Lett å forstå, at du vet lite om friluftsliv, jakt, m.m. og dekning både for mobil og radio på slike steder. Hvor mange folk dette gjelder, vet ikke jeg. Men det er mange, da det meste av den naturen er uten dekning. Og det er vel en grunn til, at bare 16 % av befolkningen ønsker nedleggelse av FM. Så, kanskje det er en indikasjon for deg! :)

 

Ja selvfølgelig sjekkes været, før en går ut på tur i fjellet, også i skogen. Og uten dekning der en overnatter (eller har som utgangspunkt for turer), når en skal ut i skogen, eller fjellet, får en ikke hørt værken værmelinger, nyheter, eller "lytt på radio"! Noen sjekker også mitt på dagen (ute i terrenget), med lommeradio, hvis forholdene er gunstige, når de er i fjellet. Der kan det endre seg raskt.

 

Er jeg i fjellet (sommer som vinter), sjekkes alltid været HVER dag, før dagstur fra hytte, eller camp/telt. På vinteren - gjerne både om kvelden (for planlegging) og så om morgenen, for å sjekke om været er i endring. Dette gjør jeg hver dag, enten jeg er i fjellet for en helg, eller 14 dager. Og dette er noe friluftsfolk gjør, samme med jegere/fiskere. I tilegg er det mange som går fra hytte til hytte, hvor det er dårlig dekning. Og det finneas en del som er på vandring med telt, sommer som vinter. Alt fra få dager, til uker i fjellet. 

 

Personlig så har jeg vært over det meste av den norske fjellheimen, fra sør til nord. Og en del i svenske fjell. Samt mye av skogsområdene i Sør Norge. Det er urolig mange steder, det er manglende dekning både for mobil og marginalt for dagens FM, ute i naturen. Selv et par km fra der jeg bor, i Lier utenfor Drammen, er det et område som heter Finnemarka. Her er manglende både mobildekning, de fleste steder. Selv med gamle NMT 450, var det problemer. Det er mange hundre hytter bare i denne marka, som ikke vil få DAB. Og Finnemarka, er vel ikke gokk. :) Få km fra Drammen og ca 30 km fra Oslo. Det tragisk er, at det er ikke bare i gokk, det er dårlig dekning i skog og fjell. (Ser bort fra et lite område, rundt de store hytteområdene).

 

Så når NRK (og tilbyder av dab) samt musikkfolk, er overbegeistret for DAB, men dri... i sikkerheten store befolkningsgrupper, så blir dette feil. Jeg er ikke i mot at dab kommer (eller andre nye løsninger), men en kan ikke fjerne FM før en har annen tilfredstillende måte å dekke sikkerheten på. Og sikkert bør vel prioritres, før musikk! Det kan høres på mange andre måter, enn via radio. Det gjør jeg.

Endret av Friluftskar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså - hvor mange turgåere, skiløpere, jegere og fiskere er det EGENTLIG som sitter og lytter på en FM radio når de er til fjells/skogs? Dette er argumentet hører eg konstant når det kommer til DAB-debatten, men eg har enda ikke vært borti dette fenomenet.

 

Vær og føreforhold kontrolleres FØR en reiser ut, og en sørger for klær og utstyr egnet for området man skal i og vær og føreforhold en kan forvente. Man sitter ikke klistrert til den lille batteridrevne FM-radioen kl 21:00 hver kveld for å få med seg neste dags værmelding. Sjeldent, om noen i det hele tatt, gjør dette.

 

Joda, eg vet at det naturligvis finnes en og annen turgåer/jeger som benytter FM-radio, og en og annen hytte langt uti gokk - men når dette blir presentert som om det skulle gjelde flere hundretusener så sier det mest om agendaen. Og spesielt, hundretusener som ikke klarer å tilpasse seg og finne en annen måte å få tak i den kritiske informasjonen på.

 

Barneskolen når man var på utflukter, de sørget ihvertfall for å lære opp de skoleklassene som gikk igjennom den barneskolen jeg var elev ved.

 

På utflukt så gikk det på rundgang forskjellige oppgaver som elevgrupper fikk. Og da fikk alltid en elevgruppe i oppgave å notere ned rapport fra FM-radio værmeldingen, for så å måtte lese denne opp for alle i plenum etterpå. 80-tallet. Altså morgenen før skiutfluktene.

 

Jeg regner ihvertfall med at det er mange som har fått den typen opplæring i fra skolevesenet. Ellers husker jeg også hvor ivrig rektor på vår skole var til å fortelle om krigens dager, og viktigheten av radio hos motstandsbevegelsen.

 

@Friluftskar:

Det er til og med dårlig FM-dekning på mange Riksveier (samt også fylkesveier). Jeg bor relativt nær stor tettbebyggelse, og må kjøre både Riksvei og Fylkesvei til og fra jobb, der er det håpløst dårlig dekning mange steder.

 

 

EDIT:

Til og med Nord-korea benytter radio  :)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Det er mange hundre hytter bare i denne marka, som ikke vil få DAB. Og Finnemarka, er vel ikke gokk. :) Få km fra Drammen og ca 30 km fra Oslo ...

Nå er ikke jeg lokalkjent her og vet ikke hvor hyttene ligger, men ifølge dekningskartet er det bra dekning i hele området bortsett fra langs noen få vann.

 

 

Hvis friluftsfolket klager på dekningen så er burde ikke DAB være fokuset. Da burde de heller jobbe for å gjeninnføre AM-radio. Langbølge- og mellombølgeradio er det som virkelig gir god dekning. ;)

Lenke til kommentar

Hvor mange prosent er likegyldig fordi de ikke hører på gammeldags radio, men er for lengst gått over til nettradio som ikke krever at du geografisk befinner deg i rekkevidden av en lokal sender? Nettradio er tilgjengelig over hele verden, det er ikke disse dinosaurene av alternativer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

 

Nå er ikke jeg lokalkjent her og vet ikke hvor hyttene ligger, men ifølge dekningskartet er det bra dekning i hele området bortsett fra langs noen få vann.

Det er jo ikke mulig å zoome i kartet. Så dette er et skrytekart fra NRK og stemmer ikke med virkeligheten. Stemmer relativt bra der folk bor og veier i sentrale strøk, men selv der er det mangler. Hjelper ikke friluftsfolket og jegere.

 

Du får finne frem et dekningskart, på kommunenivå og helst bedre. Ellers er det ikke mye verdt. Selv ikke FM har denne dekningen og den er bedre enn DAB noen gang vil bli. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvor mange prosent er likegyldig fordi de ikke hører på gammeldags radio, men er for lengst gått over til nettradio som ikke krever at du geografisk befinner deg i rekkevidden av en lokal sender? Nettradio er tilgjengelig over hele verden, det er ikke disse dinosaurene av alternativer.

Så du tror at 84 % av befolkningen, ikke forstår problemet? Maken til naive jyplinger. Kanske du skulle lese litt mer av tråden.

 

Og hvordan får dere inn nettradio, når det ikke er dekning i fjellet, eller skogen da? Har dere en egen drone, som videreformidler signalene?

Lenke til kommentar

Det jeg hører på må jeg dra 6000 kilometer for å komme nær en sender mens nettradio er tilgjengelig over hele kloden. Det som sendes her til lands er mindre enn 0,1% av tilgjengelig radio. Nettradio er enklest tilgjengelig, men sett at FM og DAB var lettest tilgjengelig. Hvorfor skulle folk fremdeles ønske å lytte på det snevre utvlaget i mindre enn 0,1% av tilgjengelige sendinger? Hva tilsier at møkka som sendes her i landet har den beste musikken eller de mest informative programmene? Steng ned hele skiten både DAB og FM så slipper folk å bli dumme eller høre på lite sofistikert musikk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

 

 

@Friluftskar:

Det er til og med dårlig FM-dekning på mange Riksveier (samt også fylkesveier). Jeg bor relativt nær stor tettbebyggelse, og må kjøre både Riksvei og Fylkesvei til og fra jobb, der er det håpløst dårlig dekning mange steder.

 

Vet det er dårlig DAB dekning, langs mange riksveger og ennå værre langs en del kommunale veger. Vet også at mange ikke har dekning i sentrale strøk, tross dekningskartet til NRK. Til og med en nabo, må ut for å få dekkning på DAB. Mens FM relevante kanaler er klare inne og gir god lyd.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg hører på må jeg dra 6000 kilometer for å komme nær en sender, det finnes ikke noe alternativ til nettradio her. Selv da må jeg passe på å skru på i det bestemte tidsrommet, mens nettradio går i loop 6 ganger i løpet av et døgn itillegg til at man har tilgang på arkiver for mer enn 20 år med sendinger.

Vet ikke hva du hører på og det er uninteressant. :(

 

Jeg diskuterer sikkerhet, i distriktene og spessielt i fjellet og i skogen.

 

Editt: Ganske uinteressant med gamle arkiver, når det gjelder oppdatterte værmeldinger, nyheter og "lytt på radio", hvis du vet hva det siste er? 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Vær, temperatur og vindretning får du rett på førsteskjermen på mobilen, kontinuerlig oppdatert. Nyheter er fordummendende og viktig melding på radio er uinteressant. På nettradio kan du høre sofistikert musikk eller lære hvordan du skal bli et suksessfult menneske. Det har faktisk noe for seg i fordhold til den overfladiske og lite matnyttige mannskiten som kringkastets her til lands.

 

Skrur du på rett kanal kan du faktisk oppnå banebrytende suksess i løpet av uker eller måneder og hvis man hører på norsk radio så kan man forbli middelmådig. Første steg er å skru på radio som sier noe om hva man kan oppnå selv og heller lite om hva andre gjør eller mener med mindre det er snakk om eksempler eller referanser.

 

I det du legger hodet på puta for kvelden er det et faktum at det eneste som betyr noe er svaret på spørsmålet "Hva utrettet du i dag?"

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vær, temperatur og vindretning får du rett på førsteskjermen på mobilen, kontinuerlig oppdatert. Nyheter er fordummendende og viktig melding på radio er uinteressant.

Ser du er ikke forstår hva "lytt på radio" er. Ganske betegnende, for slike som deg.

 

Har du ennå ikke forstått, at det som diskuteres er dekningsgrad av både moblinettet og dab dekning i fjell og skog? det er for dårlig dekkning og da nytter det ikke å henvise til mobilnettet. Og da er også nettradio falitt. Kom deg vekk fra asfalten og inn i naturen, så får du kanskje en annen erfaring. Og en gang til, les tråden, så slipper jeg og eventuelt andre å gjenta argumenter!

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Snakk for deg selv, kanskje det er det du diskuterer. I dag har man både fiber og satelitt så man er ikke avhengig av mobilnett, men et kostnadseffektivt supplement kanmobilnettet tidvis være. Poenget mitt er at sendinger fra en dedikert fysisk sender gikk ut på dato for 20 år siden. Man må også være i tilknyttning til en sender, noe man slipper ved bruk av nettradio. Ja man må være i tilknytning til en nettforbindelse, men det er langt mer fleksibelt enn å være nær en dedikert sender for radio.

 

Poenget mitt er at både FM og DAB er 20 år utdatert. Faktisk er det ikke alle som har en radiomottaker engang, men de fleste har enten smarttelefon, nettbrett, eller datamaskin. Enkelte mobiler kan ta imot radio, men det betyr ikke at tjenesten er i bruk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke noe imot DAB, jeg er derimot veldig skeptisk til at de avslutter og stenger ned FM båndet til andre bruksområder...  Noe som er blandt annet tildeler trafikkmeldinger etc internasjonalt til din Radio og GPS enhet... Morro nok er det blitt brukt millioner de siste årene for å utvilke teknoligen til å gi trafikkmeldinger til bilister som har GPS og radioenheter som har FM støtte.. DAB derimot har ingen automatisk hjelp her..

 

Så jeg stusser litt på.. Hvorfor bruker staten millioner av kroner å utvilke teknologi som skal bli helt fjernet innen noen få år...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Friluftskar:

Du deltok ikke i tråden før langt nede på side 3 så bare hold nebbet godt lukket om hva som duskuteres.

 

Det er tydeligvis mobildekning i de fleste avkroker i dag da det knapt er gått en dag i sommer uten at en eller annen bekjent har postet bilde av en ørret han har fått på et avsidesliggende fjellvann.

 

Man er ikke så avhenigig av radio ute i ødemarka, i alle fall ikke mer enn man ønsker å kunne tilkalle hjelp dersom man blir indisponert.

 

Den dagen det eventuelt blir ei viktig melding på radio så kommer folk flest til å få den formidlet via Facebook.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke noe imot DAB, jeg er derimot veldig skeptisk til at de avslutter og stenger ned FM båndet til andre bruksområder...  Noe som er blandt annet tildeler trafikkmeldinger etc internasjonalt til din Radio og GPS enhet... Morro nok er det blitt brukt millioner de siste årene for å utvilke teknoligen til å gi trafikkmeldinger til bilister som har GPS og radioenheter som har FM støtte.. DAB derimot har ingen automatisk hjelp her..

 

Så jeg stusser litt på.. Hvorfor bruker staten millioner av kroner å utvilke teknologi som skal bli helt fjernet innen noen få år...

 

FM`s TMC-system for GPS-navigasjon  heter TPEG i DAB-systemet

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Et radiosystem som ikke fungerer i vårt naboland! Det er vel temmelig egenrådig og trolig dumt i lengden. Om det skal ende opp med DAB, så må hele EU også benytte dette!

 

Det er DAB-sendinger i de fleste europeiske land, også Sverige.

 

Danmark skal ha "lyttertelling" i 2018. Er andelen som lytter på DAB over 50% blir FM-båndet lagt dødt i 2019

​Storbritannia bestemmer FM-slukking etter at lytterandelen er på minst 50% (blir nok flere år med overlapping der).

​Sveits starter FM-slukkingen i 2020

 

Lenke til kommentar

DAB-systemet klarer vel ca 20 kanaler etter hva jeg har skjønt.

 

Jeg har nå brukt nettradio på mine daglig gå/løpeturer i en uke, og det har så langt brukt opp 350 MB av min kvote på 3072 MB pr

 

Jøss. da er virkelig DAB-systemet sprengt, for det er allerede langt over 20 kanaler i bruk.

 

 

​Hvor mange minutter er din daglige luftetur?

​1 time nettradiobruk krever 50 Megabyte (128 kbps)

​Så det vil bli ganske k​ostbart for en som meg, som kjører bil halve døgnet, (med DAB-radioen på).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...